silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> 53:12 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Undvik att blanda rostfritt och aluminium. Ska
> du
> > skruva i aluminium, använd rostfri skruv av
> den
> > högsta syrafasta kvaliteten A4. Rostfri skruv
> av
> > hög kvalitet innehåller mycket krom som
> bildar
> > ett skyddande oxidskikt runt skruven. Så
> länge
> > detta skikt ligger mot aluminiumets oxidskikt
> > begränsas korrosionen. Om möjligt, isolera
> > rostfritt från aluminium med plastbrickor
> eller
> > motsvarande"
>
> Matriallära har aldrig varit min paradgren =) Är
> det alltså att skruvar rostar snabbt om de inte
> har det bästa sortens rostskydd om de skruvas i
> aluminium?
Det är ren kemi, olika material är olika ädla. Blandar man olika material och får en dålig kombination så startar man en jonvandring. Den rostfria skruven kan göra så att den oädla aluminumen "äts" upp. Men det måste inte bli så, man kan isolera materialen från varandra med fett och som nämnts ovan med ickemetallisk bricka. Har man istället ett öppet "sår" i metallen och tillför vatten och eventuellt salt så kan förloppet eskalera så att man får allvarliga skador på tex en cykelram i aluminium. I båtmotorer skyddar man blocket med mera genom att sätta in en eller flera offeranoder av zink. Dessa kommer vara förhållandevis oädla och jonvandringen gör att de äts upp men blocket klarar sig hyfsat. Sköter man bytena av offeranoder kan motorn få en mycket längre livslängd än utan dem. Jag är ingen utbildad kemist så det finns säkert mer korrekta beskrivningar, men i grova drag är det så här. Sen är jag lite tveksamt okunnig till hur det egentligen är med gängorna i en aluram, är det inte insatser (typ gängnit) som är av annat material? En ren gänga i ett tunt alurör till tex ett flaskställ borde inte kunna leva särskilt länge. Aluminium deformeras plastiskt vid åtdragning och hållbarheten på en gänga med mindre än tre gängvarv borde vara helt kass. Upplys mig gärna om hur det ligger till om det är någon som har fakta.