Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Det är din tur att höras! Tyck till om cykling i din kommun

Med din hjälp granskar och jämför
Cykelfrämjandet Sveriges kommuner utifrån vad cyklister själva tycker. Resultaten är ett viktigt politiskt verktyg för att skapa bättre förutsättningar för cykling i hela landet – nu är det din tur att höras!

Svara på enkäten här:
https://cykelframjandet.se/cyklistvelometern/

Enkäten tar bara ca 5-7 minuter att svara på. Och sprid den gärna vidare så hjälps vi åt att lyfta cyklisternas perspektiv! (Som tack får man gratis medlemsskap)
 
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Blev en extra runda på pendlingen hemöver idag. Först ett varv ner till lokala cykelaffären för en bikefit, sedan inom för att hämta paket och sist men inte minst svänga uppom sonens kompis och hämta sonen. Men vilket underbart väder att cykla i. Strålande sol och blå himmel, kan det bli bättre?

Ja naturligtvis, jag gjorde en bilist upprörd när jag cyklade över vid ett övergångsställe där det hör och häpna är väjningsplikt för bilarna innan övergångsstället. Skyltarna har flyttats bakåt mot där de stod från början för att de jämnt och ständigt blev nedkörda, så numer har bilarna in i rondellen väjningsplikt mot cyklister också 😂

Det har till och med tagits upp i den lokala nyhetsblaskan 👌
 
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Blev en extra runda på pendlingen hemöver idag. Först ett varv ner till lokala cykelaffären för en bikefit, sedan inom för att hämta paket och sist men inte minst svänga uppom sonens kompis och hämta sonen. Men vilket underbart väder att cykla i. Strålande sol och blå himmel, kan det bli bättre?

Ja naturligtvis, jag gjorde en bilist upprörd när jag cyklade över vid ett övergångsställe där det hör och häpna är väjningsplikt för bilarna innan övergångsstället. Skyltarna har flyttats bakåt mot där de stod från början för att de jämnt och ständigt blev nedkörda, så numer har bilarna in i rondellen väjningsplikt mot cyklister också 😂

Det har till och med tagits upp i den lokala nyhetsblaskan 👌
Måste ha känts riktigt bra att cykla över haha!
 
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Måste ha känts riktigt bra att cykla över haha!
Definitivt, jag förstår ju bilisten, i normalfallet är det ju jag som cyklist som skall lämna företräde, men det vet jag ju inte gäller just här. Jag följer reglerna, men jag försöker inte hävda min rätt mer än nödvändigt.

Högerregeln är det ingen som kan i denna stan så det skulle sluta med en säker död ganska omgående som oskyddad trafikant.
 
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Ny morgon ny pendling, det var färre folk idag, nästan som att de tar ledigt när det skall bli superfint väder. Ja det kanske man skulle ha gjort, men ledig förälder så är det lediga barn och då får jag inte cykla i det fina vädret i mer än styrfart. Men nu är semestern nära, bara 2 veckor och 1 dag kvar :oops:

Man får glädja sig åt att det är fredagsfrukost på jobbet idag och att det är solsken hela dagen. Snart helg och då ska vi prova om bikefit gjort skillnad på långpasset.

Ha en underbar fredag och helg alla happyiter. ☀️
 
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Ny morgon ny pendling, det var färre folk idag, nästan som att de tar ledigt när det skall bli superfint väder. Ja det kanske man skulle ha gjort, men ledig förälder så är det lediga barn och då får jag inte cykla i det fina vädret i mer än styrfart. Men nu är semestern nära, bara 2 veckor och 1 dag kvar :oops:

Man får glädja sig åt att det är fredagsfrukost på jobbet idag och att det är solsken hela dagen. Snart helg och då ska vi prova om bikefit gjort skillnad på långpasset.

Ha en underbar fredag och helg alla happyiter. ☀️
Märkte också dåligt med motcyklister idag. Tror det KAN ha att göra med fjollbollstråden lite :)
Pappa och barn cyklade Långholmsgatan på ett föredömligt sätt till höger, blev omkörda av en snubbe på någon form av förlängd rawbike som gav tumme upp när han körde om, grabben undrade varför och pappan förklarade att han tyckte att sonen cyklade snyggt. Lite vackert faktiskt.
Hornstull har rödljus igen, positivt.
 
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Märkte också dåligt med motcyklister idag. Tror det KAN ha att göra med fjollbollstråden lite :)
Pappa och barn cyklade Långholmsgatan på ett föredömligt sätt till höger, blev omkörda av en snubbe på någon form av förlängd rawbike som gav tumme upp när han körde om, grabben undrade varför och pappan förklarade att han tyckte att sonen cyklade snyggt. Lite vackert faktiskt.
Hornstull har rödljus igen, positivt.
Ja just ja det var ju det i natt också, det var tur man inte höll sig vaken för det.

Underbart när barnen får lite kvitto på sin cykling. Det är sånt man uppskattar som förälder.
 
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Iofs lite negativt att det var från en elcyklist.

"Pappa, jag vill också ha en elcykel!"

