Val av cykel för bikepackingracing.

100/120mm
Aluminium
TA
Pakethållarfäste
BBright

En ska bort.

BBright som i ett specfiekt vevlager som inte passa BSA 73? Finns nog ingen sån ingångs mtb skulle jag säga.
Tvek på att det finns nån annan än GC på resten. Det är i så fall nån annan varuhuscykel typ rockrider eller den finska vad det hette. Men ofta är det 130mm+

BBright som i ett specfiekt vevlager som inte passa BSA 73? Finns nog ingen sån ingångs mtb skulle jag säga.
Tvek på att det finns nån annan än GC på resten. Det är i så fall nån annan varuhuscykel typ rockrider eller den finska vad det hette. Men ofta är det 130mm+

Haha, nej BBright finns väl inte på någonting längre förhoppningsvis.

Vad menar du med insteg? mtb med 100mm slag för en mindre slant? Ska det också vara 142mm TA?
Med insteg menar jag mer att det verkar vara de cyklarna som har fästen för pakethållare. Så fort det blir lite finare cyklar försvinner fästena.

Men annars var det väl en bra lista som Raggamuffin skrev. Om jag själv får skulle det då vara;
100/120mm gaffel
Aluminium/Kolfiber/Stål spelar ingen större roll, vikt däremot.
TA fram och bak (för större utbud av hjul tex)
Pakethållarfäste
Gängat vevlager

Med insteg menar jag mer att det verkar vara de cyklarna som har fästen för pakethållare. Så fort det blir lite finare cyklar försvinner fästena.

Men annars var det väl en bra lista som Raggamuffin skrev. Om jag själv får skulle det då vara;
100/120mm gaffel
Aluminium/Kolfiber/Stål spelar ingen större roll, vikt däremot.
TA fram och bak (för större utbud av hjul tex)
Pakethållarfäste
Gängat vevlager
Ja, Grand Canyon stämmer in på det tekniskt. Oklart om den gör det i övrigt.

Ja, Grand Canyon stämmer in på det tekniskt. Oklart om den gör det i övrigt.
Jag har i många år undvikit de större drakarna. Men jag har nog förändrats. För nu ser jag cykeln mer som ett verktyg. Visst känner jag mer för Fairlight än för Scott. Men i stort är båda ett verktyg för att genomföra äventyret.

Jag bläddrar annonser och hamnade på Nishiki Pinnacle. Vet inte om den är representativ.. men enligt annonsen väger den 12,3kg. Aluminium.
Vad kan man förvänta sig för vikter egentligen?

1784102503906.webp

Svårt det där, det är en tung gaffel t ex. Det sitter nog mer i gaffel och hjul än det skiljer mellan olika aluminiumramar.
Givet finns det säkert bojsänke.

Under 12 kg kommer nog inte en instegscykel. Första halvkilot brukar gå att skava av rätt lätt med.

Svårt det där, det är en tung gaffel t ex. Det sitter nog mer i gaffel och hjul än det skiljer mellan olika aluminiumramar.
Givet finns det säkert bojsänke.

Under 12 kg kommer nog inte en instegscykel. Första halvkilot brukar gå att skava av rätt lätt med.
Gaffel och hjul på instegscyklar kan väga helt enormt mycket!🤯 Hjul vill man väl knappast köra med fabriksgrejer ändå (har gjort sönder allt jag cyklat på...) och gaffel kan ju vara dyrt men inte sådär fantastiskt dyrt om man kan spara ett kilo eller så.

Alltså, jag är beredd att modifera eller bygga cykel själv.

Men än så länge hittar jag bara instegscyklar med fästen för pakethållare. Så det kan ju bli en instegs-alu som jag sedan måste byta gaffel och hjul på.

Skulle ni gå på kolfiberhjul eler aluminium-dito?
Hållbarhet är ju viktigt. Men idag handlar det väl snarare om nav/body och kvalitet på bygget än materialet i fälgen?

Ska du ändå köra metall kan du lika gärna köra stål (tycker jag). Antingen viktoptimerat med kol, eller max stryktålighet med stål.
Sour Pasta Party är en favorit HT ram.
Där kan man lägga till allsköns M5 fästen vid order för rack osv.

Hellre då lägga krut på att viktoptimera resten av set upen med framförallt roterande massa.

@glitch
Jag förstår hur du tänker. Jag har ännu inte hittat en kolfiberhoj med fästen, så då måste jag gå på spåret med rack i TA-axel vilket jag helst inte vill göra. Så kolfiber går nog bort.
Standardpris för stålramar verkar vara 10-13 tusen. Det är en summa.

Kollade på Cotic Solaris som också ser fin ut; https://www.cotic.co.uk/product/sol...dGfh7OIMRNndmc5nY9ds6W47t1ZeyEQWfxl51VFobctST

Hittade även fästen på Superiors aluminiumcyklar. På vissa i allafall.
Men de cyklarna behöver såklart modifiering för att passa mina ändamål också.

Jag tycker det låter härligt på något vis att se cykeln som sitt redskap helt utan något större affektionsvärde än så, men måste ändå slå ett slag för att köpa en cykel som gör en glad och pepp även när man inte cyklar på den. Är det ett val att köpa något som verkligen kittlar istället för något som bara duger är det värt en slant för mig, även om jag egentligen helst hade velat vara en sådan som bara tog det som stod närmast och drog iväg. 😛

Coticen såg skitfin ut! Köp!☺️

Påstår du att ramar i stål generellt sett skulle vara mer stryktåliga jmf med ramar i kolfiber?
Vad baserar du det på?

Jag påstår ingenting, men jag tror att genomsnittlig stålram skulle klara sig bättre än en genomsnittlig kolram i en krasch där den lastade cykeln tumlar nedför en stenbrant respektive om bitar av taggtråd piskas upp från marken och kilar in sig på mindre bra ställen (såna saker som faktiskt händer på lopp som Silk Road Mtn Race).

Sen går det att bygga mer eller mindre delikata eller bomb proof saker i bägge materialen.

Alltså, jag är beredd att modifera eller bygga cykel själv.

Men än så länge hittar jag bara instegscyklar med fästen för pakethållare. Så det kan ju bli en instegs-alu som jag sedan måste byta gaffel och hjul på.

Skulle ni gå på kolfiberhjul eler aluminium-dito?
Hållbarhet är ju viktigt. Men idag handlar det väl snarare om nav/body och kvalitet på bygget än materialet i fälgen?
Men pakethållare för sidväskor används väl inte i bikepackracing eftersom de är hemskt ivägen när man behöver leda cykeln långa sträckor uppför berg.
Finns många rullar på youtube med packning för ultralopp. Lael Wilcox t.ex.

Men pakethållare för sidväskor används väl inte i bikepackracing eftersom de är hemskt ivägen när man behöver leda cykeln långa sträckor uppför berg.
Sidväskor är nog inte tanken utan något åt tailfin-hållet. Jag körde med en dry-bag på pakethållare långt innan jag hade hört ordet bikepacking.

Finns många som använder pakethållare som t.ex. Old Man Mountain med pakethållarfästen - det betyder inte att man MÅSTE ha panniers, det går utmärkt att surra en dry bag på flaket t.ex.

Intressant video om vad veteranerna i Tour Divide cyklar på. Svaret är Salsa Cuthroat, i kolfiber, 1x12 elväxlar och med pakethållare.

Jättekul att bygga en cykel optimerad för ett visst eller vissa tävlingar. Klart du ska göra det!

Men/och kanske också bygga en cykel som du kan njuta av övrig 98.5% av tiden då du kanske cyklar hemmavid för nöje och träning?

Cyklar du MTB i dagsläget? Är det något du är sugen på? Hur ser stigarna ut i ditt närområde?

Kikar man på cyklarna som kördes av herrarna till 1a och 2a plats på Tour Divide så får man två vilt olika optimeringar.

Jag kan tro att man kan få många olika typer att funka på loppen du nämner samt få en cykel som är kul hemmavid. Självklart med några mindre justeringar inför lopp.

Tillbaka
Topp