Den officiella Canyon-tråden

Min första landsvägscykel. Provade en snabbis nu och övade på växling. Såg nog riktigt vilsen ut, kändes som att cykla för första gången 🙈

Bilagor

• IMG_8634.webp
    IMG_8634.webp
    304.9 KB · Besök: 88
Om ni skulle köpa en grizl idag, vilken utav dessa 2 hade ni valt för en glad amatör?

Nackdel aluminium: styret
Nackdel kolfiber: priset
110 pannor, är kolfiber något att vara rädd för?
Ang vikt:

Det som verkar finnas på Canyons sida är 120kg för cyklistens totalvikt, medan google söksida menar att det kan vara en begränsning på 120kg systemvikt. Jag skulle mailat Canyon och frågat i ditt fall.

Om ni skulle köpa en grizl idag, vilken utav dessa 2 hade ni valt för en glad amatör?

Nackdel aluminium: styret
Nackdel kolfiber: priset
110 pannor, är kolfiber något att vara rädd för?

If you can stretch for electronic shifting, please consider the model with SRAM Rival. It really is worth it. I would never go back to cables for a gravel bike. The braking on that generation of SRAM is also outrageously good.

Ang vikt:

Det som verkar finnas på Canyons sida är 120kg för cyklistens totalvikt, medan google söksida menar att det kan vara en begränsning på 120kg systemvikt. Jag skulle mailat Canyon och frågat i ditt fall.
Cykelklassificering
Cyklar i denna kategori är konstruerade för cykling på anlagda vägar där hjulen hela tiden är i kontakt med marken. Kategorin omfattar normalt sett landsvägscyklar med bockstyre eller rakt styre och triathlon- eller tempocyklar. Den totala vikten för cyklist, packning och cykel bör inte överstiga 120 kg. Denna max. tillåtna vikt kan under vissa omständigheter begränsas ytterligare av tillverkarens egna rekommendationer. Ett specialfall i denna kategori är för ändamålet avsedda cykelcrosscyklar och gravelbikes med bockstyre och skiv- eller cantileverbromsar. De här cyklarna är dessutom även lämpliga för grusvägar och enklare stigar där däcken då och då inte har kontakt med marken på grund av små trappsteg eller små hinder med en höjd mellan 15 och 20 cm.

Så står det lite längre ner, men ja jag hade nog också hört med deras kundtjänst för säkerhets skull.

If you can stretch for electronic shifting, please consider the model with SRAM Rival. It really is worth it. I would never go back to cables for a gravel bike. The braking on that generation of SRAM is also outrageously good.
Det tråkiga med rival är att de saknar bonusknappar. Personligen tycker jag faktiskt elektroniska växlar utan bonusknappar är en ganska marginell förbättring.

Så om jag skulle vilja ha elektroniska växlar hade jag satsat på Canyon CF 6, köpt force bromsar på bike24 för 590 EUR och någon lämplig AXS derailleur och bytt själv. Då kan man fundera lite på om man vill ha XPLR eller Eagle med större kassett också.

Själv skulle jag valt Transmission för att få 10-52 kassett till en Grizl. Men jag är inte så stark och 52 hjälper mycket i terräng.

Senast ändrad:
Hade ju gärna fått vara nåt kilo lättare. Undra vad den där knasiga sadelstolpen väger tex.?
Ser ut som samma sadelstolpe som jag har på min Endurace SLX och den skulle jag inte byta bort oavsett viktskillnad. Guld värt att ha lite stötdämpning i sadelstolpen.

Edit kollade specen och det är samma. Väger 197g och som sagt jag tycker den är jäkligt bekväm.

Senast ändrad:
Man kan säker byta till den stolpen som sitter på deras dyraste aeroad och spara 40 gram. Men det har jag svårt att tro att man skulle vilja göra oavsett vilken nivå man tävlar på.
Trode den skulle väga mer, men det är nåt annat som väger.
IMG_3766.webp

CF7 med GRX var ju sjukt billig. Lite sugen på att uppdatera pendlarn.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp