..

..
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Att ekrarna skruvar ur sig beror på att
> ekerspänningen är ojämn i hjulet. Även ett
> helt spikrakt hjul kan ha ojämn ekerspänning och
> även svindyra fabriksbyggda hjul kan levereras
> på detta sätt från fabrik.
> För att lösa detta behöver hjulet riktas upp
> med jämn och korrekt ekerspänning av någon som
> kan bygga hjul.

Frånsett att vissa hjul bara verkar provmonterade från fabrik brukar skruvförband av alla slag sträcka och sätta sig, varpå man bör känna på dem och dra åt vid behov. En ekernyckel för en dryg femtiolapp är en bra investering.

Och igen, en momentnyckel. :)

..
Kristoffer R skrev:
> Frånsett att vissa hjul bara verkar provmonterade
> från fabrik brukar skruvförband av alla slag
> sträcka och sätta sig, varpå man bör känna
> på dem och dra åt vid behov. En ekernyckel för
> en dryg femtiolapp är en bra investering.

Problemet är att många som drar åt lite "vid behov" har ingen koll och drar åt så ekerspänningen blir ojämn. Då kommer man få fortsätta att dra åt i all evighet. Välbyggda hjul behöver i princip aldrig justeras. Välbyggda hjul är även masserade så att de satt sig innan man cyklar på dom.

..
jt = precis det jag är orolig för, spänner man runt litegrann, så har man snart ett helt oinställt hjul och som är skitdrygt att få till. så ska somsagt skicka in hjulen o dem får fdra åt allting riktigt mycket o ställa in det så.

kristoffer : får kolla på de, bara använt tång när jag skruvat fast igen några gånger.

..
Supertramp skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stuvstaix skrev:
> >
>
> > -----
> > > Shindou skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Din svenska får mig att kräkas..
> > >
> > > En punkt eller tre punkter. ALDRIG TVÅ.
> >
> >
> > Varför inte?
>
> Av respekt för språket.

Vill en agera respektingivande språkpolis så är det tyvärr trist när du inte kan reglerna själv. En punkt sätts aldrig tre gånger, utan det är en ellipsis vilket är ett eget typografiskt tecken. Tre punkter är tecken på en ”amatör”, vilket i sig inte är fel alls …

Tack å hej..

..
gabbeon skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > Snygg debut. Är du Tille ?
>
> Antagligen.

Nä, bara vänsterextremist mot språkvåld.

..
uagamlingen skrev:
> Hur gick det på Roslagshösten? Vann du? ;-)

Plats 54, undrar vad som hände - lera i dojorna igen? :-)

..
Om ni måste veta, så kraschade jag med 400 meter kvar o låg vid tillfället o laddade upp inför spurten.. så går de väl om någon ska tränga sig in i ledet o tvinga han 2 framför att tvärbromsa o jag slappnade nog av för ngra hundradelar o var inte med på att ngn skulle tvärbromsa på en raksträcka inför upploppet. Vi valde att gå för fots i mål, kändes mest sportsligt eftersom en annans cykel gick sönder, så även om min inte gick sönder, så kändes det sportsligt och fair. Skulle egentligen sen ha varit dnf, men vi råkade gå förbi sensorerna, så vi fick tider ändå. sen även om jag kunde fortsatt.. men annars så är jag rätt nöjd, för var itne särskilt jobbigt alls.. som ett vanligt träningspass med klubben. Negativa är väl att man måste bromsa sig uppför och det gynnar inte mig som är stark uppför o betydligt svagare nedför. så tråkigt att dessa klungor alltid ska gynna dem tunga muskulösa cyklisterna som är snabba nerför. Medel var väl annars typ 39:), riktigt dåligt snurr dock, så man fick ta initiativ själv om man ville dra... kändes som att hälften av alla 25 aldrig drog, nu var inte jag i rotationen längst fram hela tiden, men drog ändå en del=)

i det stora hela ändå nöjd!=)

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
> Om ni måste veta, så kraschade jag med 400 meter
> kvar o låg vid tillfället o laddade upp inför
> spurten.. så går de väl om någon ska tränga
> sig in i ledet o tvinga han 2 framför att
> tvärbromsa o jag slappnade nog av för ngra
> hundradelar o var inte med på att ngn skulle
> tvärbromsa på en raksträcka inför upploppet.

Det kan också ha att göra med att det inte var en tävling.

Bra att ni klarade er undan allvarligare skador, men allvarligt talat och för nittioelfte gången i den här tråden: vill du börja tävla så börja tävla.

..
emilh skrev:
> cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
> -----
> > Om ni måste veta, så kraschade jag med 400
> meter
> > kvar o låg vid tillfället o laddade upp
> inför
> > spurten.. så går de väl om någon ska
> tränga
> > sig in i ledet o tvinga han 2 framför att
> > tvärbromsa o jag slappnade nog av för ngra
> > hundradelar o var inte med på att ngn skulle
> > tvärbromsa på en raksträcka inför
> upploppet.
>
>
> Det kan också ha att göra med att det inte var
> en tävling.
>
> Bra att ni klarade er undan allvarligare skador,
> men allvarligt talat och för nittioelfte gången
> i den här tråden: vill du börja tävla så
> börja tävla.

+1

Att skylla på andra för att man inte håller sig bra positionerad inför backarna känns inte särskilt elit. Man måste utnyttja sina styrkor och anpassa sin körning och position i klungan efter det.

..
> Negativa är
> väl att man måste bromsa sig uppför och det
> gynnar inte mig som är stark uppför o betydligt
> svagare nedför. så tråkigt att dessa klungor
> alltid ska gynna dem tunga muskulösa cyklisterna
> som är snabba nerför.

Det är väl fritt fram att gasa i uppförsbackarna, få med sig ett par andra starka cyklister och lämna tjockisarna bakom sig?

..
> riktigt dåligt snurr dock, så man fick ta
> initiativ själv om man ville dra... kändes som
> att hälften av alla 25 aldrig drog

Jag tror knappast att alla i elitklungan hjälper till solidariskt och drar lika mycket heller, bara att vänja sig vid det... ;-)

..
man ska ju hålla ihop klungan och dem tyngre cyklisterna va nästan sura om man drog för snabbt uppför, känns som att det bara är ngn ursäkt för att dem ska kunna utnyttja just sina styrkor, jag förstår såklart att dem som väger 90kg inte har samma förutsättningar uppför som mig som väger 65, men tvärtom utför istället, så hur man än gör så kommer det aldrig att passa alla, men på riktig tävling kanske alla utnyttjar sina styrkor bättre och det blir en helt annan klungbildning. men jag skyller verkligen inte på någon at all, varken kraschen eller att de går snabbt utför och hålla igen uppför. allt går nästan att undvika mer eller mindre och jag tar absolut
mitt ansvar i det som hände.

men kanske inte tar lågprofildäck till nästa lopp utan högprofil med facit i hand,men jag könde för att ha klättringshjul kanske går lite lättare då, vem vet. Går alltid att experimentera. Annars vare som sagt oerhört roligt. perfekt väder, bra evenemang av Fredrikshof. Sen får man uppleva att en krasch inte gör särskilt ont trotsallt och det är viktigt att man slipper vara passiv för att inte krascha i framtiden. hade jag eller någon annan gjort sig illa nu, hade man definitivt haft det i baktanke i framtiden=)

..
men i riktig tävling siktar man ju på att vinna och inte att få en bra tid, så blir ju en liten annan sak. spelar ingen roll om det går 30 eller 45, den som kommer först vinner.. i motionslopp går ju allting ut på att du vill cykla på en bra tid och inte ytävla mot övriga deltagare så mycket förutom en spurt och tempohöjning på slutet med lite prestige!=)

..
Negativa är
> väl att man måste bromsa sig uppför och det
> gynnar inte mig som är stark uppför o betydligt
> svagare nedför. så tråkigt att dessa klungor
> alltid ska gynna dem tunga muskulösa cyklisterna
> som är snabba nerför.

Ok, men varför stack du inte i backarna? För du behandlade det här som en tävling och du är irriterad över farten uppför, det måste ju varit ett ypperligt tillfälle att kränka lite folk.

Bra iaf att du klarade dig från skada.

Edit: såg nu att du redan svarat. Min erfarenhet är att snabbgrupperna på motionstävlingar oftast består i vart fall till viss del av tävlingscyklister och att lojaliteten inom klungan oftast är noll. Skumt om någon blir irriterad på dig för att du är en starkare cyklist. Nästa gång så bara skit i det och stick. Du kommer få med dig dom starkaste så bildar ni en ny bättre klunga!

Senast ändrad:
..
Alltså, på tävling blir det alltid nervöst i klungspurterna och man måste vara på alerten. På motionslopp är det ännu värre då en del kanske knappt kan hantera cykeln när det blir stressigt. Klart att du ska tävla för att lära dig tävla men som jag sagt förut så tjänar även lopp som RH sitt syfte för att bli van med klungan.

..
Vadå för klunga? Är det inte tvåpar under lopp som RH? För att få ordentlig klungvana så måste man köra i stora klungor. Det handlar om mer än att bara hålla lagom avstånd till framförvarande cyklist, saker som att avancera i klungan med så lite energi som möjligt är svårt att lära sig någon annanstans.

..
De snabbklungor jag kört i motionslopp har varit lika grötiga som tävling, men så har det inte varit tal om 2-par eller mastergrupper och de som medverkat är de som man ser på tävlingarna också. Fast å andra sidan, det är väl det där som SCF vill få bort. S.k svartrejs Hur de kört på RH har jag ingen aning om får jag väl erkänna, är det 2 par som gäller tappar det ju relevans som sagt var.

..
naah, vi är en snabbklunga som startar först, eller ahh, efter swedbank-gänget=)... sen var ju klungan inte så organiserad.. skiftade allt mellan ett led 2 led och rulla åt både vänster och höger... sen fick man somsagt anstränga sig om man vill vara framme.. om man stannade i ledet, så kommer man inte frammåt, så man måste gå ur på egen hand, dvs ingen naturlig rotation. så det var ju inte särskilt effektivt kört ändå.
vi var väl förövrigt runt 20-25 i klungan!=)

..
Apropå gnällspikar.

Sen när du blir proffs och skall kommunicera med sponsorer och fans så underlättar det om du också tränar på att använda "punkt" och stor bokstav när du skriver. Bara för att du har bra lungkapacitet och kan skriva ett inlägg på ett andetag innebär inte att mottagaren gör detsamma när vederbörande läser.

..
Visst kan du få bra tips på ett forum... men ska du lära dig så gå med i en klubb! Att harva själv kan vara fostrande och bygga pannben. Dock är inte det i närheten av verkligheten.

Det finns så oerhört mycket teknik vid klunkkörning etc. Det gäller att vara taktisk, ligga steget före. Det bygger på taktkänsla!

Delta i ett snabbpass och se om du har pulver kvar i benen och bygg dig rikare på erfarenhet.
Bygg upp din styrka etc med långsiktighet aldrig för mycket last på för liten tid.

Att jämföra cykel med fotboll är ju bara löjligt, en match innebär i korta slag 10 km löpning i moderat tempo.

..
haha har gått lite frammåt sen jag gjorde tråden, jag har ju varit med i klubb ganska länge o tränar i klunga 5 gånger i veckan sen typ 7 veckor tillbaka drygt, så nog kan jag köra i klunga. inga problem alls. Känner mig förövrigt i riktigt bra form, så får se vad det leder till nästa säsong med en hel del vinter/försäsongsträning.

..
> haha har gått lite frammåt sen jag gjorde
> tråden, jag har ju varit med i klubb ganska
> länge o tränar i klunga 5 gånger i veckan sen
> typ 7 veckor tillbaka drygt, så nog kan jag köra
> i klunga. inga problem alls. Känner mig
> förövrigt i riktigt bra form, så får se vad
> det leder till nästa säsong med en hel del
> vinter/försäsongsträning.

Ska du plocka ut elitlicens?

..
Att köra i klubbens klunga är ganska enkelt.
Det är en stor skillnad när konkurrenterna inte är så förlåtande. Du lär få smaka asfalt och diken några gånger om du inte blir lite ödmjuk inför uppgiften.

..
Miss Lycka skrev:
> Att köra i klubbens klunga är ganska enkelt.
> Det är en stor skillnad när konkurrenterna inte
> är så förlåtande. Du lär få smaka asfalt och
> diken några gånger om du inte blir lite ödmjuk
> inför uppgiften.

Äh, klart killen ska ha attityd, att vara mesig leder ingen vart. Så nej, bli inte ödmjuk inför uppgiften, tvärtom, fortsätt tro på dig själv Johan och fortsätt satsa!

..
uagamlingen : nää, blir nog herrlicens nästa år till att börja med!=), ändå väldigt ny inom den här sporten.
du kör också i UNI eller?, namn?=)

7 veckors träning i klunga innebär inte 7 veckors landsvägscykling. Asså jag kan utan och innan regler om hur man cyklar i klunga, men klart jag är långt ifrån fullärd angående hur man ska ligga i klungan i olika lägen av lopp, då jag inte kört ett riktigt seriöst lopp än, egentligen till 0% lärd med andra ord.
Är det förövrigt jag som är jävligt bra på att göra mig missförstådd eller är det andra som är trångsynta och vill hitta fel i allt jag skriver:D...

Och jag är ödmjuk, men med en vinnarskalle och tjurighet som få. Hur många utan vinnarskalle, en förmåga att aldrig ge upp, alltid tro på sig själva en förmåga att hitta nya mål ur allting kommer dit dem vill. Jag har också en oerhört vilja att överbevisa andra, så när jag hör att saker inte går, så vill jag alltid överbevisa att det går. Om folk säger att jag inte kommer lyckas, så blir jag med andra ord bara mer taggad o vill överbevisa att dem hade fel. Går man 100% all in på något så ser jag ingen anledning till varför jag inte skulle kunna lyckas, men allting är på mina axlar och ingenting kommer gratis, jag vet mina förutsättningar. Klart det finns faktorer man inte kan gömma sig ifrån, men dem som har viljan når ofta dit dem vill och mycket handlar om att man måste tro på sig själv och man måste våga för att nå dit man vill.. Nu kommer förmodligen ni med "varför jag inte ville tävla i år" och få en läxa och se hur hårt det egentligen är, men jag finner ingen anledning till att förlora då jag inte känt att jag kunnat avsluta loppen på ett bra sätt. Jag tävlar när jag känner mig förberedd för uppgiften och det har jag absolut inte gjort denna sommar, glöm inte att jag fortfarande är en rookie. Jag älskar utmaningar, det är precis vad jag brinner för i livet och jag kommer inte ge upp för 5 öre.

och nä, jag pallar inte korrekturrätta det jag läst, back 2 school.

..
Jag startade i samma grupp som du i RH och vill minnas att det var någon som körde med en GoPro under sadeln. Kommer dock inte ihåg om han hängde med hela rundan, kanske var det du rentutav? Nyfiken på om vurpan, som inträffade snett framför mig, finns fångad på film månne?

..
xenomorf : är du också från uppsala eller?

thehank :nope, de va inte jag som hade, men tror den tog slut med ström. men de var iaf ngn som bromsade in väldigt tvärt på raksträcka, var förmodligen ngn som trängde sig in i ledet framför honom och jag var absolut inte med o hann inte bromsa in då jag precis var påväg in o lägga mig bakom, hann knappt reagera, sov för ngn hundradel. Men ingen gjorde sig illa, så det var okej, usch för den som trängde sig in. på en raksträcka 400 meter innan mål, så ska man inte behöva bromsa in skarpt in när alla trycker på innan spurten.

..
> xenomorf : är du också från uppsala eller?
>
> thehank :nope, de va inte jag som hade, men tror
> den tog slut med ström. men de var iaf ngn som
> bromsade in väldigt tvärt på raksträcka, var
> förmodligen ngn som trängde sig in i ledet
> framför honom och jag var absolut inte med o hann
> inte bromsa in då jag precis var påväg in o
> lägga mig bakom, hann knappt reagera, sov för
> ngn hundradel. Men ingen gjorde sig illa, så det
> var okej, usch för den som trängde sig in. på
> en raksträcka 400 meter innan mål, så ska man
> inte behöva bromsa in skarpt in när alla trycker
> på innan spurten.

Att sitta och slumra till i klungan inför en spurt är samma sak som att be om att gå på hjul och krascha. Det armbågas, det bromsas, det rycks, det vinglas och det är ett jäkla rackarspel i spurterna. Är man inte med på noterna är det bättre att rulla in bakom för att undvika krasch. Eller dra igång en långrökare innan alla andra hinner reagera och hoppas att benen räcker ;-)

Senast ändrad:
..
hahha joo men ellerhuur, som ryktena om den där cykelbudkillen och att det var hans första lopp... som i sin tur tvärdrog iväg inför en backe med en mil kvar och höll undan o vann med säkert en minuts marginal. Ingen trodde det skulle hålla, jag funderade på att rycka med o köra ikapp honom, men ingen verkade vilja hänga med, så orkade inte ta ut mig för att det sedan inte ska hålla. Ingen trodde han var så stark, han såg inte så proffsig ut och tror inte han hade ngn vidare cykel om jag nu minns rätt.. han hade legat rätt långt bak nästan hela loppet iaf o inte varit framme så mycket vad jag kom ihåg. sjuukt kul med överaskningar.

Senast ändrad:
..
> hahha joo men ellerhuur, som ryktena om den där
> cykelbudkillen och att det var hans första
> lopp... som i sin tur tvärdrog iväg inför en
> backe med en mil kvar och höll undan o vann med
> säkert en minuts marginal. Ingen trodde det
> skulle hålla, jag funderade på att rycka med o
> köra ikapp honom, men ingen verkade vilja hänga
> med, så orkade inte ta ut mig för att det sedan
> inte ska hålla. Ingen trodde han var så stark,
> han såg inte så proffsig ut och tror inte han
> hade ngn vidare cykel om jag nu minns rätt.. han
> hade legat rätt långt bak nästan hela loppet
> iaf o inte varit framme så mycket vad jag kom
> ihåg. sjuukt kul med överaskningar.

Det var ju precis exakt så som DU skulle ha gjort. Istället för att klaga i efterhand på att tjockisarna i klungan drog ner tempot i backarna eller att det vinglades i spurten. :-)

..
uagamlingen skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Ja, motionslopp är verkligen ett ställe för
> > överraskningar.
>
> Vaknat på fel sida idag?

Tror det är samma sida som de flesta dagar.

..
GoranS skrev:
> uagamlingen skrev:
> -----
> > Miss Lycka skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ja, motionslopp är verkligen ett ställe
> för
> > > överraskningar.
> >
> > Vaknat på fel sida idag?
>
> Tror det är samma sida som de flesta dagar.

:-)

Tillbaka
Topp