..

..
Erik Karlsson, cyklar för Göteborgs CK körde milen på 33 höga i helgens löpning i Alingsås, enligt dagens Alingsås Tidning.
"Brukar" hamna topp 5-10 i långlopp mtb, så nog går det springa och cykla snabbt. :)

..
Alla säger ju att cykling är en hälsosam sport men ändå så äre ju en väldigt konstig rörelse som man måste varva med annat, så man kanske blir mer skadebenägen vid andra aktiviteter istället...
Det kände man somsagt bara idag. Sedan kanske man måste varva med en del stabiliseringsövningar för knäna är min tanke, annars kommer säkert skador med tiden, samt att man inte kommer kunna springa utan att få ont i knäna i framtiden.. Bra att få ett wakeup-call liksom och börja med mer stabiliseringsövningar o kanske varva med excentrisk träning ibland!=)

edit. Såg det sista inlägget här i efterhand. Det låter grymt, men asså det handlar väl kanske lite om vad man är för typ av cyklist och såklart om man tränar både cykling o löpning eller enbart en av dom som i mitt fall hittills..

Senast ändrad:
..
Jag får nog börja köra på att springa lite nu o då.. men samtidigt är man ju lite nojjig över skaderisken..
Jag får helt enkelt känna efter jävligt noga så jag inte drar på mig ngt knäproblem så cyklingen drabbas...=)

..
Hahah jag bor nog inte på rätt ställe för skidor, knappt att jag ser ett bra skidspår i uppsala, annars hade det absolut varit ett alternativ under snömånaderna=)... En sak jag däremot funderat på är o flytta till Spanien eller något under vintermånaderna... går ju när man pluggar distans,men då gäller det ju o kirra jobb så man har ngnstans o bo och har råd med levnadskostnaderna o de är ju inte enkelt om man inte är extremt duktig på det spanska språket :D

..
ante_hedis skrev:
-------------------------------------------------------
> Löpning funkar bra så länge du varvar med lite
> cykling :)

Vad menar du med "funkar"?
Är det effektivt? Alltså givet att målet är att bli en bättre tävlingscyklist. Jag har för mig att vissa till och med påstår att löpträning kan ge negativ träningseffekt (med avseende på prestation på cykel).

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
> Supertramp, vad skulle du rekommendera för
> träning att varva med då?=))

Vet inte, jag är inte tillräckligt påläst när det gäller träningslära. Men i din situation med tydligt mål att så snabbt som möjligt prestera bra i cykeltävlingar jag skulle försöka kolla upp vad experter och studier säger innan jag började löpträna som del av träningsupplägget.

Men om jag ändå skulle rekommendera något baserat på mina begränsade kunskaper så skulle det nog vara styrketräning. Att tex öka maxstyrka i ben är väl något som tar tid, och då är det väl vettigt att göra detta redan nu denna första "off-season" i din väg mot elitsatsning.

..
Jag antar att du har/planerar att införskaffa en trainer eller annat (rullar, Monark, spinningcykel etc) som ger möjlighet till inomhuscykling i vinter? Om det blir en riktig grisvinter vädermässigt så blir det nog alltför lite cyklat annars.

Alternativträning kan säkert vara lämpligt att varva med just nu, men jag tror inte det är en bra idé att mest köra det hela vintern (inte för att jag vet något om elitträning men ändå...).

..
Supertramp skrev:
> ante_hedis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Löpning funkar bra så länge du varvar med
> lite
> > cykling :)
>
> Vad menar du med "funkar"?
> Är det effektivt? Alltså givet att målet är
> att bli en bättre tävlingscyklist. Jag har för
> mig att vissa till och med påstår att
> löpträning kan ge negativ träningseffekt (med
> avseende på prestation på cykel).

Löpning är en del av min träning som min coach har lagt in, så jag tror inte att det är skit. :)
Men man ska ju inte bara springa..

..
Jag får kolla på ngt sånt, eller så kör jag mtb utomhus... Känner att det kanske blir roligare med cykel året om än att köra inomhus=), så kanske ngn billigare beggad mtb o köra i snön med=).

Jag får köra enbart cykel, med knäträning på sidan om, så man slipper köra löpningen om det försämrar...

Ante : hmm. Nu blir man osäker för vad som gäller hehe:D , kondition kanske löpningen ger, men man kanske förlorar sin riktiga styrka för mig som satsar på att bli stark i rycken??... eller är det kanske maxintervaller som gäller för att det ska ge något hmm ...

Jag känner att jag har sån förjävlig träningsverk efter ETT löpningspass, det måste ju betyda att dem är väldigt olika, men det säger iofs inte att de inte är en bra kombo..

äsh, bara lite tankar!=)

Senast ändrad:
..
Nu vet jag inte vilka vetenskaplliga belägg som ligger till grund för denna artickel, men här säger man att den "gyllene regeln" är att träningen ska vara cykelspecifik:
http://cyclingtips.com.au/2009/01/running-to-supplement-your-cycling-training/

In the end, running does not mimic the demands of cycling, and the golden rule is keep your cycling training specific . Cycle specific training will not only condition the appropriate muscles (in terms of physical and biochemical properties) but will also adapt the appropriate neuromuscular pathways. However, I feel that keeping a small level of running fitness is beneficial for times when circumstances don’t allow for a ride. A run can be a great aerobic alternative

..
Rörelsemönstret är som sagt helt annorlunda.

Men jag tänker mig att t.ex. för den centrala kapaciteten så är olika konditionsgrenar ganska utbytbara. Så att köra fyror på trainern, där målet främst är att öka den centrala kapaciteten, så är det ganska likt att köra typ tusingar på löparbanan. Inte identiskt, men mer likt än när det kommer till tröskelpass, distanspass eller spurtövningar.

Men bäst är väl att Micke S får svara. Du ska inte ta våra motionärsspekulationer på alltför stort allvar.

..
Om jag hade fått gissa så skulle jag tro att längdskidåkning, helst då skejt, är bra komplement till cykling. Kan även tänka mig att skridskoåkning inte är så dumt heller.

..
DT skrev:
> Rörelsemönstret är som sagt helt annorlunda.
>
> Men jag tänker mig att t.ex. för den centrala
> kapaciteten så är olika konditionsgrenar ganska
> utbytbara. Så att köra fyror på trainern, där
> målet främst är att öka den centrala
> kapaciteten, så är det ganska likt att köra typ
> tusingar på löparbanan. Inte identiskt, men mer
> likt än när det kommer till tröskelpass,
> distanspass eller spurtövningar.
>
> Men bäst är väl att Micke S får svara. Du ska
> inte ta våra motionärsspekulationer på alltför
> stort allvar.

Tänker samma, har man inte möjligheten att sätta sig på cykeln är det grymt komplement. Ta skidlandslaget till exempel, tränar extremt mycket löpning under sommaren.

..
landen skrev:
> Ta skidlandslaget till exempel, tränar extremt
> mycket löpning under sommaren.

Varför då? För att de inte har obegränsad tillgång till snö, eller för att det är mer effektivt jämfört med att bara träna på skidor?

Jag vet själv inte svaret, men det vore relevant att veta innan man kan dra någon eventuell slutsats om huruvida de som lägger upp träningen för skidlandslaget har kommit fram till att löpning som komplement ökar effektiviteten på träningen.

..
ante_hedis skrev:
> Löpning är en del av min träning som min coach
> har lagt in, så jag tror inte att det är skit. :)

Intressant. Hur motiverar coachen detta upplägg?

..
Myrlöpning är ju f.ö. inte ovanligt bland skidlöpare. En vattnig myr är inte lättsprungen. Jag inbillar mig att det kan vara fördelaktigt även för andra idrottare som vill träna centrala kapaciteten med löpning men minska skaderiskerna genom att man blir av med löpningens stötighet. Nu är väl Uppsala inte känt för sina myrmarker, men att hålla sig ute i terrängen kan kanske vara något att fundera på i alla fall.

..
GoranS skrev:
> Myrlöpning är ju f.ö. inte ovanligt bland
> skidlöpare. En vattnig myr är inte
> lättsprungen. Jag inbillar mig att det kan vara
> fördelaktigt även för andra idrottare som vill
> träna centrala kapaciteten med löpning men
> minska skaderiskerna genom att man blir av med
> löpningens stötighet. Nu är väl Uppsala inte
> känt för sina myrmarker, men att hålla sig ute
> i terrängen kan kanske vara något att fundera
> på i alla fall.
>

Det märks att du inte har orienterat ;)
Lunsen är ju ett klassiskt grisområde :)

..
Nej, jag är varken ngn orienterare (även om jag tyckte det var rätt kul med orientering på idrottsdagarna i skolan) eller Uppsala-kännare. Men, desto bättre om det finns riktig myrmark att tillgå!

..
Om jag får gissa så är nog roddmaskin (tex Concept2) en alternativ träning som skulle kunna vara effwktiv även för att förbättra cykelprestation. För det är väl samma primära muskler? Cyklister brukar prestera bra på Concept2, vilkrt också talar för att det är så. Fast å andra sidan, om du av är på ett gym med roddmasin har de med störsra sannolikhet även en motionscykel, vilket såklart är ännu mer likt vanlig cyköing.

..
Den ultimata alternativträningen är ju självklart crosstrainer. Iaf om man vill köra SUB-3 på CV. Det och en personlig coach med fokus på muskeluppbyggnad så är man hemma.

..
Självklart är det bra att blanda in löpning om man lever ett normalt liv. Löpningen medger att man har en alternativ konditionsträningsform som man kan ta till när det av olika skäl inte går att cykla. T ex för att man är på en resa i tjänsten, eller på besök hos vänner eller släktingar där ingen cykel finns att tillgå, eller när vädret lämpar sig illa för cykling men där löpning går an. För att få vettig nytta av såna pass behöver man ha en grundläggande löpvana, för att inte riskera att skada sig. Så ett löppass i veckan under vinterträningen, det ser jag som ytterst vettigt. Inte om man är proffs och inte behöver jobba. Då räknar jag med att man alltid kan cykla. Men för oss vanliga dödliga...

Jag kommer att köra just ett, ibland kanske två, löppass i veckan av ovan nämnda skäl.

..
Supertramp skrev:
> Om jag får gissa så är nog roddmaskin (tex
> Concept2) en alternativ träning som skulle kunna
> vara effwktiv även för att förbättra
> cykelprestation. För det är väl samma primära
> muskler? Cyklister brukar prestera bra på
> Concept2, vilkrt också talar för att det är
> så. Fast å andra sidan, om du av är på ett gym
> med roddmasin har de med störsra sannolikhet
> även en motionscykel, vilket såklart är ännu
> mer likt vanlig cyköing.
Enda problemet är att motionscyklar (de jag sett förutom rena spinningcyklar) på gym verkar vara designade utav folk som aldrig suttit på en vanlig cykel.
Man sitter ungefär som på en sån låg gammal ihopfällbar monark, fast med gigantisk sadel.

..
Slänger mig in i tråden trots att jag varken är elit eller coach.

Jag tycker absolut du ska köpa en trainer, spinningcykel eller Monark för vintersäsongen. Sedan söker du upp någon som kan testa dig och göra ett träningsupplägg.
Jag har gått några år hos Aktivitus och gjorde stor skillnad för mig.
/Johan

..
Jag kan av alla dessa svar dra slutsatser som jag har uppfattat generellt sett...
cCykelspecifik träning är det som gäller, fast med löpning ngn gång nu och då kan funka.. Dock inte långlöpning utan mer intervaller=), annars får jag uppfattningen att kondition är kondition, så har man inget val är det ändå ett bra sätt att hålla igång.
Skidor funkar bra, men svårt när det inte är så mycket snö här i uppsala, men spår finns "om" snön finns...:D
Roddmaskin är bra, men då är jag som du säger redan på gymmet, så då kan jag lika gärna köra spinning o maxstyrka i benen(benpress,benspark,bencurls osvosv). Men som ni säger är sittpositionen väldigt konstig på spinning... Är väl tänk som träning för äldre stela personer med ont i ryggen kanske:D (no offense)

Det är ju jävligt högt styre på dem allra flesta.. skulle ju va grymt om gymmen kunde köpte in cyklar så man satt lite mer aero också:D...

Bilagor

• realryder-490x446.jpg
    realryder-490x446.jpg
    25.3 KB · Besök: 32
  • bh-fitness-bt-aero-bicycling-training-1-w_600.jpg
    bh-fitness-bt-aero-bicycling-training-1-w_600.jpg
    43.5 KB · Besök: 49
Senast ändrad:
..
bllx skrev:
> För att inte tala om en reklamvideo med eye of
> the tiger i bakgrunden
>

Konstcykling, ny gren till sommar-OS 2020?

..
> Jag kan av alla dessa svar dra slutsatser som jag
> har uppfattat generellt sett...
> Cykelspecifik träning är det som gäller, fast
> med löpning ngn gång nu och då kan funka.. Dock
> inte långlöpning utan mer intervaller=), annars
> får jag uppfattningen att kondition är
> kondition, så har man inget val är det ändå
> ett bra sätt att hålla igång.

Jag tror att det (för dig som inte har så lång cykelvana och snabbt vill nå resultat) som du själv säger ska satsa på så mycket cykelspecifik träning som möjligt under vinterhalvåret. Utomhuscykling, trainer/spinning och ett par pass i veckan styrketräning (benövningar fokus maxstyrka). Om du känner att du i perioder behöver dra ner på träningsdosen för att minska risk för överträning och belastningsskador eller behålla motivationen skulle jag inte köra någon alternativ träning. Effektivare tror jag att lägga in viloperioder då du tränar väldigt lätt eller inte alls. Då får kropp och psyke snabbast återhämtning, och du kan på kortare tid gå tillbaka till ditt intensiva träningsschema igen.

..
ante_hedis skrev:
> Ja herrejösses vad den såg vettig ut, undra
> varför monark inte har någon sån variant ;)
>
> Jerry: Bästa redskapet i vintern!! :)

+1 :-)

Ställ den framför TV:n och titta på lämplig etapp från något lvg-lopp när man kör LSD-pass:-)

Skulle vara kul å kunna koppla ihop den med Rulletur eller Sufferfest också för lite mer variation.

..
grejen med att jag inte är inne på att köpa ngn trainer/rulle/träningscykel är att pappa har förbjudit mig att ha i huset för att det låter, utan får vara i förrådet ute i garagebyggnaden... väldigt kul o sitta i ett förråd med massa lådor o titta in i väggen...:D
Annars kan man väl välja att sitta i bastun (se hur lång tid det tar innan man svimmar) eller garaget o andas bensindoft... hehe:D
Roligare på gymmet med lite människor men då vare ju det här med att dem sällan har cyklar med lite mer realistisk racercykel-ställning...

Jomen då kör jag på cykelspecifik träning, får bli cykling ute året om, finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder eller vad brukar man säga... Det blir nog bra iaf!, vad brukar ni göra för att inte frysa om fötterna(ni som nu kör på vintern)... Redan kallt om fötterna nu om man cyklar lite längre o i regnet framförallt .. får kanske köpa skoskydd...

Senast ändrad:
..
väldigt kul o sitta i ett
> förråd med massa lådor o titta in i
> väggen...:D

Att satsa på en elit-karriär är ofta inte roligt.

..
Grejen är att farsan inte låter mig ha skiten i huset.. Men det är klart, ta ut laptop... ta med datahögtalare osv o bara dunka musik därute, det kanske går dåå:D... Med musik går inget fel!:P

..
Köp ett par ordentliga vinterskor, typ Lake mxz303. En storlek för stor så du får plats med flera lager strumpor.
Så borde du nog klara några timmar i ner mot -20 i alla fall.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp