fernvalley
Medlem
10+ km platt utan stopp i Göteborg
Någon som har tips på en sträcka som är 10+ km utan eländiga rödljus o korsningar?
Som är hyfsat platt..
Som är hyfsat platt..
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
iddqd sa:Hällesåkersvägen?
Konkret sa:iddqd sa:Hällesåkersvägen?
Den är perfekt förutom att det är mycket trafik och höga hastigheter. Skyltad 80 och då kör alla minst 90. Framme vi sjöarna mot hällingsjö sänks hastigheten.
iddqd sa:Konkret sa:iddqd sa:Hällesåkersvägen?
Den är perfekt förutom att det är mycket trafik och höga hastigheter. Skyltad 80 och då kör alla minst 90. Framme vi sjöarna mot hällingsjö sänks hastigheten.
Så har jag aldrig upplevt den.
geologen sa:Hällesåkersvägen är oproblematisk.
En annan sträcka är från strax norr om Diseröd upp mot Lilla Edet.
HeaL sa:Cykelvägen på gamla banvallen från Gunnilse, via Olofstorp, Stannum och Gråbo till Sjövik.
Tyvärr alltid motvind, oavsett riktning...
HeaL sa:Cykelvägen på gamla banvallen från Gunnilse, via Olofstorp, Stannum och Gråbo till Sjövik.
Konkret sa:HeaL sa:Cykelvägen på gamla banvallen från Gunnilse, via Olofstorp, Stannum och Gråbo till Sjövik.
Många dolda överfarter där jag iaf inte vågar hålla fullt blås.
Konkret sa:Jag brukar köra via greggered istället. Nästan bilfritt och fina kurvor. Finns en brytbacke på sträckan. Som sagt, efter inseros sänks hastigheten.
Många bommar där. Plus flanörer.HeaL sa:Cykelvägen på gamla banvallen från Gunnilse, via Olofstorp, Stannum och Gråbo till Sjövik.
mhenry sa:Konkret sa:Jag brukar köra via greggered istället. Nästan bilfritt och fina kurvor. Finns en brytbacke på sträckan. Som sagt, efter inseros sänks hastigheten.
Jag har cyklat mellan Inseros och Hällingsjö vid två tillfällen. Den ena gången mitt i natten mellan fredag och lördag och då var det hur lugnt som helst. Den andra gången var det fredag eftermiddag och då sög det verkligen. Relativt trafikerad väg utan vägren vilket ledde till tighta omkörningar och ett nära-ögat-incident då bilisten som kom bakifrån fick avbryta en omkörning pga. krön/kurva med trött randonnör i vägen. Så mitt tips är alltså att ... cykla där på natten eller nån annanstans.[/
Alla vägar runt götet är ju livsfarliga en fredagseftermiddag :/
Henrik_E sa:Många bommar där. Plus flanörer.HeaL sa:Cykelvägen på gamla banvallen från Gunnilse, via Olofstorp, Stannum och Gråbo till Sjövik.
Tjuvkil till Kornhall. En lågtrafikerad rondell i Kärna.
mhenry sa:Konkret sa:Jag brukar köra via greggered istället. Nästan bilfritt och fina kurvor. Finns en brytbacke på sträckan. Som sagt, efter inseros sänks hastigheten.
Jag har cyklat mellan Inseros och Hällingsjö vid två tillfällen. Den ena gången mitt i natten mellan fredag och lördag och då var det hur lugnt som helst. Den andra gången var det fredag eftermiddag och då sög det verkligen. Relativt trafikerad väg utan vägren vilket ledde till tighta omkörningar och ett nära-ögat-incident då bilisten som kom bakifrån fick avbryta en omkörning pga. krön/kurva med trött randonnör i vägen. Så mitt tips är alltså att ... cykla där på natten eller nån annanstans.
WAKIdesigns sa:I ride bikes and drive car around there. Often fast, after 21:00. One has to be an asshole not to slow down to 50-40 while passing a cyclist, but bikers are dumb too. Cycling next to each other on a narrow road with plenty of blind corners is fucking stupid. Yes you have a traffic regulation given right to do it, it's all good to you while you lie with a broken skull in the ditch. Think for fucks sake... anyways roads around Hällesåker are super cool and cars drive fast around there, but it's nowhere as crazy as Härskogsvägen - biked on it once and will never do it again. It's a shame since it's a great interval, but there's too many idiots taking chances while driving cars
Konkret sa:Geologen
Är du seriös?
landen sa:Om man upplever Hällesåkersvägen som farlig eller ens lite problematisk så kanske man ska stanna på testcykeln.
Henrik_E sa:Jag fattar ärligt talat inte vad du pratar om. Du måste mena någon helt annan Hällesåkersvägen.
geologen sa:Jag har förmodligen cyklat en bra bit över hundra gånger på Hällesåkersvägen, ensam och i grupp, vid olika tidpunkter på dygnet, olika tider på året och olika dagar i veckan. Det är nästan aldrig särskilt mycket trafik, och för det mesta väldigt glest trafikerat. Vägen är bred och har gott om plats för omkörning. Inte ens med stora klungor är trafiken ett egentligt problem. Solo totalt oproblematisk.
Kornhall till Tjuvkil är också en utmärkt sträcka. Lågtrafikerat om man ser till att tajma så det inte kommer ett lass bilar från färjan precis innan.
Kan man tänka sig en vändning i rondell så kan jag rekommendera Kongahällavägen mellan rondellen vid Björlanda och rondellen vid Sävekrysset. T o R är det ca 12 km. Det är inte helt platt, men det är en grymt bra sträcka att t ex köra intervaller med tempocykel. Jag föreslår att man startar i Säve-änden och vänder vid Björlanda, eftersom den rondellen har bättre sikt och man har lägre fart där. Dock är vägen lite smalare, och kan upplevas som vältrafikerad vissa tider och dagar. Sena sommarkvällar och tidiga helgförmiddagar är det lugnast.
geologen sa:Roadfinder är ju en automatklassning utan nån större verklighetsförankring. Inte riktigt ett argument att ta till...
Konkret sa:landen sa:Om man upplever Hällesåkersvägen som farlig eller ens lite problematisk så kanske man ska stanna på testcykeln.
Okej. Så roadfinder beskriver Hällesåkersvägen som en 4a på en 5gradig skala gör det till en av Göteborgs bästa cykelvägar?
Alla vägar är bättre än Hällesåkersvägen fram till inseros.
Det går givetvis att cykla där men det är liten vägren och hastigheten är 80 som gör att folk kör i 80-100kmh.
Kör om ni vill men det är inte en väg jag rekommenderar till folk.
landen sa:Om man upplever Hällesåkersvägen som farlig eller ens lite problematisk så kanske man ska stanna på testcykeln.
DT sa:Jag kikade lite på vägarna runt Stockholm i Roadfinder, och den flaggar väldigt många av de vanligaste och finaste LVG-rutterna som 3/5, och några sträckor som jag cyklar relativt ofta på som 4/5. Så man ska nog ta den med en skopa salt.
Sedan är det naturligtvis stor skillnad när i veckan man cyklar. Och även på vardagar kan det skilja väldigt mycket hur man upplever trafiken beroende på om man cyklar kl 17 eller kl 18:30 etc.
Japp, den är ok. Kommer du med färjan så släpp iväg bilarna först när du kör norrut annars får du 40 bilar efter dig som inte kommer om förrän efter krönet. Har du väl gjort det så är det ganska lite trafik i 10minuter tills nästa färja kommer och då är du på andra sidan Kärna och trafiken är försumbar.fernvalley sa:Tjuvkil till Kornhall. En lågtrafikerad rondell i Kärna.
Kollat på den på kartan. Men då är den alltså ok i verkligheten? Borde inte vara så mkt trafik då det inte är någon genomfartsväg