[Krönika] 10 år med HappyMTB

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Blev medlem förrra dommaren, så var mycket man inte kände till. Kul/intressant läsning så här på Lördagskvällen!

Senast ändrad:
Jag tycker vi kan lista andra händelser i happys historia här i tråden, det finns gott om saker värda att komma ihåg.

Rättar den tekniska historiken lite också, eftersom jag är lite mera insatt. Kan brodera ut lite för den som tycker att sånt är intressant.

Hos Datakultur så var det främst trafiken som var begränsningen, tror det var 15GB/månad i det webhotellpaketet vi hade där. De lät oss köpa två sådana paket för att få dubbla trafikmängden men det tog snart slut även det och de påpekade fint att vi dessutom använde en stor del av kraften hos den server som skulle räcka till 100+ kunder så det var dags att flytta.

Den mest prisvärda lösningen jag hittade var att ställa en Mini-ITX-dator hos PRQ på 1Mbit-uppkoppling utan trafikbegränsning. Dessutom visste jag att det i praktiken var en 10Mbit-uppkoppling, kunderna som valde den tjänsten var för få för att de skulle orka krångla med det.

Intäkterna från den blygsamma annonseringen som var då täckte hostingkostnaden men ingen ny server, men det gick lätt att skramla till pengar (http://happymtb.org/forum/read.php/1/141320/)och delar på forumet, en 1Ghz (snabbast just då!) Mini-ITX-server med raid-kort och två speglade hårddiskar (inte servrar, Oskar!) inhandlades och Feffemannen konfade och fixade igång allt, och jag åkte till Gottfrid i den lokal där de då huserade i Solna.

Minns inte hur länge vi körde på den servern men den blev fort underdimensionerad. Det fanns lite mera annonseringspengar att ta av så vi köpte en enklare Dell-server som vi bytte till.

Nånstans här skedde Pirate Bay-razzian. Polisen tömde PRQs egen datahall och även de rack de hyrde i BGC-hallen, men tack och lov stod våran server utlokaliserad hos Port80, antagligen hade de hyrt plats där när det varit fullt hos dem eller något liknande, så när de fick ordning på förbindelserna igen så rullade allt på som vanligt.

I samband med SSWC 2006 så dog plötsligt servern (http://happymtb.org/forum/read.php/1/462597/)mitt den frenetiska aktivitet som pågick på forumet. Det visade sig att en av diskarna i spegligen hade pajat redan en tid innan och nu dog nummer två. Som tur var gick den första att få igång så allt för mycket försvann inte, men just SSWC blev därmed något av en parentes i forumhistoriken. Mycket tragiskt eftersom det var ett strålande evenemang. Här gjorde Mathias Haas en mycket stor insats. Jag minns inte exakt, men jag vet att jag åkte dit i taxi, hämtade servern och körde hem den till honom för att sen åka utomlands. När jag kom hem var allt fixat!

Efter TPB-rättegången försvann Gottfrid till Kambodja och PRQs servicenivå gick genom golvet. Tidvis gick det inte att få tag på dem på månader, det kom inga fakturor och det kändes väldigt otryggt så vi valde att flytta till Glesys i Falkenberg.

Planen var att skicka ner vår server dit och under övergångsperioden så fick vi låna en virtuell server för att slippa nertid. Men den fungerade så bra så jag tyckte att det var värt merkostnaden för att slippa äga någon egen hårdvara alls, vi hade ju haft några debakel med trasiga saker genom åren.

Fritt ur minnet, allt är säkert inte helt korrekt men nästan i alla fall.

Edit: Petade in länkar till lite antika trådar jag hittade.

Senast ändrad:
Ja, jäklar, man glömmer bort hur stort det blivit! Tycker alla som är reggade borde skriva ett hej här! ;)

Bra och trevligt skrivet oxr. Tiden går minsann, vi var ju ett helt gäng personer som blev avstängda från Velos forum för att vi nämnde Kadens. Som en liten rolig detalj var det bara möjligheten att logga in som stängdes av, var man redan inloggad kunde man gladeligen fortsätta posta, något jag gjorde under ett par veckor till bara för att jag kunde :)

Grattis! ibland händer de mest slumpmässiga saker i avgörande skeden i livet. Jag köpte en måntenbajk på cykloteket och fick tipset om hellas. Altavistade hellas och hamnade på happy. 2004.

Grattis Happy! Bra skrivet Oxr!

