Den officiella Canyon-tråden

Milamber sa:
dustiekaltman sa:
Hej

Har en Neuron 6.0 AL på G för 12500. Jag blir dock inte klok på om det är en 2017 eller 2018 modell. Den är inköpt H2017 så det kan ju vara både och. Jag skulle säga att det är en 2017 , ser inte ut som en hisspinne och färgen verkar lite off från 2018. Men jag är ju novis så jag tar lite hjälp.

Antar att 2018 är oerhört prisvärd. Frågan blir då om det nu är 2017 jag tittar på, är den fortfarande värd 12 lax om jag är nybörjare som kommer cykla stig, brötig stig m.m omkring Uppsala och bitvis i Hälsingland(upp och ner).

Om du kollar på 2018 på canyons hemsida så har gaffeln svarta stanchions samt att största klingan på kassetten är grå så det verkar ju inte vara en 2018 iaf.

Angående priset är det upp till din plånbok. Men runt 18k ny, om den är i nyskick så kan jag tycka 12 är ganska rimligt.

Köpte som nybörjare en Canyon 6.0 2017 i höstas i storlek M på deras rea, samt en 6.0 2017 i S i våras till min fru. Båda på kampanj. Ser att det är olika specar på 6.0 mellan 2017 och 2018. 2017 fanns inte 5.0 (om jag minns rätt). 6.0 2017 är inte heller exakt lika som 5.0 2018. Gissar att den på bilden är en 2017 6.0, då den är lika på bild på de vi har införskaffat.

NickPick sa:
Om det budades så var det nog ett bra köp.

Jo för den som kanske fortfarande tror att det är 2018 års version. Det var ju så den beskrevs men jag var skeptisk. Men det är nog fortfarande ett bra köp men jag kan avvakta ett tag till. Känns som om jag ska ha en FS så vill jag kunna låsa bakdämparen m.m

dustiekaltman sa:
NickPick sa:
Om det budades så var det nog ett bra köp.

Jo för den som kanske fortfarande tror att det är 2018 års version. Det var ju så den beskrevs men jag var skeptisk. Men det är nog fortfarande ett bra köp men jag kan avvakta ett tag till. Känns som om jag ska ha en FS så vill jag kunna låsa bakdämparen m.m

Kan ju lika gärna vara en 2014 om man kollar på ramen. Skämt åsido.

Är det någon som känner till vilka typer av chain guides som går att montera på Spectral AL 6.0 2018? Skulle föredra något enkelt såsom S3/E-TYPE.

Verkar som Canyon skickar ut nya bussningar till bakre dämparen till oss tidiga Spectral köpare pga något fel i konstruktionen, dom kunde lossna & skada dämpar-infästningen. Iaf, någon som fått hem sina bussningar än & bytt? Hur sitter bussningarna, är det press-fit så man behöver något specialverktyg eller går det byta med verktyg som "alla" har liggandes hemma tro? Har inte fått hem mina än så kan inte se.

JesperA sa:
Verkar som Canyon skickar ut nya bussningar till bakre dämparen till oss tidiga Spectral köpare pga något fel i konstruktionen, dom kunde lossna & skada dämpar-infästningen. Iaf, någon som fått hem sina bussningar än & bytt? Hur sitter bussningarna, är det press-fit så man behöver något specialverktyg eller går det byta med verktyg som "alla" har liggandes hemma tro? Har inte fått hem mina än så kan inte se.

Hur gammal är cykeln för "tidiga Spectral köpare"?

Bra timing, UPS lämnade mina nya bussningar nu. Vet inte varför Canyon valde denna designen från första början för nu när man ser dom bussningarna som sitter på så är det ganska uppenbart att "cylindern" kan röra på fram & tillbaka & skava infästningen. Oavsett, rätt bra skött av Canyon ändå tycker jag som skickar hem nya bussningar utan att man behöver efterfråga dom som jag varit med om tidigare med ett annat märke.

Iaf, scannade in illustrationen för bytet bussningarna, där kan man se gamla vs nya designen, ni som har nya Spectralen & inte fått ett mail från Canyon, ni borde ändå skruva isär valfri dämpar-infästning & se ifall ni har dom nya eller gamla bussningarna, har ni dom gamla så kanske ni inte skall cykla allt för mycket innan ni bytt ut dom.

Illustrationen: https://i.imgur.com/mg7GAO9.jpg

Vem byter dom?
Det är väl konstigt om dom bara skickar hem grejer och säger "Här gör det här, vi har tabbat oss". Måste ju vara okej att lämna in.

Senast ändrad:
NickPick sa:
Vem byter dom?
Det är väl konstigt om dom bara skickar hem grejer och säger "Här gör det här, vi har tabbat oss". Måste ju vara okej att lämna in.
Ja det kan man kanske tycka men är ju inte överdrivet svårt att byta själv. Men visst, man kan väl lämna in cykeln hos någon serviceman & skicka kvittot till Canyon, tvivlar dock att dom betalar.

Det är ju lite sånthär man får räkna med med en postorder-cykel, är ju en annan femma när man köper från en handlare, där hade dom ju bytt ut detta gratis på garantin utan tvekan.

Senast ändrad:
Spelar väl ingen roll om det är postorder eller inte...
Alldeles för många kan eller ska inte göra dylika ingrepp själv, tyvärr. :)
Bra att dom kom på felet tidigt iaf.

Enduro Fredrik sa:
virtq sa:
Är det någon som känner till vilka typer av chain guides som går att montera på Spectral AL 6.0 2018? Skulle föredra något enkelt såsom S3/E-TYPE.

Det fanns väl inget fäste för någon kedjestyrare på nya spectralen?
Men 5.0 och 7.0 har ju framväxel, borde inte dessa då ha skruvhål för dessa som blir lediga på 6.0?

virtq sa:
Enduro Fredrik sa:
virtq sa:

Men 5.0 och 7.0 har ju framväxel, borde inte dessa då ha skruvhål för dessa som blir lediga på 6.0?

Har faktiskt funderat på EXAKT samma sak?? Kolla med Canyon vetja!

NickPick sa:

Ringer man till Canyon och frågar så kommer dom säkert säga "Vi kan fixa det utan problem, skicka cykeln till oss i Båstad." Ja menar, dom har ju faktiskt mekaniker där nere?

Enduro Fredrik sa:
NickPick sa:

Ringer man till Canyon och frågar så kommer dom säkert säga "Vi kan fixa det utan problem, skicka cykeln till oss i Båstad." Ja menar, dom har ju faktiskt mekaniker där nere?

Antagligen inte så mycket Båstad som... Vad det nu heter på B, 7 mil nordväst om Stockholm där de har sitt Sverigekontor!

AX3L sa:
Enduro Fredrik sa:
NickPick sa:

Antagligen inte så mycket Båstad som... Vad det nu heter på B, 7 mil nordväst om Stockholm där de har sitt Sverigekontor!

båLstad

Enduro Fredrik sa:
virtq sa:
Enduro Fredrik sa:
virtq sa:

Direct mount chain guides så som S3/E-TYPE fungerar och fäster i skruvarna där framväxeln annars sitter.

Mvh
Canyon Sverige

En liten rant, fast har ju inte så mö med Canyon att göra:

Ringde min lokala Team Sportia service butik å frågade hur mycket det skulle kosta att byta bussningarna, är ju ett 15 minuters jobb men kunde inte göra det själv då jag inte har någon momentdragare.

Iaf, han bad mig komma in för å se vad som skulle bytas, jag cyklade ett par mil dit, såfort han såg att det var en Canyon så sa han nej schasa iväg mig innan jag ens kommit in i butiken.

Jag förstår mycket väl att lokala servicebutiker blir lite besvikna när man kommer in med en cykel man inte köpt där MEN jag har varit kund där i hela min uppväxt, har köpt 3-4 cyklar där på ganska kort tid & likaså har resten av min familj & det är ju inte snikmodellerna man köpt, har köpt massa kläder, rullskidor, cykelskor, typ alla sportrelaterade grejer är köpta där, lagt en massa tiotusentals kronor i den butiken, dessutom innan jag köpte min Canyon så frågade jag dom 2-3 gånger om dom kunde ta in något ”värre” än dom Scott Spark tror jag det var men fick bara svaret att dom ville sälja av sina lagerförda cyklar bara (jävligt konstig logik) så dom får skylla sig själva att jag inte köpte en klass 4 cykel hos dom. Så en butik som man handlat i 20 år vara schasar ut en från butiken när detta var första gången jag kommit in med ett service ärende på en cykel jag inte köpt där.

Ja jag förstår som sagt mycket väl att dom inte vill serva andra grejer där (trots att dom servar Rockshox grejer där) men i detta fallet tycker jag det var dåligt med tanke på hur mycket pengar man plöjt ner i den butiken.

Aja, blir till att köpa en momentdragare & byta bussningarna själv då.

JesperA sa:

Ringde min lokala Team Sportia service butik å frågade hur mycket det skulle kosta att byta bussningarna, är ju ett 15 minuters jobb men kunde inte göra det själv då jag inte har någon momentdragare.

Iaf, han bad mig komma in för å se vad som skulle bytas, jag cyklade ett par mil dit, såfort han såg att det var en Canyon så sa han nej schasa iväg mig innan jag ens kommit in i butiken.

Jag förstår mycket väl att lokala servicebutiker blir lite besvikna när man kommer in med en cykel man inte köpt där MEN jag har varit kund där i hela min uppväxt, har köpt 3-4 cyklar där på ganska kort tid & likaså har resten av min familj & det är ju inte snikmodellerna man köpt, har köpt massa kläder, rullskidor, cykelskor, typ alla sportrelaterade grejer är köpta där, lagt en massa tiotusentals kronor i den butiken, dessutom innan jag köpte min Canyon så frågade jag dom 2-3 gånger om dom kunde ta in något ”värre” än dom Scott Spark tror jag det var men fick bara svaret att dom ville sälja av sina lagerförda cyklar bara (jävligt konstig logik) så dom får skylla sig själva att jag inte köpte en klass 4 cykel hos dom. Så en butik som man handlat i 20 år vara schasar ut en från butiken när detta var första gången jag kommit in med ett service ärende på en cykel jag inte köpt där.

Ja jag förstår som sagt mycket väl att dom inte vill serva andra grejer där (trots att dom servar Rockshox grejer där) men i detta fallet tycker jag det var dåligt med tanke på hur mycket pengar man plöjt ner i den butiken.

Dåligt av butiken. En av få grejer de inte kan bli utkonkurerade på av nätbutikerna är ju service. Så man tycker de borde satsa på den biten.

Gick själv till sportson med min canyon när jag behövde byta remote på min reverb. Det va inga problem, han fixade det snabbt och jag betalade snällt för besöket.

JesperA sa:

Då hoppas jag du köpt din sista pryl i den butiken; är de så gammalmodiga att de inte förstår vart vinden blåser får de skylla sig själva.
För 10-15 år sedan när det började säljas bildäck på nätet var det vissa däckverkstäder som vägrade montera när kunder kom med dem. Många av dessa verkstäder finns inte längre idag, utkonkurrerade av mer moderna verkstäder som förstod sin roll i den framtida ekonomin...

Är det någon som vet vart man kan köpa en vettig momentnyckel till ett rimligt pris? Alla verkar ta rejält betalt för momentnycklar, både analoga & digitala, känns lite väl att lägga ut 2'000:- när det enda jag behöver den till just nu är att byta lite bussningar.

magedb sa:
Dåligt av butiken. En av få grejer de inte kan bli utkonkurerade på av nätbutikerna är ju service. Så man tycker de borde satsa på den biten.

Gick själv till sportson med min canyon när jag behövde byta remote på min reverb. Det va inga problem, han fixade det snabbt och jag betalade snällt för besöket.
Exakt, mina tidigare serviceärenden så har jag t.om bett om att få betala mer än vad dom begärde så tycker att jag har varit en tacksam kund & även nu hade jag betalat oavsett vad det kostat för att man haft den inställningen att stödja lokala butiker men hade jag vetat om dagens beteende så hade jag börjat köpa från nätet för flera år sedan, konstigt att dom säger nej till inkomst. För höra med närmsta Sportson om dom vill utföra ingreppet istället.

ooms sa:
Då hoppas jag du köpt din sista pryl i den butiken; är de så gammalmodiga att de inte förstår vart vinden blåser får de skylla sig själva.
För 10-15 år sedan när det började säljas bildäck på nätet var det vissa däckverkstäder som vägrade montera när kunder kom med dem. Många av dessa verkstäder finns inte längre idag, utkonkurrerade av mer moderna verkstäder som förstod sin roll i den framtida ekonomin...
Japp, det blir inga mer köp i den butiken, jävligt tråkigt beteende från en butik man stöttat i 20 år. Dom kan ju tjäna riktigt mycket på service, precis som du säger så borde dom satsa på detta & inte tacka nej för denna butiken ligger i en relativt liten ort & butiken har haft dåligt utbud senaste tiden så deras butiksförsäljning kan ju inte vara så stor.

Iaf, tänkte ju lämna in min dämpare & gaffel på helservice i slutet av säsongen, butiken är ju RockShox service ombud (verkar det som, i telefonen nämnde dom att dom går kurser hos RockShox) men nu vägrar dom ju ta emot mina komponenter eftersom dom suttit på en Canyon, undra ifall RockShox bryr sig att deras ombud (eller vad det kallas) som dom utbildar tackar nej till deras kunder, vore kul att höra men hittar inga vettiga kontaktuppgifter till RockShox på deras hemsida, främst mail då alltså.

Fan, nu blir ju cykeln stående likt förbannad ändå, nu när snön äntligen är borta & jag bara hunnit få in 5 mil på hojen...

marr sa:
Man kan byta bussningar utan momentnyckel.
Klart man kan, men när det står 12nm åtdragsmoment på en ganska kritisk komponent (infästning mellan dämpare & ram) så är jag inte intresserad av att gissa vilket moment jag drog åt med, för lite & det kan lossna & skada komponenter, för mycket & det kan trycka sönder kolfibret (kolfiber är känsligt för kläm) och/eller nypa infästning mellan länkage & bussningarna, visst, jag kan dra åt i blindo & det säkert duger gott & väl men ser ingen poäng att chansa.

Köp en på classe eller jula. Det duger utmärkt :) kostar kanske 300 spänn.
En fråga från mig är ju då vad en "klass 4-cykel" är. Aldrig hört att dom delas upp så. Konstigt av butiken att inte ta hem en om du skulle köpa den, men dom kanske trodde att du ville provsitta bara. Då riskerar butiken att få stå där med en cykel som säljer tillräckligt dåligt för att ha på lager...

JesperA sa:
marr sa:
Klart man kan, men när det står 12nm åtdragsmoment på en ganska kritisk komponent (infästning mellan dämpare & ram) så är jag inte intresserad av att gissa vilket moment jag drog åt med, för lite & det kan lossna & skada komponenter, för mycket & det kan trycka sönder kolfibret (kolfiber är känsligt för kläm) och/eller nypa infästning mellan länkage & bussningarna, visst, jag kan dra åt i blindo & det säkert duger gott & väl men ser ingen poäng att chansa.

Lite långt, annars hade du gärna fått låna min. Finns i Åstorp. Jag bjuder på kaffe om du tar med hojjen och gör det på plats tillochmed :)

marr sa:
JesperA sa:
marr sa:

Lite långt, annars hade du gärna fått låna min. Finns i Åstorp. Jag bjuder på kaffe om du tar med hojjen och gör det på plats tillochmed :)

Är den kalibrerad? Tråkigt när man får för svagt kaffe pga dåliga kaffemått.

NickPick sa:
En fråga från mig är ju då vad en "klass 4-cykel" är. Aldrig hört att dom delas upp så. Konstigt av butiken att inte ta hem en om du skulle köpa den, men dom kanske trodde att du ville provsitta bara. Då riskerar butiken att få stå där med en cykel som säljer tillräckligt dåligt för att ha på lager...
Åker in till stan imorgon & kollar vad classe & jula mfl har. Oj, skrev jag klass 4, menade kategori 4, https://alutech-cycles.com/Classification-for-Bicycle-Usage

Tycker jag var ganska tydlig med att jag inte ville köpa en XC hoj av dom, tex Scott Spark utan ville åtminstone ha en Scott Genius, sa att jag skulle köpa en Genius om dom tog hem den åt mig men nepp, vad nu anledningen var så var dom inte intresserade.

marr sa:
Schysst, har faktiskt tänkt åka ner till Vallåsen en dag så hade kunnat ta vägarna förbi men det verkar inte som att dom öppnat än, måste fixa cykeln innan dess, men tack ändå ? ;)

JesperA sa:
NickPick sa:
Åker in till stan imorgon & kollar vad classe & jula mfl har. Oj, skrev jag klass 4, menade kategori 4, https://alutech-cycles.com/Classification-for-Bicycle-Usage

Tycker jag var ganska tydlig med att jag inte ville köpa en XC hoj av dom, tex Scott Spark utan ville åtminstone ha en Scott Genius, sa att jag skulle köpa en Genius om dom tog hem den åt mig men nepp, vad nu anledningen var så var dom inte intresserade.

marr sa:
Schysst, har faktiskt tänkt åka ner till Vallåsen en dag så hade kunnat ta vägarna förbi men det verkar inte som att dom öppnat än, måste fixa cykeln innan dess, men tack ändå ? ;)

De har lite snöproblem :p

Försökte ta bort dämparen själv, nedre infästningen på dämparen var inga problem, övre fästet sitter dock som berget, verkar varit någon på canyon som varit lite väl stark, har försökt dra loss med över 20nm trots att den bara skulle suttit fast med 12nm+ max 1-2nm ”kärv” men nepp, omöjlig att rubba, sitter så hårt att insex bitsen sitter fast fast efter varje försök.

Så japp, trevligt, 5-56 eller wd40, hjälper det något? Å framförallt tål kolfiber sånna lösningar?

Man drar inte loss bultar med moment. Sitter det loctite på så krävs mer än vad den är spänd med. Använd bra bits/nycklar som passar.

Klart man inte drar loss bultar med moment per se; men man ser ju såklart skalan medan man drar, såvida man inte blundar. Ingen loctite på enligt manualen & den nedre bulten var endast smörjad med olja vilket den övre också skall vara enligt manualen. Bitsen är dom jag fick med cykeln & har testat nya fina bits & insexnyckel från Topeak i rätt storlek. Bulten går inte rubba

Ett bra sätt att förstöra kalibreringen på en momentnyckel är att använda den för att lossa bultar med, såvida den inte är avsedd för att kunna mäta moment även åt "fel håll".

Vet inte vad poängen är med att alla antar att alla andra gör fel, varför inte utgå från att personer använder saker på rätt sätt, slipper det blir massa kommentarsväxling fram & tillbaka i onödan som ligger bortom den ursprungliga problemfrågan. Eftersom jag uppenbarligen kan utläsa lossdragningsmomentet så använder jag självklart en momentnyckel som är avsedd att mäta momenten åt alla håll & kanter.

Ursprungsproblemet består: en bult som sitter stenhårt i främre bakdämparfästet på en Canyon Spectral & mottager tacksamt tips & förslag på lösningar (ni kan utgå från att jag använder rätt verktyg & använder dom på ett korrekt sätt), sprutar in lite WD-40 eller 5-56 & låter den verka över natten men som sagt, väldigt tacksam för andra förslag. Kyla/värme eller skruva ut bulten är absolut sista utvägen så vill gärna testa lite andra saker innan dess.

Farsan brukade ta en gammal skruvejsel el dyl och sätta mot saker som fastnat och sedan banka löst med en hammare på skruvmejseln, repetera från olika vinklar. Tanken är väl att tillföra vibrationer och energi som bryter ner rost eller vad det nu är som gjort att objekten fastnat i varandra. Görs väl bäst efter att 5-56 verkat över natten och försvagat ev beläggning. Var givetvis såpass försiktig att du inte skadar bulten. Lycka till! Och bry dig inte om alla viktigpettrar, de finns som bekant överallt, men framförallt på internet

JesperA sa:
Vet inte vad poängen är med att alla antar att alla andra gör fel, varför inte utgå från att personer använder saker på rätt sätt, slipper det blir massa kommentarsväxling fram & tillbaka i onödan som ligger bortom den ursprungliga problemfrågan. Eftersom jag uppenbarligen kan utläsa lossdragningsmomentet så använder jag självklart en momentnyckel som är avsedd att mäta momenten åt alla håll & kanter.

Ursprungsproblemet består: en bult som sitter stenhårt i främre bakdämparfästet på en Canyon Spectral & mottager tacksamt tips & förslag på lösningar (ni kan utgå från att jag använder rätt verktyg & använder dom på ett korrekt sätt), sprutar in lite WD-40 eller 5-56 & låter den verka över natten men som sagt, väldigt tacksam för andra förslag. Kyla/värme eller skruva ut bulten är absolut sista utvägen så vill gärna testa lite andra saker innan dess.

Ursäkta om du tog illa upp, det var ett råd i all välmening...

Canyon_Sverige sa:
Enduro Fredrik sa:
virtq sa:
Enduro Fredrik sa:
virtq sa:

Direct mount chain guides så som S3/E-TYPE fungerar och fäster i skruvarna där framväxeln annars sitter.

Mvh
Canyon Sverige
Tack! Skönt att du finns här så att man slipper maila till Canyon :)

Det är ju detta jag menar med att canyon borde sköta det. Allt är inte enkelt och solklart för alla.

Är bulten inte låst med en mindre från andra hållet typ?

Jolinwood sa:
Farsan brukade ta en gammal skruvejsel el dyl och sätta mot saker som fastnat och sedan banka löst med en hammare på skruvmejseln, repetera från olika vinklar. Tanken är väl att tillföra vibrationer och energi som bryter ner rost eller vad det nu är som gjort att objekten fastnat i varandra. Görs väl bäst efter att 5-56 verkat över natten och försvagat ev beläggning. Var givetvis såpass försiktig att du inte skadar bulten. Lycka till! Och bry dig inte om alla viktigpettrar, de finns som bekant överallt, men framförallt på internet
Tack för tipset, testade men fungerade inte i mitt fall, antar att skruv & gänga måste vara i lite sämre skick än vad min är för att fungera (så man "slår" bort skräpet), min är ju splitter ny så antar att det råkat bli för högt åtdragsmoment från fabrik. Sparar tipset till nästa kärvande skruv ;)

dardos sa:
Jag förstår inte. Du får inte loss den alltså. Slinter verktyget? Orkar du inte fast du tar i allt du kan?
Precis, bulten sitter stenhårt, den rör sig inte en grad. Verktyget slinter inte, är 5mm insex & är det jag använder, kraft räcker & blir över & har testat dra så hårt att bitsen roterar men inte bulten, så bulten sitter hårdare än vad bulthuvudet "klarar", dra jag hårdare så skulle insex-hålet bli runt.

NickPick sa:
Det är ju detta jag menar med att canyon borde sköta det. Allt är inte enkelt och solklart för alla.

Är bulten inte låst med en mindre från andra hållet typ?
Skall kontakta Canyon imorgon & höra med dom för såhär hårt skall inte en ny bult sitta på en cykel som rullat mindre än 5 mil. Nedre bulten i nedre länkaget skruvades ut utan några som helst problem.

Ingen bult eller mutter på andra sidan, bulten sitter i ett gängat säte på andra sidan i själva dämparfästet på ramen.

Canyon loggar ju alla moment på alla cyklar, vore kul om dom kunde kolla upp vilket moment dom drog åt denna jäkla bulten med för såhär hårt kan jag inte tänka mig att det är rätt, en bult som ska sitta med 12nm + jag kan acceptera 3-4nm extra "kärv" men 15-16nm är ingen kraft alls knappt heller & är vanligtvis lätt att få bort så att jag behöver dra nästan det dubbla utan att den rubbar sig, på en helt ny cykel.

Ingen annan Spectral ägare här som skruvat bort denna skruven än på en 2018 års modell? Vore kul & se om andra har samma problem.

Senast ändrad:
Goda nyheter, idag, efter flera dagars slit & typ 4 dagars impregnering av 5-56 släppte äntligen bulten.

Anledningen till att den satt så hårt var för att någon på Canyon uppenbarligen inte förstått vart man skall applicera sådan där kolfiber pastej, alltså, vet inte vad det kallas men man får med en krämliknande olja med fin-korning sand eller vad den nu innehåller, som man applicerar på allt som sitter fast med kolfiber, tex sadelröret osv så man slipper skruva fast skiten så hårt.

Spekulerar vilt nu men någon riktig mekaniker har kanske sagt till en ferie/temp-arbetare att "här, denna pastan appliceras på allt med kolfiber" å så har personen missuppfattat lite, ja, ramen är i kolfiber; själva fästet som dämparen sitter i MEN själva bult "sätet" (den delen som är gängad) är ju i aluminium eller annan metall så där använder man ju inte sådan pastej, iaf, den hade torkat & typ "limmat" fast hela bulten & knastrade som fan när man väl skruvade ut bulten, rengjorde bulten & gängorna innan jag skruvade fast bulten igen men gängorna i sätet såg ju inte roliga ut, fullt med rispor & skit.

Den bakre bulten var enbart inoljad från fabrik, var endast den främre bulten som hade sådan där pastej eller vad dom nu använde.

Så om ni har en ny Spectral, (nya ramen alltså) så skulle jag rekommendera att skruva ut främre bulten i bakdämparfästet & dubbelkolla för den kommer ni nog inte få loss så lätt om ni låter den sitta till nästa service.

Tillbaka
Topp