[Byggtråd] Enhörningen nu i VERSION 3.0

konken sa:
haha, men kunde du inte bara flyttat loggan eller gjort den mindre, eller ha den på undersidan av "downtube" (är ju snyggt faktiskt)

Jo, fast det är ju så vanligt nu numera. Skulle ju se ut som vilken Canyon som helst ;)
Nu är den ju dessutom redan svetsad, så för sent anyway...

aribr sa:
Hur långt blev avståndet från pivotpunkten till dämparinfästningen på swingen?

Vet ej, tillräckligt för att få plats och ge max 140mm slag med 216x63 dämparen. Dämparkurvan marginellt något mer åt det progresiva hållet jämfört mot era.

larsaw sa:
aribr sa:
Hur långt blev avståndet från pivotpunkten till dämparinfästningen på swingen?

Vet ej, tillräckligt för att få plats och ge max 140mm slag med 216x63 dämparen. Dämparkurvan marginellt något mer åt det progresiva hållet jämfört mot era.

Våra är ju regressiva haha. Mmm ok, gissar att det är en bra ändring för alla av Marinos heldämpade iom att leverage ratio är rätt högt med en "liten" swing.

larsaw sa:
konken sa:
haha, men kunde du inte bara flyttat loggan eller gjort den mindre, eller ha den på undersidan av "downtube" (är ju snyggt faktiskt)

Jo, fast det är ju så vanligt nu numera. Skulle ju se ut som vilken Canyon som helst ;)

ok, men slangarna kommer ju faktiskt skydda ramen och kan bytas ut så är ju faktiskt en feature :)

konken sa:
larsaw sa:
konken sa:

ok, men slangarna kommer ju faktiskt skydda ramen och kan bytas ut så är ju faktiskt en feature :)

Jo och om det inte blir för muggigt/meckigt så kanske jag även drar på en skyddande gummislang utanpå slangarna, men det kanske kommer att se för jävligt ut då...

Senast ändrad:
Jaha, sorgligt nog blir den här tråden bara längre o längre utan att ramen blir klar, Marino-byggen är tålamodsprövande...
Nåja, Mr M gnetar på och har nu helt svetsat klart allt, så idag ville han ha återbekräftat färgvalen ?

8D4F1838-D83F-4DFB-B7F7-96D5152537EC.jpeg

5E521E56-A019-4911-A8F6-2F82121D71FB.jpeg

Fint blev det iaf! Marino frågade om jag kunde vänta med min ersättningsram ett tag...har förmodligen lite för mycket att göra. Jag har ingen brådska så han kan ta det lugnt med den iaf.

aribr sa:
Fint blev det iaf! Marino frågade om jag kunde vänta med min ersättningsram ett tag...har förmodligen lite för mycket att göra. Jag har ingen brådska så han kan ta det lugnt med den iaf.

Låter klokt!
Jag har inte heller hetsat på Marino gällande min ram, hellre låta han ”pula på” o få det bra, än snabbt o skevt...

Paco sa:
Vi får ta en Marino FS träff nångång runt 2022 när era hojar är klara?

:D haha...ifs jag har ju en cykel som går att cykla runt på så borde inte klaga. Ska se om inte jag kan slipa till fästet för bashen så att den går att montera idag.

Paco sa:
Vi får ta en Marino FS träff nångång runt 2022 när era hojar är klara?

Nä, det närmar sig med stormsteg ju!
Se här vad som damp ner i morse:

9FF87C8B-2201-4406-ACD2-20E8F77D3964.jpeg

Innan han kröp till kojs fixade Marino till grafiken:

E1C3BE46-8218-4005-8BE4-CDE9843A9E21.jpeg

Och i eftermiddags efter att han tagit morgonkaffet:

B03CA7FC-FB73-4C18-9419-05AF8FBD5E6F.jpeg

Som för en kvart sedan ser ut så här:

748ACCFB-C11C-4AEE-9E70-6E6CBE4A3947.jpeg

CB35C1D5-D0F1-40EC-83BA-0031F5267C7B.jpeg

FE306693-B272-4FEE-84D8-EC07A5084038.jpeg

Tack Tack allesammans, cred får gå till dottern som kirrade färgsättningen (igen...)
Just loggan är lite kul för jag kan se att Marinos maskin för att skära ut loggan är så exakt att den tog med några grafiska blunders jag råkade glömma bort att fixa på bilden (innan jag skickade den till honom). Inte för att jag bryr mig det minsta, men intressant att veta med vilken precision han jobbar.

CB35C1D5-D0F1-40EC-83BA-0031F5267C7B.jpeg

Så där ser det ut på båda mina ramar men syns bäst på den lila.

När skickas ramarna?

Paco sa:
Så där ser det ut på båda mina ramar men syns bäst på den lila.
När skickas ramarna?

Förhoppningsvis väldigt snart!
Han skulle bara klistra på Reynolds-stickers och "bygga ihop" ramen (gissar att det betyder montera lager, stabiliseringsstaget nedanför dämparen och bakaxeln). Hur lång tid kan det ta tro?

Ska vi starta vadslagningsbyrå om när dom skeppas iväg från Peru?
Jag HOPPAS på måndag men GISSAR torsdag...

BTW. Firar framstegen med att öppna sista beställningen som just anlänt:

HappyRide.jpg

(Kedjestagsskydden kommer iof troligen att vara för biffiga, men någon Happy-sticker ska jag nog iaf kunna få dit :)

Ben Mills som har dom kan se om jag får med mig några från England annars ska Janne på den där tävlingen i Stockholm då så jag kan ha nån mera hemma. Ni kan pma om ni vill ha nåt t-shirts skyltar mm?

Ja! Ser rak ut! Nu blev man ju riktigt taggad på en ny ram. Avståndet mellan pivotpunkten och dämparinfästningen ser mycket längre ut, vad blir det för slag?

Fett larsa!
Undra om inte han kommer bundla min med era ändå, för han skulle skicka "soon" och den har varit klar ett tag.

glitch sa:
Fett larsa!
Undra om inte han kommer bundla min med era ändå, för han skulle skicka "soon" och den har varit klar ett tag.

Troligen, vi får hoppas det blir i morn (så jag vinner vadslaget mot Paco ;)

MtbIte sa:
ser riktigt bra ut, lite avis att du fick nya rören.

Det blev lite bonus eftersom jag fått vänta så länge / snöpliga historia...

aribr sa:
Ja! Ser rak ut! Nu blev man ju riktigt taggad på en ny ram. Avståndet mellan pivotpunkten och dämparinfästningen ser mycket längre ut, vad blir det för slag?

140mm hjulrörelse på en 216x63mm's dämpare. Dessutom hoppas jag den blir lite åt det progressiva hållet...

Paco sa:

Tillbaka kaka på din "skräphög" ;)

ceel sa:

Tack ??

Henrik83 sa:

Tack! Dotterns förslag :)
Vi behöll den lila baktriangel som en hyllning till 1.0'an.

Paco sa:
larsaw sa:
glitch sa:
Fett larsa!

Gissar på att vi båda torskade vadet....

Jo, fan!! Inte för att ramarna hade hunnit landa på något helgflyg ändå, men det hade känts symboliskt skönt om dom fått bli avlämnade för skeppning innan helgen... :/

larsaw sa:
Paco sa:
larsaw sa:
glitch sa:
Fett larsa!

Gissar på att vi båda torskade vadet....

Jo, fan!! Inte för att ramarna hade hunnit landa på något helgflyg ändå, men det hade känts symboliskt skönt om dom fått bli avlämnade för skeppning innan helgen... :/

Jag är inte stressad och sticker till Åre imorgon?

Tillbaka
Topp