Den officiella Canyon-tråden

Men vad har hänt? Blev lite sugen på att köpa en ny cykel och kikade på Canyon, men de har ju totalt förstört sina små storlekar? Jag kan inte hitta något som är värt att köpa överhuvudtaget längre.

Det finns en ny Neuron som har 27,5" hjul i XS och S or borde passa korta åkare. Bara lite hög standover. Men kanske letade du efter något annat?

DT-internals och 27mm inner. Finns att läsa på Cannondales hemsida bland annat.
Du länkar en massa olika.
Ja, det går säkert att ta reda på ungefär vad det kan vara men att köpa ospecat är så där
3752.webp

Kollar på Lux Trail i hopp att det snart blir rea.

Med mina 183cm/88cm upplever jag min Spectral L som rätt stor, om än "fit for purpose". När jag köpte den hamnade jag på "M eller L" enligt Canyons tipsare.

Nu står jag igen mellan M och L på Lux Trail, vis av erfarenhet tänker jag att denna gång väljer jag isf M då den skall framföras på mesigare stigar än Spectralen, men Luxens M-reach på 450 känns väl knappast som "stor i storleken" jämfört med Spectral L som har 481. Hur skall jag tänka?

Edit: förväntade mig att Lux i M skulle ha reach på iaf 460.
Menar du nya 2027 Lux trail med 125+140 dämpning? Eller den gamla XC cykeln som finns på Outlet.

Min sambo är 184cm och köpte nyligen den nya. Han är nöjd iaf.

Lite lustigt. Den är uppe på optic och reactor siffror nästan. Varför göra det på ett XC namn?
Eftersom reach är kortare så luktar det lite klassisk TR uppgaffling eller?

Sen verkar programmet lite fladdrigt när man kommer ihåg spectral 125.
Lux TR - när du behöver en 125mm ram lättare än spräcktal

Nejdå, Lux verkar vara em väldigt fin cykel som jag själv hade kunnat tänka mig men jag undrar hur de tänker.

Lite lustigt. Den är uppe på optic och reactor siffror nästan. Varför göra det på ett XC namn?
Eftersom reach är kortare så luktar det lite klassisk TR uppgaffling eller?

Sen verkar programmet lite fladdrigt när man kommer ihåg spectral 125.
Lux TR - när du behöver en 125mm ram lättare än spräcktal

Nejdå, Lux verkar vara em väldigt fin cykel som jag själv hade kunnat tänka mig men jag undrar hur de tänker.
Ja, lite konstigt med namnet. Cykeln är toppen! Precis den geo som man vill ha för teknisk stig och väldigt lätt. Hellas-cykel.

Ja, hur de fladdrat under dessa år är fascinerande, nu känns det som det landar i nåt bra.

Ja, lite konstigt med namnet. Cykeln är toppen! Precis den geo som man vill ha för teknisk stig och väldigt lätt. Hellas-cykel.

Så ser du ut som, ja. Undrar dock om allt håller på svensk stig.

Storleksrekommendation är dock konstiga. Där Canyon ofta brukade de rekommendera en storlek för stor är det här klar en för liten. Min stig-FS har samma slag och nästan identiskt geometri med Lux Trail i XL, förutom brantare sadelrör, och då är jag 179 cm (valde dock en storlek "för stor"). Min cykel väger mycket mer men då håller min för enduro.

Så ser du ut som, ja. Undrar dock om allt håller på svensk stig.

Storleksrekommendation är dock konstiga. Där Canyon ofta brukade de rekommendera en storlek för stor är det här klar en för liten. Min stig-FS har samma slag och nästan identiskt geometri med Lux Trail i XL, förutom brantare sadelrör, och då är jag 179 cm (valde dock en storlek "för stor"). Min cykel väger mycket mer men då håller min för enduro.
Ja, hoppas inte det blir en ny späcktral och kedjestagen går av. Då får man nyttja garantin...

Ja, kanske det kunde vart 475 large och 500 XL. Mer rimligt än att rekommendera 470 för medium som de gjort tidigare iaf.

Menar du nya 2027 Lux trail med 125+140 dämpning? Eller den gamla XC cykeln som finns på Outlet.

Min sambo är 184cm och köpte nyligen den nya. Han är nöjd iaf.
Det är väl samma hoj fast med 140 isf 130 gaffel? Gissar att dom tyckte skillnaden blev för liten mot xc-luxen nu när den fått 120 gaffel.

Kikat lite på Lux trail jag med men är också lite fundersam till vilken storlek... Canyon rekommenderar S och det kanske är rimligt men när jag kollar reach mm känns ju nästan M mer rätt. 173cm med 84cm innerben och ett vingspann på 181cm så har ju lite längre armar och ben sett till kroppslängd.

Håller på kikar på ny gravelram som i M är mer lik en Crux 5 (raceig geo med låg stack) eller i L är snudd på identisk med en (M) Grizl med längre ram.
Är lite frestad att prova konceptet av längre ram med kortare styrstam och är nyfiken på höra lite åsikter om den typen av "modern geo".
Är 181 lång och brukar köra 56:or, Canyon rekommenderade mig (M) som ju på pappret är mer lik en traditionell 58:a men med brantare sadelrör vilket ju påverkar.
Sent svar men du brukar väl vrida och vänta på saker...

Har en gravel med lång reach/kortare styrstam (Grizl gen 1) och en racer med traditionell geo. Båda justerade till närliggande sitt-position, dock lite högre styre på graveln.

Man känner ju definitivt skillnad när man byter mellan cyklarna, men båda varianterna fungerar ju. Graveln känns ju betydligt sävligare men antar det till största delen beror på däcken...

Poängen med längre reach är ju att det ska vara stabilare i stökigare terräng. Jag cyklar mest "vanlig svensk grusväg" och det hade nog fungerat lika bra med racer-geo. Cyklar man snabbt på stigar kanske "modern" geo är bättre, men givet 1-2cm reach och 1 grad gaffelvinkel i skillnad gör nog väl anpassade däck mer för upplevelsen...

Det är väl samma hoj fast med 140 isf 130 gaffel? Gissar att dom tyckte skillnaden blev för liten mot xc-luxen nu när den fått 120 gaffel.
Det är väl också många faktorer som faller på plats här. Lux Trail och Neuron hakar i varann där Lux Trail endast finns som kolfiber och Neuron i alu. Specade därefter också.
Sen nya Fox 36 sl i 120-140 mm och under 1800 gram är säkert lockande att försöka bygga något med.

Det finns en ny Neuron som har 27,5" hjul i XS och S or borde passa korta åkare. Bara lite hög standover. Men kanske letade du efter något annat?
Jag kikade mer på gravel, och nu när 650b-hjulen är borta ser de extremt höga ut. Min innerbenslängd är runt 71 cm, så jag är inte jättesugen på en cykel med 76 cm standover, eller 40 cm brett styre heller... Canyon var ju fantastiskt förra gången jag köpte cykel.

Jag kikade mer på gravel, och nu när 650b-hjulen är borta ser de extremt höga ut. Min innerbenslängd är runt 71 cm, så jag är inte jättesugen på en cykel med 76 cm standover, eller 40 cm brett styre heller... Canyon var ju fantastiskt förra gången jag köpte cykel.

Ah, ja, det är ett generellt problem. Min fru hade tur att det fanns en finns Rose gravel kvar med 27,5" hjul i utförsäljningen för två år sedan. Jag vet inte om det finns nån tillverkare kvar med 27,5" hjul. Sen har utbudet av 27,5" också reducerats till några breda modeller, förutom Conti Terra Speed, som min fru kör.

Här har man gått och velat på vilken gravel man ska, hade bestämt mig för nya Cube nuroad.. så släpper Canyon en ny färg och nyare Grizl.. ser dock inte skillnaden ännu.

Ah, ja, det är ett generellt problem. Min fru hade tur att det fanns en finns Rose gravel kvar med 27,5" hjul i utförsäljningen för två år sedan. Jag vet inte om det finns nån tillverkare kvar med 27,5" hjul. Sen har utbudet av 27,5" också reducerats till några breda modeller, förutom Conti Terra Speed, som min fru kör.
Det verkar väldigt svårt att få tag på efter lite googlande. Det är ju jättemycket enklare att ha 700c hjul, men jag hade precis börjat komma till insikten att det aldrig kommer fungera riktigt bra för mig. Har en cykel med det och tycker att det alltid är lite svårt att stanna med kontroll, sätta ner foten och så (menar inte att jag ska nå sittandes på sadeln) men trots att jag har otroligt många mil cyklade på den cykeln känns vissa moment lite ostabila relativt hur det känns med min Canyon Endurace med 650b. Så himla tråkigt att inse det här ungefär samtidigt som 650b är borta från marknaden.

Det verkar väldigt svårt att få tag på efter lite googlande. Det är ju jättemycket enklare att ha 700c hjul, men jag hade precis börjat komma till insikten att det aldrig kommer fungera riktigt bra för mig. Har en cykel med det och tycker att det alltid är lite svårt att stanna med kontroll, sätta ner foten och så (menar inte att jag ska nå sittandes på sadeln) men trots att jag har otroligt många mil cyklade på den cykeln känns vissa moment lite ostabila relativt hur det känns med min Canyon Endurace med 650b. Så himla tråkigt att inse det här ungefär samtidigt som 650b är borta från marknaden.
Hunt har ju en del prisvärda 650b-hjul, eller så kanske det finns några 650b här på K&S och så kan du sälja dina oanvända 700c-hjul till någon bättre behövande?

Hunt har ju en del prisvärda 650b-hjul, eller så kanske det finns några 650b här på K&S och så kan du sälja dina oanvända 700c-hjul till någon bättre behövande?
Det finns absolut i tankarna, men efter lite chat med ai tror jag att det bästa för närvarande är att behålla mina fina hjul - jag skulle ju förmodligen bara få ut hälften av vad jag har lagt. Jag har börjat tänka tanken på en custom i stål senare... Men det börjar bli lite väl off topic. Jag som förmodligen bara hade köpt en Grizl eller Grail om de hade passat. Men förmodligen skulle den befintliga graveln också bli bättre med 650b. Då skulle min marginal på standover height gå enligt ai från obefintlig till 2 cm.

Om Canyon själva kan svara på detta vore jag glad. Varför är det 6-8 veckors leveranstid på nya Canyon XC MTB? Varför börjar man bygga cykeln först när man beställt och betalt? Varför dök XC serien upp så sent i år runt slutet av juli och mitten av augusti?

Det finns absolut i tankarna, men efter lite chat med ai tror jag att det bästa för närvarande är att behålla mina fina hjul - jag skulle ju förmodligen bara få ut hälften av vad jag har lagt. Jag har börjat tänka tanken på en custom i stål senare... Men det börjar bli lite väl off topic. Jag som förmodligen bara hade köpt en Grizl eller Grail om de hade passat. Men förmodligen skulle den befintliga graveln också bli bättre med 650b. Då skulle min marginal på standover height gå enligt ai från obefintlig till 2 cm.

Du borde då med stor sannolikhet också byta till kortare vevarmarna för att förhindra att pedalerna slår i marken. Kortare vevarmarna är bra när man är kort, men det kostar såklart.

Du borde då med stor sannolikhet också byta till kortare vevarmarna för att förhindra att pedalerna slår i marken. Kortare vevarmarna är bra när man är kort, men det kostar såklart.
Redan gjort, de 170 som satt på gav mig smärta i höften - men jag får testa om det räcker till. Det är dyrt att vara kort. Men jag är inte så sugen på att lägga mer på en cykel som ändå saknar möjlighet att sänka styret. Kommer nog sälja den och sedan försöka få fram en duglig ersättare. Och nästa cykel blir en som passar - jag kommer inte köpa något annat. Generellt måste framförallt kvinnor sätta ner foten och sluta köpa grejer som passar dåligt oavsett om det är byxor utan fickor eller cyklar.

Tillbaka
Topp