:sneaky:
Ingen elcykel för mina barn inte, min fru är en annan historia, men för barnen nej. Det är bättre att fortsätta utan el så långt det är möjligt och jag försöker visa att det är möjligt att klara sig väldigt långt.
 
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Ingen elcykel för mina barn inte, min fru är en annan historia, men för barnen nej. Det är bättre att fortsätta utan el så långt det är möjligt och jag försöker visa att det är möjligt att klara sig väldigt långt.
Elcyklar för yngre är nog ovanligt men det kan inte vara enkelt för dagens föräldrar att stå emot tjat från ungarna för att få en elsparkcykel vilket verkar otroligt vanligt.

Mina föräldrar var iofs knallhårda mot mig när jag tiggde om moped och lätt motorcykel. Kan dock varit bra, växte upp på vischan och det trimmades minst sagt überhårt. 🙃 Olyckor skedde tyvärr, även allvarliga.
 
Senast ändrad:
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Elcyklar för yngre är nog ovanligt men det kan inte vara enkelt för dagens föräldrar att stå emot tjat från ungarna för att få en elsparkcykel vilket verkar otroligt vanligt.

Mina föräldrar var iofs knallhårda mot mig när jag tiggde om moped och lätt motorcykel. Kan dock varit bra, växte upp på vischan och det trimmades minst sagt überhårt. 🙃 Olyckor skedde tyvärr, även allvarliga.
Jag har samma erfarenhet med att det var hårda bud, sen när jag väl hade en moppe så trimmades den och sen trillade jag och bröt benet. När pappa sen hade kört ner den till verkstaden så tog han mig för ett allvarligt samtal. Det var något i stil med;
P: Har du trimmat mopeden?
S: Nej jag har dragit pluggen.
P: Ja nu vet du vad som kan hända!
End of story

Men det är ju så att learning by pain inte är så dumt egentligen.

Men dessa elsparkcyklar är ju verkligen överallt. Men jag försöker hålla emot allt sådant. Det brukar bli att jag säger nej eller att det får du köpa för egna pengar och då brukar samtalet ta slut. Än så länge. :ROFLMAO:
 
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Enda störningsmomentet var killen i nedförsbacken mot Liljeholmen från Aspudden (den raka). Han gick och lunkade spikrakt framåt utan att visa något som helst intresse av att använda övergångsstället som finns mitt i backen där det också börjar korsa lite cyklar från olika håll osv. Så jag har ju mina ögon på honom, ligger på rull och redo att aktivera fotbromsen eller svänga om något oväntat skulle ske, men tydliga signaler att han är på väg mot samma håll som sagt. Men se på fan om han inte tvärvänder på klacken precis vid övergångsstället och tar ett steg ut snabbare än han hunnit vända sig om (och det var snabbt). Jag hinner bara toucha bromsen innan jag redan är 0,5 meter ifrån honom men eftersom jag förutsåg att det skulle kunna hända så hann jag också styra undan. Han tittar då faktiskt också om det kommer någon trafik på cykelbanan (medan han redan tagit klivet) vilket det såklart gör i rusningstrafiken på morgonen, blir typ chockad och gestikulerar uppgivet och jag tycker mig höra ett ”men kom igen” som att någon skulle hinna bromsa säkert i nedförsbacken på den millisekunden. Även om jag så höll 5 km/h hade jag inte hunnit bromsa på den icke-existerande förvaringen och indikationen på att han skulle gå över. Hade han tex stannat upp eller vänt sig/gått mot övergångsstället hade jag redan bromsat in och släppt förbi. Nu körde jag inte racerfart direkt heller men det fanns verkligen noll chans att ge företräde. Anpassa farten osv, visst, men man kan ju inte heller krypa fram i nedförsbacken bara för att någon går på gångbanan bredvid. Man får dock alltid vara beredd på att något oväntat sker. Alltid. Dom flesta människor jag möter är ändå väldigt bra på att subtilt signalera med kroppsspråket eller riktningen på hur dom går att dom kommer svänga, tex ta en titt bak på flödet eller dit man ska, vrida sig lite innan man stannar vid övergångsstället och kollar åt båda håll och inväntar att bli förbisläppt.

Jag kan inte låta bli att bli frustrerad eftersom min intention var att släppa förbi honom om han hade gett NÅN signal om att han skulle gå över innan han vred sig 90 grader och tog klivet ut samtidigt. Då blev jag bara förbannad när han sa ”ah men kom igen”, och rädd för krock. Usch.
 
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Enda störningsmomentet var killen i nedförsbacken mot Liljeholmen från Aspudden (den raka). Han gick och lunkade spikrakt framåt utan att visa något som helst intresse av att använda övergångsstället som finns mitt i backen där det också börjar korsa lite cyklar från olika håll osv. Så jag har ju mina ögon på honom, ligger på rull och redo att aktivera fotbromsen eller svänga om något oväntat skulle ske, men tydliga signaler att han är på väg mot samma håll som sagt. Men se på fan om han inte tvärvänder på klacken precis vid övergångsstället och tar ett steg ut snabbare än han hunnit vända sig om (och det var snabbt). Jag hinner bara toucha bromsen innan jag redan är 0,5 meter ifrån honom men eftersom jag förutsåg att det skulle kunna hända så hann jag också styra undan. Han tittar då faktiskt också om det kommer någon trafik på cykelbanan (medan han redan tagit klivet) vilket det såklart gör i rusningstrafiken på morgonen, blir typ chockad och gestikulerar uppgivet och jag tycker mig höra ett ”men kom igen” som att någon skulle hinna bromsa säkert i nedförsbacken på den millisekunden. Även om jag så höll 5 km/h hade jag inte hunnit bromsa på den icke-existerande förvaringen och indikationen på att han skulle gå över. Hade han tex stannat upp eller vänt sig/gått mot övergångsstället hade jag redan bromsat in och släppt förbi. Nu körde jag inte racerfart direkt heller men det fanns verkligen noll chans att ge företräde. Anpassa farten osv, visst, men man kan ju inte heller krypa fram i nedförsbacken bara för att någon går på gångbanan bredvid. Man får dock alltid vara beredd på att något oväntat sker. Alltid. Dom flesta människor jag möter är ändå väldigt bra på att subtilt signalera med kroppsspråket eller riktningen på hur dom går att dom kommer svänga, tex ta en titt bak på flödet eller dit man ska, vrida sig lite innan man stannar vid övergångsstället och kollar åt båda håll och inväntar att bli förbisläppt.

Jag kan inte låta bli att bli frustrerad eftersom min intention var att släppa förbi honom om han hade gett NÅN signal om att han skulle gå över innan han vred sig 90 grader och tog klivet ut samtidigt. Då blev jag bara förbannad när han sa ”ah men kom igen”, och rädd för krock. Usch.
Det är den här typen av beskrivningar som många som identifierar sig som gående eller cyklister (i sociala medier) anser att de som identifierar sig som bilister ska klara av att förutse och om de inte gör det har de kört för fort.
Här någonstans har trafiken (det totala systemet) havererat är min uppfattning. Om vi inte har något som helst samspel funkar det inte. Ja jag är väldigt benägen att stanna men ge mig en möjlighet att fatta att du tänker korsa (oavsett vad jag kör för fordon)
 
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Det är den här typen av beskrivningar som många som identifierar sig som gående eller cyklister (i sociala medier) anser att de som identifierar sig som bilister ska klara av att förutse och om de inte gör det har de kört för fort.
Här någonstans har trafiken (det totala systemet) havererat är min uppfattning. Om vi inte har något som helst samspel funkar det inte. Ja jag är väldigt benägen att stanna men ge mig en möjlighet att fatta att du tänker korsa (oavsett vad jag kör för fordon)
Jag förstår vad du menar. Skillnaden tycker jag är att övergångsställen som går över bilvägar är ofta utformade på ett sätt som gör att det är en bit från gångbanan. Typ en liten svängd yta med stenar som ”leder” in gående på en sväng innan du kommer till övergångsstället.

Såhär kan det se ut:
IMG_4407.webp

Eller såhär:
IMG_4408.webp

Speciellt om gångbanan går parallellt längs vägen.

Eller så korsar gångbanan vägen på tvären med ett övergångsställe och då är det också lättare att på avstånd fatta att här är det någon som ska gå över:
IMG_4409.webp


Som bilist har jag vid dessa övergångsställen redan släppt på gasen bara det går någon nära övergångsstället eller som är på väg dit. Man vet aldrig om någon får för sig att kuta eller vad som helst. Brukar oftast vara 30 eller 40 km/h som hastighetsgräns också där dessa finns. Det är en gräns, inte ett krav, så jag håller förmodligen cykelfart då (men har ögonen på gående och vägen inte på hastighetsmätaren). Med bilen kan jag också tvärbromsa med ABS-bromsar, fyra hjul och ingen risk att jag åker genom vindrutan för det (jämfört med att gå OTB på cykeln om jag nu ens hade en frambroms på pendlaren).

Övergångsställen som korsar en cykelbana är ofta mer direkt på även om gångbanan går parallellt med cykelbanan precis bredvid. Så visst håller man som cyklist uppsikt om någon vill gå över och släpper förbi, men i den här backen är det också svårt att stanna tvärt.

Detta är övergångsstället jag menar (det som korsar cykelbanan, inte vanliga vägen). Han gick längs cykelbanan, höll vänster såklart, men vänder på klacken 90 grader precis när övergångsstället börjar och ska gå från höger till vänster på bilden:
IMG_4411.webp


Man håller ju generellt en låg fart här ifall det kommer gående som vill över eller cyklar från andra håll som inte kan väjningsplikt osv.

Jag är väl både frustrerad och besviken över mig själv, samt arg på honom samtidigt, för jag hade alla intentioner i världen att släppa förbi honom som sagt. Hade det smällt hade förmodligen jag åkt dit på det men jag vet heller inte om jag faktiskt gjorde fel som inte höll snigelfart och stannade oavsett om han hade gått över eller inte haha.

Är det jag som gjort fel? Nej! Det är infrastrukturen såklart. Som alltid.
 
Tillbaka
Topp