[Byggtråd] Enhörningen nu i VERSION 3.0

EST sa:
Så moturs då vänstergänga med andra ord?

Visst är det jobbigt att läsa när folk skriver att det gängas framåt eller bakåt?

Jag får nästan panik av att försöka att förstå hur det menas då det kan vara lite olika beroende på hur skribenten själv tänker. Framåt mot framhjulet uppe eller nere? Framåt som i vanliga hållet att gänga in en skruv och bakåt som i ovanliga hållet, eller tvärt om?
Men när jag för några veckor sedan ville få en yngre förmåga att förklara om han menade medurs eller moturs så visade det sig att analoga klockor med visare inte används av ungdomar 2018. Medsols var tydligen lika svårt då detta var en inbiten stadsbo som aldrig reflekterat över att solen inte går i en rak linje från ena sidan till den andra (och ska man vara vetenskaplig så är det nog mest jordens snurr som gör att solen går upp och ned i en cirkelformig bana).
Baklängesgäng skall tydligen vara samma som vänstergäng enligt den diskussionen iallafall. Så för vissa är dra åt bakåt = vänstergäng.

Ge mig styrka i denna svåra stund!

Lars.E sa:
EST sa:

Visst är det jobbigt att läsa när folk skriver att det gängas framåt eller bakåt?

Jag får nästan panik av att försöka att förstå hur det menas då det kan vara lite olika beroende på hur skribenten själv tänker. Framåt mot framhjulet uppe eller nere? Framåt som i vanliga hållet att gänga in en skruv och bakåt som i ovanliga hållet, eller tvärt om?
Men när jag för några veckor sedan ville få en yngre förmåga att förklara om han menade medurs eller moturs så visade det sig att analoga klockor med visare inte används av ungdomar 2018. Medsols var tydligen lika svårt då detta var en inbiten stadsbo som aldrig reflekterat över att solen inte går i en rak linje från ena sidan till den andra (och ska man vara vetenskaplig så är det nog mest jordens snurr som gör att solen går upp och ned i en cirkelformig bana).
Baklängesgäng skall tydligen vara samma som vänstergäng enligt den diskussionen iallafall. Så för vissa är dra åt bakåt = vänstergäng.

Fast jag tror att på vevlagret på en cykel så är framåt oftast samma som att trampa framåt eller trampa bakåt.

Lars.E sa:
Lars.E sa:
EST sa:

Fast jag tror att på vevlagret på en cykel så är framåt oftast samma som att trampa framåt eller trampa bakåt.

Haha, va kul man kan ha om höger/vänster/med-/motsols/framåt/bakåt... Jo jag syftade helt enkelt på tramprörelsen.
Minnet är kort, så jag förmodade helt enkelt att BSA skulle vara gängat på samma vis som pedalerna (vilket det tydligen inte var...)
Till mitt försvar åberopar jag stress och taskig belysning (den närmaste källarlampan var trasig).
Nu när jag fixat belysningen så går det ju lätt att se R resp L skrivet framför pilarna på lagret...

10F81D0D-5C7F-4D00-A4C3-C0775B75D6C5.jpeg

Sedan igårkväll är dessutom rätt styrlager i rätt persons våld :D

CD47F3D5-EBEA-42CB-AE5A-8C439D2DCB54.jpeg

BTW. Tydligen är inte jag den enda Marino-byggaren som är förvirrad vid montering av BSA-BB... Ops! Det fick jag kanske inte säga... Förlåt Paco... ;)

larsaw sa:
BTW. Tydligen är inte jag den enda Marino-byggaren som är förvirrad vid montering av BSA-BB... Ops! Det fick jag kanske inte säga... Förlåt Paco... ;)

Haha det där är ren och skär lögn! Förtal på hög nivå och jag kommer aldrig erkänna!??

Här kommer pinsamt okunnig fråga från någon som saknar koll, men ändå är nyfiken:

Varför beställer man en hoj efter egna mått i stål? Verkar ju bli klart tyngre och dessutom säkert minst lika dyrt som den fläskigaste kolfiberhoj man kan tänka sig, eller? Håller inte vanliga cyklar i alu eller kolfiber? Finns ingen geo som passar?
Kul med något eget såklart, kanske är det där förklaringen ligger?

aribr sa:
Saknas inte en spacer på drivsidan också? Ska vara en 2.5mm bricka där om jag minns rätt (om BBn är 73mm).

Kommer nog hamna en spacer där ja', BB't är bara ihopdraget för att kolla hur det passar med kedjelinje, styrare, frigång för vevar och framkrans m.m...

Nypåmtb sa:
Här kommer pinsamt okunnig fråga från någon som saknar koll, men ändå är nyfiken:

Varför beställer man en hoj efter egna mått i stål? Verkar ju bli klart tyngre och dessutom säkert minst lika dyrt som den fläskigaste kolfiberhoj man kan tänka sig, eller? Håller inte vanliga cyklar i alu eller kolfiber? Finns ingen geo som passar?

https://happyride.se/forum/read.php/1/3200214/3436508#msg-3436508
Billigt blir det aldrig när man bygger själv, mitt bygge ligger dock på beskedliga 26Tkr men då har jag använt en nyrenoverad/trimmad beg. RS Pike-gaffel samt beg. BOS-dämpare. Skulle jag ha gått på nytt blir det ju ytterligare 5-6000kr...

Nypåmtb sa:

Pris (ram)
Kolfiber: 20000-30000 (med ung. lika geo som jag var intresserad av)
Stål: 7000

Vikt
Kolfiber ~2-2.5 kg (kanske mera om man vill ha en biffig ram)
Stål: 3.5 - 4 kg

Geo
Kolfiber: de flesta har rätt långa sadelrör (och ofta pressfit och interna kablar...usch).
Stål: helt egen.

Hålbarhet
Kolfiber: Spricka = död...eller iaf ingen rolig billig fix.
Stål: bara att ringa EST så fixar han något haha.

och ja det är kul med något eget också.

Senast ändrad:
Kolfiber och stål är väl rätt likvärdigt att laga. En spräckt kolfiberhoj blir ju i stort sett återställd om man skickar den till Kid1000 eller annan med kunskap och prylar.

Stålhojarna från Peru går ju även enkom att få som single pivot, vilket kanske inte är bäst i alla situationer och för alla åkare.

Luthman Photography sa:
Kolfiber och stål är väl rätt likvärdigt att laga. En spräckt kolfiberhoj blir ju i stort sett återställd om man skickar den till Kid1000 eller annan med kunskap och prylar.

Stålhojarna från Peru går ju även enkom att få som single pivot, vilket kanske inte är bäst i alla situationer och för alla åkare.

Jo, helt klart bör man veta vad som väntas av en om man väljer att gå till Marino eller likvärdig.
Mig veterligen finns det bara EN som bygger multilänkage'ade stålcyklar: http://www.portus-cycles.de/der-flotte-karl-unsere-maschine-fuers-grobe/
Dock betingar den 2950Euro'sar exkl. dämpare, vikt 3.2kg och verkar bara rätt boombproof!!!

Det går väl inte jämföra kolfiber och stål med avseende på lagning, du måste ju tom. ha specialutrustning för att upptäcka inre/osynliga sprickor i en kolfiberram. Bara felsökningen kostar ju mer än en komplett lagning för en stålram.
Pallar du inte cykla ner en brant pga ras/erosion tex. kan du ju bara skicka ner hojen och klättra efter dessutom, tror inte man gör det med en kolfiberhoj.
Jag är förvånad över allt anti-marino faktiskt, det är väl typ det bästa som hänt happy på flera år, att folk kan beställa både grushojar, hardtails och fullgung i fina färger till rimliga priser? Framförallt lär det ju vara mycket roligare att cykla på något som känns "eget" också.
Kollar man på liknande hojar så väger dom ju mindre än Transistions alu hojar, och likvärdigt med Kingdoms titan hojar.

konken sa:
Det går väl inte jämföra kolfiber och stål med avseende på lagning, du måste ju tom. ha specialutrustning för att upptäcka inre/osynliga sprickor i en kolfiberram. Bara felsökningen kostar ju mer än en komplett lagning för en stålram.
Pallar du inte cykla ner en brant pga ras/erosion tex. kan du ju bara skicka ner hojen och klättra efter dessutom, tror inte man gör det med en kolfiberhoj.
Jag är förvånad över allt anti-marino faktiskt, det är väl typ det bästa som hänt happy på flera år, att folk kan beställa både grushojar, hardtails och fullgung i fina färger till rimliga priser? Framförallt lär det ju vara mycket roligare att cykla på något som känns "eget" också.
Kollar man på liknande hojar så väger dom ju mindre än Transistions alu hojar, och likvärdigt med Kingdoms titan hojar.

