2022 UCI Mountain Bike World Cup (XCO/XCC/DHI)

Tycker det var bra race, som vanligt, sen är ju redbull produktionen sällan klockren med var dom visar i bild.
Men bra kommentatorer är de ju
Kommentatorerna är bra. Bart är kunnig som fan. Britten säger ju mest självklarheter som typ "If it starts to rain it might get slippery". Sen har jag svårt för den där dialekten men det kanske man inte måste hålla mot honom. Han verkar mest vara satt där för att piska upp stämningen(och Bart) och det är han väl ändå ok på.

Jo, visst kan det bli lite fajter längre bak, men om första och andra plats var det ju ingen fajt idag efter att det etablerats ordentliga luckor vilket var rätt tidigt i loppet.

Sen får jag erkänna att jag inte var superkoncentrerad och satt och följde avstånden mellan t.ex. åttan och nian.

Mitterwallner är ju svårbedömd idag. Hon tappar tid på de i täten även efter hon fått cykeln fixad. Helt klart hade hon dock varit längre fram utan kraschen. Sen påverkar ju garanterat adrenalinpåslag och löpningen i början. Jag tror inte hon hade vunnit utan kraschen. Inte säker att hon tagit Jenny heller. Topp 5, stor sannolikhet.
Hmm ja topp 5 tror jag nog hon hade klarat. Hon har ju en jävla uthållighet men saknar explosivitet jämfört med en hel del andra. Ser ju typ ut att vara 12 år. Känns lite som en ungdom som tävlar mot vuxna (på sätt och viss sant). Ska bli spännande att följa hennes karriär

Oturen tar inte slut för Marine Cabirou. Frakturer på tre ryggkotor efter flygturen i stubbsektionen. Hon har ju inte hunnit komma tillbaka till den form hon visade 2019, efter både ett benbrott och en fraktur på en ryggkota under 20-21.

Kommentatorerna är bra. Bart är kunnig som fan. Britten säger ju mest självklarheter som typ "If it starts to rain it might get slippery". Sen har jag svårt för den där dialekten men det kanske man inte måste hålla mot honom. Han verkar mest vara satt där för att piska upp stämningen(och Bart) och det är han väl ändå ok på.
Rob Warner är ju DH-kille så det är kanske inte så konstigt att han pratar väder och låter Bart stå för XC kunskapen. ?

Oturen tar inte slut för Marine Cabirou. Frakturer på tre ryggkotor efter flygturen i stubbsektionen. Hon har ju inte hunnit komma tillbaka till den form hon visade 2019, efter både ett benbrott och en fraktur på en ryggkota under 20-21.
Ush! Det var en obehaglig krasch :/
Såg att Camille Balanche vurpade på träningen också.. fruktansvärt mycket lera.. ?

Lenzerheide

Idag fredag 8 juli
XCC damer och herrar kl 1735

Lördag 9
DHI damer kl 1225
DHI herrar kl 1345

Söndag 10
XCO damer kl 1045
XCO herrar kl 1300

slut på meddelandet

Senast ändrad:
Lenzerheide

Idag fredag 8 juli
XCC damer och herrar kl 1735

Lördag 9
DHI damer kl 1225
DHI herrar kl 1345

Söndag 10
XCO damer kl 1045
XCO herrar kl 1300

slut på meddelandet
Blir sjukt spännande. För alla: Synd att Richards åkt på coronan för lecomte verkar ju helt oslagbar för tillfället. Är Tom Pidcock med idag? Någon som vet om vi kommer få se MVDP i år på xc? Han är ju rätt sparsmakad på IG..

Pidcock får nog gasa ordentligt om han ska hinna till starten med tanke på att det inte var så lång stund sedan han gick i mål på touretappen!
1657294835864.png

MvdP kommer nog att skippa denna helg i alla fall:
1657294974219.png

Var ju några veckor sen senast så det blir ju lite intressant att se hur formen utvecklats för cyklisterna.

Pidcock får nog gasa ordentligt om han ska hinna till starten med tanke på att det inte var så lång stund sedan han gick i mål på touretappen!
Visa bilaga 566090

MvdP kommer nog att skippa denna helg i alla fall:
Visa bilaga 566091
Ja men det är enkelt fixat med en helikopter och 500g sockerlag. Fasen jag vill se Pidcock, mvdp och.. ehh hmm ja bara de två helt enkelt i samma tävling

Slår hon av lite på sista varvet för att hon känner sig säker eller är det bara att de andra jagar hårt och hon får betala lite för attacken som gör att de tar in ett antal sekunder rätt kvickt?

Gillade annars att hon höll sig rätt kall under första halvan av loppet. Bra positionerad men lite mer kontrollerad än i några andra lopp där jag tyckt hon kanske eldat lite för kråkorna under första halvan av XCC-loppen. När hon sen väl eldade på idag var det ett helt lass kol som slängdes in på en gång. Var lite orolig att hon gått för tidigt, men det höll ju.

Slår hon av lite på sista varvet för att hon känner sig säker eller är det bara att de andra jagar hårt och hon får betala lite för attacken som gör att de tar in ett antal sekunder rätt kvickt?
Kändes inte som hon slog av nämnvärt utan det var nog Keller och de andra som gick extremt hårt uppför. Jenny kände nog också att om hon bara var först på toppen så skulle det nog gå vägen. Hon var snabbast utför idag.

Kollar varvtiderna på UCI.

Känns väl som att Jenny hade det under rätt bra kontroll de sista två varven. Snyggt!

428ED1A3-E574-4DF3-BA7F-6DDACCC5DCD2.jpeg

Hon och neff är väl lite mer tekniska än de andra i "den generationen". Sen är väl tex Eve teknisk på ett annat sätt o kan få för sig att hoppa av och springa genom ett hörn mitt i allt.

De tre i täten(Rissveds, Keller & Lecomte) ser klart starkast ut i dag.
Hoppas att Rissveds har sparat lite på krutet till de två sista varven.

Tyckte Lecomte såg ut att bara vänta på att köra ifrån i början men nu börjar jag fundera. Keller hade ju bra fart på slutet i fredags. Kan bli farlig på slutet.

Keller verkar släppa Rissveds och Lecomte någon meter då och då.
Kanske bara taktik, eller så börjar hon bli sliten.

Hon ser onekligen ut att vara den som sliter mest. Å andra sidan är de två andra svåra att läsa tycker jag.

Tappade inte Keller ganska mkt på Rissveds fort för att sedan stabilisera det lite? Var det något tekniskt misstag inblandat? Missade precis när luckan uppstod.

Tappade inte Keller ganska mkt på Rissveds fort för att sedan stabilisera det lite? Var det något tekniskt misstag inblandat? Missade precis när luckan uppstod.
De var ihop vid passering 21.7 km. Sedan visar produktionen lite andra cyklister i ca en minut. När nästa klipp visar Rissveds så har hon hux flux en lucka till Keller på ca 7-8 sekunder.
Uppfattade inte heller om något speciellt hände med Keller.
Kanske bara var trött. Inte helt orimligt:giggle:

Tillbaka
Topp