[byggtråd] En gammelräser får nytt liv....

Valhalla_

Aktiv medlem
Edit:
Slutresultatet! Och budgeten totalmanglades med ganska exakt 3,14 ggr.
20120718_200208.jpg

Blev lite inspirerad av en kollega som ska köra halv-vättern nästa år. Tänkte att jag kan ju inte vara sämre. Men jag har ju ingen räser och vill inte köpa en ny dyr hoj heller! Jag kom då på att farsan har en gammal crescent pepita (Edit: Inte pepita, detta är någon annan modell) i källaren som han inte använt på flera år. Kanske man kan köpa den av honom. Storleken borde vara ungefär rätt och med lite kärlek så....

Sagt och gjort, nu står den här. CrMo ram, stålfälgar, pakethållare... 14,8 kg väger den som den ser ut nu!
SN156196.JPG

Växlarna ser ju spännande ut. Originalbakväxeln pajade och detta var visst vad farsan fick tag på. Får se om jag kan böja tillbaka växelörat och få dit min extra LX växel som bara ligger och samlar damm. Framväxeln är visst en suntour "spirt"!
SN156197.JPG

Ska börja med att plocka av allt och slänga allt skräp som pakethållare etc. Får se hur många kilo det ger! Sen kommer nya däck, och kanske nya hjul behövas, vi får se. Detta får inte dra iväg ekonomiskt så jag hoppas på att klara mig under 1000 kr.

Senast ändrad:
Nu har jag skruvat av allt skräp, ca 2 kg lättare blev den!! Så nu är vi nere i 12,8 kg! Edit: Åh nej, främre reflexen glömde jag! Lättare däck och slangar gör nog en hel del, möjligen också lättare hjul om det går in i budgeten. Och en ny sadel vore ju inte fel, denna är ju lite väl fluffig tycker jag. Sedan funderar jag på om framväxeln behövs, det borde ju gå att köra enbart storklingan, så tätt som det är mellan dem?

SN156201.JPG

Senast ändrad:
Jag skulle ta av de extra bromshandtagen också. Hade en cykel med såna ett tag och konstaterade att de var tämligen värdelösa.

Däck, sadel och styrlinda är värt att investera i. Sen kommer väl hjul och kanske vevparti, men frågan är om det känns vettigt att göra såna ingrepp.

En upprensning i vevlager och nav kan nog också vare en bra idé.

Vevpartiet ska jag nog låta vara, såvida inte pedalgängorna är konstiga eller så. För jag vet inte hur jag lossar detta. Men det inköpslistan ser nu ut som följer:

* Sadel
* Sadelstolpe
* Vajrar+höljen
* Bromsklossar
* Styrlinda
* Däck+slang

Hjulen ska jag försöka fixa till, lyckas det inte så ska jag ha som vinterprojekt att bygga egna lätta och snygga hjul. Jag kan ju säga att jag är rätt sugen på att bygga hjul, men som sagt, jag vill inte lägga alltför mycket deg på detta.

Bromshandtagen tar jag kanske bort, ska prova med först och se om det ev kan funka. Men jag har kört med sådana tidigare och tyckte att det sög. Så de lär nog åka av om jag känner mig själv rätt!

Jag har lyckats få på min gamla LX-bakväxel. SIS är ju vansinne att köra med... Det var halvt gängpaj i växelörat, som blivin inåtböjt pga att SIS växeln egentligen inte passade. Men jag lyckades fixa detta genom att mycket försiktigt skruva i växeln. Nu sitter den bra. Puh!

Senast ändrad:
Kul att du har en gammal racer med lite mindre ram. Jag tycker de flesta man hittar är höga som hästar.

Ska bli kul att se den polera och topsad.

Aj aj aj, jag kan ha hittat en utmattningsspricka i höger vev! Men den är liksom på "fel" sida tycker jag, i det området borde man väl få mer tryckspänningar? Jag kanske ska slipa lite med dremeln och sedan polera för att se om den försvinner? Tänker att det också lika gärna kan vara en repa.

Så här ser det ut:
SN156202.JPG

Om jag skulle bli tvungen att byta vevparti, så här ser vänstra veven ut. Hur fasen gör man?
SN156203.JPG

Senast ändrad:
För övrigt går vevpartiet lite trögt, det kanske behöver lossas ändå så jag kan kolla skicket på lagrena.

FAN! Det är nog en spricka... Har slipat försiktigt men det ser i alla fall ut som en spricka, även om den syns sämre. Skit, nu måste jag byta vevparti! Ska nog för säkerhets skulle slipa lite till. Men jag förbereder mig mentalt på att vevpartiet är skrot.

Senast ändrad:
Njäe... har provat på SS och gillade det inte pga begränsat hastighetsspann. Fixie lär jag nog inte gilla.

Jag vägde nu sadel+stolpe. Det är ju sinnessjukt, de vägde en bit över 0,8 kg tillsammans!!!! Får bli en halvlätt sadel och en alu-stolpe så blir det nog hälften av detta.

Har kollat på sprickan i vevarmen till ögonen nästan ploppat ut, och har en teori om vad det nog egentligen är. Jag tror att det kan vara en djup repa orsakad av en avhoppad kedja. Men jag ska "dremla" en aning djupare imorgon, och även polera lite bättre så får vi se. Kanske vore något att droppa lite lätt saltat vatten där, för att se om det tränger in i sprickan och gör den mer synlig (brun). Hoppas hoppas att det inte är en spricka, det verkar ju inte direkt vara självklart hur man byter dessa grejer, än mindre var man ska få tag på reservdelar.

Nu har jag slipat mer på vevpartiet med dremel, det är tamejfasen en spricka för den försvinner inte fastän jag slipat ned säkert 0,5 mm. Nu syns den knappt, men man kan fortfarande ana den när jag lyser med ficklampa från vissa vinklar. :-(

Någom som har ett fauber vevparti till övers? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra! Hjälp!

Valhalla_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Njäe... har provat på SS och gillade det inte
> pga begränsat hastighetsspann.

SS är inte så värst begränsande, tycker jag. Jag kör med en utväxling så att kadensen blir 2.45 x farten i km/h. Vid 30 km/h är kadensen alltså ca 74. Vid 55 km/h ca 135 och där nånstans börjar jag hoppa ohejdat i sadeln. Men så snabbt går det rätt sällan...

Argh, jag blir inte klok på detta... Nu har jag slipat lite till och polerat som tusan, nu ser jag inte längre sprickan. Kanske ska köra lite med detta och se om den växer. Det är så jäkla svårt att bedöma om det är en spricka eller inte, men nu ser jag som sagt ingenting där....

Valhalla_ skrev:
> Argh, jag blir inte klok på detta... Nu har jag
> slipat lite till och polerat som tusan, nu ser jag
> inte längre sprickan. Kanske ska köra lite med
> detta och se om den växer. Det är så jäkla
> svårt att bedöma om det är en spricka eller
> inte, men nu ser jag som sagt ingenting där....

Det är bara att byta,det kan bli farligt om veven går av när du bryter i en uppförsbacke,för mej gick vevarmen av i veckan och jag hadd tur det hände på plan mark.

Miss Lycka skrev:
> Det är ingen Pepita. De har muffar som är
> utsirade och med en vit pinstrip.

Fast det spelar väl ingen större roll? Alla kan väl inte kunna alla detaljer om gamla Crescent. Verkar ju vara ett lagom objekt att öva på utan att ångra sig efteråt. En bra cykel blir det nog i alla fall, det går säkert att fixa Vätternrundan på den, men man vill nog cykla på något annat om kör ytterligare en vända. Ser ut att kunna vara en grymt skön pendlare. Jag skulle spara pakethållaren till detta syfte.

Om det inte är en pepita, vad är det då för modell? Gammal är den i alla fall :-)

Har nu varit i kontakt med cykelexpo i solna angående vevpartiet. Han trodde att de ev har något passande vevoarti i lager. Bara jag kommer in med grejerna så...

Mätte upp skyddskåpans hålavstånd.. 30 mm. Det är samma som haknyckeln till vinkelslipen! Jag behövde bara förtunna piggarna något så gick det bra!
SN156204.JPG

Så!
SN156205.JPG

Sedan använde jag dorn och hammare för att få loss resten. Lagerhylsan på höger sida var i princip lös. De är ju gängade åt "fel" håll, dvs de skruvar ur sig när man trampar. Vänstersidan däremot, satt stenhårt, där fick jag använda rikligt med 5-56 och mycket våld, men den lossnade till slut!! Nu återstår att tvätta allt och kolla lagerytor och så. När jag väl kommer till cykelexpo måste jag ju veta vad jag ska ha, om något lager behöver bytas eller så. Men jag misstänker att tvätt och fett gör susen.
SN156208.JPG

Senast ändrad:
En fråga. Bakre navets bredd är ca 12-"ish" cm. Om jag skulle byta till nya hjul, är det inte 13 cm på LVG hjul? Är det dumt att bända ut kedjestagen, eller är det så man får göra när man passar in nya grejer i en gammal ram?

LX bakväxeln. Kanske inte helt happykorrekt, men det funkar nog. Tog bort framväxeln, ska nog köra en klinga fram.
SN156214.JPG

Ny sadel och klämma:
SN156215.JPG

Voila! Ny styrlinda, och har också fått dit ena bromsvajern.
SN156213.JPG

Senast ändrad:
Det är en "träningsracer" som Crescent sålde massor av under 70-80 talet.
Pepitan var byggd med Reynolds 501 och ev. senare med 531 rör. En tävlingscykel.
Byt vevparti och lageradapter till ett tre delat vevparti. Fråga Monark om inte de har adaptrar till testcyklarna.

Valhalla_ skrev:
> En fråga. Bakre navets bredd är ca 12-"ish" cm.
> Om jag skulle byta till nya hjul, är det inte 13
> cm på LVG hjul? Är det dumt att bända ut
> kedjestagen, eller är det så man får göra när
> man passar in nya grejer i en gammal ram?

Det är inga problem att benda isär kedjestagen 10mm.

Dessutom är det trevligare med ett modernare hjul så kan du köra med tiodelad kasett, och få lika många växlar som ursprungligen, utan framväxel. :)

Ditt faubervevparti är förmodligen väldigt tungt, att byta till ett modernare lär kunna spara rätt mycket vikt.

Ok, då ska jag kolla efter hjul också. Skönt att man kan ha någonting nytt på denna hoj, man blev ju nästan mörkrädd av alla konstiga standarder över allt. Vi får se hur jag gör med vevpartiet, hittar jag ett fräscht fauber så kanske jag kör på det. Enda problemet (förutom vikten) är väl då att jag inte kan köra med vanliga pedaler utan måste ha sådana med gammal gänga. Alternativt adaptrar som bygger lite på bredden.

Nu har jag rengjort alla ingående delar i fauber-vevlagret (höger lagerskål är också ren, dock glömde jag fota den).
SN156217.JPG

Vänster lagerskål såg inte rolig ut. Mycket trasiga grejer man hittar när man kollar noga!
SN156218.JPG

Här.... Här har vi det som löser alla världens problem! En stor eloge till cykelexpo i solna, som faktiskt hade detta I LAGER!! När jag kom in med grejerna så började de prata lite om begagnade fauber-vevar, nya fauber-vevar, men också om någon fyrkantsaxel, och då hajade jag till och frågade om de menade att man kunde byta faubervevpartiet mot en lös axel med fyrkant... Javisst! Synd bara på priset, lagerskålen och axeln gick på över 500 spänn. Men nu kan jag ha ett mycket vettigare vevparti, och dessutom kan jag ha SPD!!!
Edit: Axeln ser ju böjd ut. Den är spikrak, men min kamera suger.
SN156220.JPG

Senast ändrad:
Gängade skålar har blivit snordyra. Dessutom har man passat på att prissätta axeln lika högt.
Om jag inte minns fel, så är de axlarna 127mm.

Längden är 128,2 mm, mätt från kant till kant. Är det något särskilt man ska tänka på med vevpartiet (kedjelinje etc), eller passar alla fyrkantsvevar?

Ja det var därför jag frågade, frågan är om du inte skall montera tillbaka det gammla och mäta kedjelinjen, så att du har något att gå efter.

Du behöver inte göra det mer komplicerat. Det har sålts åtskilliga 10vx Crescent med fyrkantsvev/Fauber. Garanterat har någon LBS i din närhet vevarmar liggande från någon skrotad cykel.

Valhalla_ skrev:
> Längden är 128,2 mm, mätt från kant till kant.
> Är det något särskilt man ska tänka på med
> vevpartiet (kedjelinje etc), eller passar alla
> fyrkantsvevar?

Det kanske inte är det formellt riktiga sättet men jag skulle göra så här:
Peta i bakhjulet, det som skall användas, är det modernare så böjs ju baktriangeln ut lite. Mät upp centrumlinjen i baknavet och mät därifrån till mitten av kassetten du skall använda. Mät ut centrumlinjen i vevlagerhylsan, kolla var du hamnar med måttet du fått ut i bakhjulet. Du skall väl ha singelklinga fram? Kolla hur mycket plats du har intill kedjestaget och hur stor klinga som kan få plats utan att ta i. Ta med måttskissen och åk till handlaren och kolla om ni kan hitta det som är närmast idealet eller om det går att byta plats på klingorna. Tänk på att en äkta singelklinga kan vara bredare än vanligt då blir det fel kedja till kassetten du tänkt dig.

Axelmåttet skall man givetvis ha med sig också. Kanske kontrollmätt också för det finns väl lite justermån i hur du sätter specialaxeln, eller?

Senast ändrad:
Nu ska vi se här.. Många svar och många förslag. Det lutar åt något nytt vevparti, om det passar vill säga. Är trött på gammalt skit som är trasigt. :-P

Verkar vara ca 50 mm kedjelinje, och då mätte jag från centrum på bakhjulet till mitten på kassetten. Vevpartiets storklinga hamnade också ca 50 mm ut från mitten på ramen. Nu har jag mätt rätt oprecist, är nog +- 5 mm ungefär.

Senast ändrad:
Miss Lycka skrev:
> Byter du bara skålen på ena sidan? Byt båda i
> så fall.

Förstår hur du tänker, och jag hade gärna bytt båda. Men de kostade så in i h-vete. Har inspekterat den hela lagerskålen väldigt noga och kunde inte se någon spricka eller annat konstigt.

Detta var tänkt som ett lågbudgetprojekt, men det har hittills kostat ca 1000 kr. Och mer kommer det bli, eftersom jag nu behöver ett vevparti och kanske nya hjul. Och så givetvis däck och slang. Och bromsklossar. Så jag räknar kallt med 1000-1500 kr till. Men jäklar vad fin den ska bli!

Fin Crescent! den där dekoren i kombination med hur kedjehjulet ser hur får mig att gissa ungefär mitten på 50-talet. Pepitadekoren tror jag kom i slutet av 50-talet och Crescent före kriget hade ett annat mönster i kedjehjulet som var helt, i alla fall var det så på standardcyklarna fram till ca 1947.

Veven som satt på är också typisk 50-tal, det är en faubertyp som kallas "Mito" med två klackar, den vanligaste fauberypen heter "fauber special" och har ett hål i mitten med ett mindre knasterhål (användes in på 80-talet på svenska cyklar). Den äldre typen av fauber är framkransen gängad på veven.

var rädd om lacken/dekoren som ser ut att vara riktigt fin och släng inga delar till veven eller pedalerna.

Tillbaka
Topp