Visa din uppgradering

Visa din uppgradering
Från MT500 med semi-metalliska belägg till MT520 med metalliska belägg.

Bra deal på Bike-Discount, färdiga med slang monterade och allt (älska extern dragning).

Bara fram och tillbaka på gatan gav intrycket att det är rejält bättre bett! Ska bli kul och se om man orsakar en OTB på stigen imorgon.

1000013946.webp

Visa din uppgradering
En ordentligt högljudd tuta för de som int hör ett skit i skogen :0) tillomed hundar hatar den har jag märkt .

Bilagor

• IMG_20260612_102447_MFNR.webp
    IMG_20260612_102447_MFNR.webp
    245.9 KB · Besök: 39
Visa din uppgradering
Snyggt! 👍

Vad kör du med för bromsskivor?
Du skulle nog hyfsat enkelt kunna skala av ca 100 gram till där.
Japp! Kör med RT70 som kom standard med cykeln så när det blir dags att byta skivor snart så blir det Ultegra-skivor. Kommer spara 84 gram. Dura Ace som är snyggare (och dyrare) vägde tydligen samma. Vill helst inte köra Galfer och såna tredjeparts-grejer men har kikat även på det.

Visa din uppgradering
Japp! Kör med RT70 som kom standard med cykeln så när det blir dags att byta skivor snart så blir det Ultegra-skivor. Kommer spara 84 gram. Dura Ace som är snyggare (och dyrare) vägde tydligen samma. Vill helst inte köra Galfer och såna tredjeparts-grejer men har kikat även på det.
Jag gjorde ett liknande byte på min till denna säsongen.
Bytte från RT64 till MT800 skivor. Gjorde ca 90 gram
Gillar utseendet på MT800 lite mer än Ultegra skivorna. De är även marginellt lättare.

Visa din uppgradering
Jag gjorde ett liknande byte på min till denna säsongen.
Bytte från RT64 till MT800 skivor. Gjorde ca 90 gram
Gillar utseendet på MT800 lite mer än Ultegra skivorna. De är även marginellt lättare.
Nu när jag googlade igen så verkar det som att jag har RT54, då var skillnaden mot Ultegra/Dura Ace bara 20 gram per skiva. Ska kolla in MT800!

Visa din uppgradering
Sparar 102 gram i vikt på däckbytet men ska förhoppningsvis inte göra några större avsteg på komforten.
Har du vägt de nya däcken+slangarna, för de 102g var väl "katalogvikt"?

Det blev så jävla bra!
+1
Hur breda är däcken, uppmätt bredd
(För du har väl skaffat ett skjutmått nu?)

Nu när jag googlade igen så verkar det som att jag har RT54, då var skillnaden mot Ultegra/Dura Ace bara 20 gram per skiva.
Skivorna är ju såpass när navcentrum att de i praktiken är statisk vikt, så i praktiken mindre viktskillnad än 0,5 dl mindre i vattenflaskan
(Har du provat vilken viktskillnad som märks för dig?)

De skall ha bättre kylning jmf med RT54 (enl Shimano åtminstone)

Visa din uppgradering
Har du vägt de nya däcken+slangarna, för de 102g var väl "katalogvikt"?
Det är R2Bike-vägt!

+1
Hur breda är däcken, uppmätt bredd
(För du har väl skaffat ett skjutmått nu?)
Mina gamla 32 mm däck på gamla fälgen som var mindre bred mätte 30 mm enligt mekanikerns skjutmått! Jag mätte nya däcken idag med ögonmått och sånt hårt måttband väääääldigt noga och fick det till ganska exakt 29 mm.

Skivorna är ju såpass när navcentrum att de i praktiken är statisk vikt, så i praktiken mindre viktskillnad än 0,5 dl mindre i vattenflaskan
(Har du provat vilken viktskillnad som märks för dig?)
Därav endast en flaskhållare för tillfället innan 30 graders-värmen drar in över Sverige. ;)

Nej men halvkilot jag sparade bara på hjulen känns enormt mycket i backar och i acceleration. Sen har jag inte testat på annat sätt än.

Tillbaka
Topp