Kollade när jag reggade mig, och det visar sig att jag firar tio år nästa sommar! Jag vet att jag var inne och läste några gånger innan reggen, så det innebär ju att jag var här och smög rätt tidigt... Det har jag inte fattat förrän idag!

Passade på och kolla in mina äldsta inlägg, och det är ju nästan så man blir lite tårögd... Cyklar, prylar, otroliga trådar och Happy-profiler som man nästan glömt! Det var bra förr!

Hej!

Kul läsning! Om det inte vore för att jag träffade Jonas/Jomper på vår gemensamma arbetsplats så hade jag förmodligen aldrig börjat med cykling. Jonas visade mig lite coola bilder och det tog inte många veckor innan jag ägde min egna MTB.

Sen måste vi ju berätta om ursprunget till originalloggan, d.v.s murmeldjuret. Jag har fått för mig att Leo gjorde den, eller?

Grattis happy! Missade de fyra första åren, men det kompenserar jag med att "gå in" på happy säkert 20-25 ggr/dag... Beroende? Förmodligen. Det mesta jag pratar om på dagarna citerar jag det jag läst på forumet.

Grymt. Mycket vatten som passerat under broarna:) Reggade mig slutet av 2003, 2004 stod jag på nån alptopp i Verbier men min 80mm HT, inspirerad av nåt happyreportage från året innan. Sen dess har det blivit allt från DH till landsväg för min del, och happy har funkat för diskussioner inom alla discipliner. Har även träffat några vänner för livet genom Happy. Tummen upp!

Fin artikel oxr!

Känner mig stolt och glad av att ha varit del av den här rörelsen sedan 2005 då jag upptäckte Happy mer eller mindre av en slump. Drygt 12000 inlägg och ganska många artiklar senare får jag konstatera att jag vigt en ganska stor del av mitt liv åt att diskutera cyklat + ANNAT med alla happylegendrarer runtom i stugorna.

Tackar även för min tid vid rodret som deltidsredaktör. Det var en kul och spännande resa, även om tiden aldrig riktigt räckte till.

TACK till alla forumbidragare, särskilt till er som bidrar med RRs, bygg/projekt-trådar samt kommenterar och diskuterar våra artiklar. Ni har gjort mitt liv rikare (och min plånbok fattigare). Utan Happys röriga forum hade jag aldrig upptäckt att jag ville ha en landsvägshoj, en dirthoj (tack för delarna till projekt 2000 ni som donerade, hojen blev tyvärr stulen), eller ens en skogshoj(!) utan kanske varit fast i knuffcyklandet och utförscyklandet. I höst ska jag också experimentera med det här med att sitta fast i pedalerna för första gången, för happys räkning (plattis vs spd). Även jag håller hitintills fast vid mitt ursprung och kör plattisar, hjälm med skärm och baggyshorts även på Landsvägshojen. Nån måtta får det ju vara.

/Westman

PS. Kan någon förklara varför loggan var ett murmeldjur? DS.
PS2. Blir nästa logga en get? XBOX.

Senast ändrad:
Bra skrivet Oskar...

Saker som jag speciellt kommer ihåg från den "gamla tiden" är naturligtvis:
Hur snabbt i hellas...

Men även alla happyrides när det inte kom fler än sju pers och man tyckte att det var en GRYM uppslutning och hur jag som helt värdelös cyklist fick uppleva rysk vila mer än en gång..

AJ' och PJ's 765383654 lumenlampor och Sömnlös i Rudan är oxå en sån där sak som aldrig försvinner ur skallen..

Och många andra saker med såklart..

Tack för artikeln! Kul läsning! Kollad och jag har varit reggad sen 20040119, helt otroligt, känner mig fortfarande som en nybörjare mot vissa vars kunskap om cyklar är enorm. Cykla kan jag väl hyfsat...

Tack för alla uppskattande ord!

Artikeln är nu uppdaterad med en liten graf över besöksstatistiken 2007-2013, mätt med Google Analytics. Lägger in den här också.

Capture.PNG

Grattis!
Reggade mig efter att ha sträckläst "Petris tråd" (hoppas han har det bra som cykelmekaniker). Den tråden fångar verkligen "Happy-andan", den innehåller altruism, satir, ironi, förtvivlan och glädje! För mig som är ny är det happy!

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för alla uppskattande ord!
>
>

Registrerade mig ungefär i "halvtid" och har genom forumet fått både nya vänner och ökad kunskap. Skulle ha passat på att tacka när jag mötte er i skogen igår. ;-)

Grattis och ett stort tack till alla inblandade (både er bakom spakarna och alla användare)!

/David

Tillbaka
Topp