Jag förstår vad du menar. Skillnaden tycker jag är att övergångsställen som går över bilvägar är ofta utformade på ett sätt som gör att det är en bit från gångbanan. Typ en liten svängd yta med stenar som ”leder” in gående på en sväng innan du kommer till övergångsstället.
Såhär kan det se ut:
Visa bilaga 838030
Eller såhär:
Visa bilaga 838031
Speciellt om gångbanan går parallellt längs vägen.
Eller så korsar gångbanan vägen på tvären med ett övergångsställe och då är det också lättare att på avstånd fatta att här är det någon som ska gå över:
Visa bilaga 838032
Som bilist har jag vid dessa övergångsställen redan släppt på gasen bara det går någon nära övergångsstället eller som är på väg dit. Man vet aldrig om någon får för sig att kuta eller vad som helst. Brukar oftast vara 30 eller 40 km/h som hastighetsgräns också där dessa finns. Det är en gräns, inte ett krav, så jag håller förmodligen cykelfart då (men har ögonen på gående och vägen inte på hastighetsmätaren). Med bilen kan jag också tvärbromsa med ABS-bromsar, fyra hjul och ingen risk att jag åker genom vindrutan för det (jämfört med att gå OTB på cykeln om jag nu ens hade en frambroms på pendlaren).
Övergångsställen som korsar en cykelbana är ofta mer direkt på även om gångbanan går parallellt med cykelbanan precis bredvid. Så visst håller man som cyklist uppsikt om någon vill gå över och släpper förbi, men i den här backen är det också svårt att stanna tvärt.
Detta är övergångsstället jag menar (det som korsar cykelbanan, inte vanliga vägen). Han gick längs cykelbanan, höll vänster såklart, men vänder på klacken 90 grader precis när övergångsstället börjar och ska gå från höger till vänster på bilden:
Visa bilaga 838033
Man håller ju generellt en låg fart här ifall det kommer gående som vill över eller cyklar från andra håll som inte kan väjningsplikt osv.
Jag är väl både frustrerad och besviken över mig själv, samt arg på honom samtidigt, för jag hade alla intentioner i världen att släppa förbi honom som sagt. Hade det smällt hade förmodligen jag åkt dit på det men jag vet heller inte om jag faktiskt gjorde fel som inte höll snigelfart och stannade oavsett om han hade gått över eller inte haha.
Är det jag som gjort fel? Nej! Det är infrastrukturen såklart. Som alltid.