[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Lite vid sidan om topic, men tänker det säkert finns kunskap här ändå :)
Barnen vill ha en Sup på landet. 12 åring, respektive en pappa med 6 åring med sig som ska bruka. Inget avancerat utan som badleksak, paddla runt i lokala badviken.
Ska vara uppblåsbar för transport respektive kunna plocka undan vintertid.

Duger en sån här?

eller duger en sån här rentav för ändamålet?

Den sistnämnda fanns ingen lämplig pump till i lager men det kan man väl hitta någon annanstans.

Jag har förstått så mycket att man vill ha en styv som inte viker sig under last och då verkar högt lufttryck vara grejen. Men finns ju väldigt lite konkreta specs på de här billigare varianterna så svårt att avgöra vad som är dugligt.

Barnen vill ha en Sup på landet. 12 åring, respektive en pappa med 6 åring med sig som ska bruka. Inget avancerat utan som badleksak, paddla runt i lokala badviken.

Duger en sån här?

Den sistnämnda fanns ingen lämplig pump till i lager men det kan man väl hitta någon annanstans.

Jag har förstått så mycket att man vill ha en styv som inte viker sig under last och då verkar högt lufttryck vara grejen. Men finns ju väldigt lite konkreta specs på de här billigare varianterna så svårt att avgöra vad som är dugligt.

Vi har liknande från waterey, jättenöjda. Stabila grejor för vettig peng. Ingen expert dock.

Duger en sån här?

Skulle gissa att båda duger för lite lek och kanske en stunds motion.

Vackert väder en söndag, dagen efter att man bonkat i sadeln, vigs åt paddling. Det är sen gammalt. IMG_6664.webpIMG_6665.webpVåldsamt mycket småbåtar ute, varför är alla på väg någonstans? Mycket folk som badade också, även jag hoppade i väl tillbaka på klubben. 21 grader.

Ang sup, se till att få en paddel du som vuxen kan använda. Lätt att den blir kort om man fokar på barnen.

Vackert väder en söndag, dagen efter att man bonkat i sadeln, vigs åt paddling. Det är sen gammalt. Visa bilaga 837049Visa bilaga 837050Våldsamt mycket småbåtar ute, varför är alla på väg någonstans? Mycket folk som badade också, även jag hoppade i väl tillbaka på klubben. 21 grader.

Ang sup, se till att få en paddel du som vuxen kan använda. Lätt att den blir kort om man fokar på barnen.
Ny båt?

Gjorde en kul grej igår.

Startade 06 på morgonen, mådde rätt trött och kasst sista timmen men fick ihop ca 75km till slut kl ~20.30

Inte paddlat sen förra sommaren så borde nog gjort en bättre uppladdning, men nu har jag testat och det är ju kul…
Imponerande!

Hur mådde händerna efter den turen?? :)

Imponerande!

Hur mådde händerna efter den turen?? :)
Händerna var helt okej, hade handskar på första 6 timmarna eller så.

Värre var det att lyfta armarna över huvudet. Var lite orolig för belastningsskada i typ axlar, handlek eller armled men gick bra till slut.

I surfski sker ju paddeltag med rotation från höften uppåt. Kan säga att det var rätt lite sånt sista två-tre timmarna... :D

Paddlade en runda i söndags kväll och var med om en otrolig naturupplevelse. En havsöring på absolut över metern och minst 15 cm från ryggfenan till buk hoppade ur vattnet en dryg kajaklängd framför mig

J-klar vad rädd jag blev.

Fiskeförbud där pga militärt område tyvärr :-) utsidan av Yttre Gården utanför Nynäshamn.

Paddlade faktiskt själv med två av barnen igår kväll. Äldste i den Boreal Design Baffin P1 (lättmanövrerad skäddakajak från ca 40 kg) som vi köpte förra sommaren, gick sådär förra året men nu gick det kanonbra, och 8-åringen i den lilla Riot Junior Sit-on-topen som jag nämnt tidigare i tråden, grymt köp för en dryg tusenlapp på XXL för ett par år sen (finns ofta beggade för 500-1000 kr eller nya för <2000 kr här: https://marineworld.se/sv/19918-sit-on-top-barnkajak-bla.html den är exakt samma).

När mina barn var små så täljde jag lite snabbt och fort ut en varsin kort grönlandspaddel åt dem. De fick själva göra finslipet och olja med linolja och sen bränna in sina namn med lödkolv. De var mycket mer motiverade att paddla efter det!

Tillbaka
Topp