12 delat

AAverdal

Aktiv medlem
12 delat
Nu verkar SRAM komma med 12 delat.

Bilagor

• 12delat.JPG
    12delat.JPG
    162.8 KB · Besök: 25
12 delat
Undrar när dom börjar laborera med kortare länkar i kedjan. Typ så att man kan ha en 84-20 kassett istället för 42-10. Tänkt vad man skulle kunna finjustera utväxlingen då!

12 delat
Yes! En 84-20-kassett med 65 drev s.a. antalet tänder bara ändras med en mellan varje drev vore ett stort framsteg. Då skulle man verkligen kunna finkalibrera sitt trampande till 90 rpm och slippa ligga på tokhöga 93 rpm eller knäknäckande 87 rpm.

12 delat
För de flesta räcker ju en 10-42 men för riktigt bergiga rutter eller etapplopp i alperna eller vad som helst så är ju det där kanon. Jag klarar mig med singelklinga och 11-36 här hemma men på tävlingar där stigningar förekommer kör jag med 10-42 och använder alla drev.

12 delat
Använder också allt på min 10/42 på tävling och välkomnar helt klart 10/45 t ex, ser inte problemet riktigt.
Ibland önskar jag lite lägre fart och ibland lite högre fart men inte så mycket att jag skulle montera 2 drev fram igen.

12 delat
Problemet är ju bara att alla dessa monsterkassettcyklar direkt kvallificerar sig fula cyklar tråden. Redan 11-36 ser lite vulgärt ut, sen blir det bara värre.

Men men - det är säkert jättebra om man tävlar. Jag fortsätter glatt med 11-36 och singelklinga. Skönt att förlora toppfart så slipper man stressa på transporten och har något att skylla på! ?

12 delat
Egentligen klarar t.o.m. mina kycklingben sig på 11-42t men jag hade inte klagat om jag hade 10-45 istället. Dock förutsatt att delningen inte blev sämre. En 10-45 8-delat hade nog varit rätt kasst t.ex. Men man kan fundera på hur dom skall lösa livslängden på en sådan lösning. Smalare kedja och drev kan knappast innebära bättre livslängd. Dom borde dessutom göra hela kassetten i stål, största klingan i alu är kasst. Hellre några gram extra och dubbel livslängd.

12 delat
Jag fick just en lysande idè!

Om man skulle kunna klämma dit en extra klinga eller två fram kunde man reducera antalet drev till typ 10!
Vad tror Happy om det???

12 delat
Förstår inte vad det är som är fel med att ha fler växelsystem att välja på. Är inte ens med på varför vi bara har 3 hjulstorlekar att välja på.

Sällan har jag mött nåt mer utvecklingsfientligt än cykelvärlden.

12 delat
Det kostar att ligga på topp XX1 Eagle kostar runt 1450 dollar runt 12500kr för hela settet.

Hittade på youtube en klipp på srams 12delade finns 2 olika versioner.

12 delat
Pfaff sa:
-Andy- sa:
Jag tycker det låter förhållandevis billigt. Hade förväntat mig ett högre pris än så.

Då är väl ett 14-vx Rohloff-nav för 10 laxar ett klipp. 2 växlar till och inga kedjelinjer att bryta ihop över... ;-)

Det är ju bra, men håller det för mtb och är det inte lite väl tungt och lite för få poe för att vara kul? Jag har iofs aldrig testat det i skogen så jag bara spekulerar här.

Men för att vara OnT så var det faktiskt inte så idiotdyrt som jag hade gissat. Säkert bra, men duktigt onödigt och på tok för dyrt för mig.

12 delat
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
-Andy- sa:
Jag tycker det låter förhållandevis billigt. Hade förväntat mig ett högre pris än så.

Då är väl ett 14-vx Rohloff-nav för 10 laxar ett klipp. 2 växlar till och inga kedjelinjer att bryta ihop över... ;-)

Det är ju bra, men håller det för mtb och är det inte lite väl tungt och lite för få poe för att vara kul? Jag har iofs aldrig testat det i skogen så jag bara spekulerar här.

.

Tja, inte vet jag, men http://www.rohloff.de/en/products/fatbike_rohloff_speedhub_xl_mtb/index.html, http://www.rohloff.de/de/aktuell/ne...p-marcus-richter-prolog-stage-1234/index.html

12 delat
Det var ju först vid 11-delat som det började bli vettigt att köra enkelklinga. 12-delat blir förstås ännu bättre. Fast jag hade nog velat se en 10-42- eller 10-45-kassett isåfall.

12 delat
SalkinL sa:
Egentligen klarar t.o.m. mina kycklingben sig på 11-42t men jag hade inte klagat om jag hade 10-45 istället. Dock förutsatt att delningen inte blev sämre. En 10-45 8-delat hade nog varit rätt kasst t.ex. Men man kan fundera på hur dom skall lösa livslängden på en sådan lösning. Smalare kedja och drev kan knappast innebära bättre livslängd. Dom borde dessutom göra hela kassetten i stål, största klingan i alu är kasst. Hellre några gram extra och dubbel livslängd.

Men tanken är väl också att stora drevet används relativt sällan.

12 delat
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
-Andy- sa:

.

Tja, inte vet jag, men http://www.rohloff.de/en/products/fatbike_rohloff_speedhub_xl_mtb/index.html, http://www.rohloff.de/de/aktuell/ne...p-marcus-richter-prolog-stage-1234/index.html

Ser ju lovande ut! Men å andra sidan har jag aldrig sett något rohloff på riktigt i skogen. Så jag avvaktar nog.

12 delat
Och varför en ny tråd.
Annars går det ju bra att skriva i den gamla och långa "NÄR KOMMER 12-DELAT!?!?! JAG ORKAR INTE MER!!! NÅGON, GÖR NÅGOT NU!!!"-tråden

Senast ändrad:
12 delat
Någon som har statistik på när 6-, 7-, 8-, 9-, 10- resp. 11-delat gjorde sin entré på cykelscenen? Och då menar jag utanpåliggande växel från lite större kommersiell aktör, inga navväxlar eller hemmabyggen. Vore kul att se om tidsspannet mellan "framstegen" är konstant eller minskar/ökar.

/Mr VillVetaNär20-delatKommer

12 delat
Hur många delar vill vi ha? Om det går att välja fritt,vilket det borde gå. Teknikutvecklingen kan ju inte vara så pass långsam att det tar 5 år att få fram en växel till. Tänk på transistorer, där sägs det väl enligt någon lag att storleken halveras en gång i halvåret. Tänk om samma gällt för växlar på cyklar!! Wow. Miljoners med växlar. :)

Jag skulle kunna tänka mig ett vridreglage likt det som finns på monarks träningscyklar. Frågan som då återstår är hur brett spann en vill ha, behöver.

Senast ändrad:
12 delat
Raggamuffin sa:
Förstår inte vad det är som är fel med att ha fler växelsystem att välja på. Är inte ens med på varför vi bara har 3 hjulstorlekar att välja på.

Sällan har jag mött nåt mer utvecklingsfientligt än cykelvärlden.
På proffsnivå där 1% prestandaförbättring för 200% högre pris så kan dom få göra vad dom vill.
För vanliga dödliga så är standarder bra. Då får man fullt tillräcklig prestanda för rimligt eller tom riktigt bra pris. 8-delat är väl typ där nu.

12 delat
GoranS sa:
Någon som har statistik på när 6-, 7-, 8-, 9-, 10- resp. 11-delat gjorde sin entré på cykelscenen? Och då menar jag utanpåliggande växel från lite större kommersiell aktör, inga navväxlar eller hemmabyggen. Vore kul att se om tidsspannet mellan "framstegen" är konstant eller minskar/ökar.

/Mr VillVetaNär20-delatKommer

Du kanske han hitta något på http://velobase.com

12 delat
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
-Andy- sa:

.

Ser ju lovande ut! Men å andra sidan har jag aldrig sett något rohloff på riktigt i skogen. Så jag avvaktar nog.

Nä, vi är ju teknikfientliga vi. Framsteg är en extra kaka eller två, då jävvlar har det gått framåt! ::-)

12 delat
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Steglöst kan du väl få men då får du bara 380%
Vad är det för system?
Samma gamla NuVinci som de senaste tio åren :-)
[Det har väl iofs blivit bättre år från år, men principen är ju densamma.]
Aha. Trodde det kommit något nytt coolt. Men men - kul att de fortfarande försöker.
Låt SRAM/Shimano hållas så lyckas de nog få kedjedriften så finmekanisk att den med lite smuts och abnormt sned kedjelinje lyckas få till lika dålig effektivitet...

Tillbaka
Topp