(1/2 OT ) Sportbutiken XXL

Lars.E

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Självklart är det XXL som bryter mot marknadsföringslagen. Kommentarerna kring att man inte ska se på ordinarie pris utan bara på nuvarande är rätt så blåögda, om man kollar på beteendevetenskapen kring marknadsföring och rabatter, imho. Det finns liksom en anledning till att butiker fular sig med ordinarie pris.
Att använda ordet blåögda mot de som inte går på denna typ av prissättning är intressant...

Sedan vet jag inte om det är "självklart" att XXL bryter mot lagen i just detta fall. De balanserar på gränsen och har tidigare varit i hetluften... Men självklart lagbrott??? Kan man kalla dig för blåögd som påstår det?

Själv har jag spontanköpt högtalare för långt under halva priset för länge sedan. Var dom värd pengarna? Ja, kanske om jag hade behövt nya högtalare?
Jag lärde mig iallafall något av det, men ändå köper jag bra att ha grejer ur fyndlådor, som jag lägger i mina bra att ha lådor allt för ofta.

ooms

Aktiv medlem
Lars.E sa:
thomaslundstrom sa:
Självklart är det XXL som bryter mot marknadsföringslagen. Kommentarerna kring att man inte ska se på ordinarie pris utan bara på nuvarande är rätt så blåögda, om man kollar på beteendevetenskapen kring marknadsföring och rabatter, imho. Det finns liksom en anledning till att butiker fular sig med ordinarie pris.
Att använda ordet blåögda mot de som inte går på denna typ av prissättning är intressant...

Sedan vet jag inte om det är "självklart" att XXL bryter mot lagen i just detta fall. De balanserar på gränsen och har tidigare varit i hetluften... Men självklart lagbrott??? Kan man kalla dig för blåögd som påstår det?

Själv har jag spontanköpt högtalare för långt under halva priset för länge sedan. Var dom värd pengarna? Ja, kanske om jag hade behövt nya högtalare?
Jag lärde mig iallafall något av det, men ändå köper jag bra att ha grejer ur fyndlådor, som jag lägger i mina bra att ha lådor allt för ofta.
+1
Det är väl snarare de som handlar baserat på hur mycket "rabatt" de tror det är, som är blåögda.
Själv har jag koll på de saker jag vill ha (eller tar reda på det), och vet när jag springer på ett bra pris. Det är ju inte speciellt svårt att snabbt kolla idag heller, t.ex. med prisjakt eller en googling.

jonte987

Aktiv medlem
ooms sa:
Lars.E sa:
thomaslundstrom sa:

+1
Det är väl snarare de som handlar baserat på hur mycket "rabatt" de tror det är, som är blåögda.
Själv har jag koll på de saker jag vill ha (eller tar reda på det), och vet när jag springer på ett bra pris. Det är ju inte speciellt svårt att snabbt kolla idag heller, t.ex. med prisjakt eller en googling.
Inom sitt special intresse självklart.

Vad gäller prisjakt så försöker kedjorna få unika modelnummer så att man inte kan jämföra enkelt. Tex på TV (och scott cyklar)

perzzon

Aktiv medlem
Men nu gällde ju inte blåögdheten att bli lurad eller inte, utan förståelse för grundläggande psykologi. Dvs hur vi fungerar. Vi kommer, på populations basis, falla för den här typen av saker. Det hjälps inte hur woke man (tror att) är. Många kommer falla för dylika trick. Därav är det förbjudet. Inte för att skydda slarvputtar.

Eveningstar

Aktiv medlem
Vad tycker ni "priserna är mycket lägre än normalt" innebär?
10%?
20%?
"Halva reapriset"?

Fick precis nyhetsbrev från en butik där de flashade med "7% discount on 2019 bikes".

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Canyon är jäkligt bra på att sätta ner sina priser med 3% och kalla det för rea. I min värld så är 3% en valutakursdifferens.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
perzzon sa:
Men nu gällde ju inte blåögdheten att bli lurad eller inte, utan förståelse för grundläggande psykologi. Dvs hur vi fungerar. Vi kommer, på populations basis, falla för den här typen av saker. Det hjälps inte hur woke man (tror att) är. Många kommer falla för dylika trick. Därav är det förbjudet. Inte för att skydda slarvputtar.
+30%

ooms

Aktiv medlem
perzzon sa:
No shit, det hade jag ingen aaaaaaning om....

me.I.am

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
perzzon sa:
+30%
Ser jag en saftig rabatt så har dom min fulla uppmärksamhet, direkt! Sen brukar jag kolla lite vad andra tar för varan, men min uppmärksamhet får dom. Med tiden har jag registrerat vilka företag, och vilka branscher, som ofta skojar lite med "ordinarie pris".

Har liksom andra gjort en del klipp på typ "halva priset" eller saftig rabatt, där det verkligen varit halva priset/stor rabatt. Sedan kan man givetvis diskutera om jag verkligen behövt de varorna, men jag är nöjd, företaget är nöjt, win-win!

Bengt-re

Aktiv medlem
least sa:
XXL finns kvar, en emission är inte slutet för en verksamhet.
Tappad omsättning, förlorade intäkter och tveksamma kunder i en begynnande lågkonjunktur gör nog att det ser dystert ut.

Det är för lite kunder, för mycket personal och för mycket prylar i butikerna för att det skall gå runt känns det som.

Putteman

Ny medlem
least sa:
Låter ganska likt Mediamarkt, och de har aldrig(?) visat ett positivt resultat i Sverige.
Det där är ju intressant. Som du säger så påstås det att MediaMarkt aldrig har gått runt i Sverige.

Varför finns dom fortfarande kvar? Varför väljer dom alltså inte att sälja eller avsluta verksamheten?

ooms

Aktiv medlem
Synd om XXL försvinner, de har kommit in som en riktig sportbutik i en tid då andra kedjor mer eller mindre reducerats till klädbutiker (efter att ha slagit ut de riktiga sportbutikerna).

Dessutom utmanade de importörs/grossistledet genom egna kanaler som pressat priserna rejält. Ett exempel är skidvalla som förr var svindyrt i Sverige jmf med Norge, men iom XXL är priserna mer likvärdiga nu.

johan44

Aktiv medlem
ooms sa:
Synd om XXL försvinner, de har kommit in som en riktig sportbutik i en tid då andra kedjor mer eller mindre reducerats till klädbutiker (efter att ha slagit ut de riktiga sportbutikerna).

Dessutom utmanade de importörs/grossistledet genom egna kanaler som pressat priserna rejält. Ett exempel är skidvalla som förr var svindyrt i Sverige jmf med Norge, men iom XXL är priserna mer likvärdiga nu.
Decatlon som efterträdare? Var där här om dagen, toppen med en sportaffär som är ännu minder fokus på huvtröjor. Hittade ett kolfiberrör för en billig penning på deras drakbyggaravdelning, så bra!

least

Medlem
Putteman sa:
least sa:
Låter ganska likt Mediamarkt, och de har aldrig(?) visat ett positivt resultat i Sverige.
Det där är ju intressant. Som du säger så påstås det att MediaMarkt aldrig har gått runt i Sverige.

Varför finns dom fortfarande kvar? Varför väljer dom alltså inte att sälja eller avsluta verksamheten?
För att det är enormt viktigt att ha stora inköpsvolymer?
Samt att man har en finansiellt stark ägare i bakgrunden?

ooms

Aktiv medlem
johan44 sa:
ooms sa:

Decatlon som efterträdare? Var där här om dagen, toppen med en sportaffär som är ännu minder fokus på huvtröjor. Hittade ett kolfiberrör för en billig penning på deras drakbyggaravdelning, så bra!
Nja, jag tycker de har för mycket egna och no-name-produkter. XXL har mycket mer märkesprodukter.

Sixten Fors

Ny medlem
Jag kommer inte att sakna XXL eller någon av de andra butikskedjorna som också kommer att gå under. Flera exempel på kedjor i rejäl kris i SvD artikeln länkad ovan. Temporärt trist för de som blir av med jobben, men som tur är finns det andra och viktigare yrken än att stå och vika huvtröjor i en butik.

Allroad

Medlem
Sixten Fors sa:
Jag kommer inte att sakna XXL eller någon av de andra butikskedjorna som också kommer att gå under. Flera exempel på kedjor i rejäl kris i SvD artikeln länkad ovan. Temporärt trist för de som blir av med jobben, men som tur är finns det andra och viktigare yrken än att stå och vika huvtröjor i en butik.
Fast det är faktiskt tråkigt att fysiska butiker läggs ner, man kan prova passform/storlek och få sin vara på direkten. Förutsatt att den finns kvar i lager då så att säga. Annars måste det ju beställas och skickas med post hit och dit.

Sixten Fors

Ny medlem
Trots att XXL-butiker fortfarande finns i min närhet beställer jag 9,9 av 10 skor online, oavsett skotyp.
Bike24 har ca 1400 olika modeller av cykelskor, XXL ca 20 olika modeller.
Bike24 har 48 olika modeller av MTB cykelskor med bred läst, har XXL en enda modell?
Jag föredrar bred läst.

Ta en vaniljsko som Shimano ME400
Bike24 erbjuder två dam och tre herrfärger, i storlekar upp till EU52 https://www.bike24.com/p2295860.html
XXL erbjuder en herrfärg i storlekar upp till EU47 https://www.xxl.se/shimano-me400-19-cykelsko-terrang-unisex-gra/p/1157759_1_style
Jag behöver storlek EU48 i skor från Shimano.

Senast ändrad:

Startgas

Medlem
Putteman sa:
least sa:

Jag har för mig att det för något år sedan ryktades om att Media Markt skulle sälja sina butiker i Sverige. Vilket skulle kunna bekräfta att de inte gått så bra. Men än har det inte hänt.

NickPick

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Trots att XXL-butiker fortfarande finns i min närhet beställer jag 9,9 av 10 skor online, oavsett skotyp.
Bike24 har ca 1400 olika modeller av cykelskor, XXL ca 20 olika modeller.
Bike24 har 48 olika modeller av MTB cykelskor med bred läst, har XXL en enda modell?
Jag föredrar bred läst.

Ta en vaniljsko som Shimano ME400
Bike24 erbjuder två dam och tre herrfärger, i storlekar upp till EU52 https://www.bike24.com/p2295860.html
XXL erbjuder en herrfärg i storlekar upp till EU47 https://www.xxl.se/shimano-me400-19-cykelsko-terrang-unisex-gra/p/1157759_1_style
Jag behöver storlek EU48 i skor från Shimano.
Finns det inte speciella butiker för clowner? ?

Xxl är bra ibland när det reas rejält. Annars tråkig butik men ofta med bra personal. Scott och White gör väl ingen glad så det är ju tillbehören man vill åt.

salle

Aktiv medlem
https://e24.no/boers-og-finans/i/awBPyL/forbrukertilsynet-politianmelder-xxl-etter-prisjuks

Från Omni:
Sportkedjan XXL polisanmäls av norska konsumentverket för att ha fört konsumenter och myndigheter bakom ljuset. Det rapporterar E24.
Konsumentmyndighetens granskning tillsattes efter E24:s avslöjanden där flera anställda trädde fram och vittnade om systematisk fabricering av försäljningssiffror.
Rapporteringen om XXL:s prismanipulering har pågått under en längre tid i Norge och i december kom den granskning som advokatbyrån DLA Piper gjort på uppdrag av bolaget. I denna fanns belägg för fiktiva reor och även förekomst av oavlönat arbete och straff-armhävningar för anställda

ooms

Aktiv medlem
Någon som vet om det är någon vänners vänner-kampanj (25% på "allt") på gång snart?
Det var länge sedan de körde nån med 25% på ”allt”. Sökte i min mailbox och hittade då en vänners vänner i september 2019, men då var det bara på kläder och skor. Annars har det varit 2 ggr per år, i feb-mars samt sep-okt, tror jag. Men frågan är som sagt om de kanske slutat med de stora 25% på ”allt” iom att de inte hade det i höstas.

-Andy-

Aktiv medlem
Det var länge sedan de körde nån med 25% på ”allt”. Sökte i min mailbox och hittade då en vänners vänner i september 2019, men då var det bara på kläder och skor. Annars har det varit 2 ggr per år, i feb-mars samt sep-okt, tror jag. Men frågan är som sagt om de kanske slutat med de stora 25% på ”allt” iom att de inte hade det i höstas.
Tänkte väl det. Får kanske vänta in nästa Stadium-kampanj helt enkelt.

SLI

Medlem
XXL ägs till största delen av ett antal norska riskkapitalbolag och oljefonder. De har sett aktien falla nästan 90% på två år och därför kan man räkna med att dagens årsrapport kommer få konsekvenser. Färre varuhus, och minskad yta på de som får vara kvar.

Om det nu blir rea och köpfest så är den glädjen kortvarig för konsumenterna. Därefter kommer vi få se ett svagare XXL som inte förmår vara en lika aktiv prispressare på marknaden längre. Synd tycker jag. Det blir ett parallellfall med Mediamarkt.

Foss

Aktiv medlem
XXL ägs till största delen av ett antal norska riskkapitalbolag och oljefonder. De har sett aktien falla nästan 90% på två år och därför kan man räkna med att dagens årsrapport kommer få konsekvenser. Färre varuhus, och minskad yta på de som får vara kvar.

Om det nu blir rea och köpfest så är den glädjen kortvarig för konsumenterna. Därefter kommer vi få se ett svagare XXL som inte förmår vara en lika aktiv prispressare på marknaden längre. Synd tycker jag. Det blir ett parallellfall med Mediamarkt.
Jag vet inte om jag tycker det är synd? Det är väl uppenbart att man pressat priserna till nivåer som inte är hållbara. Då är det väl bra för marknaden om man lägger sig på rimliga nivåer där även andra sporthandlare kan konkurrera och finnas. Jag hoppas xxl får finnas kvar för det är ju med råge den bredaste sportbutiken. Dom flesta stadium och intersport (med några undantag) är ju rena klädaffärer nu mer.

ooms

Aktiv medlem
Iom att största konkurrenten i Norge (ägare av bl.a. G-sport, Intersport, m.fl.) nyligen konkat, tror jag att bara XXL tar sig igenom denna akuta kris (till stor del orsakad av milda vintern), kan klara sig ganska bra framöver.

marr

Aktiv medlem
Det där känns ju mest som ännu ett trick att skapa uppmärksamhet kring ännu en ”rea”...
Var inne om på väla precis. Mycket rea på typiska hyllvärmare och deras egna märken. Fanns helt klart klipp att göra.
Var inte ute efter något och köpte inget. Att de skulle gå under är nog mer för att skapa hype runt sin rea.

moros

Medlem
Det där känns ju mest som ännu ett trick att skapa uppmärksamhet kring ännu en ”rea”...
Nja denna gången var det i alla fall jäkligt bra priser på bra saker. Sjukt bra priser på outdoor tex tält, dunsovsäckar mm. Även cykel men det som var riktigt bra försvann snabbt som bara den. Klickade upp 3-4 sovsäckar och en ryggsäck och innan jag hann lägga de i varukorgen var de borta. Fick i alla fall två skjortor och en extracykel :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer