Klorofylltalibanen
Aktiv medlem
[OT] Vad hör du på för pop rock blues?
Definitionen av sväng
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Staffan Astner?Vem spelar gura på denna? Väntar alltid otåligt på solot, inte många toner men rackarns så snyggt.
Det skulle det kunna va, måste erkänna att namnet var okänt.Staffan Astner?
När jag läste det här tänkte jag på en bok jag tror du skulle tycka var rolig. I nästa sekund insåg jag att du med all sannolikhet läst den - Ian MacDonald, En revolution i huvudet.Ett annat coolt intro är detta, som är 100% Lennons verk. Något jag verkligen uppskattar med intron som detta är hur spelbart det är för en vanlig glad amatör som mig. Få saker är roligare än att kunna spela med i låten, eller att göra låten helt själv. Det här är en sån låt. Notera även McCartneys coola basgång samt densamme på trummor. Finns inte mkt att dissa i den här låten, även om man försöker.
Jag var dock oförmögen att plocka ut introt själv, utan det kom till mig i ett sånt där florpapperstunnt ljusblått hopvikbart air-mail brev från Australien som vägde 2 gram. I det hade min australiske jobbarkompis tecknat ner ackord sekvensen för Lennon introt.
Jag provade det genast, och allting stämde not för not! Utom på ett ställe där han hamnat en halvnot fel. Ett av de roligaste, mest oväntade brev, från andra sidan jordklotet jag fått i hela mitt liv :)
Så vem var denne mystiska Prudence? Jo det var Mia Farrows lillasyster. Hon ville inte komma ut och leka med de andra, utan satt bara på rummet och mediterade, under Beatles vistelse hos den berömda meditationsgurun.
Och i höst kommer det en hyllningsskiva till honomKanske finns det ingen artist som är så skånsk, så politisk, så älskad – och ibland så kritiserad – som Mikael Wiehe. Snart ska han fylla 80 och för två år sedan diagnosticerades han med Alzheimers.
proletaren.se
Nej, har inte läst den men är mkt road av den kreativa processen i studion kring skapelsen av en låt. Hade mkt gärna varit med i studion som tyst osynlig mus på vissa av mina favvolåtar. På White Album är det intressant att jämföra Lennons plink (Prudence, Julia) med Maccas (Blackbird), där den senare varit överlägset mest populär och lättast att härma, medans Lennons varit mer svårtillgängliga.När jag läste det här tänkte jag på en bok jag tror du skulle tycka var rolig. I nästa sekund insåg jag att du med all sannolikhet läst den - Ian MacDonald, En revolution i huvudet.
”En revolution i huvudet” är intressant men dessvärre full av tyckanden och spekulationer. Jag har läst den många gånger. Ian McDonald är så subjektiv att jag nästan blir förbannad av att läsa en del av texterna (ibland tror jag att han mutades av McCartney), och han verkar avsky George Harrisons låtskrivande. Mycket märkligt.Nej, har inte läst den men är mkt road av den kreativa processen i studion kring skapelsen av en låt. Hade mkt gärna varit med i studion som tyst osynlig mus på vissa av mina favvolåtar. På White Album är det intressant att jämföra Lennons plink (Prudence, Julia) med Maccas (Blackbird), där den senare varit överlägset mest populär och lättast att härma, medans Lennons varit mer svårtillgängliga.
Det sägs att Prudence-klinket kom från Donovan, som låter troligt i mina öron. "Swapping tunes & ideas" är en hörnsten i allt professionellt musicerande.
Jag som tipsade om boken har inte läst något annat om Beatles så det var svårt att avgöra nåt sånt. Sen var det väl snart 30 år sen jag läste den så jag minns inte så mycket heller. Jag minns mest att den är skriven i nån sorts kronologisk ordning av utgivningen av låtar och album. Men när du säger det så lyfts väl Paul fram i enbart positiva ordalag, medan John utmålas som att ha varit fast i ett kraftigt missbruk under deras sista år som grupp.”En revolution i huvudet” är intressant men dessvärre full av tyckanden och spekulationer. Jag har läst den många gånger. Ian McDonald är så subjektiv att jag nästan blir förbannad av att läsa en del av texterna (ibland tror jag att han mutades av McCartney), och han verkar avsky George Harrisons låtskrivande. Mycket märkligt.
McDonald tog för övrigt livet av sig några år efter att boken kom ut.
Kan iofs hålla med om att det finns mycket skit på vita albumet. Är det något som är riktigt dåligt är det väl ”Ob-La-Di Ob-La-Da”, ”Don’t Pass Me By”, ”Good Night”, ”Why Don’t We Do It in the Road” och den hemska ”Rocky Raccoon” samt utfyllnaden ”Honey Pie” och usla ”Wild Honey Pie”?Oklart varför men har aldrig blivit några beatlesböcker för mig, däremot Dylan och Woody Guthrie böcker. Men Sgt Pepper, White Album och Abbey Road utgjorde absoluta fundament under barn och ungdomsåren, och framförallt den första var något som hela familjen kunde avnjuta tillsammans. Minns tex att mor gillade When I'm 64. Popmusik som fungerar över generationsgränserna tycker jag i backspegeln var en fin Beatles kvalitet.
Över åren har jag gett mig på (försökt spela själv) i stort sett allt som var möjligt att ge sig på, på White Album, för mig som amatör. T o m Martha my dear gav jag mig på, trots att jag aldrig kunde spela piano, med hyfsat resultat. Det är ett fint testament på hur tillgänglig och inbjudande den här musiken var utan att vara störande banal.
Man lyssnar och lyssnar och absorberar och lyssnar på rösterna och meningarna och lyriken, och med tillräckligt stora doser känns det som man känner dem, får en känsla för dem som privatpersoner. John och Paul och George och Ringo, med deras bilder ständigt på tidningsomslag och tidskrifter och skvallerpress.
Och var och en med självrespekt måste utse en personlig favorit bland dessa. Det dög inte att gilla hela bandet, man måste välja ut en! Var det John, Paul eller George som var bäst? Eller sötast, om man var tjej. Och sen gällde det att hålla fast vid det. På skolrasterna frodades myter, legender, lögner och fria fantasier om pophjältarna från väst. Mitt eget lilla bidrag var:
- De har studerat musik i 20 år, det är därför de är så bra!!
Tur att man slapp se DN:s recension av White Album då det begav sig. https://www.dn.se/kultur-noje/sa-skrev-dn-om-the-beatles-the-white-album-1968/
En recensent som dissar "Dear Prudence" och kallar det för "utfyllnad", han har för evigt förlorat all cred. Det är bottenlöst dåligt. Jag nästan tappar talförmågan av all harm som väller upp.
Har inte läst recensionen, ligger bakom betalvägg, men den är ju skriven då och hade jag som recensent under ett par år fått Rubber Soul och Revolver samt några ikoniska singlar och en dubbel-EP med ”Fool on the Hill” och ”I Am the Walrus” hade jag också blivit besviken på vita albumet. Produktionen är dessutom rätt konstig, det låter klenare än tidigare. Jag misstänker att beatlarna började få lite för stort inflytande över uppmickning och sådant.Visst är det mkt skit på vitalbumet, men recensenten missar poängen när han tycker att alltihop borde ha komprimerats till en enkelskiva. En del av charmen är den här spännvidden från rena demos, enkla skisser från anteckningsblocket, spontana infall, experimentlusta till noggrant producerade toppnummer som wmggw. Jag tycker den kreativa processen blir mkt tydligare på det här sättet, och skivan visar också mkt illustrativt tycker jag hur de kreativa processerna skiljer sig åt mellan John och Paul. Jag gillar lekfullheten och att ingenting har kastats för att få plats i den färdiga produkten. Genom att köra en dubbel har de fått gott om plats att breda ut sig, vilket ju var en närmast unik situation på den tiden.
Sen förstår jag inte, hur kan man missa att alls kommentera wmggw, utan i stället babbla om Savoy truffle? De första 15 s på wmggw är ju fullständigt ikoniska: först Pauls utomordentliga piano passage interfolierat med Ringos högt mixade hi-hat, avrundat med Claptons första morrande kortfras. Innan sången ens har börjat är man ju helt såld av förväntan på vad som månde ska komma. Först många många år senare blev jag varse outrot, med alla olyckliga klagoläten hopfogat till en mkt musikalisk och konstnärlig helhet. Helt sanslöst tycker jag att upptäcka nya dimensioner i en låt 40 år senare.
Håller med om att albumet är en showcase i betydligt högre grad för John än Paul, men tycker ändå det är en grotesk kommentar att säga "det hade räckt med en sockersöt ballad av Paul". Vi pratar om en av 1900-talets mest firade låtskrivare, vad har recensenten själv för meriter som föranleder att uttrycka sig på det överlägsna sättet?
Var det inte han som dömdes för ha slagit sönder Josefin Nilsson?Favorit från moped och mellanöls eran. RIP.
Tingsrättens dom: Tre månaders fängelse för misshandel, olaga hot, skadegörelse och överträdande av besöksförbud.Var det inte han som dömdes för ha slagit sönder Josefin Nilsson?