Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Ja, var precis det jag skrev i inlägg #5798. Svaret var i relation till inlägg #5797 där det spekulerades kring att orsaken kunde spela roll, vilket jag tycker regeln rätt tydligt säger inte är fallet.

Lite intressant dock att en internationell publik är mer kritiska till Rissveds agerande än skribenterna i tråden.
(Själv har jag för dålig koll för att ha någon egentlig uppfattning)
Kanske för att hon var amerikanska.

Jenny Rissveds
Vad stod det i franska trådar om
tro? :)

Emil stänger dörren ett par gånger och sen får man väl säga att han kanske går tufft in i sista men hade Sansculotten bara att haft koll bakåt hade han tagit en vidare sväng och antagligen klarat det.

Jenny Rissveds
Jag tycker Jennys körning är tveksam. Blunk är klart först när det är en bit från kurvan och har rätt att välja "racing line" (vilket kommer vara närmst linjemarkeringen).
1000032197.webp

Sen när de kommer närmre kurvan kommer Jenny uppjämsides, knepigt att definiera vem som är först och har rätt att välja linje.
1000032199.webp

Blunk håller sig lite ut ifrån det hon nog en sekund tidigare tänkt som sin linje (gå närmst banmarkeringen) men det finns inte plats för båda.
1000032201.webp

Tack var att kurvan går åt vänster och Jenny är på insidan så kan hon hålla balansen med motlägget mot Blunk och ut genom markeringen, när Blunk inte har detsamma så blir det fall för henne i stället.
1000032203.webp

Jag tycker det var en klassisk divebombing från Jenny, hade inte tyckt det varit fel med en reprimand.

Jenny Rissveds
Är det inte att jämföra med en sprint där den som avviker från sin linje är de som gör fel, Blunk väljer att lämna sin linje och skära kurvan och resultatet blir att hon stänger Jennys linje. Hade detta varit ett upplopp och Blunk tryckt upp Jenny mot staket så hade det varit solklar diskning på henne.

Jenny Rissveds
Jag tycker, trots svensk och hejar på Jenny, att det är solklart hon som gör fel. Hon drar en chansning men hinner inte förbi innan kurvan, då borde hon bromsat ner och lagt sig i rygg. Hon som blir påkörd väljer det naturliga spårvalet genom kurvan. Visst kan man tycka att hon låg lite långt ut i början, men det är inte så att hon "tränger sig in framför Jenny" eller liknande, utan hon följer apex eller vad det kallas genom kurvan. Jennys spårval är mer onaturligt och särskilt med den accelerationen in mot kurvan så hade hon fått väldigt svårt att hålla linjen efter kurvan istället.

Jenny Rissveds
Är det inte att jämföra med en sprint där den som avviker från sin linje är de som gör fel, Blunk väljer att lämna sin linje och skära kurvan och resultatet blir att hon stänger Jennys linje. Hade detta varit ett upplopp och Blunk tryckt upp Jenny mot staket så hade det varit solklar diskning på henne.
Spurter på landsvägslopp har egen specialregel ("5.1 Deviation from the chosen line that obstructs or endangers another rider or irregular sprint..." https://assets.ctfassets.net/761l7g...5b573ed5eb8d7fd213b9e808/2-ROA-20260206-E.pdf ). Jag hittar inte detsamma för mtb, eller en regel för "ute på banan" under loppet.

Fallet är avgjort, kommisarierna valde att inte ge påföljd så ur det persketivet så kan man konstatera att de inte tyckte Jenny gjorde fel nog för en påföljd. Men min personliga åsikt att av de två cyklisterna som var inblandade var det Jenny som orsakade krocken. Blunk hade all rätt att ta den linjen och gjorde inte fel. Hon följde "racing line" (syns på spåren vad åkarna föredrar för linje) vilket är vad den som ligger först har rätt till, de bakom ska anpassa sig.
1000032205.webp

Jenny Rissveds
Den som är först vid apex har rätten till linjen, men de krockar ihop långt innan apex. Blunk hinner inte ens fram till race-linjen, för där är Jenny.
Var linjen börjar kan man klart diskutera, apex går ej.

Jenny Rissveds
Jag tycker det är ganska tydligt på bilden ovan att Blunk följer spåret (slätt underlag) och Rissveds kommer bakifrån innanför det "normala" spåret. Tycker Rissveds gjorde fel, framförallt väldigt onödigt på första kurvan av ett 90min race. Det syns även rätt tydligt på nån av filmerna att Blunk är framför Rissveds när de kör ihop, Rissveds hand och styre kör in i Blunks styre bakifrån så hon krashar. Att det inte blir någon påföljd var nog mest för att ingen lämnade in protest.

Jenny Rissveds
Där har du svaret, när de är en bit från kurvan ja, men det är inte det som avgör, i kurvan var de jämsides.
Jag tycker det blir en tolkningsfråga hur nära inpå kurvan man ska vara först, helt klart. Men (överdrivet exempel) om man kommer med maxfart in från sidan i en hårnål och får in framhjulet som blockar den som kör racing line så tycker jag det går emot fair play och safe conduct (som är någon sorts huvudregel). Men det är tolkning som sagt, jag tycker Blunk följde racing line hela vägen, med den rätt hon har som ledare, det gjorde inte Jenny. Då måste Jenny se till att det går att göra en säker omkörning för båda om hon ska om.

Jenny Rissveds
Rätt fånigt ha bestämda åsikter. Det är ju en bedömningsfråga där argument för båda sidor kan ges. Det enda som är klart är ju vart fall att juryn landade i att det inte var en bestraffningsbar förseelse av Jenny
Jag tror som sagt att det mest beror på att ingen valde att lämna in en protest, ryktet säger att någon gjorde det för (mot) Azzaro så därför blev han diskvalificerad.

Jenny Rissveds
Funkar det så i MTB? Att någon måste lämna in en protest för att juryn ska titta på det
jag tror det är så i landsväg också om det är tveksamma fall, är det en solklar tackling så behövs det ingen protest men vid t ex en spurt på landsväg är det ju ganska ofta tveksamma situationer där cyklister blir trängda eller instängda, men klagar ingen av de andra blir det oftast inga påföljder.

Jenny Rissveds
jag tror det är så i landsväg också om det är tveksamma fall, är det en solklar tackling så behövs det ingen protest men vid t ex en spurt på landsväg är det ju ganska ofta tveksamma situationer där cyklister blir trängda eller instängda, men klagar ingen av de andra blir det oftast inga påföljder.
Nja de överser ju tävlingen hela tiden både från kommissarier i bilarna och i ett "VAR"-rum som tittar på händelser, och fattar beslut direkt eller i efterhand. Så de skulle garanterat tittat på en sån här händelse oberoende av ev protester. Sedan kan de ju även ta emot protester för titta igen eller om det händelse de missat förstås

Jenny Rissveds
Nja de överser ju tävlingen hela tiden både från kommissarier i bilarna och i ett "VAR"-rum som tittar på händelser, och fattar beslut direkt eller i efterhand. Så de skulle garanterat tittat på en sån här händelse oberoende av ev protester. Sedan kan de ju även ta emot protester för titta igen eller om det händelse de missat förstås
"De" gjorde ju en bedömning, efter några varv kom de med friande dom.
I både cx och mtb verkar kommisarieaten tillåta relativt mycket närkontakt, jämfört med lvg, men jag tänker att det har med skaderisken att göra.

Jenny Rissveds
Är det inte större anledning att diska Blunk för att hon skär in i Jennys fil innan kurvan? Jenny borde inte behöva lämna företräde när banan knappt svänger ännu och någon i mitten av en bred bana vill ha hennes snabbare fil längs kanten.

Att det blivit uppkört från mitten in mot vänstersidan innan kurvan på uppvärmning lurade Blunk att köra en långsammare linje. Det är banmarkeringar som gäller, och den går nästan rakt fram där de kör ihop.

Jenny Rissveds
Kikade på ett kort klipp igår. Det såg för mig ut som en onödig chansning från Jenny men sånt händer ju i ivern.

I en större startklunga med kanske fyra på bredd och flera på rad, då kan jag köpa att man av praktiska skäl följer parallella linjer eller fält precis som på en målad löparbana.

Så fort de ligger mer enskilt och glesare som de i täten gjorde är förväntan att försöka följa en optimal race line precis som den uppkörda i marken. Börja kurvan lite längre ut och sedan "skära den" genom att gå in mot apex. Klart förväntat beteende av Blunk och hon låg inte ens särskilt långt ut innan böjen.

Vanligt att se liknande "dykningar" som Jennys på insidan i motorsport. Ofta blir det risk för krock. Eller om den med sitt "rakare" spår på insidan faktiskt hinner först så får den gärna problem med att hastigheten är för hög. Det blir svårt att pricka apex och man går vitt i andra halvan av kurvan och tappar mark igen.

Precis som i trafiken, kör på ett förutsägbart sätt! 🤗
Men jag förstår att det händer ibland, det är racing och man tar snabba beslut. 🏁

Jenny Rissveds
Hur man än vänder och vrider på det är det ju en chansning av Rissveds. Med tanke på kontakten hade hon ju mkt väl kunnat gå i backen också och tappat massor genom att det var så tidigt i loppet att hon, precis som Blunk nu fick, fått resten av startfältet framför sig.

Jenny Rissveds
Rissveds chansade när hon hittade fart på innern. Blunt stängde så Rissveds körde in i henne bakifrån. Då Blunt vurpade borde Rissveds ha diskats. Jenny lämnade dessutom banan.

Att Jenny var starkaste cyklisten som skulle vinna ändå gör att det känns onödigt att ta sådana risker. I intervjun tycker jag att jag läste in att hon var fullt medveten om saken. Ett misstag helt enkelt.

Jenny Rissveds
Rissveds chansade när hon hittade fart på innern. Blunt stängde så Rissveds körde in i henne bakifrån. Då Blunt vurpade borde Rissveds ha diskats. Jenny lämnade dessutom banan.

Att Jenny var starkaste cyklisten som skulle vinna ändå gör att det känns onödigt att ta sådana risker. I intervjun tycker jag att jag läste in att hon var fullt medveten om saken. Ett misstag helt enkelt.
Håller med om allt utom påståendet att Blunt stängde. Blunt hade tagit exakt den linjen hon körde alldeles oavsett om rissveds var där på innern eller ej. Faktum är att jag gissar att hon inte ens hade koll på att Jenny kom där när hon började svänga. Det är brutal fartskillnad mellan dem.

Jenny Rissveds
Tycker det är en del av racingen. Man kan dyka innanför och därmed tvinga konkurrenten till en icke optimal linje. Gör så själv och utsätts för detsamma på CX-banorna.
Jag antar att du, sannolikt instinktivt snarare än analyserande genomtänkt, gör en värdering av situationen och vilka risker den för med sig. Är manövern sådan att risken är stor att du (och kanske även konkurrenten) går i backen så är du mindre benägen att göra manövern och att du istället avvaktar ett bättre tillfälle senare. I detta fall är i mina ögon marginalen mellan succé (som nu) för Rissveds och en vurpa som placerar henne i slutet av klungan sannolikt väldigt liten.

Jenny Rissveds
Håller med om allt utom påståendet att Blunt stängde. Blunt hade tagit exakt den linjen hon körde alldeles oavsett om rissveds var där på innern eller ej. Faktum är att jag gissar att hon inte ens hade koll på att Jenny kom där när hon började svänga. Det är brutal fartskillnad mellan dem.

Nej det är just det. Hon har ingen koll och bara svänger, blir förvånad som en nybörjare över att någon är där. Hon försökte inte stänga för hon hade ingen aning om att hon behövde stänga (redan ha stängt).

Det är trots allt världscupen, ingen allafårpriswoke-tävling bakom lokala dagiset.

Jenny Rissveds
Nej det är just det. Hon har ingen koll och bara svänger, blir förvånad som en nybörjare över att någon är där. Hon försökte inte stänga för hon hade ingen aning om att hon behövde stänga (redan ha stängt).

Det är trots allt världscupen, ingen allafårpriswoke-tävling bakom lokala dagiset.
Precis, båda har tunnelseende och kör mot samma apex. Det fanns ju ingen illvilja i det och båda kunde förlorat hela racet. Ren tur att en höll sig på hjulen.

Blir ju helt fel när man i efterhand och med helikopterperspektiv ska djupanalysera en sån här situation, dom har ju maxpuls, geggiga glasögon och adrenalin som sprutar ur öronen när de dyker in i den kurvan.

Jenny Rissveds
Precis, båda har tunnelseende och kör mot samma apex. Det fanns ju ingen illvilja i det och båda kunde förlorat hela racet. Ren tur att en höll sig på hjulen.

Blir ju helt fel när man i efterhand och med helikopterperspektiv ska djupanalysera en sån här situation, dom har ju maxpuls, geggiga glasögon och adrenalin som sprutar ur öronen när de dyker in i den kurvan.
Exakt. Båda går mot samma spår. En kan inte gå åt sidan, eftersom banan slutar där. Den andra försöker ändå ta insidespåret, trots att det är upptaget. Race incident, eller den från yttern som gör fel.

Jenny Rissveds
En hypotes: Jenny hade lerdäck, så hon valde kortaste vägen som fungerade för hennes däck, en linje som hon hade valt redan vid det blå paraplyet. Blunk hade snabbare däck och behövde den större svängradien, där det var uppkört från uppvärmningen.

Det är bara ett problem: det var inte längre uppvärmning, så man kan inte längre använda halva banan utan att ha koll, bara för att det är lite halt.

Jenny uppfattade det hela som att hon blev stängd och inte kunde göra så mycket. Efteråt känns det så klart inte bra att Blunk gick i backen och hon hade tur att hålla sig på hjulen. Tror JR hade varit rätt arg om hon hade gått i backen och Blunk cyklat vidare. Frågan är om inte Blunk blivit diskad i så fall.

Bilagor

• Screenshot_20260615-230434.webp
    Screenshot_20260615-230434.webp
    50.9 KB · Besök: 15
  • Screenshot_20260615-230825.webp
    Screenshot_20260615-230825.webp
    51.2 KB · Besök: 15
Jenny Rissveds
Hittar bara bilder från Jenny på samma ställe som kraschen från fjärde varvet. Där anpassar hon iaf. inte till lera/torrt som gissats ovan, kör vad som gissningsvis är snabbaste linjen. Tur att ingen kommer på insidan. 🙂
1000032221.gif

(Ja, det är filmat med en potatis, HBO-appen tillåter inte screengrabs.)

Jenny Rissveds
Nu har jag tittat några fler gånger. Jag tycker nog att man kan säga att båda cyklisterna kunde agerat annorlunda för att undvika situationen, och ingen av dem gjorde det synbart med flit. Jenny drog en chansning men hade egentligen behövt komma en eller ett par meter längre fram innan svängen. Blunt borde ha avbrutit svängen när hon insåg att Jenny var där, men kanske hann hon inte det utan kraschen var redan ett faktum då. Så jag håller med domarna helt enkelt.

Jenny Rissveds
Jag tycker Jennys körning är tveksam. Blunk är klart först när det är en bit från kurvan och har rätt att välja "racing line" (vilket kommer vara närmst linjemarkeringen).Visa bilaga 835988

Sen när de kommer närmre kurvan kommer Jenny uppjämsides, knepigt att definiera vem som är först och har rätt att välja linje.
Visa bilaga 835990

Blunk håller sig lite ut ifrån det hon nog en sekund tidigare tänkt som sin linje (gå närmst banmarkeringen) men det finns inte plats för båda.
Visa bilaga 835991

Tack var att kurvan går åt vänster och Jenny är på insidan så kan hon hålla balansen med motlägget mot Blunk och ut genom markeringen, när Blunk inte har detsamma så blir det fall för henne i stället.
Visa bilaga 835992

Jag tycker det var en klassisk divebombing från Jenny, hade inte tyckt det varit fel med en reprimand.
Den här sekvensen tycker jag stödjer tesen att Jenny gör fel. Hon har all möjlighet att runda Blunt på utsidan men väljer att ramma Blunt snett bakifrån eftersom insidan är stängd.

Tillbaka
Topp