Den officiella Canyon-tråden

AX3L

Aktiv medlem
JesperA sa:
Goda nyheter, idag, efter flera dagars slit & typ 4 dagars impregnering av 5-56 släppte äntligen bulten.

Anledningen till att den satt så hårt var för att någon på Canyon uppenbarligen inte förstått vart man skall applicera sådan där kolfiber pastej, alltså, vet inte vad det kallas men man får med en krämliknande olja med fin-korning sand eller vad den nu innehåller, som man applicerar på allt som sitter fast med kolfiber, tex sadelröret osv så man slipper skruva fast skiten så hårt.

Spekulerar vilt nu men någon riktig mekaniker har kanske sagt till en ferie/temp-arbetare att "här, denna pastan appliceras på allt med kolfiber" å så har personen missuppfattat lite, ja, ramen är i kolfiber; själva fästet som dämparen sitter i MEN själva bult "sätet" (den delen som är gängad) är ju i aluminium eller annan metall så där använder man ju inte sådan pastej, iaf, den hade torkat & typ "limmat" fast hela bulten & knastrade som fan när man väl skruvade ut bulten, rengjorde bulten & gängorna innan jag skruvade fast bulten igen men gängorna i sätet såg ju inte roliga ut, fullt med rispor & skit.

Den bakre bulten var enbart inoljad från fabrik, var endast den främre bulten som hade sådan där pastej eller vad dom nu använde.

Så om ni har en ny Spectral, (nya ramen alltså) så skulle jag rekommendera att skruva ut främre bulten i bakdämparfästet & dubbelkolla för den kommer ni nog inte få loss så lätt om ni låter den sitta till nästa service.

Det är inte bara loctite alltså?

JesperA

Aktiv medlem
AX3L sa:
Det är inte bara loctite alltså?
Tvivlar, jag har aldrig använt någon loctite innehållandes sand/grus eller vad man nu skall kalla det som finns i kolfiber monterings-gel, vore konstigt om det ens fanns sådan loctite, varför skulle man vilja rispa sönder bult & gänga, det där knastrandet när man skruvade ur bulten fick nackhåren att resa sig, aldrig varit med om det med loctite. Oavsett vad dom använde i övre bulten så var det onödigt att slänga på det, nedre bulten satt fast precis som den skulle & den var bara oljad, hade räckt gott & väl för övre bulten med.

Tångan

Ny medlem
Hej, behöver råd i fråga om ny Shapeshifter. Kör en Race AL 7 2015 som redan våren 2016 hade fått ny Shapeshifter, denna har nu kajkat ur igen och vill inte stanna i DH-läge. Har kollat med Canyon som verkar vilja sälja en ny, förbättrad för strax under en tusenlapp. Vet någon om denna håller bättre än tidigare eller ska man satsa på typ en Modefixxer istället?

Tångan sa:
Hej, behöver råd i fråga om ny Shapeshifter. Kör en Race AL 7 2015 som redan våren 2016 hade fått ny Shapeshifter, denna har nu kajkat ur igen och vill inte stanna i DH-läge. Har kollat med Canyon som verkar vilja sälja en ny, förbättrad för strax under en tusenlapp. Vet någon om denna håller bättre än tidigare eller ska man satsa på typ en Modefixxer istället?

Eh, den senaste ska inte ha några problem längre. Det var första generationen som hade problem. Så kör på en ny. Däremot om du skippar den och kör en modefixxer så sparar du några gram ?

konscious

Aktiv medlem
Hur upplever ni Canyons PPS ni som köpt deras LVG hojar.
Enligt min bedömning verkar den bra och tar hänsyn till flera variabler än längd och grenmåttet.
Jag har köpt 2 skogscyklar och tycker det varit klockrent med storleken.

Körten

Ny medlem
Kom på att jag kan fråga här, har fått erbjudande att köpa en nerve 2014 och frågade om storlek!
Då fick jag svaret : Från mark till sadelfäste är det 78 cmCenter till topp 43 cmDäck stl 27.5

Vilken storlek är det?

Lingon

Aktiv medlem
Körten sa:
Kom på att jag kan fråga här, har fått erbjudande att köpa en nerve 2014 och frågade om storlek!
Då fick jag svaret : Från mark till sadelfäste är det 78 cmCenter till topp 43 cmDäck stl 27.5

Vilken storlek är det?
Luktar stulen om säljaren har så dålig koll.

mfo

Medlem
Storlek: XS och S hade 27,5” hjul. 43 cm = 17”. Borde vara storlek S

Edit: håller med om att en ngtsånär hederlig säljare borde ha koll

Hej.

Beställde en cykel från canyon stitched i början av februari med löfte om leverans runt mitten av mars.
Något senare kom beskedet att cykeln är två månader försenad. Två månader!!!
När det datumet nu börjar närma sig så ställer jag frågan och då visar det sig att cykeln är ytterligare två veckor sen.

Då detta är en cykel för både inomhusbruk och utomhus så är det lätt att förstå sonens desperation.

Hur kan det bli så här illa och hur ska man våga beställa i framtiden?

NickPick

Aktiv medlem
Massa_pether sa:
Hej.

Beställde en cykel från canyon stitched i början av februari med löfte om leverans runt mitten av mars.
Något senare kom beskedet att cykeln är två månader försenad. Två månader!!!
När det datumet nu börjar närma sig så ställer jag frågan och då visar det sig att cykeln är ytterligare två veckor sen.

Då detta är en cykel för både inomhusbruk och utomhus så är det lätt att förstå sonens desperation.

Hur kan det bli så här illa och hur ska man våga beställa i framtiden?
Det är väl bara att avbeställa och beställa en cykel av annat märke som finns i lager.

Jo fast när man får nya besked efter hand så är det ju inte samma sak som att man från början sa att det skulle dröja fyra månader.
Dessutom fanns det inget som sa ngt annat och om man vill köra en dirtbike som man gillar så finns det ju inte massor.
Den här har vi testat och gillar.

BuTTuS

Aktiv medlem
Hej Canyon!
Det här med byte av drivlina på Urban, hur tänker ni lösa det om man bor djupt in i norrlands skogar och inte har kvar kartong etc?

BuTTuS sa:
Hej Canyon!
Det här med byte av drivlina på Urban, hur tänker ni lösa det om man bor djupt in i norrlands skogar och inte har kvar kartong etc?

Sånt brukar väl lösas genom att du går till din lbs, dom kontaktar Canyon, Canyon skickar grejerna till din lbs, din lbs monterar, du betalar fakturan, mejlar fakturan till Canyon så sätter dom in summan på det kort/bank du betalade cykeln med. Done!

SteffoN

Medlem
Hej

Vet någon (Canyon) hur mycket däck (bredd) man får plats på Endurance disc serien och om det skiljer på CF disc och AL disc modellerna?
+ varför är det aldrig rea på CF SL Disc 8 !!!!

Trampdynan

Ny medlem
SteffoN sa:
Hej
Vet någon (Canyon) hur mycket däck (bredd) man får plats på Endurance disc serien och om det skiljer på CF disc och AL disc modellerna?

Jag är inte Canyon men...
Om jag inte missminner mig så sa (vad-han-nu-hette-i-bålsta-på-canyon-sverige) att det fick plats 30 mm. Pratade med honom om en Inflite AL9 som tyvärr var slut, han sa att det gick in 30 mm i en endurance som alternativ till Infliten. Men att jag istället skulle slå till på en Grail som pendlare istället.

Senast ändrad:

Mayhem

Aktiv medlem
SteffoN sa:
Byggde en Endurace CF SL Disc åt min far med Schwalbe One 28 mm på kolfälger av innerdiameter 19 mm. Tajtast var det mot kedjestagen där det ser ut att finnas plats för kanske upp till 32 mm däck, mot vevlagret lite mer plats och väldigt rymligt framme i gaffeln.

SteffoN

Medlem
Ok, har letat men få verkar ha testat på riktigt, kan man tex få in ett däck som passar för lite gravelriding? Typ Schwalbe G-One eller liknande?

Asle

Medlem
SteffoN sa:
Hej

Har en Endurace CF SLX som levererades med DT Swiss ERC1100 och Conti 4000II. Med innermått 19mm blir originaldäcken (Conti) 31mm på och man har då god marginal åt alla håll. De 33mm som Canyon uppger som maxbredd verkar vara uppgett med rejäl säkerhetsmarginal. Skulle tro att man får plats med minst 3-5 mm till så länge man har rak fälg.

SteffoN

Medlem
En annan fråga angående Endurance serien:
Är skillnaden mellan CF och AL "värd" 8200:-
CF är såklart lättare med ca 0,8kg och har en funky sadelstolpe, men annars verkar de väldigt lika...

Larrsan

Ny medlem
Jag kollar på canyon hemsidan under sevice och manualer. Där väljer man år, modell etc och får manualer på de viktiga komponenterna som sitter på cykeln. Stämde för min.

Hej!

Köpte mig en Spectral och fick hem den förra veckan. En superfin cykel!!!
Men den kom levererad med ojusterade växlar och redan efter första åket började cykeln knaka och låta tråkigt. Är det värt att gå vidare med detta till Canyon?

toga

Medlem
Nej! Skippa huvudvärken med kundtjänst och lär dig att justera växlarna själv. Det kommer du ändå behöva göra i framtiden lite då och då.
Kolla Youtube, där finns allt du behöver.

Jimel

Aktiv medlem
Enduro Fredrik sa:
Hej!

Köpte mig en Spectral och fick hem den förra veckan. En superfin cykel!!!
Men den kom levererad med ojusterade växlar och redan efter första åket började cykeln knaka och låta tråkigt. Är det värt att gå vidare med detta till Canyon?

Ja, dom betalar besök hos en LBS, knak är ju inte kul.

JesperA

Aktiv medlem
Angående knaket, kolla alla vanliga ställen som kan orsaka knak: https://www.bicycling.se/artiklar/mekning-tyst-pa-knaket.htm

Min knakade också i början men tystnade av sig själv efter en vecka eller två cykling, har varit tyst som en mus i någon månad nu, i fabriken verkar dom inte sprida ut smörjmedlet så noga tex över hela axeln utan tydligen lägger dom en klick & sen monterar, så kan ju knaka till smörjmedlet har spritt ut sig där det skall vara.

Så, lokalisera knaket & sen åtgärda, troligen med något fett eller annat smörj, sen att ha en helt knakfri cykel för all framtid kanske man inte skall räkna med.

Jo, justera växlar det kan jag. Tänkte de mest att Canyon lovar ju att cykeln kommer fram som "plug n play", därav min fråga ?

Okej, jag får ta och kolla över min cykel helt enkelt. Tack för era svar!

Supersonic

Aktiv medlem
Enduro Fredrik sa:
Jo, justera växlar det kan jag. Tänkte de mest att Canyon lovar ju att cykeln kommer fram som "plug n play", därav min fråga ?

Okej, jag får ta och kolla över min cykel helt enkelt. Tack för era svar!

För mig är valet enkelt. Att antingen lägga flera timmar på att maila Canyon, åka med hojen till LBS, kontakta Canyon igen för att få betalt för besöket.

Eller gå ut i garaget och skruva på hojen själv i 30 sekunder och få det bra.
Inget svårt val för min del i alla fall.

Hej!

Beställde för ett tag sedan en Grail som komplement till min Spectral för att användas som pendlare ibland samt träningsredskap när inte det finns "Spectral-terräng" att tillgå samt en del under vintern. Fick tyvärr besked om att den kommer bli försenad en hel månad och har då börjat snegla på en Inflite CF SLX 8.0 Race istället.

Då jag enbart har erfarenhet av MTB tidigare har jag ett par funderingar:

1. Passar Inflite CF till det ändamål jag tänkt eller är den för "race"/anspassad för cyclocross?
2. Jag är 183,5cm lång med för övrigt normala proportioner. Canyon rekommenderar strl M mellan 178 - 184 och strl L för 184 - 190. Alltså är jag precis i gränsen, vilken storlek borde jag gå på? Kör storlek L på min Spectral CF 8.0 och den känns perfekt storleksmässigt

Tacksam för tips, lite ute på okänt vatten här =)

JesperA

Aktiv medlem
Har cyklat aktivt med min Spectral i ett par månader nu & har ända sedan början undrat vad fasen man har 1-3 växel till på Eagle kassetten? Speciellt 1:an är ju så fruktansvärt låg att den backen som krävs för att den växeln skall vara nödvändig är såpass brant att däcken för längesen har tappat greppet, så någon som kan ge ett förslag på användningsområde för minst 1-2:an?

Någon annan med samma cykel som känner ungefär likadant? Är den felspeccad med 32 klinga fram? Hur många taggar behövs fram för att 1:an skall vara lika trög som nuvarande 3:a? Enligt mina beräkningar räcker det inte ens med en 38T, men kvarstår ändå en fråga, hur stora är klingorna? Hittar ingen info på SRAM:s egna hemsida: https://www.sram.com/sram/mountain/products/eagle-chainring & jag har har 1-1.5cm kvar till att nuvarande 32T klingan slår i chainstayen så vilken T-storlek får max plats på cykeln?

marr

Moderator
Forumvärd
JesperA sa:
Har cyklat aktivt med min Spectral i ett par månader nu & har ända sedan början undrat vad fasen man har 1-3 växel till på Eagle kassetten? Speciellt 1:an är ju så fruktansvärt låg att den backen som krävs för att den växeln skall vara nödvändig är såpass brant att däcken för längesen har tappat greppet, så någon som kan ge ett förslag på användningsområde för minst 1-2:an?

Någon annan med samma cykel som känner ungefär likadant? Är den felspeccad med 32 klinga fram? Hur många taggar behövs fram för att 1:an skall vara lika trög som nuvarande 3:a? Enligt mina beräkningar räcker det inte ens med en 38T, men kvarstår ändå en fråga, hur stora är klingorna? Hittar ingen info på SRAM:s egna hemsida: https://www.sram.com/sram/mountain/products/eagle-chainring & jag har har 1-1.5cm kvar till att nuvarande 32T klingan slår i chainstayen så vilken T-storlek får max plats på cykeln?

http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...=10,12,14,16,18,21,24,28,32,36,42,50&UF2=2215

ceel

Aktiv medlem
JesperA sa:

36-42-50 är de tre största på en eagle-kassett. Jag har 34 tänder fram på min Spectral och 42 som max på kassetten. Använder väldigt sällan den. 32/50 låter nästan obrukbart tycker jag.

Wilbe02

Ny medlem
Hej, Jag har verkligen 0 koll på cyklar och skulle behöva lite hjälp. Är ute efter ny cykel då min blivit stulen och blev tipsad om Canyon.

De Jag kollar på är Roadlite AL 6.0 och 5.0. Min fråga är, hur stor skillnad är det på dessa 2 modeller? Samt är Canyon så mycket bättre en tex Nishiki att Canyon 6.0 som ligger i samma prisklass som Nishiki PRO SL, är ett så mycket bättre köp och varför?

Hoppas någon har tid att svara!

JesperA

Aktiv medlem
marr: Japp, det verkar som jag kan byta drev fram så att jag kan få upp 1:an till nuvarande 2:a, att få upp 1:an till 3:an verkar inte gå, får nöja mig med det.

ceel: Har du 2018 års Spectral eller en tidigare? Gott om plats mellan framdrevet & till chainstay-staget med din 34T?

ceel

Aktiv medlem
JesperA sa:
marr: Japp, det verkar som jag kan byta drev fram så att jag kan få upp 1:an till nuvarande 2:a, att få upp 1:an till 3:an verkar inte gå, får nöja mig med det.

ceel: Har du 2018 års Spectral eller en tidigare? Gott om plats mellan framdrevet & till chainstay-staget med din 34T?

2015. Så hur mycket plats jag har är kanske inte relevant för dig. Men jag kan mäta klingan och avståndet ikväll och återkomma. :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer