[1/2 OT] Visa ditt blodvärde!

Här kommer mitt

Bilagor

• 20130301_231142-1.jpg
    20130301_231142-1.jpg
    4.9 KB · Besök: 70
gabbeon skrev:
-------------------------------------------------------
> Mina värden sen flytten till Gbg.
Som befarat, Gbg kan aldrig vara bra för konditionstränande. Se bara på vilken uppåtgående trend Lundatok har sen han övergav sillstrypandet :-D
>
>
> Gissa när jag började träna. Blippen 2010
> måste vara mätfel, mitt samvete är rent.
Det brukar ju heta så om blippar.... ;-)

Graj skrev:
> Ska man ladda upp med
> http://www.e-anabolics.com/epo-erythropoietin/epo.
> html först för att få ett propert värde?
>
> Undrar om det finns människor som vågar inciera
> något dylikt köpt på postorder... Värdens
> sorgligaste exemplar av pendlarsvetto kanske...;)

3k i veckan och det tar 3 veckor innan resultat märks. Så runt 10.000 för att få en hyfsad subtid runt Vättern? är ju inte värre än ett par sprillans zipphjul. Kanske går att få till en sub6.30EPO grupp till och med!

Graj skrev:
> Ska man ladda upp med
> http://www.e-anabolics.com/epo-erythropoietin/epo.
> html först för att få ett propert värde?
>
> Undrar om det finns människor som vågar inciera
> något dylikt köpt på postorder... Värdens
> sorgligaste exemplar av pendlarsvetto kanske...;)

Med mitt Hb på 117 så skulle det sitta bra med lite EPO... men nä, jag står nog över EPO och fortsätter äta broccoli istället =)

Men att köpa EPO eller vilka läkemedel som helst över nätet känns verkligen som ett ganska stort risktagande!

//Kristoffer

Städar_sällan skrev:
> Högt , enligt företagsläkaren efter en koll
> för 15år sen. Ska ringa på måndag och kolla om
> värdet finns i arkivet :) Intressant ju!

SANNINGSKOMMISSION NU!

Feb 2010: 148
Dec 2012: 149

Nu när jag flyttat till hus som ligger några meter till över havet så räknar jag med runt 180.

Cyrox skrev:
> 2006: 168 (mätt på företagshälsan, skall snart
> lämna blod får man reda på hb värde då?)

Japp. Jag gav blod i måndags och hade då 135

Senast ändrad:
Jag vågar pröva postorderEPO.

Jag har gjort värre saker. Ibland brukar jag gå in på en statlig butikskedja som säljer ett bevisat dödligt lösningmedel i hundratals smaker och koncentrationer, helt oreglerat förutom åldersgränen. Det mesta verkar vara för oral konsumtion men det finns inga doseringsanvisningar. Iochmed att jag blandar vätskor av olika koncentrationer och inte mäter vettigt har jag ändå inte koll på doseringen. Livin on the edge!

Senast ändrad:
Botis skrev:
> Feb 2010: 148
> Dec 2012: 149
>
> Nu när jag flyttat till hus som ligger några
> meter till över havet så räknar jag med runt
> 180.

Jobbigt när man står upp mycket och blodet i huvvet har 186 medan det bara är 132 nere i fötterna.

Senast ändrad:
Brukar ligga på 150±5 när jag lämnar blod.
Tror inte de vill ha mitt blod längre om jag börjar knapra EPO, så jag tror att jag avstår det.

Mitt gamla var så vitt jag vet normalt runt 140 eller så, brukade lämna blod förr. Var på inget sätt vältränad.

Nu ligger det på 115-120.

Detta med två sprutor EPO i veckan löpande.

(är njursjuk och kör bloddialys hemma, njurarna tillverkar erytropoietin naturligt men vid njursvikt ballar detta ur, därav lågt blodvärde)

Är en liten utmaning att bygga upp kondition och cykla i backar under dessa förutsättningar men så länge man är medveten om sitt lilla "handikapp" så är det bara att köra. Är för närvarande i mycket bättre form än när jag var frisk, så inget ont som inte har något gott med sig.

Ska bli intressant att se vad som händer vid en eventuell framtida transplantation :-)

Vad jag vill minnas låg jag runt 150 +/- 5 ungefär de gånger jag gav blod (siffran 147 skvalpar i huvudet sedan senaste gången). Inget jag lägger på minnet förstås och har inga sparade lappar sen dess.

Hmmmmm

Delar exp med en neurolog som har rätt att skriva ut "finamfetamin" (till pat med typ ADHD), avdelningen är delad med endokrinologen som ger alla möjlig former av hormoner. Själv är jag ju på dialysavdelingen där vi ger EPO till patienter flera gånger i veckan.

Skulle nog kunna vinna TdF 7 gånger minst... ;-)

DrEnglund skrev:
> Hmmmmm
>
> Delar exp med en neurolog som har rätt att skriva
> ut "finamfetamin" (till pat med typ ADHD),
> avdelningen är delad med endokrinologen som ger
> alla möjlig former av hormoner. Själv är jag ju
> på dialysavdelingen där vi ger EPO till
> patienter flera gånger i veckan.
>
> Skulle nog kunna vinna TdF 7 gånger minst... ;-)

Med typen av expertis kan du säkert göra det med rent samvete dessutom :)

Om man har ett hb-värde som varierar (naturligt) tex mellan 140 och 160, finns det då någon koppling mellan VO2max och hb-värdet? Alltså att man har större chans att prestera bättre när värdet är högre?

Vo2max ökar med 5-10% om HB ökar med 10%. Men det omvända gäller inte, ökat vo2max ger inte högre andel HB i blodet. Vissa i med media har ju påstått att topptränade ligger naturligt högt i HB just för att de selekterats fram, detta är ju skitsnack. Snarare det omvända, väldigt få med naturligt högt hb kan hävda sig i absoluta toppen dels för att de inte kan bloddopa sig, dels att det ska medföra en mängd problem att leva med för högt hb som idrottare. När man tränar riktigt hårt så sjunker hb så där kommer bloddoping in, man klarar hög träningsmängd mer än odopade, sen är det en fördel att ligga nära gränsvärdet inför tävlande för att ha marginal ner till det normala värdet.

Barnis skrev:
> Vo2max ökar med 5-10% om HB ökar med 10%. Men
> det omvända gäller inte, ökat vo2max ger inte
> högre andel HB i blodet. Vissa i med media har ju
> påstått att topptränade ligger naturligt högt
> i HB just för att de selekterats fram, detta är
> ju skitsnack. Snarare det omvända, väldigt få
> med naturligt högt hb kan hävda sig i absoluta
> toppen dels för att de inte kan bloddopa sig,
> dels att det ska medföra en mängd problem att
> leva med för högt hb som idrottare. När man
> tränar riktigt hårt så sjunker hb så där
> kommer bloddoping in, man klarar hög
> träningsmängd mer än odopade, sen är det en
> fördel att ligga nära gränsvärdet inför
> tävlande för att ha marginal ner till det
> normala värdet.

Som tillägg till supertramps fråga så gäller det här vid ökning av HB på onaturlig väg. Jag antar att det är Ekbloms siffror det refereras till?

Den naturlig variationen av HB beror på plasmavolymen, och den förändras fortare än mängden röda blodkroppar (så klart) och en ökning av plasma kan upp till en viss spädning ge en ökning av prestationsförmåga. Trots då lägre HB. Ökning av plasma är en rätt snabb träningseffekt så det går absolut inte att likställa högre naturligt HB inom naturlig variation med högre prestationsförmåga. Dopar du däremot upp dig så har du en akut effekt enl. Barnis siffror.

Så egentligen är det det totala antalet röda blodkroppar som är avgörande för prestationen? Och de naturliga variationerna i Hb beror främst på variation i mängd plasma?

Supertramp skrev:
> Så egentligen är det det totala antalet röda
> blodkroppar som är avgörande för prestationen?
> Och de naturliga variationerna i Hb beror främst
> på variation i mängd plasma?

Akut ja, men med förvärvad större blodvolym (träningseffekt) så vill ju kroppen öka mängden röda blodkroppar för att normalisera. Hematokriten är viktig.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp