En lång summering. Jag har ägnat säsongen åt att cykla i ungefär 27 km/h som någon form av långsnitt. Det man tränar blir man bra på....... Redan i tråden anade jag ugglor i mossen. Väldigt många snabba och typ ingen känd med lägre tempo. Kommer dit med cykeln riggad som för en knepig sextiomilare, alltså två horder/prepperväskor, samtidigt som de flesta andra verkar ha med sig kreditkort, ett paket pappetsnäsdukar och två lagningslappar. Undantaget var Daniel Lim som också bidrog med ett mobilt hem/verkstad/sambandscentral. Det var blandande känslor när man stod vid stugan man aldrig varit vid och fast besluten om att klara banan man aldrig kört, oavsett vad. Det började blygsamt med att jag stod där själv och en kille från Gävle kom med bil. Men innan start var vi riktigt många kändes som 20st eller så. Kul att återse kända ansikten. Vid det här laget börjar jag bli ganska bra på att veta vilka som cyklar halvsakta, fort, och utav bara h-e. Det var många av sista sorten, några mellansorten och typ jag av första sorten. Vi rullade ut från Täby. Redan att åka mystiska tunnlar med rondeller får en att fundera på vägen hem ensam. Gruppen splittrades i två. En stor med en massa galningar utan begränsningar som avlägsnade sig fort framåt och en grupp med fem där jag var en. Övriga var Jannetuba, Anna, Daniel och Bengt S. Av dessa är i alla fall Janne ett sjukt starkt lok och Anna cyklar mycket med honom så de är vana med högt tempo. Bengt är också stark och snabb, Daniel tålig och jag ger mig inte gärna heller även om jag insåg att det fanns goda möjligheter att röka sig. Hursomhelst fanns det goda intentioner att alla skulle med. Till Furusund gick det bra, typ tio mil och det kan man lätt pressa sig till. Det gick dock på gränsen för mig. Där fick vi sällskap av tre till varav den enda jag har nåt id på är Telesauvage. Fram till Grisslehamn gick det lite för fort och lite för mycket gummisnodd. De tre tillkomna och Anna bildade så småningom en förtrupp, Janne försökte hjälpa mig att bita mig fast, Bengt och Daniel valde av erfarenhet att köra lite själva in till Grisslehamn. På vägen dit hände det något märkligt och lite läskigt. Janne drog mig och vi såg tätgruppen framför oss. Han är makalös på att dra jämnt och fint. Jag fick lite nya krafter och bad honom öka lite för att köra ikapp de fyra i täten. Det bar sig inte bättre än att vägen svängde men inte Janne. Han brakade rakt ut i en slänt/dike och försvann i högt gräs. Jag klarade mig för att han ropade "Neeeeej!" innan han försvann. Som tur var klarade sig både cykeln och Jannes huvudsakliga kroppskonstution hyfsat. Men trots att han inte gnällde, sa uttrycket i ansiktet att han kände sig som en crash test dummie-docka. Daniel kom ikapp oss vid vurpan men Bengt verkade ha valt nån form av tillfällig cykelmeditation och sågs inte till. I Grisslehamn fortsatte Daniel direkt. Jag var komplett rök,t 15 mil av 30 och det bor gips och demoner i benen. Vi åt. Det oundvikliga kom upp, jag visste det sen innan och tyckte det var helt rimligt. Frågan var "Hur går det för dig om du cyklar ensam hem?". Vad svarar man på det? Tankarna som virvlar runt är förstås, jag hittar inte, jag är helt slut. Samtidigt blir det ju så att man känner att man absolut inte tänker ge sig, att man ändå måste hem och att det alltid går att fråga någon om vägen när det blir för bökigt. Gps- biten hade jag lagt ned tron på, dels ser jag jäkligt dåligt vad den visar och dels har den aldrig varit i drift ett helt lopp utan att strula eller stänga av sig. Det är inte fel på den, jag har bara inte engagerat mig tillräckligt för att lösa problemet med laddning och behovet av glasögon. Vi rullade ut från Grisslehamn, jag var fast besluten att hänga med till Gimo. Övriga höll ett för mig för högt och ryckigt tempo. Bengt var som en ny människa och hade inga problem alls med tempot. Det blev ruskigt jobbigt för min del. Vi passerade Daniel som stod och fnulade med något. När vi kom ut på en avskyvärd och tråkig väg ca 16km innan Gimo var all min kraft och motivation borta. Känslan när man konstant kommer efter, ser att de meddelar lucka, man vet att de har önskemål om tid och fart hem, man öser på för att luckan skall bli kortvarig, kommer ikapp men är så trött att det genast blir lucka igen. Hatar sig själv för att vara en belastning. Innan Gimo gav jag upp och de försvann. Såg en skylt med Knutby. Vi sågs på macken igen och jag fick pappersnoter av en av de icke namngivna samt besked att det var vägen jag sett som jag skulle använda. Försökte fylla på förråd utan att känna nån skillnad. Daniel dök upp på macken, de andra sa hejdå och jag tackade för hjälp och tålamod. Sen cyklade jag och Daniel, och det var så skönt att han sa att det inte var bråttom. I början var jag segare än en sengångare men efter hand uppgraderade jag till sköldpadda. Efter Knutby började det kännas som att det skulle gå vägen och vi höjde tempot något med avsikt att bli klara till 21. Vi kom in i Täby, jag drog inte en meterr från Gimo, Daniel är både stark och tålmodig. Stort tack. Täby, och alla farhågor om att inte hitta besannades. Sex minuter till mål men hur? Nu kunde jag i alla fall bidra lite. Efter att ha konfererat med en man som inte talade svenska, en man med en tvättkorg och en kvinna med en liten rädd hund hade jag en ganska klar bild av var Max låg. Vi slutstämplade tjugo över nio, lämnade korten och skildes åt. Daniel cyklade till Sumpan, jag hade vägrat det, jag åkte hem. Har sovit riktigt gott i nybäddad säng. Vaknade av att min kära hustru gav mig en kopp kaffe på sängen. Somnade om, vaknade av känslan när varmt kaffe rinner genom täcket. Ny dag nya möjligheter. Den första som super randonneur, skall jag fortsätta med detta måste jag börja ta ansvar för navigering, träning och val av mängd utrustning på turerna. Mycket med, men använde inget, är en dålig prio. Nu skall det bli skönt med vård av cykel. När man är trött märker man hur skitig kassetten är, hur osmord kedjan verkar och att det ser ut som att styrlindan tillhör en pundare. Hursomhelst har det varit en fantastisk säsong och jag ångrar inte en sekund att jag satte detta som mål. Så mycket, trevliga människor, platser och upplevelser. Dessutom vet man ju att allt går att göra så mycket bättre när man lärt sig hur det funkar. Trots beskrivna vedermödor ovan rekommenderar jag er som inte provat att göra det. Sjukt härligt sätt att cykla.