Jag tycker vi kan lista andra händelser i happys historia här i tråden, det finns gott om saker värda att komma ihåg.
Rättar den tekniska historiken lite också, eftersom jag är lite mera insatt. Kan brodera ut lite för den som tycker att sånt är intressant.
Hos Datakultur så var det främst trafiken som var begränsningen, tror det var 15GB/månad i det webhotellpaketet vi hade där. De lät oss köpa två sådana paket för att få dubbla trafikmängden men det tog snart slut även det och de påpekade fint att vi dessutom använde en stor del av kraften hos den server som skulle räcka till 100+ kunder så det var dags att flytta.
Den mest prisvärda lösningen jag hittade var att ställa en Mini-ITX-dator hos PRQ på 1Mbit-uppkoppling utan trafikbegränsning. Dessutom visste jag att det i praktiken var en 10Mbit-uppkoppling, kunderna som valde den tjänsten var för få för att de skulle orka krångla med det.
Intäkterna från den blygsamma annonseringen som var då täckte hostingkostnaden men ingen ny server, men det gick lätt att skramla till pengar (
http://happymtb.org/forum/read.php/1/141320/)och delar på forumet, en 1Ghz (snabbast just då!) Mini-ITX-server med raid-kort och två speglade hårddiskar (inte servrar, Oskar!) inhandlades och Feffemannen konfade och fixade igång allt, och jag åkte till Gottfrid i den lokal där de då huserade i Solna.
Minns inte hur länge vi körde på den servern men den blev fort underdimensionerad. Det fanns lite mera annonseringspengar att ta av så vi köpte en enklare Dell-server som vi bytte till.
Nånstans här skedde Pirate Bay-razzian. Polisen tömde PRQs egen datahall och även de rack de hyrde i BGC-hallen, men tack och lov stod våran server utlokaliserad hos Port80, antagligen hade de hyrt plats där när det varit fullt hos dem eller något liknande, så när de fick ordning på förbindelserna igen så rullade allt på som vanligt.
I samband med SSWC 2006 så dog plötsligt servern (
http://happymtb.org/forum/read.php/1/462597/)mitt den frenetiska aktivitet som pågick på forumet. Det visade sig att en av diskarna i spegligen hade pajat redan en tid innan och nu dog nummer två. Som tur var gick den första att få igång så allt för mycket försvann inte, men just SSWC blev därmed något av en parentes i forumhistoriken. Mycket tragiskt eftersom det var ett strålande evenemang. Här gjorde Mathias Haas en mycket stor insats. Jag minns inte exakt, men jag vet att jag åkte dit i taxi, hämtade servern och körde hem den till honom för att sen åka utomlands. När jag kom hem var allt fixat!
Efter TPB-rättegången försvann Gottfrid till Kambodja och PRQs servicenivå gick genom golvet. Tidvis gick det inte att få tag på dem på månader, det kom inga fakturor och det kändes väldigt otryggt så vi valde att flytta till Glesys i Falkenberg.
Planen var att skicka ner vår server dit och under övergångsperioden så fick vi låna en virtuell server för att slippa nertid. Men den fungerade så bra så jag tyckte att det var värt merkostnaden för att slippa äga någon egen hårdvara alls, vi hade ju haft några debakel med trasiga saker genom åren.
Fritt ur minnet, allt är säkert inte helt korrekt men nästan i alla fall.
Edit: Petade in länkar till lite antika trådar jag hittade.