Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Ja, var precis det jag skrev i inlägg #5798. Svaret var i relation till inlägg #5797 där det spekulerades kring att orsaken kunde spela roll, vilket jag tycker regeln rätt tydligt säger inte är fallet.

Lite intressant dock att en internationell publik är mer kritiska till Rissveds agerande än skribenterna i tråden.
(Själv har jag för dålig koll för att ha någon egentlig uppfattning)
Kanske för att hon var amerikanska.

Jenny Rissveds
Vad stod det i franska trådar om
tro? :)

Emil stänger dörren ett par gånger och sen får man väl säga att han kanske går tufft in i sista men hade Sansculotten bara att haft koll bakåt hade han tagit en vidare sväng och antagligen klarat det.

Jenny Rissveds
Jag tycker Jennys körning är tveksam. Blunk är klart först när det är en bit från kurvan och har rätt att välja "racing line" (vilket kommer vara närmst linjemarkeringen).
1000032197.webp

Sen när de kommer närmre kurvan kommer Jenny uppjämsides, knepigt att definiera vem som är först och har rätt att välja linje.
1000032199.webp

Blunk håller sig lite ut ifrån det hon nog en sekund tidigare tänkt som sin linje (gå närmst banmarkeringen) men det finns inte plats för båda.
1000032201.webp

Tack var att kurvan går åt vänster och Jenny är på insidan så kan hon hålla balansen med motlägget mot Blunk och ut genom markeringen, när Blunk inte har detsamma så blir det fall för henne i stället.
1000032203.webp

Jag tycker det var en klassisk divebombing från Jenny, hade inte tyckt det varit fel med en reprimand.

Jenny Rissveds
Är det inte att jämföra med en sprint där den som avviker från sin linje är de som gör fel, Blunk väljer att lämna sin linje och skära kurvan och resultatet blir att hon stänger Jennys linje. Hade detta varit ett upplopp och Blunk tryckt upp Jenny mot staket så hade det varit solklar diskning på henne.

Jenny Rissveds
Jag tycker, trots svensk och hejar på Jenny, att det är solklart hon som gör fel. Hon drar en chansning men hinner inte förbi innan kurvan, då borde hon bromsat ner och lagt sig i rygg. Hon som blir påkörd väljer det naturliga spårvalet genom kurvan. Visst kan man tycka att hon låg lite långt ut i början, men det är inte så att hon "tränger sig in framför Jenny" eller liknande, utan hon följer apex eller vad det kallas genom kurvan. Jennys spårval är mer onaturligt och särskilt med den accelerationen in mot kurvan så hade hon fått väldigt svårt att hålla linjen efter kurvan istället.

Jenny Rissveds
Är det inte att jämföra med en sprint där den som avviker från sin linje är de som gör fel, Blunk väljer att lämna sin linje och skära kurvan och resultatet blir att hon stänger Jennys linje. Hade detta varit ett upplopp och Blunk tryckt upp Jenny mot staket så hade det varit solklar diskning på henne.
Spurter på landsvägslopp har egen specialregel ("5.1 Deviation from the chosen line that obstructs or endangers another rider or irregular sprint..." https://assets.ctfassets.net/761l7g...5b573ed5eb8d7fd213b9e808/2-ROA-20260206-E.pdf ). Jag hittar inte detsamma för mtb, eller en regel för "ute på banan" under loppet.

Fallet är avgjort, kommisarierna valde att inte ge påföljd så ur det persketivet så kan man konstatera att de inte tyckte Jenny gjorde fel nog för en påföljd. Men min personliga åsikt att av de två cyklisterna som var inblandade var det Jenny som orsakade krocken. Blunk hade all rätt att ta den linjen och gjorde inte fel. Hon följde "racing line" (syns på spåren vad åkarna föredrar för linje) vilket är vad den som ligger först har rätt till, de bakom ska anpassa sig.
1000032205.webp

Jenny Rissveds
Den som är först vid apex har rätten till linjen, men de krockar ihop långt innan apex. Blunk hinner inte ens fram till race-linjen, för där är Jenny.
Var linjen börjar kan man klart diskutera, apex går ej.

Jenny Rissveds
Jag tycker det är ganska tydligt på bilden ovan att Blunk följer spåret (slätt underlag) och Rissveds kommer bakifrån innanför det "normala" spåret. Tycker Rissveds gjorde fel, framförallt väldigt onödigt på första kurvan av ett 90min race. Det syns även rätt tydligt på nån av filmerna att Blunk är framför Rissveds när de kör ihop, Rissveds hand och styre kör in i Blunks styre bakifrån så hon krashar. Att det inte blir någon påföljd var nog mest för att ingen lämnade in protest.

Jenny Rissveds
Där har du svaret, när de är en bit från kurvan ja, men det är inte det som avgör, i kurvan var de jämsides.
Jag tycker det blir en tolkningsfråga hur nära inpå kurvan man ska vara först, helt klart. Men (överdrivet exempel) om man kommer med maxfart in från sidan i en hårnål och får in framhjulet som blockar den som kör racing line så tycker jag det går emot fair play och safe conduct (som är någon sorts huvudregel). Men det är tolkning som sagt, jag tycker Blunk följde racing line hela vägen, med den rätt hon har som ledare, det gjorde inte Jenny. Då måste Jenny se till att det går att göra en säker omkörning för båda om hon ska om.

Jenny Rissveds
Rätt fånigt ha bestämda åsikter. Det är ju en bedömningsfråga där argument för båda sidor kan ges. Det enda som är klart är ju vart fall att juryn landade i att det inte var en bestraffningsbar förseelse av Jenny
Jag tror som sagt att det mest beror på att ingen valde att lämna in en protest, ryktet säger att någon gjorde det för (mot) Azzaro så därför blev han diskvalificerad.

Jenny Rissveds
Funkar det så i MTB? Att någon måste lämna in en protest för att juryn ska titta på det
jag tror det är så i landsväg också om det är tveksamma fall, är det en solklar tackling så behövs det ingen protest men vid t ex en spurt på landsväg är det ju ganska ofta tveksamma situationer där cyklister blir trängda eller instängda, men klagar ingen av de andra blir det oftast inga påföljder.

Jenny Rissveds
jag tror det är så i landsväg också om det är tveksamma fall, är det en solklar tackling så behövs det ingen protest men vid t ex en spurt på landsväg är det ju ganska ofta tveksamma situationer där cyklister blir trängda eller instängda, men klagar ingen av de andra blir det oftast inga påföljder.
Nja de överser ju tävlingen hela tiden både från kommissarier i bilarna och i ett "VAR"-rum som tittar på händelser, och fattar beslut direkt eller i efterhand. Så de skulle garanterat tittat på en sån här händelse oberoende av ev protester. Sedan kan de ju även ta emot protester för titta igen eller om det händelse de missat förstås

Jenny Rissveds
Nja de överser ju tävlingen hela tiden både från kommissarier i bilarna och i ett "VAR"-rum som tittar på händelser, och fattar beslut direkt eller i efterhand. Så de skulle garanterat tittat på en sån här händelse oberoende av ev protester. Sedan kan de ju även ta emot protester för titta igen eller om det händelse de missat förstås
"De" gjorde ju en bedömning, efter några varv kom de med friande dom.
I både cx och mtb verkar kommisarieaten tillåta relativt mycket närkontakt, jämfört med lvg, men jag tänker att det har med skaderisken att göra.

Tillbaka
Topp