Den officiella Canyon-tråden

Stack/reach från BB till armstöden på förra generationens speedmax cf, finns den infon? Hittar bara mått för ramen, men vill ha intervallen för armstöden.

Har för mig att Canyonkillen jag mailade med rekommenderade mig att undvika större grejer än 31mm och mindre grejer än 25mm (på annat än trainer) (Endurace).

Senast ändrad:
lux.png

Då kan vi räkna med att de släpper den här modellen nu under sommaren. Kul att se hur den blir. En lågoddsare är längre reach, kortare styrstam, flackare gaffelvinkel, längre totallängd.

Ny modell Grail lanseras imorgon. Ser ut att vara en gravelhoj, typ Inflite med plats för större däck. Men vad är det för konstig crossbar som går mellan droppen?!

Edit: Uppe på siten nu.Styret ser helknasigt ut och kräver specialklämma för reglagen, troligen endast Shimano-kompatibelt?

https://www.canyon.com/en-se/road/grail/

Senast ändrad:
Precis, förutom styret är ju ramen en helt annan femma än Inflite. Annan geometri och designen i sig vittnar ju om att man fokuserat på lite andra aspekter när det kommer till köregenskaper osv.

JJS sa:
Precis, förutom styret är ju ramen en helt annan femma än Inflite. Annan geometri och designen i sig vittnar ju om att man fokuserat på lite andra aspekter när det kommer till köregenskaper osv.

Absolut, men för mig som inte är så finkänslig, hur stor skillnad kan det vara i köregenskaper/känsla?

wenna sa:
Sixten Fors sa:
wenna sa:
Kan vara det fulaste jag sett :)
+1
Produktinveckling. Vad är problemet med ett vanligt standard styrlager, en helt vanlig stam och valfritt styre?
+1
Och folk klagade på Canyon Inflite:s topprör, men den här ser ju ut som någon konstig myrslok-aktig version på en cykel :)
Jag har från start gillat Inflite CF SLX skarpt, men ogillar Grail minst lika skarpt :)

Sixten Fors sa:
wenna sa:
Sixten Fors sa:
wenna sa:
Kan vara det fulaste jag sett :)
+1
Produktinveckling. Vad är problemet med ett vanligt standard styrlager, en helt vanlig stam och valfritt styre?
+1
Och folk klagade på Canyon Inflite:s topprör, men den här ser ju ut som någon konstig myrslok-aktig version på en cykel :)
Jag har från start gillat Inflite CF SLX skarpt, men ogillar Grail minst lika skarpt :)

Jag är ambivalent. Tycker den är lite fulsnygg. Å jag ger pluspoäng för att de vågar.

Två tummar upp för egensinne och mod, men utseendet får man nog vänja sig vid. Urban är fortfarande hemsk, Inflite slx praktisk men likväl ful. Grail däremot är bara konstig. Men det finns något bakom all yta som jag gillar. Tiden får utvisa om Canyon lyckas rubba på designnormen av hur en cykel ska se ut.

castrello sa:
eiskall sa:
castrello sa:
Jag tycker den ser kanon ut. Vill ha!

Fattar du hur okreddig du verkar när du vill ha en Canyon? Leta upp nån obskyr stålgrävelbajk från Sydamerika nu... ?

Men är det inte kreddigare att vilja ha något okreddigt?

Metakreddigt.

Typ som snowboard nu, helt ute men oj så kreddigt. Eller? Det kan ha varit kreddigt så länge så att det är inne igen, och då är det ju heeeelt ute...

Jag har en Canyon Nerve al+ 2013, alltså den med 150 i slag. Jag skulle vilja köpa ett passande angleset till den för att flacka ut den någon grad, men tvekar över alla olika styrhuvudsvarianter det finns. Kan någon hjälpa mig med att få rätsida på detta? Det enda jag hittar är att det som sitter på som original är Cane Creek Series 40.

Undrar varför Canyon gått från dämparen nere till uppe på nya Lux, tvärtom Scott exempelvis. Två flaskor är ju en klar fördel, men finns det någon mer?

Dr_Rydell sa:
Undrar varför Canyon gått från dämparen nere till uppe på nya Lux, tvärtom Scott exempelvis. Två flaskor är ju en klar fördel, men finns det någon mer?

Det är väl hämtat ifrån dämparkarakistiken som de tagit fram när de designade Sender tror jag? Kan inte den storyn riktigt. Ring Canyon och fråga!

Astraboy sa:
Jag har en Canyon Nerve al+ 2013, alltså den med 150 i slag. Jag skulle vilja köpa ett passande angleset till den för att flacka ut den någon grad, men tvekar över alla olika styrhuvudsvarianter det finns. Kan någon hjälpa mig med att få rätsida på detta? Det enda jag hittar är att det som sitter på som original är Cane Creek Series 40.

Detta lager passade till min Nerve 8.9
Det är 1° Men blir mer för nedre lagret sitter under styrhuvuder. 13mm om jag mins rätt, kolla så att styrstolpen är tillräckligt lång på din gaffel.
/Lasse

Lassla sa:
Astraboy sa:

Detta lager passade till min Nerve 8.9
Det är 1° Men blir mer för nedre lagret sitter under styrhuvuder. 13mm om jag mins rätt, kolla så att styrstolpen är tillräckligt lång på din gaffel.http://www.workscomponents.co.uk/10-degree-zs44-ec52-angle-headset---to-suit-tapered-steerer-tube-260-p.asp
/Lasse

Jajjas sa:
Sixten Fors sa:
Om man får gissa så är det nog 69,5 till 70 grader där fram :)

Lite synd om det är så. Hade hoppats på mer åt spark hållet. Blir nog en spark som nästa MTB.

Funkar tydligen på världscupen så varför inte för dig? Fascinerande att en cykel kan dömas ut på 1 grads skillnad. Nu vet vi iof vilken vinkel den har.

Tillbaka
Topp