Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Makten sa:Fram till nu: Canyonramar går av om man cyklar över en trottoarkant med dem. Folk undrar varför de inte gjort dem tyngre så att de håller.
Nu: Man ökar vikten och förmodligen styrkan. Folk undrar varför de är så tunga.
Sjukt nära att klicka hem en, hade vikten varit liknande som fjolårets så hade jag redan beställt men kan inte bestämma mig, folk kör ju runt med tunga Specialized både uppför & utför utan problem så 13,3kg på den Spectralen jag kollar på kanske inte är något att bry sig om, kollar annars på ett 10kg LUX bygge, eller väntar på en uppdaterad YT JeffsyEnduro Fredrik sa:Är det någon som klickat hem den än? ?
JesperA sa:Ja jo, men med tanke på att någon version vägde runt 11/11,5kg förra året/i år så är det ju en viss skillnad & 13,3 gäller ju billigaste CF:en, har man tight budget & måste välja aluminium ramen så kollar man nästan på 15kg. Min nuvarande väger runt 15 med pedaler & det märks, speciellt i snårig switchback, uppför & acceleration är inte så underhållande. Men visst, Spectral har ju blivit kategori 4 så vikten kanske man får tåla då.
Men visst, tyngre hoj = mer muskler & mer träning så det är ju positivt :)
JesperA sa:Sjukt nära att klicka hem en, hade vikten varit liknande som fjolårets så hade jag redan beställt men kan inte bestämma mig, folk kör ju runt med tunga Specialized både uppför & utför utan problem så 13,3kg på den Spectralen jag kollar på kanske inte är något att bry sig om, kollar annars på ett 10kg LUX bygge, eller väntar på en uppdaterad YT JeffsyEnduro Fredrik sa:Är det någon som klickat hem den än? ?
Alldeles för mycket valmöjligheter för mig som alltid har sådan enorm beslutsångest, vill inte ge mig ut i snön heller så har någon månad på mig att bestämma mig ändå ;)
JesperA sa:Sjukt nära att klicka hem en, hade vikten varit liknande som fjolårets så hade jag redan beställt men kan inte bestämma mig, folk kör ju runt med tunga Specialized både uppför & utför utan problem så 13,3kg på den Spectralen jag kollar på kanske inte är något att bry sig om, kollar annars på ett 10kg LUX bygge, eller väntar på en uppdaterad YT JeffsyEnduro Fredrik sa:Är det någon som klickat hem den än? ?
Alldeles för mycket valmöjligheter för mig som alltid har sådan enorm beslutsångest, vill inte ge mig ut i snön heller så har någon månad på mig att bestämma mig ändå ;)
Japp, det är främst 8.0 jag kollar på. Går det custom beställa hojar hos Canyon? Alltså välja en 8.0 med rct3? Iofs, jag klarar mig med open/pedal så kanske inte lönt med rct3 för mig.Enduro Fredrik sa:Jag antar att du tittar på 8.0an? Jag hade klickat hem den på engång.. Saknar bara en pike rct3 på den... Men, ska vänta tills det dyker upp någon i outleten. Som du säger, det dröjer ju några månader! ?
Ja, det kan verka vara en spretig blandning men det är inte riktigt så att jag inte vet vad jag vill ha utan det är snarare mer att oavsett vad jag väljer fastän det inte är samma typ av hojjar så skulle jag använda alla till samma typ av körning, jag begränsar mig inte till vad hojjarna "skall" användas till, tex en Jeffsy är ju kanske inte helt optimal som XC hoj men irrelevant för mig, inga problem att cykla XC transportsträckor någon mil tills man kommer fram till sträckan den passar bäst till osv.AX3L sa:LUX, spectral eller jeffsy... Det känns inte som du vet vad du vill ha riktigt. Fundera på saken några vändor till, ett råd I all välmening.
JesperA sa:Japp, det är främst 8.0 jag kollar på. Går det custom beställa hojar hos Canyon? Alltså välja en 8.0 med rct3? Iofs, jag klarar mig med open/pedal så kanske inte lönt med rct3 för mig.Enduro Fredrik sa:Jag antar att du tittar på 8.0an? Jag hade klickat hem den på engång.. Saknar bara en pike rct3 på den... Men, ska vänta tills det dyker upp någon i outleten. Som du säger, det dröjer ju några månader! ?
Ja, det kan verka vara en spretig blandning men det är inte riktigt så att jag inte vet vad jag vill ha utan det är snarare mer att oavsett vad jag väljer fastän det inte är samma typ av hojjar så skulle jag använda alla till samma typ av körning, jag begränsar mig inte till vad hojjarna "skall" användas till, tex en Jeffsy är ju kanske inte helt optimal som XC hoj men irrelevant för mig, inga problem att cykla XC transportsträckor någon mil tills man kommer fram till sträckan den passar bäst till osv.AX3L sa:LUX, spectral eller jeffsy... Det känns inte som du vet vad du vill ha riktigt. Fundera på saken några vändor till, ett råd I all välmening.
Jensen sa:JesperA sa:Japp, det är främst 8.0 jag kollar på. Går det custom beställa hojar hos Canyon? Alltså välja en 8.0 med rct3? Iofs, jag klarar mig med open/pedal så kanske inte lönt med rct3 för mig.Enduro Fredrik sa:Jag antar att du tittar på 8.0an? Jag hade klickat hem den på engång.. Saknar bara en pike rct3 på den... Men, ska vänta tills det dyker upp någon i outleten. Som du säger, det dröjer ju några månader! ?
Nä men man sks nog inte köra annat än xc med lux tex. Lux känns ju för övrigt som en modell att uppgradera för canyon. Är det typ inte deras äldsta konstruktion i modellfloran snart. I de högre segmenten alltså
devmonkii sa:Testade MTB och downhill för första gången den gångna sommaren och älskade det. Är canyons nya Torque en cykel som utöver DH även kommer klara av att stöka runt i Hellas och mer lokala spår? Jag har inga ambitioner på att åka snabbt, men vill gärna veta om den är mer kapabel än en vanlig DH till lite mer XC-orienterat.
Fokus kommer ligga på DH, men vill gärna ha en cykel till allt om man är sugen på att stöka runt med XC-kompisarna!
Enduro Fredrik sa:devmonkii sa:Testade MTB och downhill för första gången den gångna sommaren och älskade det. Är canyons nya Torque en cykel som utöver DH även kommer klara av att stöka runt i Hellas och mer lokala spår? Jag har inga ambitioner på att åka snabbt, men vill gärna veta om den är mer kapabel än en vanlig DH till lite mer XC-orienterat.
Fokus kommer ligga på DH, men vill gärna ha en cykel till allt om man är sugen på att stöka runt med XC-kompisarna!
Eh.. Den funkar nog galant för det! Men borde inte en strive funka något bättre? Den borde vara snällare att trampa runt på dina lokala xc spår ?
devmonkii sa:Enduro Fredrik sa:devmonkii sa:Testade MTB och downhill för första gången den gångna sommaren och älskade det. Är canyons nya Torque en cykel som utöver DH även kommer klara av att stöka runt i Hellas och mer lokala spår? Jag har inga ambitioner på att åka snabbt, men vill gärna veta om den är mer kapabel än en vanlig DH till lite mer XC-orienterat.
Eh.. Den funkar nog galant för det! Men borde inte en strive funka något bättre? Den borde vara snällare att trampa runt på dina lokala xc spår ?
Ja, den funkar nog bättre till XC, men jag vill den mer DH-kapabel. Behöver bara veta att det går att veva runt den i skogarna också ;)
Tack för feedback!
Enduro Fredrik sa:devmonkii sa:Enduro Fredrik sa:devmonkii sa:Testade MTB och downhill för första gången den gångna sommaren och älskade det. Är canyons nya Torque en cykel som utöver DH även kommer klara av att stöka runt i Hellas och mer lokala spår? Jag har inga ambitioner på att åka snabbt, men vill gärna veta om den är mer kapabel än en vanlig DH till lite mer XC-orienterat.
Ja, den funkar nog bättre till XC, men jag vill den mer DH-kapabel. Behöver bara veta att det går att veva runt den i skogarna också ;)
Tack för feedback!
Ah! Eftersom att den är "ny" så kan nog inte så många svara på det. Du kan väl ta och bli den första testpersonen? ? den är ju sjukt prisvärd!
devmonkii sa:Haha, kanske blir så. Får invänta skatteåterbäringen och våren!
Jolinwood sa:devmonkii sa:Haha, kanske blir så. Får invänta skatteåterbäringen och våren!
Jag tänkte lite som dig när jag köpte ny hoj i höstas. Så mycket DH som möjligt men ändå trampbar uppför. Det var innan nya Torque släpptes så det blev en Commencal Supreme SX (180/180) för min del. Tyvärr var det lerfest i vallåsen när jag var där och det är märkbart mycket lerigare i gbg än förra vintern så jag har inte riktigt hunnit testa den utför i torra förhållanden än men jag tycker den känns mycket mer stabil än Strive så jag tror nog att jag ska bli nöjd 2018:) Den väger något kilo mer än Striven men alla växlar finns ju där, jag tycker faktiskt inte att den hindrar mig i klättring i skogarna runt gbg. Hittar bara "first impression"-tester av Torque men här kommer ett citat från enduro-mtb.com:
"Pedaling uphill, the 74° seat angle does feel a little lazy, but the suspension platform is well balanced and delivers a burst of acceleration with every kick of the pedals. It’s not a bike you would want to race an XC on, but it pedals far better than the numbers would suggest, we were very impressed."
Om dina XC-kompisar kör grusvägar så kanske du får trampa på för att hänga med, men för all-mountain-stigcykling så skulle jag absolut tro att du tar dig fram och har roligt. Bara hojta om du bor i gbg och vill prova commencalen nån dag
Ponta79 sa:Jag köpte mig en canyon al sl 7,9 i somras. Och nu börjar det bli dags för ett nytt bakdäck, men jag kan för mitt liv inte hitta hur bred fälg jag har. Det sitter mavic crossride på, men jag blir inte klok på om det är 19 eller 21 mm innermått. Är det någon här inne som har koll på det?
Jensen sa:Ponta79 sa:Jag köpte mig en canyon al sl 7,9 i somras. Och nu börjar det bli dags för ett nytt bakdäck, men jag kan för mitt liv inte hitta hur bred fälg jag har. Det sitter mavic crossride på, men jag blir inte klok på om det är 19 eller 21 mm innermått. Är det någon här inne som har koll på det?
O varför måste du veta det? :-) crossride har enligt mavics hemsida 21 mm intern bredd
In before Sixten förklarar hur det är omöjligt med samma däck på 19 vs. 21 mm.NickPick sa:Dom där två millimetrarna kommer inte att ha någon betydelse för dig,
NickPick sa:Dom där två millimetrarna kommer inte att ha någon betydelse för dig, för du väljer väl som de flesta andra bekväma däck i första hand.
Ska du ändå byta däck nu så kan du ju mäta själv, särskilt eftersom din modell ligger där det är lite oklart.
Ponta79 sa:NickPick sa:Dom där två millimetrarna kommer inte att ha någon betydelse för dig, för du väljer väl som de flesta andra bekväma däck i första hand.
Ska du ändå byta däck nu så kan du ju mäta själv, särskilt eftersom din modell ligger där det är lite oklart.
Jag beställde ett Specialized fast trak 2,3 så det kommer nog funka oavsett. Är dock fortfarande lite nyfiken. Jag får väl helt enkelt mäta när det är dags för däck byte.
19 mm är perfekt för t.ex. Conti GrandPrix 4000S ii 25 eller 28 mm https://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/race-tyres/grand-prix-4000-s2Henrik_E sa:In before Sixten förklarar hur det är omöjligt med samma däck på 19 vs. 21 mm.NickPick sa:Dom där två millimetrarna kommer inte att ha någon betydelse för dig,
Sixten Fors sa:19 mm är perfekt för t.ex. Conti GrandPrix 4000S ii 28 mm https://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/race-tyres/grand-prix-4000-s2Henrik_E sa:In before Sixten förklarar hur det är omöjligt med samma däck på 19 vs. 21 mm.NickPick sa:Dom där två millimetrarna kommer inte att ha någon betydelse för dig,
21 mm är perfekt för t.ex. Conti CycloCross King 32 mm. https://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/cross-tyres/cyclocross-king
Ett knep att ta reda på hur breda fälgar man har är att mäta, med måttband, tumstock, linjal, skjutmått t.ex.
Sixten Fors sa:19 mm är perfekt för t.ex. Conti GrandPrix 4000S ii 25 eller 28 mm https://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/race-tyres/grand-prix-4000-s2Henrik_E sa:In before Sixten förklarar hur det är omöjligt med samma däck på 19 vs. 21 mm.NickPick sa:Dom där två millimetrarna kommer inte att ha någon betydelse för dig,
21 mm är perfekt för t.ex. Conti CycloCross King 32 mm. https://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/cross-tyres/cyclocross-king
Ett knep att ta reda på hur breda fälgar man har är att mäta, med måttband, tumstock, linjal, skjutmått t.ex.
Ifjol körde de kampanj redan under Girot, dvs i början av maj.Supersonic sa:Nej Canyon kör inte några nedsatta priser på årets hojar från att de släpps på hösten, fram till TdF-rean i slutet på juni.