Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Appel sa:Undrar när dom börjar laborera med kortare länkar i kedjan. Typ så att man kan ha en 84-20 kassett istället för 42-10. Tänkt vad man skulle kunna finjustera utväxlingen då!
Pfaff sa:Jag fick just en lysande idè!
Om man skulle kunna klämma dit en extra klinga eller två fram kunde man reducera antalet drev till typ 10!
Vad tror Happy om det???
Detta.Bengt-re sa:Jag fortsätter glatt med 11-36 och singelklinga. Skönt att förlora toppfart så slipper man stressa på transporten och har något att skylla på! ?
Beror väl på om man är pryltokig eller ute efter något som funkar för huvudsyftet rekreation.Raggamuffin sa:Sällan har jag mött nåt mer utvecklingsfientligt än cykelvärlden.
-Andy- sa:Jag tycker det låter förhållandevis billigt. Hade förväntat mig ett högre pris än så.
Pfaff sa:-Andy- sa:Jag tycker det låter förhållandevis billigt. Hade förväntat mig ett högre pris än så.
Då är väl ett 14-vx Rohloff-nav för 10 laxar ett klipp. 2 växlar till och inga kedjelinjer att bryta ihop över... ;-)
Bengt-re sa:Pfaff sa:-Andy- sa:Jag tycker det låter förhållandevis billigt. Hade förväntat mig ett högre pris än så.
Då är väl ett 14-vx Rohloff-nav för 10 laxar ett klipp. 2 växlar till och inga kedjelinjer att bryta ihop över... ;-)
Det är ju bra, men håller det för mtb och är det inte lite väl tungt och lite för få poe för att vara kul? Jag har iofs aldrig testat det i skogen så jag bara spekulerar här.
.
SalkinL sa:Egentligen klarar t.o.m. mina kycklingben sig på 11-42t men jag hade inte klagat om jag hade 10-45 istället. Dock förutsatt att delningen inte blev sämre. En 10-45 8-delat hade nog varit rätt kasst t.ex. Men man kan fundera på hur dom skall lösa livslängden på en sådan lösning. Smalare kedja och drev kan knappast innebära bättre livslängd. Dom borde dessutom göra hela kassetten i stål, största klingan i alu är kasst. Hellre några gram extra och dubbel livslängd.
Pfaff sa:Bengt-re sa:Pfaff sa:-Andy- sa:Jag tycker det låter förhållandevis billigt. Hade förväntat mig ett högre pris än så.
Det är ju bra, men håller det för mtb och är det inte lite väl tungt och lite för få poe för att vara kul? Jag har iofs aldrig testat det i skogen så jag bara spekulerar här.
.
Tja, inte vet jag, men http://www.rohloff.de/en/products/fatbike_rohloff_speedhub_xl_mtb/index.html, http://www.rohloff.de/de/aktuell/ne...p-marcus-richter-prolog-stage-1234/index.html
marr sa:ÄNTLIGEN!!!
aahlborg sa:Jag som just skaffat 11-delat. Är min nya cykel värdelös nu?
På proffsnivå där 1% prestandaförbättring för 200% högre pris så kan dom få göra vad dom vill.Raggamuffin sa:Förstår inte vad det är som är fel med att ha fler växelsystem att välja på. Är inte ens med på varför vi bara har 3 hjulstorlekar att välja på.
Sällan har jag mött nåt mer utvecklingsfientligt än cykelvärlden.
emmer sa:Steglöst kan du väl få men då får du bara 380%
GoranS sa:Någon som har statistik på när 6-, 7-, 8-, 9-, 10- resp. 11-delat gjorde sin entré på cykelscenen? Och då menar jag utanpåliggande växel från lite större kommersiell aktör, inga navväxlar eller hemmabyggen. Vore kul att se om tidsspannet mellan "framstegen" är konstant eller minskar/ökar.
/Mr VillVetaNär20-delatKommer
Samma gamla NuVinci som de senaste tio åren :-)Bengt-re sa:Vad är det för system?emmer sa:Steglöst kan du väl få men då får du bara 380%
Shimano:GoranS sa:Någon som har statistik på när 6-, 7-, 8-, 9-, 10- resp. 11-delat gjorde sin entré på cykelscenen? Och då menar jag utanpåliggande växel från lite större kommersiell aktör...
Bengt-re sa:Pfaff sa:Bengt-re sa:Pfaff sa:-Andy- sa:Jag tycker det låter förhållandevis billigt. Hade förväntat mig ett högre pris än så.
.
Tja, inte vet jag, men http://www.rohloff.de/en/products/fatbike_rohloff_speedhub_xl_mtb/index.html, http://www.rohloff.de/de/aktuell/ne...p-marcus-richter-prolog-stage-1234/index.html
Ser ju lovande ut! Men å andra sidan har jag aldrig sett något rohloff på riktigt i skogen. Så jag avvaktar nog.
emmer sa:Samma gamla NuVinci som de senaste tio åren :-)Bengt-re sa:Vad är det för system?emmer sa:Steglöst kan du väl få men då får du bara 380%
[Det har väl iofs blivit bättre år från år, men principen är ju densamma.]
Låt SRAM/Shimano hållas så lyckas de nog få kedjedriften så finmekanisk att den med lite smuts och abnormt sned kedjelinje lyckas få till lika dålig effektivitet...Bengt-re sa:Aha. Trodde det kommit något nytt coolt. Men men - kul att de fortfarande försöker.emmer sa:Samma gamla NuVinci som de senaste tio åren :-)Bengt-re sa:Vad är det för system?emmer sa:Steglöst kan du väl få men då får du bara 380%
[Det har väl iofs blivit bättre år från år, men principen är ju densamma.]
Igino Cazzola sa:Shimano:GoranS sa:Någon som har statistik på när 6-, 7-, 8-, 9-, 10- resp. 11-delat gjorde sin entré på cykelscenen? Och då menar jag utanpåliggande växel från lite större kommersiell aktör...
6-delat: 1984
7-delat: 1987
8-delat: 1988
9-delat: 1996
10-delat: 2003
11-delat: 2012