12s sram kompatibelt 12s Shimano?

pero02

Aktiv medlem
Sitter i cyklköpstankar. Funderar på om hjul med sram eagle kassett kommer att fungera med Shimano nya 12s. Är det någon som provat eller kanske läst sig till information.?

pero02 sa:
Sitter i cyklköpstankar. Funderar på om hjul med sram eagle kassett kommer att fungera med Shimano nya 12s. Är det någon som provat eller kanske läst sig till information.?

Enligt uppgift nej. Inte samma avstånd. Så köper du xtr system får du köra xtr kassett. Inkl shimano nav eller dt ratchet baserade system. Alternativts onyx special lösning på nav

Plush sa:
Mayhem sa:
Och så skulle väl Shimano även ha 11S kassetter med samma spacing som 12S men som passar på vanliga HyperGlide bodys.

Källa på det? Eller är det hörsägen?

Enligt shimanos hemsida så är ju både 11s och 12s hyperglide+ och identiska förutom att man tagit bort det största drevet i kassetten på 11s, lägre vikt, snällare kedjegång och kortare derailleur är vad dom skriver ut som orsak till dess existens.

såkket sa:
Plush sa:
Mayhem sa:
Och så skulle väl Shimano även ha 11S kassetter med samma spacing som 12S men som passar på vanliga HyperGlide bodys.
Enligt shimanos hemsida så är ju både 11s och 12s hyperglide+ och identiska förutom att man tagit bort det största drevet i kassetten på 11s, lägre vikt, snällare kedjegång och kortare derailleur är vad dom skriver ut som orsak till dess existens.
Fast hyperglide+ passar ju inte på hyperglide bodys så...

emmer sa:
såkket sa:
Plush sa:
Mayhem sa:
Fast hyperglide+ passar ju inte på hyperglide bodys så...

Nej och det var väl det jag menade att få fram om jag uttryckte mig lite oklart.

såkket sa:
Plush sa:
Mayhem sa:

Nja... Nu får du nog läsa på lite mer...
Du bör ju jämföra med den mindre av 12s kassetterna så att största drevet är lika stort och då är dom inte identiska.
11s är framtaget för att främja ett wide flange nav. Och primärt för Enduroåkare.

_20180922_220412.JPG

Missade att det fanns en 12s 10-45 utan jämförde 12s 10-51 och 11s 11-45 som är samma fast utan 51an, dock skriver dom att den har ”Same gear thickness and spacing with CS-M9100-12” så förutom att det finns en tätare stegrad 12s som jag missat så är det ju samma och knappast troligt passande HG bodys utan +

såkket sa:
Missade att det fanns en 12s 10-45 utan jämförde 12s 10-51 och 11s 11-45 som är samma fast utan 51an, dock skriver dom att den har ”Same gear thickness and spacing with CS-M9100-12” så förutom att det finns en tätare stegrad 12s som jag missat så är det ju samma och knappast troligt passande HG bodys utan +

Den passar Endast Micro Spline body och inget annat.
HG har inget med bodyn att göra då det är tandprofilen på dreven som avses, där är ordningen IG, interglide. HG, hyperglide. HG+, hyperglide +. Att det sen i folkmun kallas HG bodys är en annan sak, det heter egentligen FH body.

Plush sa:
11s är framtaget för att främja ett wide flange nav. Och primärt för Enduroåkare.
Primärt för enduroåkare? Det är väl framtagit för alla som föredrar lättare/starkare hjul, en lättare och bättre presterande drivlina (short cage) och inte vill släpa runt på en 51T tallrik som dom ändå aldrig använder?

Lingon sa:
Plush sa:
Primärt för enduroåkare? Det är väl framtagit för alla som föredrar lättare/starkare hjul, en lättare och bättre presterande drivlina (short cage) och inte vill släpa runt på en 51T tallrik som dom ändå aldrig använder?

Är väl främst enduroåkare som använder 51t andra har ju i regel bråttom upp också ?

Enligt Shimano själva så är 11s en Enduro spec då dom parar ihop det med deras XTR Enduro-bromsar och deras XTR Enduro-vevparti och deras kortare bakväxel och det bredare (mellan ekerflänsarna, 4.7mm för att vara exakt) navet.

_20180923_084854.JPG

Men vad vet jag.. Jag hör bara vad dom säger i sina kurser jag gått. Dom har säkert fel enligt alla "förstårsigpåare" som finns här på Happyride.

Edit: tillägg av bredd i mm)

Senast redigerad av en moderator:
emmer sa:
Plush sa:
Jag hör bara vad dom säger i sina kurser jag gått.
Du missade kursen 'marknadsföring≠sanning'
Ja, ser ut som om det var nån på shimanos amerikanska (?) marknadsavdelning som hade lite otur i tanken när dom tog fram den där ppt-bilden.
En endurocyklist har ju tung cykel och långa klättringar utan tidtagning uppför, dvs man vill ha en lätt lägsta växel för att spara sig på klättringarna. Några gram lättare kasett spelar mindre roll för den målgruppen.

Lingon sa:
emmer sa:
Plush sa:
Jag hör bara vad dom säger i sina kurser jag gått.
Du missade kursen 'marknadsföring≠sanning'
Ja, ser ut som om det var nån på shimanos amerikanska (?) marknadsavdelning som hade lite otur i tanken när dom tog fram den där ppt-bilden.
En endurocyklist har ju tung cykel och långa klättringar utan tidtagning uppför, dvs man vill ha en lätt lägsta växel för att spara sig på klättringarna. Några gram lättare kasett spelar mindre roll för den målgruppen.
De syftar nog på mer hållbara hjul.

En ytterligare fråga efter konstaterande att gamla hjulen inte passar rakt av med eaglekassett på nya cykeln med xtr12.

Har letat febrilt efter Shimano 12s framdrev som skulle kunna användas på mitt xx1 quark vevparti (4 hål 104 bad).Har inte hittat, funderar nu på om det kan fungera med eagle framdrev till xtr kedja och kassett.

Om inte vilken effektmätare borde man köpa till sin xtr12-grupp?

Jag ställde en liknande fråga till e13*.

Jag... "Are shimano XTR 12s possible to run on this chainrings?"

e13*... "thanks a lot for getting in touch.
For sure it's absolutely no problem to run our chainrings with a Shimano 12-speed drivetrain and chain."

Med detta i åtanke så gissar jag att de flesta drev fungerar till XTR 12s.
När jag får min XTR 12s så kommer jag nog prova den på ett eagle-drev först. Annars har jag ett e13* vevparti med deras drev som ligger och väntar.

Jaha, så har man klickat hem ett AXS-upgrade kit...

Sitter med XX1 vevparti med P2Max (104BCD) fäste.

Vad tror ni? Skulle det vara värt nu att skaffa XTR 12-delad kassett och en Wolftooth hyperglide+ klinga för att få det bästa från två världar? Elektroniska växlar med tystare/mjukare växling?
Klingan: https://www.wolftoothcomponents.com...12spd-hyperglide-chain?variant=14703453044771

Alltså framifrån bak: Sram XX1 vevar -> Wolftooth hyperglide+ klinga -> xtr 12s kjed -> xtr 12s kassett -> AXS XX1 bakväxel

Finns väl inget som gör att det inte skulle fungera? Nackdelar?

Så ingen har erfarenhet av detta?
Såg en Pivot Shuttle på webben med just denna kombo men skulle vilja höra erfarenheter med denna drivlina från någon som verkligen kört det under en längre tid? Gärna med kommentar/jämförelse mot ”SRAM hela vägen”.

Tillbaka
Topp