Tre säsonger, tre kedjebrott…

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Som rubriken antyder råkade jag idag ut för tredje kedjebrottet på tre säsonger. Trist nog var det under maxbelastning i en brant uppförsbacke så resultatet blev en rejäl krasch ner i diket. Per bilagd bild ser ytterlänken ut att bara gått tvärt av, förmodligen efter att gradvis försvagats på något sätt.

Den här hojen har 12-stegad Ultegra Di2 och är inköpt 2023. Första kedjebrottet inträffade 2024 efter inte så vansinnigt många mil och jag vill minnas att det såg ungefär likadant ut, en ytterlänk som gått tvärt av varvid den andra delen böjs och går av. Andra brottet på den hojen var idag.

I tillägg råkade jag i april ut för ett kedjebrott på en hoj från 2024 med 10-stegad GRX400. Det är formellt en gravel men den har aldrig sett grus utan används på landsväg off season. Samma felbild.

Jag har varit otroligt noggrann med växlarna på de här cyklarna och kan ta gift på att det inte finns något konstant skav mellan kedjan och växelförare, drev etc. Samtidigt pekar ju felbilden på att det finns något strukturellt fel som gör att jag med min rätt vridmomentstunga cykling över tiden drar av kedjorna. Om någon har en idé om var jag skall börja leta lyssnar jag gärna.
 

Bilagor

  • IMG_0873.webp
    IMG_0873.webp
    305.4 KB · Besök: 11
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Som rubriken antyder råkade jag idag ut för tredje kedjebrottet på tre säsonger. Trist nog var det under maxbelastning i en brant uppförsbacke så resultatet blev en rejäl krasch ner i diket. Per bilagd bild ser ytterlänken ut att bara gått tvärt av, förmodligen efter att gradvis försvagats på något sätt.

Den här hojen har 12-stegad Ultegra Di2 och är inköpt 2023. Första kedjebrottet inträffade 2024 efter inte så vansinnigt många mil och jag vill minnas att det såg ungefär likadant ut, en ytterlänk som gått tvärt av varvid den andra delen böjs och går av. Andra brottet på den hojen var idag.

I tillägg råkade jag i april ut för ett kedjebrott på en hoj från 2024 med 10-stegad GRX400. Det är formellt en gravel men den har aldrig sett grus utan används på landsväg off season. Samma felbild.

Jag har varit otroligt noggrann med växlarna på de här cyklarna och kan ta gift på att det inte finns något konstant skav mellan kedjan och växelförare, drev etc. Samtidigt pekar ju felbilden på att det finns något strukturellt fel som gör att jag med min rätt vridmomentstunga cykling över tiden drar av kedjorna. Om någon har en idé om var jag skall börja leta lyssnar jag gärna.
Hur sliten var kedjan? De kedjor jag har dragit av har varit slitna.
 
Tre säsonger, tre kedjebrott…
Kedjor kommer i många märken och sorter.
Har du rätt längd på kedjan?
Länkresterna på bilden ser mer ut som från en nyss avslutad MTB-tur...
 
Tillbaka
Topp