Bont (breda cykelskor)

Mtbsson

Medlem
Bont (breda cykelskor)
Söker återförsäljare i Sverige för Bont men misslyckas. Någon som vet? Behöver breda skor, har provat northwave:s breda modell. Men dom är inte tillräckligt breda. Någon rekommendation på breda skor?

Bont (breda cykelskor)
Mtbsson sa:
Söker återförsäljare i Sverige för Bont men misslyckas. Någon som vet? Behöver breda skor, har provat northwave:s breda modell. Men dom är inte tillräckligt breda. Någon rekommendation på breda skor?
Lake. Första paret lvg-skor som verkligen passar mina fötter.

Bont (breda cykelskor)
Mtbsson sa:
Är Bont Riot Mtb + en bredare modell?
Om man är så järv att beställa via nätet hur pass tillförlitlig är deras storleksguid?

Du får läsa på hemsidan. Det kan väl inte vi veta...

Lake ska tydligen vara outstanding då de har många sorters skor för breda fötter också.

Bont (breda cykelskor)
Bont (breda cykelskor)
Jag har ett par Riot + (strl 50 mtsv 48 i vanliga skor) som jag tyvärr fick lägga på hyllan.
Detta berodde på att kolfoberkanten på den skålade sulan tryckte på en punkt nedom höger lilltå. Försökte på alla sätt att "baka" & forma den men jag fick inte bort tryckpunkten. Skon gick inte att cykla på mer en några mil innan det smärtade, så dom var inte en god investering för mig iaf.

Bont (breda cykelskor)
Bont modeller med +(pluss) beteckning är som jag förstått det deras extra wide variant. Inte sett det i skrift men kollar man på bilderna för varje modell på hemsidan så ser man en ganska markant breddökning mellan pluss/ej pluss.

För min del kändes bredden rätt till mina ankfötter, men tyvärr har jag för hög fotrygg för att kunna använda dem. Tyvärr var de lite för långa också. Min fot mäter 255mm och strl 42 var specat som 260mm men jag gissar att den nog var några mm längre än just 260.

Bont (breda cykelskor)
Jag kör Shimano RP9 i utförande E = Extra Wide. Relativt mjuk ovansida, kommer med inlägg för lite högre fotvalv. Dyra som stryk men funkar otroligt bra för mig. Lyckades få tag i dem billigt (1700) i vintras via Merlincycles. Hade vanliga Shimano RP5 från början men det var en ständig plåga.

Bont (breda cykelskor)
iddqd sa:
Bont modeller med +(pluss) beteckning är som jag förstått det deras extra wide variant. Inte sett det i skrift men kollar man på bilderna för varje modell på hemsidan så ser man en ganska markant breddökning mellan pluss/ej pluss.
.

Det tror jag inte. Möjligen att dessa är något bredare än föregående modeller, men det handlar om någon millimeter hit eller dit i längd/bredd. Vill man ha en extra bred Bont-sko så beställer man en sko i wide-utförande.
https://bontcycling.com/banner/SizeChart.jpg

Jag har vaypor s, Zero+ och riot mtb+ alla i wide-utförande. Är nöjd med hur de passar, förutom möjligen att riot mtb+ har en för tajt kant på insidan av foten. Men har inte testat att forma dem än.

Bont (breda cykelskor)
Tycker att Shimano XC7 är breda och finns även som wide. Jag har den vanliga XC7 och funkar på mina breda (och höga) fötter, men wide skulle nog vara snäppet bättre.

Bont (breda cykelskor)
Hade tidigare Shimano m089 E (wide modell).
Kör idag med Lake wide och dom är riktigt sköna och framförallt breda! Hoppas bata att boa-snörningen håller, känna bräcklig..

Bont (breda cykelskor)
Sunny sa:
Tycker att Shimano XC7 är breda och finns även som wide. Jag har den vanliga XC7 och funkar på mina breda (och höga) fötter, men wide skulle nog vara snäppet bättre.

Om man tycker vanliga xc7 utan tillägget wide är breda så har man inte breda fötter ?.

Har själv breda fötter, och korta. Har ett par vaypor wide som jag bakat ut extra. Är nog bland de skönaste skorna jag haft. Bred tåbox. Har över ett par lake mx225 i wide, första skon där jag kunnat ha min verkliga storlek utan att behöva gå upp 1-1,5 storlek för att få bredden, breda från början och Kängruskin (på de finare) som går att lästa ut och som med tiden formade sig ännu bättre, baksidan ä kanske lite halt hälgrepp på just 225:an (har dock hög häl så bidrar nog). Har nu s-pyhre 901 i wide. Riktigt sköna. Men inte alls samma känsla som i bont skorna och behövt gå upp till 42,5 igen när jag har 41 på lake skorna.

Bont (breda cykelskor)
bllx sa:
Det tror jag inte. Möjligen att dessa är något bredare än föregående modeller, men det handlar om någon millimeter hit eller dit i längd/bredd.

Nä du har rätt, konstigt att man inte har lite mer info tydligt på hemsidan om just deras bredder när det är ett så stort argument i produkten.

Senast ändrad:
Bont (breda cykelskor)
Har ett par Vaypor +, ett par Shimano XC7 wide och ett par Lake CX-skor wide (model oklar). Vaypor-skorna är normalvarianten, hade jag haft Wide hade de nog passat perfekt men snålade/testade vanliga varianten. Kunde nästan baka ut dem så de passade men var någon millimeter för lite. Både Shimano- och Lake-skorna är mkt sköna men de är så pass breda att jag ev kunde haft deras standardstorlek (eller åtminstone en storlek mindre på längden).

Bont (breda cykelskor)
Mtbsson sa:
Tack för info, du gav svar på mina spörsmål.
Har du handlat dina på nätet eller butik?

Jag? Bont skorna direkt från bonts egna webbshop. Lake direkt från lakes Europa kontor i Nederländerna, där fick jag ju till o med returnera ett par pga att jag upptäckte att jag inte behövde gå upp i storlek. Superb service i båda fallen. Bollade till o med en del spursmål med lake innan. Bont har jag som sagt wide och den bakat ut dem ännu mer.

Värt att notera är att mig veterligen är det bara bont och lake som gör bredare sulor och inte bara bredare läst.

Bont (breda cykelskor)
Bumpar den här tråden då jag specifikt har problem med att hitta cykelskor med passform liknande Altra, som jag använder både för löpning och till vardags.

Jag vill alltså inte ha allmänt breda cykelskor utan specifikt bred tåbox, framför allt där mina stora utåtpekande stortår får plats. Nästan alla skor, inklusive dem som listas som breda, har en tåbox som viker in över stortån.

Vet ni några modeller som kan tänkas funka, allra helst som går att prova i Stockholm eller åtminstone beställa med gratis/billig returrätt? Vill helst inte lägga mer än 2 000 kr.

Bont (breda cykelskor)
Billigaste måste vara en rulle tejp och få fason på den.
Skoja. Antar att operation är uteslutet så kolla in lake?
Vad har du för skor nu@

Senast ändrad:
Bont (breda cykelskor)
Har ett par Shimano SO86 som jag köpte för säkert 7-8 år sedan, inte använt dem på länge. Fötterna har förändrats sedan dess.

Lake och Bont verkar nog mest lovande, ska se om jag lyckas beställa hem dem med returrätt. Sneglade också på Lintaman som går att justera på en massa sätt, men känns lite för obskyra för att jag ska våga beställa från deras sida.

Bont (breda cykelskor)
Många skofabrikanter har för sig att stortån sitter mitt på foten var dom nu har fått det ifrån? Kanske så feta att de inte ser sina egna fötter?
Nå, jag fick tag i ett par Bont av en tillfällighet. Sitter som gjutna samtidigt som tårna har fritt spelrum. En ren njutning.

Bont (breda cykelskor)
Pfaff sa:
Många skofabrikanter har för sig att stortån sitter mitt på foten var dom nu har fått det ifrån? Kanske så feta att de inte ser sina egna fötter?
Nå, jag fick tag i ett par Bont av en tillfällighet. Sitter som gjutna samtidigt som tårna har fritt spelrum. En ren njutning.
Ja, man undrar varför det skulle vara så hemskt att ge tårna lite plats. Men kul att Bontarna funkar bra, vilken modell är det? Har inte lyckats förstå om utrymmet för tårna skiljer sig mellan deras modeller eller om det bara är material etc.

Bont (breda cykelskor)
altren sa:
Pfaff sa:
Ja, man undrar varför det skulle vara så hemskt att ge tårna lite plats. Men kul att Bontarna funkar bra, vilken modell är det? Har inte lyckats förstå om utrymmet för tårna skiljer sig mellan deras modeller eller om det bara är material etc.

Jag har tre olika Bont-skor i samma storlek (i w-utförande), vaypor-s, Zero+ och riot-mtb+. Tycker att utrymmet för tårna är rätt lika, men riot-mtb är lite smalare vid hålfoten (men det kan bero på att de inte är helt inkörda än).

Bont (breda cykelskor)
Har nu fått hem ett par Bont Riot i 46.5 (ej wide) och ett par Lake MX 228 i 47 wide. Tänkte dela med mig av första intryck samt passa på att fråga er som haft motsvarande skor vad man ska förvänta sig.

Tåbox: båda är klart bättre än mina gamla Shimano men fortfarande inte lika bra som Altra - stortån tar i lite på sidan.

Mellanfot: på Bont-skorna känner man av nedre BOA-fästet på yttersidan av foten, stenhårt där. Lake-skorna är skönare men båda kardborrebanden måste spännas maximalt för mig.

Hälen: här känns båda väldigt slappa. I mina Shimano sitter hälen fast, här glappar den ganska ordentligt om jag ställer mig på framfoten.

Hur mycket hjälper Bonts formgjutning när det gäller ovanstående problem?

På Lake måste jag nog testa standardbredd (förutsatt att den är smalare i hälen). Just MX 228 har Competition last som beskrivs som: ”Featuring a larger toe box & tighter heel than the Comfort last and with slightly more overall volume than the Sport last”. Men glappar som sagt ändå.

Bont (breda cykelskor)
Allt som är hårt på bont kan ju formas. Skulle ända såga att det för det där lilla extra. Det löser ju dock inte om de är tokfel. Men det gör det för lilla finjusteringen. Jag har ju wide på lvg bont skorna som jag sen tryckt ut extra för tårna. Sitter spännet på mjukdel av skon? Om fästet sitter på hård del kan man lägga något mellan foten o spännet för att trycka ut det lite när man bakar skon. Kan hjälpa.

Senast ändrad:
Bont (breda cykelskor)
Jag tog mig en funderare och landade i att det nog är rätt hopplöst för mig att hitta cykelskor som passar om jag inte ska betala löjliga summor. Var svårt nog för mig att hitta löparskor, och där är utbudet ändå betydligt bättre när det gäller "natural foot shape", plus att skorna är mycket mjukare.

La därför en beställning på ett par MTB-pedaler ( https://www.bikester.se/race-face-chester-pedal-svart-470120.html ) då jag tänker att man då iaf får betydligt bättre grepp på pedalerna och kan trycka ner ordentligt med den stora kontaktytan. Och det verkar ju åtminstone i vissa läger vara omdebatterat hur mycket man egentligen vinner på att ha styva skor som sitter fast i pedalerna, förutsatt att man använder rätt teknik med plattisar :).

Senast ändrad:
Bont (breda cykelskor)
Jag har tre olika Bont-skor i samma storlek (i w-utförande), vaypor-s, Zero+ och riot-mtb+. Tycker att utrymmet för tårna är rätt lika, men riot-mtb är lite smalare vid hålfoten (men det kan bero på att de inte är helt inkörda än).

hej, ska nu precis beställa bont riot-mtb+ till gravel cykling i storlek 45 i wide.
Jag har enorma problem med halux valgus och undrar vilken storlek du har på din skor och om du vill smsa din fot barfota hade det varit enormt tacksamt. Då har jag någon referenspunkt och något att utgå ifrån när jag ska beställa från Bonts hemsida. Jag kan jämför med min egen fot.

Min telefon är 0706782837

Bont (breda cykelskor)
Lyfter denna tråd igen, tips på ställen som säljer Bont i Sverige eller någonstans för den delen. Försökt hitta Bont Vaypor+ till rimligt pris, gärna under 3k. Vore ju så klart trevligt att testa innan, men antar att det blir svårt när man bor i GBG.

Strl 45-46

Bont (breda cykelskor)
Bont (breda cykelskor)
Nu har jag ju inte några av de senaste med boa. Men mina gamla vaypor, typ enda skorna man knappt behöver spänna och ändå känns det som de sitter stabilt. Men sen ska de ju passa ens fot för att bli så. I alla fall efter bakning.

Senast ändrad:
Bont (breda cykelskor)
Möjligt att detta redan sagts men jag har ett par Riot+ och plusset har ingenting med bredden att göra bara nu version av skon. Finns i Wide för den med riktigt breda fötter. Jag är själv bred över tårna och det löser man fint genom att värma och sedan trycka ut på de jobbigaste ställena. Använde själv handtaget på en skruvmejsel. Tror det tog 5-6 gånger men nu sitter skorna som en smäck! Angående storlek så är de ganska små, har inte skorna framför mig men tror jag tog en hel storlek (minst) större än mina förra Specialized.

Bont (breda cykelskor)
Samma här, tror jag har en hel strl större. Men deras sizing guide funkar bra tycker jag. Hur är de billigare modellerna i styvhet? Brukar ju vara det som skiljer dyrare modeller åt annars och material så klart. Men så längre de billigare är lika styva kan jag tänka mig att testa.

Bont (breda cykelskor)
Jag har Wide som jag sen bakat o tryckt upp med handtaget på en mejsel med :-) ett tag hade de superwide, hann aldrig köpa några sådana.

Bont (breda cykelskor)
Dags att pensionera mina 10 år gamla Lake cx236. De har hålbild för Speedplay vilket ger ett lågt klossmontage. Gillar att slippa en massa adaptershims.

Kör Altra till löpning och Vivobarefoot till vandring och fötterna gillar bred tåbox och jag tilltalas av det även på cykelskor. Har Bont kvar Speedplay-optionen med 4 hål i sulan?

Bont (breda cykelskor)
Dags att pensionera mina 10 år gamla Lake cx236. De har hålbild för Speedplay vilket ger ett lågt klossmontage. Gillar att slippa en massa adaptershims.

Kör Altra till löpning och Vivobarefoot till vandring och fötterna gillar bred tåbox och jag tilltalas av det även på cykelskor. Har Bont kvar Speedplay-optionen med 4 hål i sulan?

Bilagor

• 877BBF35-3D4B-47C0-A753-5077DD784934.png
    877BBF35-3D4B-47C0-A753-5077DD784934.png
    174.2 KB · Besök: 237
Bont (breda cykelskor)
Angående styvheten så saknar jag ingenting med mina Riot+, känner inte att jag förlorar någon kraft. Och det är väl en av deras billigare skor. Förstår inte hur de skulle kunna vara styvare faktiskt men det är klart att det går att mäta på deras dyrare.

Bont (breda cykelskor)
Spekulerar bara. Det är inte bara så att de billigare har billigare material i sulorna = mer material = lite tyngre men annars typ samma. Badkarsdesignen gör ju Oxå sitt till. Tror inte jag läst någon som tyckte bont skor vara mjuka :-)

Bont (breda cykelskor)
Köpte precis ett par CX237 wide hos lbs som jag fick ett bra pris på. Hoppas inviga dem snarast men spontant känns det väldigt sköna.

Tillbaka
Topp