Jo, det är dyrare att laga kolfiber, men det blir också mer "som nytt" efteråt.

Jag är inte anti-marino, jag blir bara lite skeptisk när något hyllas så mkt men samtidigt verkar behäftat med en del problem. Jag har själv en stålhardtail och tycker att den är väldigt trevlig att cykla på.

larsaw sa:
Nypåmtb sa:

https://happyride.se/forum/read.php/1/3200214/3436508#msg-3436508
Billigt blir det aldrig när man bygger själv, mitt bygge ligger dock på beskedliga 26Tkr men då har jag använt en nyrenoverad/trimmad beg. RS Pike-gaffel samt beg. BOS-dämpare. Skulle jag ha gått på nytt blir det ju ytterligare 5-6000kr...

Tack för svar!
Ok, betydligt billigare än jag trodde, ca 32 då om man köper dämpare och gaffel nytt. Sen gissar jag att det finns risk för glädjekalkylsbias, det hade det i alla fall funnits hos mig :)
Vad blir slutvikten för hela cykeln med de hjul som man får med i budgeten på 26?

Luthman Photography sa:

Nu nämns inte alu här men det verkar ju inte speciellt komplicerat att laga det heller. Lämnade in min Nerve med två sprickor till ett proffs (utan kontakter) som tog 300kr för att tig svetsa dessa. Klart prisvärt! Dock var detta en legering som inte behöver värmebehandlas, verkar mer ovanlig på nyare cyklar.

Nypåmtb sa:
Ok, betydligt billigare än jag trodde, ca 32 då om man köper dämpare och gaffel nytt. Sen gissar jag att det finns risk för glädjekalkylsbias, det hade det i alla fall funnits hos mig :)
Vad blir slutvikten för hela cykeln med de hjul som man får med i budgeten på 26?

Min budget är basserad på relativt aktuell valutakurs (alltså den kurs jag får via ocker-PayPal) sen är vissa artiklar köpta snorbilligt via ebay (men med kostnadstillägg för moms+tull osv...), viktigt vid såna här byggen är att vet hur mycket tid det får ta (om man ska ta sig "råd" att handla billigt från asien med lååååångsam båtfrakt). Samt att allt kommer med i beställningar så att det inte behövs panikhandlas på LBS eller extrabeställningar med extra fraktavgifter osv.

Vikten får vi se vad den handlar på, krin 15kg brukar det bli, men inget jag någonsin fokuserat på!

Luthman Photography sa:
Jag är inte anti-marino, jag blir bara lite skeptisk när något hyllas så mkt men samtidigt verkar behäftat med en del problem. Jag har själv en stålhardtail och tycker att den är väldigt trevlig att cykla på.

Ok, jag är med på det men han har ju helt klart fullt upp. Administrativa egenskaper brukar inte gå hand i hand med uppfinnartyper eller hands-on genier. Men att mäta upp svetsade ramar och kolla linjering etc. borde ju ingå i produktionen kan man tycka. Jag tror det är så enkelt som att han har tagit emot alldeles för många beställningar.

Bump!

Det går segt med cykelbyggandet här :/ nåja, ikväll lyckades jag iaf montera styrlagret...

DA04E53A-75C4-4B74-88D7-5FEDC3F39149.jpeg

...o iom det installera gaffeln :)

D42AF85A-6387-43D8-8651-CE83B6C5FBD4.jpeg

Dock tog det en jäkla tid eftersom styrlagret enbart kom med crownrace för 1-1/8’s gaffel :O
Som tur var hade jag kvar ett crownrace som passade ifrån senaste bygget...
Notis till eftervärlden: var noga med att spec’a vilket crownrace ni behöver vid ev. beställning!

Efter detta blev det kapning av bromsslangar inkl. omluftning (eftersom känslan i bromsarna var lite svampig). Nu vart dom ”bang on”!

Tiden hår ju fort när man har skoj, så nu är det dax att sluta för dagen.
Avslutar med en bild på frigången med ett Maxxis DHR2 2.4” WT på fälg med IB 27mm, finns helt klart mer marginal än på E1’an :D

12B8140D-71E8-45A1-81F6-658DA6CA1C36.jpeg

Och till Ari med fler som undrar om höjden på nya baktriangeln, så mäter jag den till 210mm (pivot - dämparfäste).

larsaw sa:
Nypåmtb sa:

Min budget är basserad på relativt aktuell valutakurs (alltså den kurs jag får via ocker-PayPal) sen är vissa artiklar köpta snorbilligt via ebay (men med kostnadstillägg för moms+tull osv...), viktigt vid såna här byggen är att vet hur mycket tid det får ta (om man ska ta sig "råd" att handla billigt från asien med lååååångsam båtfrakt). Samt att allt kommer med i beställningar så att det inte behövs panikhandlas på LBS eller extrabeställningar med extra fraktavgifter osv.

Vikten får vi se vad den handlar på, krin 15kg brukar det bli, men inget jag någonsin fokuserat på!

Min Marino är visserligen en HT och jag kom över ramen till rabatterat pris, men min totalkostnad landade under 10k. (Jag har inte de exakta siffrorna i huvudet.)
Jag köpte helt enkelt en begagnad donatorhoj och plockade gaffel, hjul, bromsar och lite annat smått från den. Resten sålde jag vidare och fick igen lite pengar.

Sorry för sidospåret, åter till topic:
Jävligt fet hoj. Gillar verkligen färgsättningen.

Är det ok att säga att jag tycker den här versionen av Enhörningen är snyggare än den första?

Om inte så tycker jag inte det.

Haha! Tack alla, jo stänkan är inte vacker, möjligen lite löjligt Batman-cool men inte mer. Dock fyller den sin funktion med råge! Jo det kan bli lite tight vid klet-lera, men då hojar jag sällan och någon push-bike upp för en lerig alptopp/Åre är inte planerat (i så fall åker en vanlig mashguard på).

Lacken är finfin, mara en massa småskräp som fastnat i hinnan av fett och linolja som hamnat där det inte borde...

Och jo jag gillar faktiskt också denna färgsättning mer pga enhetligheten, E1’an hade lite väl många färger.

Jimel sa:
Paco sa:
Är det ok att säga att jag tycker den här versionen av Enhörningen är snyggare än den första?

Nej den första var faktiskt snyggare :)
Men denna blir ju jäkligt grym också!

Det är ok att att tycka olika, E1 är/var ju en "bättre" hoj iom lite vassare spec (främst hjulen) och lite finare komponenter, men denna blir mer så som jag själv är som person och det ska bli en "fröjd" att se hur denna lite råare hoj sakta förvandlas till rat-bike... :)

larsaw sa:
Jimel sa:
Paco sa:

Nej den första var faktiskt snyggare :)
Men denna blir ju jäkligt grym också!

Det är ok att att tycka olika, E1 är/var ju en "bättre" hoj iom lite vassare spec (främst hjulen) och lite finare komponenter, men denna blir mer så som jag själv är som person och det ska bli en "fröjd" att se hur denna lite råare hoj sakta förvandlas till rat-bike... :)

Nu känner jag inte dig personligen, men utifrån din happy-personlighet hoppas jag verkligen du är mer som v1.0:an. Färgglad, positiv, rolig, lekfull, annorlunda. Inget fel på v2.0 men den blir lite mycket emo-kid för mig. Lite väl dystert :-)
Så jag röstar för V1.0 också en jag gillar ju starka färger för att balansera ut mörkret vi har i det här landet.

Det är alltid kul med färg men ”färgad” av den stulna E1’an så vill jag nu ha en snygg hoj som ”verkar utan att synas”...

arneman sa:
Snyggt!

En fråga eller kanske räknas som två. Vad väger en Marino HT resp FS ram på ett ungefär för hjulstorlek 29"?

Ehm, en HT kan jag inte hjälpa dig med men jag kan väga mitt schabrak imorn, gissar på runt i kring 15kg...

... för den blev i princip klar idag :D :D :D

0F40FD00-F19C-46DF-ADDE-1A558BD50C32.jpeg

51A5898C-23F8-4C8E-A54B-E7E6EF0D7A43.jpeg

AA0F05DC-47CC-4EC7-9513-F5AD6F6B3EFE.jpeg

336A2866-D69E-424B-AB18-9258CCDAE475.jpeg

Kvar att fixa är att montera flaskhållare samt crashplate eftersom den kombo taco/chainguide jag eBay-shoppade inte riktigt är kompatibel med denna ram.
Nåväl, vad gör väl det när Dödgrävarpatrullen har en egen ”pokal”verksta’ som kan tillverka dom mest häpnadsväckande saker, som t.ex. den här prototypen!!!

DC2B99B1-F403-4681-8D18-044AA2D6511C.jpeg

AJ var tydlig med att det än så länge rör sig om en prototyp. Så hur den färdiga produkten ser ut återstår att se :) :) :)
Prisbild och leveranstid för övriga intressenter är inte bestämt ännu (om det ens är aktuellt...)

Paco sa:
arneman sa:
Snyggt!

En fråga eller kanske räknas som två. Vad väger en Marino HT resp FS ram på ett ungefär för hjulstorlek 29"?

Min 29er ht vägde in på 13,35kg utan lättviktsprylar.

Och min FS väger in på 14,79kg (dock utan flaskställ och taco :)

45D0A1BF-C076-4573-9162-F5499E07277F.jpeg

EDIT: Då är det med Magic Mary 29x2.35” i Addix Soft och SS-casing samt Minion DHR2 29x2.4” Dual o EXO-casing. Dvs stig-setup utan ambition för att tåla några vildare äventyr i stora berg, för då behövs kralligare versoner och troligen något HuckSnorris el likn, nuvarande vägdes in till 878g (MM) och 945g (DHR2).

Hann med lite trädgårdshuckande också, kändes välbekant sprättig (så som E1’an), dock inser jag att nya högre baktriangeln (och dämparen) kräver lite högre tryck för att få vettig SAG.
E1’an med DVO Topazen krävde 220psi för 25% SAG, med BOS’n på denna ram krävs 250psi.
Det är ju iof lite som att jämföra äpplen o päron, men värt att ha i åtanke om någon vill beställa något liknande, dvs om ni väger mer än 85-90 pannor så kommer ni behöva MAX-tryck i dämparen...

Senast ändrad:
Diggar ditt bygge! Grattis
Själv ligger jag steget efter med min pga jobb o familjelivet. Förhoppningsvis min färdig ikväll, vi får se.

Jimel sa:
Riktigt snygg! Väger nog som min spez enduro :)
Tacon är ganska lik en 77designz ;)

Det är den som fått agera förebild :)

Henrik83 sa:

Kan bara instämma! Är så lättad att det känns som om jag tassar på molnen :) Inte ens den allt mer groende förkylningen stör mig...

Senast ändrad:
larsaw sa:
Paco sa:
arneman sa:
Snyggt!

Min 29er ht vägde in på 13,35kg utan lättviktsprylar.

Och min FS väger in på 14,79kg (dock utan flaskställ och taco :)

EDIT: Då är det med Magic Mary 29x2.35” i Addix Soft och SS-casing samt Minion DHR2 29x2.4” Dual o EXO-casing. Dvs stig-setup utan ambition för att tåla några vildare äventyr i stora berg, för då behövs kralligare versoner och troligen något HuckSnorris el likn, nuvarande vägdes in till 878g (MM) och 945g (DHR2).

Hann med lite trädgårdshuckande också, kändes välbekant sprättig (så som E1’an), dock inser jag att nya högre baktriangeln (och dämparen) kräver lite högre tryck för att få vettig SAG.
E1’an med DVO Topazen krävde 220psi för 25% SAG, med BOS’n på denna ram krävs 250psi.
Det är ju iof lite som att jämföra äpplen o päron, men värt att ha i åtanke om någon vill beställa något liknande, dvs om ni väger mer än 85-90 pannor så kommer ni behöva MAX-tryck i dämparen...

Hmmm detta går emot det man förväntat sig...om inte BOS dämparen är ovanligt mjukt dämpad. Din nuvarande ram borde ha ett betydligt lägre leverage och därför behöva mindre tryck än den gamla.

Edit: har nog mycket med dämparen att göra. Från bikeradar recension:

"As with most shocks it comes with no volume spacers installed (they’re supplied in the box) which creates a very linear spring rate. Even with the spacers in it still needs more pressure than average and a good dose of high speed compression damping to hold it up."

Senast ändrad:
Har vi lärt oss nu att enhörningen precis som resten av familjen sover inne i hemmet nattetid och dagtid aldrig lämnas ur synfältet? Vill inte se en v3.0 tråd!
Annars ser det lovande ut!

Tillbaka
Topp