160mm -> 140mm

fredrikw

Aktiv medlem
160mm -> 140mm
Om man kör Shimano-bromsar och vill ha en 140mm-skiva bak så sätter man bara en frambroms bak. Gäller detta generellt för alla bromssystem, eller är det något som man är tvungen att ta hänsyn till vid dimensioneringen av oket eller adaptern?

fredrikw

Aktiv medlem
160mm -> 140mm
Fast om oken, gaffeln och ramen har IS-fästen så används inga adaptrar alls... Men vad ni säger är att detta är en generell anpassning, och inte något som bromstillverkaren måste ha tagit hänsyn till?

Det specifika fallet jag tänker på är att jag har tänka att ha 140mm bak på min skivbromscross som har BB7-bromsar. Oken är mycket riktigt i det här fallet identiska, och då räcker det alltså med att sätta dit en frambromsadapter bak så passar det perfekt med en 140-skiva?

fredrikw

Aktiv medlem
160mm -> 140mm
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Du tänker helt rätt. 140mm-skiva fram verkar
> dock svårt att uppnå!

Bra.

Tektro Lyra-bromsarna har en modell för 140mm fram, om de nu är något att ha :)

oxr

Aktiv medlem
160mm -> 140mm
Standarden är utformad så att med exakt lika ok gjorda för 160 mm fram så blir det 140 mm bak. Vissa tillverkare väljer att göra olika ok fram och bak, andra justerar med hjälp av adaptrar och tredje vägen är att använda olika storlek på skivor.

Jag gissar att när standarden kom tänkte man att alla skulle köra med 160-skiva fram och 140-skiva bak.

(Typiskt Fredrik att alltid följa konventionen.)

fredrikw

Aktiv medlem
160mm -> 140mm
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Standarden är utformad så att med exakt lika ok
> gjorda för 160 mm fram så blir det 140 mm bak.
> Vissa tillverkare väljer att göra olika ok fram
> och bak, andra justerar med hjälp av adaptrar och
> tredje vägen är att använda olika storlek på
> skivor.

Sådär ja, där kom det formella svaret också, tackar för det.

> Jag gissar att när standarden kom tänkte man att
> alla skulle köra med 160-skiva fram och 140-skiva
> bak.
>
> (Typiskt Fredrik att alltid följa konventionen.)

Jo, man vill ju inte sticka ut i onödan...

cerro

Aktiv medlem
160mm -> 140mm
Klart du ska köra 140mm bak, mer behövs inte om man inte tänkt köra i alper eller andra långa backar utför. en adapter fram fungerar för 20mm mindre skiva bak. Så är det generellt för alla bromsar och adaptrar.

Topp