Den officiella Canyon-tråden

Var lite skeptisk till sadeln men har ingenting att klaga på där heller.
Bytte vevparti till ett effektparti, gick då från 170 till 175 mm. Har dock börjat att gilla 170 mm (har det på en annan hoj sedan en månad tillbaka) efter det att jag har kört 175 mm i alla år.
Har dock ingen lust att köpa ett nytt vevparti bara för att få 170 mm med effektmätning.
Jag har 165 mm på min nya (storlek M). Har 175 mm på den gamla (storlek L). Tycker att det känns bekvämare med kortare vevarmar. Brasklapp för att jag jämför två helt olika cyklar så det kan vara en massa annat som spelar in.

Jag har cyklat 90 mil på min Endurance CF SLX. Har inte så värst mycket att jämföra med egentligen men jag är nöjd. Har inga planer på att byta några komponenter utan tycker allt fungerar väldigt bra. På min förra LV som också var en Canyon endurace fast av enklare modell med aluminiumram var jag främst missnöjd med sadeln men den som sitter på den här är väldigt bekväm speciellt i kombination med den lätt fjädrande sadelstolpen.
Hur tycker du de skiljer sig åt i åkkänsla?

Överväger att beställa en Canyon Grand Canyon AL7 som verkar vara en ok cykel för pengarna.

Hur tillförlitliga brukar de beräknade leveranstiderna vara hos Canyon?

Någon som testat den Grand Canyon och kan ge sina tankar om den?

NBD! Canyon Grizl 5 AL 2027.
Ville ha nåt roligare att pendla till jobbet med samt få in cykling under mörka höstkvällar utan att behöva lera ner sig totalt på MTB i skogen. Köpte även med de anpassade stänkskydden, men dom åker på senare.

Första turen blir förhoppningsvis någon kväll i veckan. Tills dess får jag gräva ner mig i trådar jag aldrig tidigare läst här på forumet.

1000015726.webp

Ville ha nåt roligare att pendla till jobbet med samt få in cykling under mörka höstkvällar utan att behöva lera ner sig totalt på MTB i skogen. Köpte även med de anpassade stänkskydden, men dom åker på senare.

Första turen blir förhoppningsvis någon kväll i veckan. Tills dess får jag gräva ner mig i trådar jag aldrig tidigare läst här på forumet.

Visa bilaga 845220
Snygg! Har den hojjen också men i den beiga färgen. Eller det kanske är samma färg😅
Har oxkså funderat på de skärmarna(är det dem som man kan plocka av lätt?) o den lilla pakethållaren. Vore sjysst att se allt på 👌

Snygg! Har den hojjen också men i den beiga färgen. Eller det kanske är samma färg😅
Har oxkså funderat på de skärmarna(är det dem som man kan plocka av lätt?) o den lilla pakethållaren. Vore sjysst att se allt på 👌
Färgen heter iaf Honeymelon, inte riktigt rättvis på bilden.

Ang. skärmarna, yes, med någon sorts quick release-lösning. På Canyons webbsida finns bilder med alla tillbehör monterat 😃

Visa bilaga 845220
Har funderat på att köpa en för att ersätta pendlarcykeln. Osäker på om jag ska vänta tills efter vintern.

Nu har den gått ett par turer och går riktigt fint (har iofs inget att jämföra med när det kommer till att cykla gravel direkt).

Upptäckte att den anpassade väskan LOAD Fidlock Quickloader inte var särskilt villig att samarbeta... Jag har provat alla knep med brickor, justera fästen osv men den lossnar i övre magneterna så fort det blir lite ojämnheter. Har väl helt enkelt packat för mycket i den och magneterna pallar inte.

Så, det blev ett fulmek:
1000015829.webp

1000015830.webp

1000015831.webp

Ett par korkar till 4-litersdunkar fick offra sig som brickor och nu kommer väskan ingenstans 😁 De var perfekt i bredd för att kunna centrera väskan.

Fick även på stänkskärmarna så den är redo för pendling och allmänt upptäcktsresande:
1000015840.webp

Någon som har en uppfattning om vad denna status kan innebära? Andra färgen har status kommer nov/dec....

Visa bilaga 846771
Mindre än två månader gissar jag på.
Nya Endurace CF SLX släpptes 12/5, missade själv den första omgången cyklar som fanns i lager då. Lade en bevakning på den någon gång i maj har jag för mig.
Den 13/7 fanns den i lager igen och jag kunde lägga en beställning.
Då stod den först som okänd och sedan åter i lager i augusti men det blev som sagt i juli.

Mindre än två månader gissar jag på.
Nya Endurace CF SLX släpptes 12/5, missade själv den första omgången cyklar som fanns i lager då. Lade en bevakning på den någon gång i maj har jag för mig.
Den 13/7 fanns den i lager igen och jag kunde lägga en beställning.
Då stod den först som okänd och sedan åter i lager i augusti men det blev som sagt i juli.
Hmmmm
"Törs" man köpa flygtransport till resa 3/2?
Jag antar att du tar kostnaden om inte cykeln hinner komma 👍

Håller på kikar på ny gravelram som i M är mer lik en Crux 5 (raceig geo med låg stack) eller i L är snudd på identisk med en (M) Grizl med längre ram.
Är lite frestad att prova konceptet av längre ram med kortare styrstam och är nyfiken på höra lite åsikter om den typen av "modern geo".
Är 181 lång och brukar köra 56:or, Canyon rekommenderade mig (M) som ju på pappret är mer lik en traditionell 58:a men med brantare sadelrör vilket ju påverkar.

Håller på kikar på ny gravelram som i M är mer lik en Crux 5 (raceig geo med låg stack) eller i L är snudd på identisk med en (M) Grizl med längre ram.
Är lite frestad att prova konceptet av längre ram med kortare styrstam och är nyfiken på höra lite åsikter om den typen av "modern geo".
Är 181 lång och brukar köra 56:or, Canyon rekommenderade mig (M) som ju på pappret är mer lik en traditionell 58:a men med brantare sadelrör vilket ju påverkar.
Det är nog mest en vanesak.
Kan inte säga att jag märkt nån större skillnad med längre reach på ramen och kortare styrstam på bockstyrehojar. Man anpassar sig väldigt snabbt. Däremot har jag vant mig vid brantare sadelrör från både mtb och grushojar, så att jag nu flyttat fram sadeln max på lvg hojen och funderar på att byta till en noll offset stolpe. 😆

Det är nog mest en vanesak.
Kan inte säga att jag märkt nån större skillnad med längre reach på ramen och kortare styrstam på bockstyrehojar. Man anpassar sig väldigt snabbt. Däremot har jag vant mig vid brantare sadelrör från både mtb och grushojar, så att jag nu flyttat fram sadeln max på lvg hojen och funderar på att byta till en noll offset stolpe. 😆

Tack! Det är just det, jag tror det mest är gamla sanningar / förutfattade meningar som spökar. Lite som när mtb fick mot "longer lower slacker". Tänker att branta sadelröret och relativt höga stacken bör göra det lättare att hitta en bekväm och effektiv position, och det långa toppröret snabbt glöms bort när man trimmat in med rätt styrstamslängd osv.

Kollar på Lux Trail i hopp att det snart blir rea.

Med mina 183cm/88cm upplever jag min Spectral L som rätt stor, om än "fit for purpose". När jag köpte den hamnade jag på "M eller L" enligt Canyons tipsare.

Nu står jag igen mellan M och L på Lux Trail, vis av erfarenhet tänker jag att denna gång väljer jag isf M då den skall framföras på mesigare stigar än Spectralen, men Luxens M-reach på 450 känns väl knappast som "stor i storleken" jämfört med Spectral L som har 481. Hur skall jag tänka?

Edit: förväntade mig att Lux i M skulle ha reach på iaf 460.

Kollar på Lux Trail i hopp att det snart blir rea.

Med mina 183cm/88cm upplever jag min Spectral L som rätt stor, om än "fit for purpose". När jag köpte den hamnade jag på "M eller L" enligt Canyons tipsare.

Nu står jag igen mellan M och L på Lux Trail, vis av erfarenhet tänker jag att denna gång väljer jag isf M då den skall framföras på mesigare stigar än Spectralen, men Luxens M-reach på 450 känns väl knappast som "stor i storleken" jämfört med Spectral L som har 481. Hur skall jag tänka?

Edit: förväntade mig att Lux i M skulle ha reach på iaf 460.

Sadelrörsvinkel är samma, så du kan jämföra reach och stack direkt. På Lux Trail M är stack 28 mm lägre än din Spectral, så effektiva reach blir mer än en cm extra kortare. Så M blir mycket mindre. L har fortfarande lägre stack så att effektiva reach blir kring 2 cm kortare om du har styret på samma höjd. Hjulbasen är 24 mm kortare än din Spectral. Det låter som ett rimligt val. Personligen tycker jag att M är mycket för små till 183 cm.

Obs att nyaste Spectral har 500 mm reach i L.

Jag kollar också lite på Lux trail i outleten på Canyon. Dom har Lux trail CF6 och CF7 till ungefär samma pris men det verkar i princip inte vara några skillnader alls. Googlar man lite så ska CF7 ha lite bättre hjul osv men läser man specifikationerna i outleten så är allt samma. Lite lätt förvirrande kan jag tycka.

Jag kollar också lite på Lux trail i outleten på Canyon. Dom har Lux trail CF6 och CF7 till ungefär samma pris men det verkar i princip inte vara några skillnader alls. Googlar man lite så ska CF7 ha lite bättre hjul osv men läser man specifikationerna i outleten så är allt samma. Lite lätt förvirrande kan jag tycka.

CF 7 har ett Fox-reglage som hanterar både lockout och dropper. Jag köpte en CF6 och ”uppgraderade” till ett sånt separat. Det blir betydligt billigare. Är 177 cm och kör M. Passar perfekt.

I alla fall gaffel, bromsar och vevlager(!) skiljer

CF 7 har ett Fox-reglage som hanterar både lockout och dropper. Jag köpte en CF6 och ”uppgraderade” till ett sånt separat. Det blir betydligt billigare. Är 177 cm och kör M. Passar perfekt.
Ännu ett case som pekar på att L är lämpligt för mina 183 cm isf.
Noterar at CF6 och CF7 kommer med aluhjul om 2,2 kg/paret, en uppgradering där känns som en snabb genväg till en rappare hoj under 13 kg.

Ännu ett case som pekar på att L är lämpligt för mina 183 cm isf.
Noterar at CF6 och CF7 kommer med aluhjul om 2,2 kg/paret, en uppgradering där känns som en snabb genväg till en rappare hoj under 13 kg.
Jag köpte precis ett par Hollowgram XC kolhjul på Bikeinn till riktigt bra pris. Inte cyklat på dem än men jag sparade över 700 gram totalvikt iaf. så lär bli lite rappare. Originalhjulen är ju DT Swiss så kvalitetshjul men tunga. Lättsålda var de iaf.

Vet du om den på CF7 är bättre än den andra eller vad som skiljer?
Gaffeln är väl som ovan, jag har ingen aning men den på CF6 är 90g lättare enligt spec

EDIT: Vevlager alltså
CF6 är nåt mög Token TK878EX som enligt spec väger mer än ett vanligt.
Antar att besparingen för dem är 25 spänn eller nåt och 25g tyngre.

Bromsarna är nog samma ser jag nu men nån sommarjobbare har skrivit
2 kolv / 4 kolv
vs
4 kolv / 2 kolv

Vi får anta att det är 4a fram på båda - vilket många nog inte förmår nyttja på en XC.
Eller så är det nån annan typo....

Senast ändrad:
Jag köpte precis ett par Hollowgram XC kolhjul på Bikeinn till riktigt bra pris. Inte cyklat på dem än men jag sparade över 700 gram totalvikt iaf. så lär bli lite rappare. Originalhjulen är ju DT Swiss så kvalitetshjul men tunga. Lättsålda var de iaf.
På min Spectral väger originalhjulen med 2.4-däck, skivor och kassett totalt 5,3 kg. Vikt för mina Roval Control Alloy (3700:- på Spez Swe rea i julas) med XC-däck, skivor och kassett är 4,1 kg. En jäkla diff som märks direkt.

Vet du om gaffeln på CF7 är bättre än den andra eller vad som skiljer?
CF6 i outleten har en Fox Step-cast -gaffel som är tänkt främst för xc. CF7 i outleten har en Fox SL -gaffel som är en lättare och enklare variant av deras "trail-gafflar" (i brist på bättre ord). Step-Cast har avsmalnande ytterben med mindre luftdämpare så den är rimligen något mer progressiv.

Men vad har hänt? Blev lite sugen på att köpa en ny cykel och kikade på Canyon, men de har ju totalt förstört sina små storlekar? Jag kan inte hitta något som är värt att köpa överhuvudtaget längre.

På min Spectral väger originalhjulen med 2.4-däck, skivor och kassett totalt 5,3 kg. Vikt för mina Roval Control Alloy (3700:- på Spez Swe rea i julas) med XC-däck, skivor och kassett är 4,1 kg. En jäkla diff som märks direkt.
Viss skillnad.

Här har du de jag köpte. Valde bakhjul med XD-body pga. bra pris och köpte en microspline-body separat. 6k för rätt lätta kolhjul med bra garantier och DT-nav är svårslaget. https://www.tradeinn.com/bikeinn/sv?query=Hollowgram+xc

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp