Tre säsonger, tre kedjebrott…

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Som rubriken antyder råkade jag idag ut för tredje kedjebrottet på tre säsonger. Trist nog var det under maxbelastning i en brant uppförsbacke så resultatet blev en rejäl krasch ner i diket. Per bilagd bild ser ytterlänken ut att bara gått tvärt av, förmodligen efter att gradvis försvagats på något sätt.

Den här hojen har 12-stegad Ultegra Di2 och är inköpt 2023. Första kedjebrottet inträffade 2024 efter inte så vansinnigt många mil och jag vill minnas att det såg ungefär likadant ut, en ytterlänk som gått tvärt av varvid den andra delen böjs och går av. Andra brottet på den hojen var idag.

I tillägg råkade jag i april ut för ett kedjebrott på en hoj från 2024 med 10-stegad GRX400. Det är formellt en gravel men den har aldrig sett grus utan används på landsväg off season. Samma felbild.

Jag har varit otroligt noggrann med växlarna på de här cyklarna och kan ta gift på att det inte finns något konstant skav mellan kedjan och växelförare, drev etc. Samtidigt pekar ju felbilden på att det finns något strukturellt fel som gör att jag med min rätt vridmomentstunga cykling över tiden drar av kedjorna. Om någon har en idé om var jag skall börja leta lyssnar jag gärna.
 

Bilagor

  • IMG_0873.webp
    IMG_0873.webp
    305.4 KB · Besök: 22
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Som rubriken antyder råkade jag idag ut för tredje kedjebrottet på tre säsonger. Trist nog var det under maxbelastning i en brant uppförsbacke så resultatet blev en rejäl krasch ner i diket. Per bilagd bild ser ytterlänken ut att bara gått tvärt av, förmodligen efter att gradvis försvagats på något sätt.

Den här hojen har 12-stegad Ultegra Di2 och är inköpt 2023. Första kedjebrottet inträffade 2024 efter inte så vansinnigt många mil och jag vill minnas att det såg ungefär likadant ut, en ytterlänk som gått tvärt av varvid den andra delen böjs och går av. Andra brottet på den hojen var idag.

I tillägg råkade jag i april ut för ett kedjebrott på en hoj från 2024 med 10-stegad GRX400. Det är formellt en gravel men den har aldrig sett grus utan används på landsväg off season. Samma felbild.

Jag har varit otroligt noggrann med växlarna på de här cyklarna och kan ta gift på att det inte finns något konstant skav mellan kedjan och växelförare, drev etc. Samtidigt pekar ju felbilden på att det finns något strukturellt fel som gör att jag med min rätt vridmomentstunga cykling över tiden drar av kedjorna. Om någon har en idé om var jag skall börja leta lyssnar jag gärna.
Hur sliten var kedjan? De kedjor jag har dragit av har varit slitna.
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Kedjor kommer i många märken och sorter.
Har du rätt längd på kedjan?
Länkresterna på bilden ser mer ut som från en nyss avslutad MTB-tur...
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Spekulation: Har du köpt kedjorna från samma ställe? Dålig batch?
Antingen det eller rena piratkopior.

Enda gången jag någonsin knäckt en kedja på det där viset var när den fastnade ovanpå tänderna på bakdrevet på min fixie. Då exploderade kedjan i flera delar tack vare cykelns rörelse framåt. Har kört KMC, Shimano och SRAM i många år och aldrig haft en kedja som dog av annat än allmänt slitage, förutom den jag nyss nämnde. Jag har aldrig ens sett det hända. Snabblänkar som går av har jag sett, men inte den där typen av brott.

Enligt min på-en-höft-uträkning behöver du ha ett tryck på pedalen av runt 3000-4000 Newton för att dra sönder kedjan med råstyrka. Det finns nog inte många cyklister i världen som kan producera så mycket tryck. Jag har hört att det har hänt att sprint-cyklister med sina monster-quads har brutit kedjor, men det känns extremt osannolikt att en någorlunda normal cyklist på en normal cykel skulle kunna göra det ens om hon försökte.
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Max 200 mil per kedja i alla tre fallen. Längd konsistent satt till Shimanos rekommendation, runt stora fram + stora bak + två länkar.
Har du mätt slitaget? 200 mil låter i mina öron jättelitet. Om du inte mätt slitaget så rekommenderar jag det. Det säljs bra grunker för detta. Om du mäter slitaget så får du svar på frågan om kedjan brast pga slitage eller konstruktion.
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
De gånger jag dragit av kedja var alla på MTB, och för ambitiöst växlande med full kraft på pedalerna. Växlade du samtidigt som du tryckte på väldigt mycket, och kedjorna blev sådär?
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Cyklat för träning/tävling i 25 år och aldrig knäckt en kedja. Kanske iofs säger mest om min effekt. Kör du mycket med kedjan i väldigt sned linje (stora+stora eller lilla+lilla)?
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Förutom slitage så kan man överbelasta. Om man har en dåligt justerad växel så kan det kuggar över och när det sedan kommer i grepp så blir det en enorm belastning. Jag har råkat ut för detta, framförallt vintertid då snön ställer till det. Jag har då framförallt knäckt ekrar och flänsen på baknavet. Det brukar dock vara den svagaste länken i kedjan som brister vid överbelastning. Så misstänker att efter att jag lärt mig byta kedja så brister annat ...
 
Tillbaka
Topp