10+ km platt utan stopp i Göteborg

Bilagor

• Screenshot_20171009-144709.png
    Screenshot_20171009-144709.png
    169.5 KB · Besök: 45
Jag brukar köra via greggered istället. Nästan bilfritt och fina kurvor. Finns en brytbacke på sträckan. Som sagt, efter inseros sänks hastigheten.

Verkar fin! Får jag prova. Bara trassla sig genom stan först..
Mot lilla Edet passar bättre, blir det fin uppvärmning runt hisingen upp :)

Senast ändrad:
Cykelvägen på gamla banvallen från Gunnilse, via Olofstorp, Stannum och Gråbo till Sjövik.

Tyvärr alltid motvind, oavsett riktning...

Konkret sa:
HeaL sa:
Cykelvägen på gamla banvallen från Gunnilse, via Olofstorp, Stannum och Gråbo till Sjövik.

Många dolda överfarter där jag iaf inte vågar hålla fullt blås.

Nä, det är för mkt överfarter tycker jag med. Fin dock för lugnare rundor. Även efter sjövik på väg 190 förbi Sollebrunn. Inte så farligt med trafik.

Konkret sa:
Jag brukar köra via greggered istället. Nästan bilfritt och fina kurvor. Finns en brytbacke på sträckan. Som sagt, efter inseros sänks hastigheten.

Jag har cyklat mellan Inseros och Hällingsjö vid två tillfällen. Den ena gången mitt i natten mellan fredag och lördag och då var det hur lugnt som helst. Den andra gången var det fredag eftermiddag och då sög det verkligen. Relativt trafikerad väg utan vägren vilket ledde till tighta omkörningar och ett nära-ögat-incident då bilisten som kom bakifrån fick avbryta en omkörning pga. krön/kurva med trött randonnör i vägen. Så mitt tips är alltså att ... cykla där på natten eller nån annanstans.

mhenry sa:
Konkret sa:

Jag har cyklat mellan Inseros och Hällingsjö vid två tillfällen. Den ena gången mitt i natten mellan fredag och lördag och då var det hur lugnt som helst. Den andra gången var det fredag eftermiddag och då sög det verkligen. Relativt trafikerad väg utan vägren vilket ledde till tighta omkörningar och ett nära-ögat-incident då bilisten som kom bakifrån fick avbryta en omkörning pga. krön/kurva med trött randonnör i vägen. Så mitt tips är alltså att ... cykla där på natten eller nån annanstans.[/

Alla vägar runt götet är ju livsfarliga en fredagseftermiddag :/

Henrik_E sa:
HeaL sa:

Många bommar där. Plus flanörer.

Tjuvkil till Kornhall. En lågtrafikerad rondell i Kärna.

Kollat på den på kartan. Men då är den alltså ok i verkligheten? Borde inte vara så mkt trafik då det inte är någon genomfartsväg

Jag har förmodligen cyklat en bra bit över hundra gånger på Hällesåkersvägen, ensam och i grupp, vid olika tidpunkter på dygnet, olika tider på året och olika dagar i veckan. Det är nästan aldrig särskilt mycket trafik, och för det mesta väldigt glest trafikerat. Vägen är bred och har gott om plats för omkörning. Inte ens med stora klungor är trafiken ett egentligt problem. Solo totalt oproblematisk.

Kornhall till Tjuvkil är också en utmärkt sträcka. Lågtrafikerat om man ser till att tajma så det inte kommer ett lass bilar från färjan precis innan.

Kan man tänka sig en vändning i rondell så kan jag rekommendera Kongahällavägen mellan rondellen vid Björlanda och rondellen vid Sävekrysset. T o R är det ca 12 km. Det är inte helt platt, men det är en grymt bra sträcka att t ex köra intervaller med tempocykel. Jag föreslår att man startar i Säve-änden och vänder vid Björlanda, eftersom den rondellen har bättre sikt och man har lägre fart där. Dock är vägen lite smalare, och kan upplevas som vältrafikerad vissa tider och dagar. Sena sommarkvällar och tidiga helgförmiddagar är det lugnast.

mhenry sa:
Konkret sa:

Jag har cyklat mellan Inseros och Hällingsjö vid två tillfällen. Den ena gången mitt i natten mellan fredag och lördag och då var det hur lugnt som helst. Den andra gången var det fredag eftermiddag och då sög det verkligen. Relativt trafikerad väg utan vägren vilket ledde till tighta omkörningar och ett nära-ögat-incident då bilisten som kom bakifrån fick avbryta en omkörning pga. krön/kurva med trött randonnör i vägen. Så mitt tips är alltså att ... cykla där på natten eller nån annanstans.

Jag hör va du säger. Nämnde aldrig att trafiksäkerhet blev bättre.. Jag cyklar andra vägar allt som oftast .

I ride bikes and drive car around there. Often fast, after 21:00. One has to be an asshole not to slow down to 50-40 while passing a cyclist, but bikers are dumb too. Cycling next to each other on a narrow road with plenty of blind corners is fucking stupid. Yes you have a traffic regulation given right to do it, it's all good to you while you lie with a broken skull in the ditch. Think for fucks sake... anyways roads around Hällesåker are super cool and cars drive fast around there, but it's nowhere as crazy as Härskogsvägen - biked on it once and will never do it again. It's a shame since it's a great interval, but there's too many idiots taking chances while driving cars

WAKIdesigns sa:
I ride bikes and drive car around there. Often fast, after 21:00. One has to be an asshole not to slow down to 50-40 while passing a cyclist, but bikers are dumb too. Cycling next to each other on a narrow road with plenty of blind corners is fucking stupid. Yes you have a traffic regulation given right to do it, it's all good to you while you lie with a broken skull in the ditch. Think for fucks sake... anyways roads around Hällesåker are super cool and cars drive fast around there, but it's nowhere as crazy as Härskogsvägen - biked on it once and will never do it again. It's a shame since it's a great interval, but there's too many idiots taking chances while driving cars

Mina öron blöder. Behöver jag åka till akuten eller går det över med fetvadd?

Om man upplever Hällesåkersvägen som farlig eller ens lite problematisk så kanske man ska stanna på testcykeln.

landen sa:
Om man upplever Hällesåkersvägen som farlig eller ens lite problematisk så kanske man ska stanna på testcykeln.

Okej. Så roadfinder beskriver Hällesåkersvägen som en 4a på en 5gradig skala gör det till en av Göteborgs bästa cykelvägar?

Alla vägar är bättre än Hällesåkersvägen fram till inseros.
Det går givetvis att cykla där men det är liten vägren och hastigheten är 80 som gör att folk kör i 80-100kmh.

Kör om ni vill men det är inte en väg jag rekommenderar till folk.

Nu är det visserligen över 3 år sedan jag flyttade från Göteborg, men både geologens förslag om Kornhall - Tjuvkil och Inseros till 156:an skulle jag säga är bra och förhållandevis säkra alternativ.

Henrik_E sa:
Jag fattar ärligt talat inte vad du pratar om. Du måste mena någon helt annan Hällesåkersvägen.

Varför då?
Jag har bifogat en fin bild från roadfinder och har cyklat där själv många gånger.
Kör själv bil där veckoligen och kan berätta att kör man lagligt där blir man omkörd nästan omgående. Flerbilsomkörningar är inte ovanligt.
Såg en krock där för bara en månad sedan.

geologen sa:
Jag har förmodligen cyklat en bra bit över hundra gånger på Hällesåkersvägen, ensam och i grupp, vid olika tidpunkter på dygnet, olika tider på året och olika dagar i veckan. Det är nästan aldrig särskilt mycket trafik, och för det mesta väldigt glest trafikerat. Vägen är bred och har gott om plats för omkörning. Inte ens med stora klungor är trafiken ett egentligt problem. Solo totalt oproblematisk.

Kornhall till Tjuvkil är också en utmärkt sträcka. Lågtrafikerat om man ser till att tajma så det inte kommer ett lass bilar från färjan precis innan.

Kan man tänka sig en vändning i rondell så kan jag rekommendera Kongahällavägen mellan rondellen vid Björlanda och rondellen vid Sävekrysset. T o R är det ca 12 km. Det är inte helt platt, men det är en grymt bra sträcka att t ex köra intervaller med tempocykel. Jag föreslår att man startar i Säve-änden och vänder vid Björlanda, eftersom den rondellen har bättre sikt och man har lägre fart där. Dock är vägen lite smalare, och kan upplevas som vältrafikerad vissa tider och dagar. Sena sommarkvällar och tidiga helgförmiddagar är det lugnast.

Ja, Konghällavägen är rätt ok. Med vändning blir det rätt bra, men förutsätter att det då är rätt lugn trafik. Fördel med vändning är ju att ev vind till viss del jämnar ut sig.
Har inte HCK någon klubb TT-tävling den sträckan?

geologen sa:
Roadfinder är ju en automatklassning utan nån större verklighetsförankring. Inte riktigt ett argument att ta till...

Mina andra argument då?
Du har inte kommit med ett enda för att den skall vara säker att cykla på?
Bla bla jag har cyklat den hundra gånger....
Din verklighetsförankring är verkligen inget argument att ta till.

Så din subjektiva åsikt som du är ensam om i den här tråden är alltså korrekt medan minst tre andra som inte håller med sysslar med fria fantasier? Du har inte tänkt tanken att det kanske är du som är ovanligt räddhågsen?

Hur är trafiken på Hällesåkersvägen på helgerna? Jag cyklade mellan Hällingsjö och Hällesåker i somras och upplevde den inte som obehaglig, men då var det väldigt lite trafik.

Konkret sa:
landen sa:

Okej. Så roadfinder beskriver Hällesåkersvägen som en 4a på en 5gradig skala gör det till en av Göteborgs bästa cykelvägar?

Alla vägar är bättre än Hällesåkersvägen fram till inseros.
Det går givetvis att cykla där men det är liten vägren och hastigheten är 80 som gör att folk kör i 80-100kmh.

Kör om ni vill men det är inte en väg jag rekommenderar till folk.

Jag har aldrig hört talas om roadfinder, men har cyklat tusentals mil i Göteborgsområdet, även hållit i klubbträningar i tre års tid där vi återkommer till den vägen ofta och håller helt enkelt inte med. Upplever den som lugn och väldigt cykelvänlig.

Jag kikade lite på vägarna runt Stockholm i Roadfinder, och den flaggar väldigt många av de vanligaste och finaste LVG-rutterna som 3/5, och några sträckor som jag cyklar relativt ofta på som 4/5. Så man ska nog ta den med en skopa salt.

Sedan är det naturligtvis stor skillnad när i veckan man cyklar. Och även på vardagar kan det skilja väldigt mycket hur man upplever trafiken beroende på om man cyklar kl 17 eller kl 18:30 etc.

Okej. Jag ger mig. Det är göteborgs bästa cykelväg.

Men som sagt innan är det fram till inseros jag talar, därefter sänks hastigheten och trafiken blir mindre.

DT sa:
Jag kikade lite på vägarna runt Stockholm i Roadfinder, och den flaggar väldigt många av de vanligaste och finaste LVG-rutterna som 3/5, och några sträckor som jag cyklar relativt ofta på som 4/5. Så man ska nog ta den med en skopa salt.

Sedan är det naturligtvis stor skillnad när i veckan man cyklar. Och även på vardagar kan det skilja väldigt mycket hur man upplever trafiken beroende på om man cyklar kl 17 eller kl 18:30 etc.

Visst men roadfinder är ju rätt mycket fakta också. Vägbredd, vägren, hastigheten och hur hårt belastad den är tas med.
Jag finner den mycket vettig när man skall göra nya rundor antingen hemmavid eller utomsocknes.

Givetvis spelar tid och rum roll.
Jag talar inte om kl 0830 på söndags morgonen under industrisemestern direkt.
Jag brukar cykla kring 1700 då är det inte läge att cykla Hällesåkersvägen i min värld.

Sen säger jag inte att det inte går att cykla den men att rekommendera den som en av Göteborgs bästa cykelvägar är felaktigt.

fernvalley sa:
Tjuvkil till Kornhall. En lågtrafikerad rondell i Kärna.

Kollat på den på kartan. Men då är den alltså ok i verkligheten? Borde inte vara så mkt trafik då det inte är någon genomfartsväg
Japp, den är ok. Kommer du med färjan så släpp iväg bilarna först när du kör norrut annars får du 40 bilar efter dig som inte kommer om förrän efter krönet. Har du väl gjort det så är det ganska lite trafik i 10minuter tills nästa färja kommer och då är du på andra sidan Kärna och trafiken är försumbar.

Hällesåkervägen är helt ok att cykla fort. Härskogsvägen däremot , som Master gärna kör fri fart i klunga på att mycket farligare.

Kongahälla håller jag mig helst borta från. Speciellt eftersom där går cykelvägs sporadiskt på vissa delar, vilket har en tendens att öka aggressionerna får bilister rätt mycket. Samt att det är norra vägen ut från Volvoland.

Ja, Tjuvkil är ett bra segment! Precis som ni säger när man låter bilarna dra förbi så har man en god stund på sig tills nästa färja har lämpat av sina plåtburkar.

Där var någon temposträcka utanför Nol mot sjövik, men jag hittar inte exakt sträckning på strava. Minns den som hyffsat platt och trevlig. Fin som härskogsvägen men väldigt lite trafik. Edit: Ryds TT hette segmentet, men det var bara 6.3km

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp