Elektroniska växlar

Elektroniska växlar
Största skälet till elväxlar. Ingen vajer = lätt att plocka bort, då kan man köra utan.

1000071011.webp

Kan inte svara på varför, men parkcykling blir klart bättre med singlespeee

Senast ändrad:
Elektroniska växlar
På landsväg är det så. Jag har GRX Di2 och kan ta av batteriet precis som på SRAM. Det bara sitter lite bättre skyddat.

Men skulle jag skaffa elektriska på Lvg så skulle det nog fortfarande bli Di2. Tyckte också det lät sämre att ha med sladd och batteriet i stolpen. Men efter 2 år med elektroniska så ser jag det snarare som en fördel. Bättre imo att ha ett stort batteri som räck länge. Dessutom är det så sällan man behöver ladda.
Själv så har jag Sram på min landsväg och Di2 på min triathlon. Jag gillar att det är två utbytbara batterier på Sram. Framväxeln används knappt så skulle batteriet bak strula så byter man bara plats. Skulle Di2-batteriet strula så är man rökt. Visst chansen är liten men den finns.

Elektroniska växlar
Ja, snart. Dvs inom ett eller två år när AI-växlar slår igenom.
På brukscyklar skulle jag kunna se det slå igenom om det fås att fungera "good enough".

På i alla fall en lvg-cykel har jag svårt att se poängen i att ha en algoritm som ska gissa vad jag vill göra, och med nödvändighet ibland gissa fel, istället för att jag gör det jag vill själv.

Elektroniska växlar
På brukscyklar skulle jag kunna se det slå igenom om det fås att fungera "good enough".

På i alla fall en lvg-cykel har jag svårt att se poängen i att ha en algoritm som ska gissa vad jag vill göra, och med nödvändighet ibland gissa fel, istället för att jag gör det jag vill själv.
Jag håller med, det skulle aldrig fungera för mig. På plan mark växlar jag säkert var 5:e minut för att skifta kadens. Ibland känns 95 rpm ok och efter 5-10 minuter är det skönt att gå ner till 85.
Kanske är det bara jag som cyklar så men det känns ok för mig.

Elektroniska växlar
Skulle uppskatta att helt slippa batterier. Dynamos kunde bli mindre och räcka för att driva växlar och lampa på brukshojar.
Ja det finns en hel del oanvänd energi från dynamot som lätt kunde användas till växlarnas batteri. Nästan förvånande att ingen gjort detta ännu. Men ska jag välja dynamo så är det SON alla dagar p.g.a deras tillförlitlighet.

Elektroniska växlar
Skulle uppskatta att helt slippa batterier. Dynamos kunde bli mindre och räcka för att driva växlar och lampa på brukshojar.
Shimano säljer sedan många år 1,5W navdynamo, de vanliga är på 3W,
men den enda skillnaden är att de är lite billigare och är sämre för prylar som behöver ström, tex belysning
Motståndet kommer ju från hur mkt ström som dras ur dynamon så en 3W-dynamo som lämnar 1,5 W behöver ju inte rulla tyngre jmf med en maxbelastad 1,5 W dynamo.
Det beror helt på hur de är konstruerade.

Elektroniska växlar
Själv så har jag Sram på min landsväg och Di2 på min triathlon. Jag gillar att det är två utbytbara batterier på Sram. Framväxeln används knappt så skulle batteriet bak strula så byter man bara plats. Skulle Di2-batteriet strula så är man rökt. Visst chansen är liten men den finns.
Låter mest meckit att ha två batterier att strula med och komma ihåg att ta med.
Lite som med ramförvaring, kommer aldrig köpa en cykel utan. Vill inte behöva ta med mer grejer, utan i med slang, pump etc och rör det aldrig.

Framväxeln har jag satt på auto så det händer att den skiftar fram.

Elektroniska växlar
Har för mig det fanns ett Shimano Nexave-baknav (för 8-10-delad kasett) redan för länge sen med sådär 0.5W navdynamo, avsett att driva just elväxel. Tror också Shimano experimenterade med automatisk växling på 4-delade Nexus.

Elektroniska växlar

Skulle väll kunna funka som ERG på Zwift. Det hade jag gärna haft. Speciellt om man kunde ställa watt löpande.

Elektroniska växlar
Tillbaka
Topp