Tre säsonger, tre kedjebrott…

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Som rubriken antyder råkade jag idag ut för tredje kedjebrottet på tre säsonger. Trist nog var det under maxbelastning i en brant uppförsbacke så resultatet blev en rejäl krasch ner i diket. Per bilagd bild ser ytterlänken ut att bara gått tvärt av, förmodligen efter att gradvis försvagats på något sätt.

Den här hojen har 12-stegad Ultegra Di2 och är inköpt 2023. Första kedjebrottet inträffade 2024 efter inte så vansinnigt många mil och jag vill minnas att det såg ungefär likadant ut, en ytterlänk som gått tvärt av varvid den andra delen böjs och går av. Andra brottet på den hojen var idag.

I tillägg råkade jag i april ut för ett kedjebrott på en hoj från 2024 med 10-stegad GRX400. Det är formellt en gravel men den har aldrig sett grus utan används på landsväg off season. Samma felbild.

Jag har varit otroligt noggrann med växlarna på de här cyklarna och kan ta gift på att det inte finns något konstant skav mellan kedjan och växelförare, drev etc. Samtidigt pekar ju felbilden på att det finns något strukturellt fel som gör att jag med min rätt vridmomentstunga cykling över tiden drar av kedjorna. Om någon har en idé om var jag skall börja leta lyssnar jag gärna.
 

Bilagor

  • IMG_0873.webp
    IMG_0873.webp
    305.4 KB · Besök: 31
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Som rubriken antyder råkade jag idag ut för tredje kedjebrottet på tre säsonger. Trist nog var det under maxbelastning i en brant uppförsbacke så resultatet blev en rejäl krasch ner i diket. Per bilagd bild ser ytterlänken ut att bara gått tvärt av, förmodligen efter att gradvis försvagats på något sätt.

Den här hojen har 12-stegad Ultegra Di2 och är inköpt 2023. Första kedjebrottet inträffade 2024 efter inte så vansinnigt många mil och jag vill minnas att det såg ungefär likadant ut, en ytterlänk som gått tvärt av varvid den andra delen böjs och går av. Andra brottet på den hojen var idag.

I tillägg råkade jag i april ut för ett kedjebrott på en hoj från 2024 med 10-stegad GRX400. Det är formellt en gravel men den har aldrig sett grus utan används på landsväg off season. Samma felbild.

Jag har varit otroligt noggrann med växlarna på de här cyklarna och kan ta gift på att det inte finns något konstant skav mellan kedjan och växelförare, drev etc. Samtidigt pekar ju felbilden på att det finns något strukturellt fel som gör att jag med min rätt vridmomentstunga cykling över tiden drar av kedjorna. Om någon har en idé om var jag skall börja leta lyssnar jag gärna.
Hur sliten var kedjan? De kedjor jag har dragit av har varit slitna.
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Kedjor kommer i många märken och sorter.
Har du rätt längd på kedjan?
Länkresterna på bilden ser mer ut som från en nyss avslutad MTB-tur...
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Spekulation: Har du köpt kedjorna från samma ställe? Dålig batch?
Antingen det eller rena piratkopior.

Enda gången jag någonsin knäckt en kedja på det där viset var när den fastnade ovanpå tänderna på bakdrevet på min fixie. Då exploderade kedjan i flera delar tack vare cykelns rörelse framåt. Har kört KMC, Shimano och SRAM i många år och aldrig haft en kedja som dog av annat än allmänt slitage, förutom den jag nyss nämnde. Jag har aldrig ens sett det hända. Snabblänkar som går av har jag sett, men inte den där typen av brott.

Enligt min på-en-höft-uträkning behöver du ha ett tryck på pedalen av runt 3000-4000 Newton för att dra sönder kedjan med råstyrka. Det finns nog inte många cyklister i världen som kan producera så mycket tryck. Jag har hört att det har hänt att sprint-cyklister med sina monster-quads har brutit kedjor, men det känns extremt osannolikt att en någorlunda normal cyklist på en normal cykel skulle kunna göra det ens om hon försökte.
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Max 200 mil per kedja i alla tre fallen. Längd konsistent satt till Shimanos rekommendation, runt stora fram + stora bak + två länkar.
Har du mätt slitaget? 200 mil låter i mina öron jättelitet. Om du inte mätt slitaget så rekommenderar jag det. Det säljs bra grunker för detta. Om du mäter slitaget så får du svar på frågan om kedjan brast pga slitage eller konstruktion.
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
De gånger jag dragit av kedja var alla på MTB, och för ambitiöst växlande med full kraft på pedalerna. Växlade du samtidigt som du tryckte på väldigt mycket, och kedjorna blev sådär?
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Cyklat för träning/tävling i 25 år och aldrig knäckt en kedja. Kanske iofs säger mest om min effekt. Kör du mycket med kedjan i väldigt sned linje (stora+stora eller lilla+lilla)?
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Förutom slitage så kan man överbelasta. Om man har en dåligt justerad växel så kan det kuggar över och när det sedan kommer i grepp så blir det en enorm belastning. Jag har råkat ut för detta, framförallt vintertid då snön ställer till det. Jag har då framförallt knäckt ekrar och flänsen på baknavet. Det brukar dock vara den svagaste länken i kedjan som brister vid överbelastning. Så misstänker att efter att jag lärt mig byta kedja så brister annat ...
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Shimano Ultegra 10 spd fake har bla Amazon sålt. Jag har råkat ut för en sådan där en länkplåt sprack. Det finns några trådar i forumet om sådana vill jag minnas.
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Jag har även som vridmomentsvag cyklist lyckats med detta enbart med dåligt inställd bakväxel där speciellt b-skruven är felaktigt inställd så bakväxeln är för långt från kassetten.

Då kan kedjan hamna så snett mellan kassett och bakväxel att man nästan ”knipsar” av den i sidled under växling till (flera steg) lättare växel i någon uppförsbacke.

Kedjan går inte nödvändigtvis av där och då utan man orsakar bara början till ett brott på kedjan vid en av nitarna.

Det sagt så ser ju länken du visar riktigt guggig ut! Vad kör du för smörja på kedjan? För kladdig smörja plus sandiga förhållanden ger ju mycket slitage. Squirt E-bike variant tycker jag är bäst av det jag testat för att hålla drivlinan ren.

Kan såklart även vara piratkopia, speciellt Shimano verkar drabbat där vad jag hört talas om. Skulle aldrig köpa kedjor från t.ex. Amazon, Cdon, AliExpress eller liknande ställen.
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Inga fulkedjor mig veterligt. Första 12- resp 10-stegade var originalkedjorna från handlaren jag köpte av. Den andra 12-stegade köpte jag över disk på en av Stockholms stora cykelbutiker.

Miltalen är brett sett rätt - gick jag och kollade pass för pass kanske jag skulle hitta 50 mil till, men jag skulle inte hitta 500 extra mil. Jag har tyvärr inte den tiden.

Jag crosschainar aldrig i extremerna (stor/stor eller liten/liten), har aldrig skett.

De två mest spridda AI:na tycker båda att jag skall kolla att ”the rear derailleur hanger” är korrekt linjerad. Om inte skulle det kunna ge slitage vid en eller ett par specifika växlingar och om det görs tillräckligt ofta under hög belastning skulle det kunna skapa utmattning. Det är väl en long shot, men i teorin skulle det kunna vara en gemensam faktor då båda cyklarna kommer från samma handlare och har skruvats ihop av samma mek.
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Angående länkens utseende - jag stod vid vägkanten i skogen och tog loss den och delarna hamnade på marken. Vid tillfället var jag inte särskilt bekymrad om att göra ren dem så där finns nog smuts som normalt inte finns där…
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
OlofSx - jag tror du kan vara på något. Skall kolla B-skruven på den 12-stegade imorgon. Dagens brott inträffade vid en dubbel nedväxling mitt i kassetten med 36:an fram under närmaximal kraft i en brant uppförsbacke.
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Drog av 3 kedjor förra säsongen. Blandat SRAM/Shimano och MTB/Gravel.

Alla tre brotten var spruckna plattor. Som gammal trajlare har jag dragit av ganska många kedjor tidigare och då har alltid nitarna dragits ur men sidorna varit hela. Jag upplever nya kedjor som spröda.

Har fått höra från branschfolk att det är basiska rengöringsmedel som kan vara boven.


Har bytt till KMC nu…
 
Tillbaka
Topp