150 mil randonné Uppsala-Trondheim-Uppsala

Om ni kommer till Garpenberg från väst mot öst så är jag trippelimponerad av er alla, för den backen upp är bland de absolut värsta jag någonsin råkat ut för utanför fjäll och alper. Den är ordentligt brant och bara fortsätter och fortsätter. Jag har sett mopeder ge upp och dö i den backen, och det utan temperaturer >30. Hjältar!

Antar det är Olshyttebacken du menar. I normala fall är den väl inte så farlig - halvbrant en bit och sen slakmota. Bara att ta det piano och lägga i låg växel och trampa sig upp! ;-)

Efter mer än en PBP kan jag dock tänka mig att den kan vara lite segare.

Börjat läsa RR:er, men kroknade redan efter en. Får nog ta och jobba lite på uthålligheten. Den var dock trevlig kvällslektyr, solstina.

Sölve i Garpenberg! Skall sova en timme sedan drar han vidare.

Bilagor

• 20180725_233053.jpg
    20180725_233053.jpg
    130.4 KB · Besök: 138
Fjärdebrunn sa:
Tack Stina och Tsck Marcus, fina RR.
Bra kört.

+1 Har precis läst Marcus story. Bra skrivet och cyklat. Fantastiskt att kunna återhämta en sån dipp så fort.

Jag har klara sömnproblem i värmen. Var kul att ha något att läsa. Skall försöka somna om en stund till.

Grimpeuse sa:
Här kom en kämpe till. Utom "tävlan" nu, men har ambitionen att fullfölja banan.

Måste vara lite trögt att hamna på fel sida om tidsgränsen. Hem skall man ju i alla fall och jag tror inte nån tycker att lite extra tid förtar prestationen. Bilden är nog fel inlagd och går inte att se.

På med lite solskyddsfaktor så cyklar så cyklar vi i mål. Vi hinner inte maxtiden men vi kommer att ha cyklat Uppsala Trondheim Uppsala och slutfört det vi påbörjade. En sann hjälte ensam på väg mot mål! Kom gärna och heja längs vägen det är han värd!

Bilagor

• 20180726_090523.jpg
    20180726_090523.jpg
    211.4 KB · Besök: 132
Grimpeur sa:
På med lite solskyddsfaktor så cyklar så cyklar vi i mål. Vi hinner inte maxtiden men vi kommer att ha cyklat Uppsala Trondheim Uppsala och slutfört det vi påbörjade. En sann hjälte ensam på väg mot mål! Kom gärna och heja längs vägen det är han värd!
Kämpa kämpa!! Hur många är det i svansen?

Grimpeur sa:

Heja Mattias! Underbart kämpat!

Mattias siste man ifrån Garpenbergkontrollen. Christopher har dessvärre brutit i Mora pga knäproblem. Han skall dock försöka komma förbi målet och hälsa.

Ankomst Uppsala 11.38 läser jag på sista fyra (officiella) från Garpenberg. Bra tajmat av hjältarna. Så grymt bra jobbat!!
Skickar även lite extra kraft till Mattias på sista milen hem.

På många sätt är det mycket jobbigare att vara långsam än att vara snabb. De riktiga hjältarna kommer alltid sist! Stort grattis!

bsandborgh sa:
På många sätt är det mycket jobbigare att vara långsam än att vara snabb. De riktiga hjältarna kommer alltid sist! Stort grattis!

Så sant!

Jag har sovit på alla kontroller och haft ganska gott om tid för vila mellan etapperna.

Har sett många hjältar komma in sent på kvällen eller natten bara för ”vända” i bingen och rulla vidare!
Djupt imponerad av Er!

Imponerande insats av samtliga, gratulerar till målgång!!
Nästa gång så vill jag (nog) vara med.... fan skrev jag precis det där?!

Arrangörsstaben kommer säkert att skicka ut en utvärderingsenkät till alla deltagare och funktionärer. Men en fråga kan vi inte ställa till dessa. Den är: Varför deltog du inte? Vi hade definitivt räknat med fler startande än 37 st speciellt som ett godkänt UTU innebär kassaskåpssäker startplats i nästa års PBP. (Max deltagarantal var satt till 100)
Hade det varit lättare att få fler deltagare om loppet varit klassiska 120 mil istället för 150?
Var datumet felvalt? Hade det varit bättre att köra några veckor tidigare istället för mitt i vanligaste semesterperioden?

För min del avstod jag pga datumet. Smäck i familjesemestern. Valde istället Södertäljes 100 milare som låg bättre till i tiden.

En feedback från publiken är att det skulle underlätta om cyklisterna var utrustade med nummerlapp, eller åtminstone en lapp med UTU på. Detta för att undvika fadäser som den med icke-Melker. Han undrade nog vad det var för idioter som stod vid vägen och hejade på en vanlig cykelsemestrande svensson.

Men det kanske inte är rando-mässigt med nummerlapp? (och givetvis en "onödig" kostnad)

fhloston sa:
En feedback från publiken är att det skulle underlätta om cyklisterna var utrustade med nummerlapp, eller åtminstone en lapp med UTU på. Detta för att undvika fadäser som den med icke-Melker. Han undrade nog vad det var för idioter som stod vid vägen och hejade på en vanlig cykelsemestrande svensson.

Men det kanske inte är rando-mässigt med nummerlapp? (och givetvis en "onödig" kostnad)

Om man får spinna vidare på det temat så kanske en cykelkeps ala Transcontinental race kunde funka och varför inte spot tracker för varje deltagare så internetcyklingen når nya nivåer :)

Ja de som inte startade får gärna ge input. För mig var det perfekt tidsmässigt detta år och längden lät lite lagom även om ambitionen i hjärnan övertrumfade övriga kroppsdelar denna gång.

Det är väldigt få svenska randonneurer som äger en Spot tracker. Det går iofs att spåra kontinuerligt med en Android eller iOS ”device” men det är lite ogörligt med tanke på batterilivslängd.

Mitt officiella skäl är att jag jobbar och täcker för de som har semester. Övriga skäl är att man som nybörjare kan tycka att det är lite i längsta laget, att det skulle kunna bli avancerad misär med annat väder så att det bli svårare att planera. och att man inte vet vilka mer som är med. Gissar att konceptet växer med åren. Som betraktare från sidan slås man av att det måste ha varit riktigt många vakna timmar för funktionärerna och att deltagarna omöjligt kunde fått bättre support då det verkligen är en gedigen skara långcyklare som ställt upp för alla andra.

150 mil är långt, och som nybliven långcyklare så är jag inte tillräckligt säker på min förmåga att härda ut i sadeln. + allt det Hasse skrev.

bsandborgh sa:
Det är väldigt få svenska randonneurer som äger en Spot tracker. Det går iofs att spåra kontinuerligt med en Android eller iOS ”device” men det är lite ogörligt med tanke på batterilivslängd.

Skulle det gå att skapa en app som skickar position till en server med jämna mellanrum, varje timme eller så? Den måste ju vara strömsnål så att alla vill använda den. Och om det är dålig med data-täckning, skicka som sms, eller köa, tills det går.

fhloston sa:
bsandborgh sa:

Skulle det gå att skapa en app som skickar position till en server med jämna mellanrum, varje timme eller så? Den måste ju vara strömsnål så att alla vill använda den. Och om det är dålig med data-täckning, skicka som sms, eller köa, tills det går.
Finns redan minst en. SWConnect. Max tid mellan automatiska uppdateringar 10 minuter eller manuell incheckning. Kopplas till Spotwalla.com där man kan skapa ett ”event” för loppet. De med riktig satellitetracker kan kopplas till samma sajt.

Jag ville så gärna prova cykla men "krockade(/eller om de var missförstånd) med den redan inplanerade semestern med familjen.

Hann inte kolla så mycket "live" denna gång men finska randogänget kör med nån app i mobilen som alltid registrerar platsen automatiskt när du använder mobilen. Känslan när jag cyklade där var att den inte påverkade alls batteriets livslängd. Går självklart inte att jmf Spot.
Bara testat en gång men positiv till den.
Kanske ni kan kolla med dem vad de har för erfarenheter o om de är nåt de rekommender.

För egen del var det aldrig egentligen aktuellt att anmäla mig. Dels passade det inte tidsmässigt och dels, och viktigare, så är jag betydligt mer fascinerad av att följa denna typ av evenemang från sidan än jag känner lockelse att delta. Helt enkelt för många timmars cykling per dag och för lite berg. Dock, om det hade passat tidsmässigt hade jag gärna varit med och hjälpt till i någon depå någon/några dagar. Denna gång var jag dock tyvärr upptagen med annat. Ur perspektivet att delta som funktionär är nog åtminstone ett par veckor tidigare att föredra för min del.

@Bengt Sandborgh. Vilka är det som du vill ha svar från? När jag tänkt efter antar jag att det egentligen måste vara den etablerade gruppen randonnörer som redan har LEL och PBP i sikte som uteblivit från UTU. Du/ni vill veta varför de inte körde ett eget prestigelopp som skulle kunna sätta Sverige/Norge på kartan. Jag kollade aldrig vad start kostade men med så bra service som erbjudits de som vill ha det kan jag inte tänka mig annat än att det var ytterst prisvärt. Mer som en cykelresa än en startavgift.

För den som blivit sugen på att cykla långt i Sverige men inte orkar vänta till nästa UTU finns ju alltid Length of Sweden Sverigetempot, http://sverigetempot.se/ . Nästa gång 2020. Lite längre, något plattare, mer skog, mer midnattssol och betydligt färre bemannade kontroller.

UTU hade jag gärna cyklat men ett krånglande ben sinkade det. Jag förstår poängen med att cykla till Trondheim. En långrunda med start i Uppsala som skulle locka mig än mer vore en moderna eriksgata, borde kunna bli åtminstone 1200 km med många fina vägar. 'Eriksgata - Ride Lika a King'

Delvis mitt i familjesemestern, och såklart hade 120mil vart mer ok. Var annars inställd på att köra detta sen det blev känt att det skulle genomföras. Istället kört MTB långloppscup tävlingar osv som passat att ta med bäbis och fru på.

"för lite berg" ... OK, kollar om ev justeringar av rutten med ännu fler höjdmeter till nästa gång ... :-)

Senast ändrad:
Först och främst, mina varmaste (!) gratulationer till alla cyklister men ffa arrangörerna som rott UTU i hamn.

På frågan varför inte fler deltog så kan jag bara svara för mig själv att datumet/n krockade med andra(s) semesterplaner och att det finns en gräns för hur mycket egentid man kan begära från familjen.

Tillbaka
Topp