[Annons] Så kan du få en förmånscykel via jobbet

Redaktionen

Medlem
Bikelease.jpg

Här är allt du behöver veta om att skaffa en förmånscykel via jobbet och vad det kostar per månad.

Läs hela artikeln:

Kalkylen saknar ju uppgifter om kostnader för företaget?
Om man tex vill göra en kostnadsneutral deal med företaget eller är egenföretagare så vore det ju intressant med samtliga siffror.

Kalkylen saknar ju uppgifter om kostnader för företaget?
Om man tex vill göra en kostnadsneutral deal med företaget eller är egenföretagare så vore det ju intressant med samtliga siffror.
Kan bero på att det inte kostar nått för arbetsgivaren. Eller ja det kostar ju ett par minuter i administration vid beställningen men inte löpande.

Jag skulle vilja se ett kontrakt från de där företagen också. Eftersom det är en förmån så är det ju inte min cykel, utan företagets. Avtalet är mellan leasingbolaget och arbetsgivaren? Så det lär ju finnas en risk att jag inte arbetar kvar under hela kontraktsperioden (som kan vara upp till sex år?) och den risken måste ju prisas in på något sätt, eller? Jag tror att jag bara har haft en anställning som sträckte sig över fem år.

Fick nyss restvärdet på en cykel jag haft i 3 år och restvärdet var snarare 27,5% än 20 som artikeln säger. Beror väl på företag men värt att notera.

3000kr per år i förmånsvärde är skattefritt.

Kapitalanskaffningskostnaden 2023 är 2.94%, värdeminskningen brukar vara ⅙ och sedan är frågan hur mycket företaget lägger på service per år. Men säg 300kr.

Då blir det (21000*0.0294)+(21000/6)+300kr per år, eller 4417.40kr i förmånsvärde.
Vi kan ju även räkna baklänges, så (x-300)*0.196 == 3000 så är x 13770.80kr. Har jag räknat rätt då?

Man slipper ju förmånsvärde upp till en viss summa. Är det inte runt 21000 en cykel får kosta som mest och klara sig?
Om jag förstått rätt så är det 3000 kr som är fritt från förmånsvärde.
Dvs om man köper en cykel för 43 000 kr, så är det förmånsvärde för 40 000 kr, vilket då blir skatt för löntagaren, samt sociala avgifter för företaget. Utöver inköpskostnad.

Så totalekonomiskt företaget+anställd så sparar man in skatt på 3000 kr (typ en tusenlapp) och sociala avgifter för företaget (typ en tusenlapp).
Så någonstans i fickan för mej som egen företagare sparar jag max 1 500 kr/året? (Utöver mindre bolagsskatt vid vinst och kanske skattefria reparationer/reservdelar)

Så vid inköp av dyr cykel är det relativt små pengar jmf att göra en bra affär (pruta eller bra begagnatinköp)?

Kanske finns någon skatte-ekonom som kan bekräfta eller rätta?

Du kan gå till källan

Anna får använda sin arbetsgivares cykel privat. Att köpa cykeln skulle kosta 5 000 kronor och den beräknas hålla i sex år. Arbetsgivaren betalar service och reparationer för 300 kronor under året.
Beräkning av Annas förmån:

Värdeminskning (5 000 kronor ÷ 6 år): 833 kronor
Tillbehör, service, reparationer: 300 kronor
Kapitalkostnad (5 000 × 2,94 procent): 147 kronor

Kapitalkostnaden beräknas till inköpspriset för en ny cykel × statslåneräntan vid utgången av november året före inkomståret, plus en procentenhet.

Statslåneräntan (30 november 2022) 1,94 + 1,0 = 2,94 procent.

Förmånsvärdet för ett helt år blir 1 280 kronor (833 + 300 + 147)

Eftersom förmånsvärdet är under 3 000 kronor behöver Anna inte betala skatt för förmånen.

Vad är d som säger att d inte får var längre än 36mån? Avskrivningstid enligt skatteverket är 6år, får d inte var så lång tid?

Vad är d som säger att d inte får var längre än 36mån? Avskrivningstid enligt skatteverket är 6år, får d inte var så lång tid?
Som jag fick lära mig ... avskrivningstiden, får inte vara längre än den ekonomiska livslängden och bestäms när tillgången anskaffas.

Trist för pensionärer att inte kunna nyttja en sån här förmån. Dom har ofta ingen buffert för ett inköp i klassen 15-20 000. Däremot så är jag övertygad om att många skulle klara en månadskostnad på 2-300.

Jo, men på skatteverket sida står det ju att "cyckeln beräknas hålla i 6 år" så om man vill köpa dyrare cyckel och/eller ha den längre än 3år så är det här lockande för mig iaf. Se https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/399883.html
36 månader är en överenskommelse mellan parterna Bikelease och Wasa Kredit. Men vill du ha cykeln längre än tre år så är det bara att köpa loss den. Framgår inte om 60 000 är en maxgräns eller om det bara är ett belopp dom använder i räkneexemplet.

36 månader är en överenskommelse mellan parterna Bikelease och Wasa Kredit. Men vill du ha cykeln längre än tre år så är det bara att köpa loss den. Framgår inte om 60 000 är en maxgräns eller om det bara är ett belopp dom använder i räkneexemplet.
om man jämför med att köpa cyckeln kontant, och skattefri förmånen är 3tkr per år, så har man bara haft glädje av rabatten på 9tkr som max då med 36mån upplägg? egentligen inte ens det eftersom de 9tkr ska ju betalas av firman ändå.

om man jämför med att köpa cyckeln kontant, och skattefri förmånen är 3tkr per år, så har man bara haft glädje av rabatten på 9tkr som max då med 36mån upplägg? egentligen inte ens det eftersom de 9tkr ska ju betalas av firman ändå.
Var hittar du den informationen?

ok, nu har jag också åkt på detta. Kan ju vara kul att kolla vilka cyklar man kan välja på

• Du betalar din cykel genom bruttolöneavdrag under 24 alternativt 36 månader.
  • Efter perioden kan du välja att köpa ut cykeln för 20 % av ursprungspriset.
  • Du slipper kontantbetalning och kan totalt spara mellan 10–35 % jämfört med privatköp (beroende på cykeltyp och skattesats).
  • I kostnaden ingår även service och en försäkring som kompletterar din hemförsäkring.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp