[Artikel] Pendlarduellen - vardag vs. motion

oxr

Aktiv medlem
Den hårda kampen mellan racern och hybriden i HappyMTB:s pendlarduell har nått vägs ände. Det är dags att sätta ner foten och välja.

Läs artikeln: http://happymtb.org/

Senast ändrad:

Supertramp

Aktiv medlem
HÅller med, riktigt bra skriven. Tänk om tidningen Kadens skulle vara lika noggranna i sina tester, då skulle man ju t.o.m. kanske kunna ha anvädning av deras tester vid ett cykelköp. Ser fram emot fortsättningen.

Snuten

Aktiv medlem
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> HÅller med, riktigt bra skriven. Tänk om
> tidningen Kadens skulle vara lika noggranna i sina
> tester, då skulle man ju t.o.m. kanske kunna ha
> anvädning av deras tester vid ett cykelköp. Ser
> fram emot fortsättningen.

Kadens är snyggare. Det är väl ändå det som räknas?

happymtb.fr

Aktiv medlem
Trevligt!

Jag skulle också vilja veta om det är rostfri skruvar på cyklarna, om man ska vara ordentligt nörd...! :)

Sen nära 10 kilo är kanske inte så lätt för en racer men det är jättelätt jämfört med många citycyklar med skärmar, pakethållare, belysning, osv... som väger 15 kilo eller mer.
Jag vet dock inte var cyklarna i duellen skulle hamna viktmässigt om man monterar skärmar och belysning. Resten (lås, kläder och matlåda) kan man väll ha i ryggsäcken! ;-)
/E

Batavus

Aktiv medlem
Såna här artiklar behövs, särskilt för nybörjarstollar!
Såsom en sådan: Förutom ett eller annat kilo, hur står sig Criterion jämfört med andra racercyklar?
F

oxr

Aktiv medlem
Batavus: rent komponentmässigt så är det som sagt en instegsmodell med prylar därefter. Hur den är att cykla på kommer jag gå in på mer i nästa artikel.

Hasse#7

Aktiv medlem
Bra och informativt skrivet. Pedagogiskt med bilder och förklaringar. Borde passa målgruppen perfekt och en fortsatt bra artikel att hänvisa till när nyfikna nya undrar hur de skall göra och vad som skiljer. Men det är fortfarande så att jag kommer säga "jämför de bägge i den här utmärkta artikelserien och köp sen en cross". :-)

evo

Aktiv medlem
@oxr, jag är lite nyfiken på varför du valde en hybrid med samma överrör som racern. På en hybrid ska man väl ha längre överrör i och med avsaknaden av bockstyre (man kommer längre fram med bockstyre)?

konstruktören

Aktiv medlem
För en vanlig Svennebanan cyklist kan även en racerhybrid uppfattas som vass. Jämfört med en vanlig Konsumcykel sitter man betydligt mer framåtlutat och dom hårdpumpade däcket ger en betydligt stötigare gång.

En CX är bara en "konstigare" racer och jag tycker valet av testcyklar är helt riktigt

oxr

Aktiv medlem
evo skrev:
> @oxr, jag är lite nyfiken på varför du valde en
> hybrid med samma överrör som racern.

Jag valde storlek helt utifrån Nishikis rekommendationstabeller.

Hasse#7

Aktiv medlem
oxr skrev:
> Pendlarduellen mellan en landsvägscykel och en
> hybrid går vidare. HappyMTB gör en genomgång av
> specifikationerna och jämför cyklarna på
> pappret.
>
> Läs artikeln: http://happymtb.org/

En fråga till oxr och kanske Nishiki om de följer tråden. När testperioden är över och resultatet är sammanställt, är det då inte möjligt att låna en cyclocross under en kortare period och tillföra erfarenheterna från den till övrig info? Förutsättningen tycker jag då skall vara skärmar och pakethållare för att belysa hur den är som praktisk pendlarhoj. Alltså ingen packning på ryggen. Att den kan fungera som ful-racer och lättare terrängmaskin är ju redan känt. Kommentaren några inlägg upp att CX bara är en konstigare racer är jäkligt bra och informativ. Det är så de som inte provat ser på CX samt bockstyre och det är där man behöver skapa insikt.

NiclasY

Aktiv medlem
happymtb.fr skrev:
> Trevligt!
>
> Jag skulle också vilja veta om det är rostfri
> skruvar på cyklarna, om man ska vara ordentligt
> nörd...! :)
>

Man vill inte ha rostfria skruvar på en alu-cykel.
Prova själv så får du se varför;)

(jo, jag har provat)

/N

silverman834

Ny medlem
NiclasY skrev:
------------------------------------------------
> Man vill inte ha rostfria skruvar på en
> alu-cykel.
> Prova själv så får du se varför;)
>
> (jo, jag har provat)

Hmm, jag är rädd för att jag kanske kan ha använt rostfria skruvar ibland, men inte märkt något konstigt. Vad är det som kan hända?

53:12

Ny medlem
silverman834 skrev:
> NiclasY skrev:
> ------------------------------------------------
> > Man vill inte ha rostfria skruvar på en
> > alu-cykel.
> > Prova själv så får du se varför;)
> >
> > (jo, jag har provat)
>
> Hmm, jag är rädd för att jag kanske kan ha
> använt rostfria skruvar ibland, men inte märkt
> något konstigt. Vad är det som kan hända?

"Undvik att blanda rostfritt och aluminium. Ska du skruva i aluminium, använd rostfri skruv av den högsta syrafasta kvaliteten A4. Rostfri skruv av hög kvalitet innehåller mycket krom som bildar ett skyddande oxidskikt runt skruven. Så länge detta skikt ligger mot aluminiumets oxidskikt begränsas korrosionen. Om möjligt, isolera rostfritt från aluminium med plastbrickor eller motsvarande"

bsandborgh

Aktiv medlem
En mycket förenklad beskrivning av cyklars geometri och dess påverkan av åkegenskaperna. Om man inte mäter framgaffelförsprånget är det omöjligt att uttala sig om cykelns styregenskaper. Kombinationen gaffelförsprång och gaffelvinkel ger, det som på engelska heter, "trail" och "wheel flop" (svenska någon?).
De som omvartannat provat 2 olika cyklar där det enda som skiljde var att kedjestagen var 20 mm längre på den ena kunde inte finna att denna skillnad hade någon som helst påverkan på cykelns åkegenskaper. Det är väl inte så förvånande. En normal cykel har ca 1 m i hjulbas, dvs 30 mm skillnad i kedjestagslängd är bara en diff på 3%.

Kanske inte helt oväntat är jag läsare av Bicycle Quarterly där detta ämne omskrivs i bl. a. vinternumret 2011 på 7 A4 sidor. Det här är inte helt lätt!

silverman834

Ny medlem
53:12 skrev:
> "Undvik att blanda rostfritt och aluminium. Ska du
> skruva i aluminium, använd rostfri skruv av den
> högsta syrafasta kvaliteten A4. Rostfri skruv av
> hög kvalitet innehåller mycket krom som bildar
> ett skyddande oxidskikt runt skruven. Så länge
> detta skikt ligger mot aluminiumets oxidskikt
> begränsas korrosionen. Om möjligt, isolera
> rostfritt från aluminium med plastbrickor eller
> motsvarande"

Matriallära har aldrig varit min paradgren =) Är det alltså att skruvar rostar snabbt om de inte har det bästa sortens rostskydd om de skruvas i aluminium?

mytomspunnen

Aktiv medlem
bsandborgh skrev:
> De som omvartannat provat 2 olika cyklar där det
> enda som skiljde var att kedjestagen var 20 mm
> längre på den ena kunde inte finna att denna
> skillnad hade någon som helst påverkan på
> cykelns åkegenskaper. Det är väl inte så
> förvånande. En normal cykel har ca 1 m i
> hjulbas, dvs 30 mm skillnad i kedjestagslängd är
> bara en diff på 3%.

Skitsnack! De som provat cyklar i sådant fall inte mtb på teknisk stig va?
Track ends och ta bort en länk i kejdan. Jag klarar blindtest.

Hasse#7

Aktiv medlem
silverman834 skrev:
> 53:12 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Undvik att blanda rostfritt och aluminium. Ska
> du
> > skruva i aluminium, använd rostfri skruv av
> den
> > högsta syrafasta kvaliteten A4. Rostfri skruv
> av
> > hög kvalitet innehåller mycket krom som
> bildar
> > ett skyddande oxidskikt runt skruven. Så
> länge
> > detta skikt ligger mot aluminiumets oxidskikt
> > begränsas korrosionen. Om möjligt, isolera
> > rostfritt från aluminium med plastbrickor
> eller
> > motsvarande"
>
> Matriallära har aldrig varit min paradgren =) Är
> det alltså att skruvar rostar snabbt om de inte
> har det bästa sortens rostskydd om de skruvas i
> aluminium?

Det är ren kemi, olika material är olika ädla. Blandar man olika material och får en dålig kombination så startar man en jonvandring. Den rostfria skruven kan göra så att den oädla aluminumen "äts" upp. Men det måste inte bli så, man kan isolera materialen från varandra med fett och som nämnts ovan med ickemetallisk bricka. Har man istället ett öppet "sår" i metallen och tillför vatten och eventuellt salt så kan förloppet eskalera så att man får allvarliga skador på tex en cykelram i aluminium. I båtmotorer skyddar man blocket med mera genom att sätta in en eller flera offeranoder av zink. Dessa kommer vara förhållandevis oädla och jonvandringen gör att de äts upp men blocket klarar sig hyfsat. Sköter man bytena av offeranoder kan motorn få en mycket längre livslängd än utan dem. Jag är ingen utbildad kemist så det finns säkert mer korrekta beskrivningar, men i grova drag är det så här. Sen är jag lite tveksamt okunnig till hur det egentligen är med gängorna i en aluram, är det inte insatser (typ gängnit) som är av annat material? En ren gänga i ett tunt alurör till tex ett flaskställ borde inte kunna leva särskilt länge. Aluminium deformeras plastiskt vid åtdragning och hållbarheten på en gänga med mindre än tre gängvarv borde vara helt kass. Upplys mig gärna om hur det ligger till om det är någon som har fakta.

NiclasY

Aktiv medlem
Nitar till flaskställ kan säkert vara gjorda av andra material än aluminium.
Jag tänker mest på skärm och pakethållarfästen där man skruvar rakt in i ramen.

Även vanliga skruvar kan sätta sig rätt gott efter en saltig vinter, men de är
till skillnad mot rostfria skruvar lätta att borra ur.

silverman834

Ny medlem
Hasse#7 skrev:
> Det är ren kemi, olika material är olika ädla.

Ah, jag var ännu sämre på kemi än matriallära i skolan ;) Tack för den tydliga beskrivningen!

mattel

Aktiv medlem
Hur lång tid pratar vi om innan alu äts upp? En månad? År? Trettio år?

Är det ett problem eller bara teorier?

Hasse#7

Aktiv medlem
mattel skrev:
> Hur lång tid pratar vi om innan alu äts upp? En
> månad? År? Trettio år?
>
> Är det ett problem eller bara teorier?

Det beror på förutsättningarna. Det krävs någon form av ledande vätska mellan metallerna. En aluhoj med rostfria skruvar som ligger i havsvatten blir nog obrukbar ganska fort. Men skall man prata om hur det är i praktiken så är det på cyklar antagligen mest problem med skruvar som går av och kassa gängor. Ett möjligt exempel är de gamla aluhojarna som man försöker byta vevlager på och det sitter som fan. När man väl får loss det så är det ändå skitsvårt att dra i ett nytt vevlager typ sista två varven. Det är troligen oxid skapad från fukt som legat i vevhylsan under lång tid. Skallman nämna något annat fall där man ser tydligt vad som kan hända så kan man titta på bildetaljer som är i aluminium. Typexempel är rails, backspeglar och handtag. Ytskiktet släpper och därunder uppstår en vit mjölig yta som ser förjäklig ut.

mattel

Aktiv medlem
Alltså lite teoretiskt kukviftande..

Förutsatt cykeln inte står parkerad i saltvatten, är en slussport i Asien eller en bildetalj.. outstanding!

Hasse#7

Aktiv medlem
mattel skrev:
> Alltså lite teoretiskt kukviftande..
>
> Förutsatt cykeln inte står parkerad i
> saltvatten, är en slussport i Asien eller en
> bildetalj.. outstanding!

Du får tolka det hur du vill. Jag svarade bara på sånt som andra frågat inklusive du själv :-) Jag är inte heller orolig för mina cyklar. Men jag kräks nästan när jag ser dörrgångjärnen på min Jumpys bakdörrar, stora vita mjöliga blaffor som tappat nästan all sin lack. Ändå har jag fått nya en gång, men det är omöjligt att förhindra förloppet. Om konstruktören tänkt till lite mer så hade det inte behövt bli så.

izar

Aktiv medlem
mattel skrev:
> Alltså lite teoretiskt kukviftande..
>
> Förutsatt cykeln inte står parkerad i
> saltvatten, är en slussport i Asien eller en
> bildetalj.. outstanding!

Nej, galvanisk korrosion är ett riktigt problem, men om man aldrig vill skruva isär något på cykeln utan slänga den direkt på tippen när något går sönder, så ja då är det en "teoretiskt kukviftande". I alla andra fall så blir det ett problem när skruvar går av eller sitter fast så att det krävs att man borrar ur dom.

Westman

Aktiv medlem
Jag har också upplevt korrosionsproblemet IRL, på en billig pendlarhoj som stod ute i några år. Men det är klart, klimatzonen i GBG motsvarar väl ungefär att vara nersänkt i saltvatten, åtminstone halva året. :)

Håller också med mytomspunnen ang att på MTB i skogen märks det rejäl skillnad på kedjestagslängden, även om det kanske är ½ OT i den här tråden. Tills vi blandar in CX. ;)

siven

Ny medlem
frågan var vilken är bästa komprommissen mellan vardagscykling och träning Racer eller hybrid och svaret var cyclocross ?

humanchu

Ny medlem
intressant och välskrivet. vardagsperspektivet är dessutom märkligt uppfriskande.
tyder väl på att det andra jag läser är mer inriktat på de där drömtilfällena som aldrig händer.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Bra artikel!
Att skaffa bar ends till hybriden gör att man kan variera position och därmed bli mindre trött i händerna.
/E

oxr

Aktiv medlem
Visst varierar man handpositionen, men barends kommer framförallt till sin rätt i långa klättringar där man samtidigt behöver ha kontroll över framhjulet. Barends hör hemma på MTB i xc-sammanhang.

Barends på en hybrid är kontraproduktivt. Händerna kommer alldeles för långt ut för att det ska vara riktigt avslappnat och det är inte någon särskilt aero sittposition.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Bra avslut, liknar mina erfarenheter lite. Just det där med cykelvagn och barn gör skivbromsarna till ett självklart val. Det är läskigt med fälgbroms och blöta när det inte tar förrän hjulen har gått ett varv eller två. Eller att det helt enkelt bara blir fade när det blivit för varmt eller vad det är som händer.

Jag valde ju själv hybrid med bockstyre som brukshoj och har piffat upp med crosshandtag. Det är otroligt skönt tycker jag att kunna flytta omkring händerna på alla möjliga sätt och jag kan inte föreställa mig att köra rakt styre. Idag kom jag t.ex. helt plötsligt på mig själv med att hålla en bit bakom hoodsen där kröken kommer och bromsa med tummarna i ändarna på crosshandtagen.

Men omgivningen (liksom Annika i testet) ser ju med stor skepsis på bockstyre och tycker det är konstigt.

Batavus

Aktiv medlem
Tack Oscar! Ett gediget och metodiskt arbete, som vi nybörjare då slipper genomlida. Ramarnas utformning var således inte så väldigt avgörande, utom vad gällde barnstol och sånt? Snarare styre?
Jag bor inte i en storstad, men har gjort. Ett strul jag hade, i och för sig lätt åtgärdat och möjligt att förebygga med litet framförhållning, var fotklämmor(cleats?) och liknande. Spänn aldrig fast dem i områden med tät trafik!! Aldrig! Lossa också innan du kommer in i en. Stoppen är för många.
En annan sak jag och många andra noterade: Ju lättare cykel man har i stan, ju tyngre måste cykellåset vara.

oxr

Aktiv medlem
Batavus skrev:
> Ramarnas
> utformning var således inte så väldigt
> avgörande, utom vad gällde barnstol och sånt?
> Snarare styre?

Det blir ju alltid lite voodoo och gissningar om man ska uttala sig om det är just ramarnas utformning det handlar om.

Jag upplever en skillnad mellan cyklarna som inte bara handlar om styret. Ska man då lista skillnaderna mellan cyklarna kan man se:
- ramvikt
- framgaffel
- hjul
- kedjestagslängd
- sittställning
- styre

Jag kan inte bestämt säga vad det är som gör skillnaden mellan cyklarna mer än det ovanstående. När det gäller de upplevda egenskaperna tror jag ramen och hjulen ligger närmast till hands som bakomliggande förklaring, och inte styret.

> Jag bor inte i en storstad, men har gjort. Ett
> strul jag hade, i och för sig lätt åtgärdat
> och möjligt att förebygga med litet
> framförhållning, var fotklämmor(cleats?) och
> liknande. Spänn aldrig fast dem i områden med
> tät trafik!! Aldrig! Lossa också innan du kommer
> in i en. Stoppen är för många.
> En annan sak jag och många andra noterade: Ju
> lättare cykel man har i stan, ju tyngre måste
> cykellåset vara.

Det är en vanesak. För mig känns det ovant att inte köra med fasta fötter.

happymtb.fr

Aktiv medlem
oxr skrev:
> Barends hör hemma på MTB i xc-sammanhang.

Javisst, och man ska raka benen om man har ett bockstyre på cyklen...! ;-)

> Händerna kommer alldeles för långt ut för att
> det ska vara riktigt avslappnat och det är inte
> någon särskilt aero sittposition.

Håller med här! Men man kan också kappa styret så att den är lika bredd som ett bockstyre.

Anledning att jag "stödjer" raka styret är att jag vill helst ha hydrauliska bromsar på min pendlare. Detta är idag omöjligt med bockstyre...

/E

oxr

Aktiv medlem
happymtb.fr skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Barends hör hemma på MTB i xc-sammanhang.
>
> Javisst, och man ska raka benen om man har ett
> bockstyre på cyklen...! ;-)
>
> > Händerna kommer alldeles för långt ut för
> att
> > det ska vara riktigt avslappnat och det är
> inte
> > någon särskilt aero sittposition.
>
> Håller med här! Men man kan också kappa styret
> så att den är lika bredd som ett bockstyre.
>
> Anledning att jag "stödjer" raka styret är att
> jag vill helst ha hydrauliska bromsar på min
> pendlare. Detta är idag omöjligt med
> bockstyre...
>
> /E

Det är ett problem helt klart. Det finns andra styren som har en trevligare form som funkar bra. On-one Mary och Bingo är ett par exempel. Jag postar en bild på mitt gräsliga pendlarstyre senare.

mzi

Aktiv medlem
USE och andra har vajer-till-hydraulik-konverterare. Dessutom finns det nu prototyper (ute på test inför serieproduktion) på landsvägshantag med inbyggd hydraulik. Vi är snart där.

oxr

Aktiv medlem
Så här ser mitt styre ut till vardags. Funkar bra.

Bilagor

• DSC_0055.JPG
    DSC_0055.JPG
    55.1 KB · Besök: 15
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer