2,3 eller 2,6 däck, vilket är snabbast?

Nu handlar det här om grusrejsing men ändå...

"This is something echoed by Dylan Johnson, someone who is also a fan of using mountain bike tires. He reveals that he has found that the rolling resistance of a tire is more to do with the casing than its width. “You could have a 40-millimetre gravel tire with a good casing or a bad casing and the same with a 2.2-inch mountain bike tire,” he says. “The casing will be a bigger determining factor to how fast the tire is than its width.”

Johnson adds that the higher volume of a mountain bike tire inherently increases the tire’s puncture resistance as there is a larger contact patch on the ground. This allows for a thinner casing to be used which is both lighter and rolls faster. “For example, a Schwalbe Thunder Burt or Continental Race King 2.2 are fast XC race tires,” he says. “The casing is thinner than most gravel tires, which means that on gravel the rolling resistance is lower.”"

@kais01

2.8" däck i 120tpi vs 60tpi. (Rekon+)
Har du experimenterat något?

120tpi känns lockande för vikt och rullmotstånd, men får för mig det är känsligare för "rätt" lufttryck?

@kais01

120tpi känns lockande för vikt och rullmotstånd, men får för mig det är känsligare för "rätt" lufttryck?
nej inte direkt angående den skillnaden i dpi. men allmänt sett kräver ett däck med mjuk stomme antingen bredare fälg eller högre tryck för att fungera optimalt.

får man till detta föredrar jag det mjukare däcket. den som tryggt vill bomba ned för åreskutan lär tänka annorlunda:)

att tänka på att det är en del snömos när det gäller dpi, firmorna räknar på olika sätt...

@kais01

För mig ger 120tpi för lite dämpning i stök. Det blir lite mer studsbollkänslan. Dessutom ger ett lite styvare 60 tpi däck mer stöd och skydd vid vassa sten eller snabbare kurvor, åtminstone när man tycker om att köra med så låg tryck som går.

Sista åren har Maxxis bytt stommen av några bredare däck från 120tpi till 60tpi. Jag är nöjd med det, folk som kör mindre stökigt kanske inte.

inte alla 2.6” däck kommer i lika många gummi blandningar som 2.3 - 2.5 vilket brukar vara avgörande för min del. T.ex. 50-60a blandning ligger inte ens nära super mjuka 40a, som man vill ha för framdäck, minst 42a. Det finns fan inget roligt med lite grepp som dessutom släpper utan varning. Mönstret spelar stor roll förstås, men 60a (Dual) Minion är fan sämre some en framdäck än Aggressor Maxxterra 42a.

Samtidigt för bakdäck vill jag helst ha 60a. Man ska dock inte bedöma däckprestanda baserad på om de är schyssta bakdäck, då nästan allt funkar bra som en bakdäck.

För mig ger 120tpi för lite dämpning i stök. Det blir lite mer studsbollkänslan. Dessutom ger ett lite styvare 60 tpi däck mer stöd och skydd vid vassa sten eller snabbare kurvor, åtminstone när man tycker om att köra med så låg tryck som går.

Sista åren har Maxxis bytt stommen av några bredare däck från 120tpi till 60tpi. Jag är nöjd med det, folk som kör mindre stökigt kanske inte.
Egentligen… 120 iz more compliant. Men detta kan vi prata om enbart om vi jämför 1ply mot 1ply. Det du pratar om är upplevelse av stött, och jag upplever det med att man får mindre dämpning. Men tätare och tunnare trådar ger sig mer, därmed har mindre rull motstånd. T.ex: jag gillar Maxxis Double Down för hur dem känns när man rullar på mindre stök men man får mer stryck i stenpartier jmfrt med riktig DH casing. Att göra det ännu roligare, vissa däckkorv ger dämpningseffekt. Ännu bättre: Schwalbe procore iz amazing för det - när den fungerar… vilket gör den sellan

Tillbaka
Topp