..

..
Om förrådet har lägre temperatur än huset ska du vara tacksam över att få vara där. Stationär cykling och stugvärme är ingen optimal kombination.

..
Allt du behöver är en stor stereo och Spotify med en bra spellista. Jag sitter ute i ett trångt förråd men brukar släcka ner så det är helt kolsvart och kör mitt pass till Judas Priest (eller nåt) på högsta volym! Riktigt najs faktiskt. Ska ut och köra ett pass nu. :-)

..
Jag har ett isolerat förråd med "frostvakt" (element satt på ca 5°). 30 min innan passet sätter jag på en värmefläkt som får upp värmen till runt 15°. Men det blir ändå för varmt efter ett tag (trots tre fläktar). Men inge kul heller att börja med att sitt och frysa.

..
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Allt du behöver är en stationär cykel!

För att det inte ska bli så tråkigt menade jag förstås! :-)

..
Beror ju lite på vilken typ av pass man kör. Om det är ett hårt intervallpass vill jag inte ha något som stör. För "slötrampande" eller lite längre pass krävs dock distraktion.

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
> Grejen är att farsan inte låter mig ha skiten i
> huset.. Men det är klart, ta ut laptop... ta med
> datahögtalare osv o bara dunka musik därute, det
> kanske går dåå:D... Med musik går inget fel!:P

Varenda halvdan motionär sitter ju i sin källare, garage eller förråd hela vintern och trampar på sin trainer eller Monark och stirrar på ett tejpkryss på väggen. Ska du bli elit så får du nog stå ut med att det inte alltid är så kul. ;-)

Det är ju alltså inte i första hand någon volymträning du ska bedriva inomhus utan mer korta, hårda intervallpass.

..
Supertramp skrev:
> Jag har ett isolerat förråd med "frostvakt"
> (element satt på ca 5°). 30 min innan passet
> sätter jag på en värmefläkt som får upp
> värmen till runt 15°. Men det blir ändå för
> varmt efter ett tag (trots tre fläktar). Men inge
> kul heller att börja med att sitt och frysa.

Dumheter, det är ju precis som att cykla utomhus på vintern - man ska frysa lite lätt de första 10-15 minuterna. Min trainerträningsplats är ett oisolerat förråd, funkar kanoners. Är det under nollan får man dock börja med vindväst & mössa som man tar av under intervallerna och på vid längre vila. Påtagning av knävärmare och skoöverdag anbefalles!

..
Hahah i vårt förråd finns det element tror jag, så kylan där är nog ingen större fara, men det var mer bara att det skulle vara roligare o cykla ute i kylan, men blev lite små+taggad på att pumpa trainer nu av ngn anledning.. känns som att man kan montera hastighetsmätare o sen bara pumpa.. synd att man inte kan se watt.. då ngt skräpjul med trainerdäck kanske är prio där...

..
Att vintercykla låter oftast kul nu när det är barmark, men när det är mörkt, minus 15 och ligger 2 decimeter nysnö på backen är det inte lika kul längre... :) Inte för att trainer/monark är så kul det heller.

..
Jamen det är ju lite bra o se hur hårt man trampar i källaren, men äsh, jag klarar mig... hastigheten är då ett bra riktmärke nu,kadens/hastighetsmätaren mätar ju hur däcket snurrar och inget annat, så.. Är då samma förutsättingar varje gång jag kör, då ingen vind eller liknande påverkar inomhus hehe;);)!

Bossen har talat;), mycket rutin,kunskap,utbildning, egen erfarenhet inom elitlöpning i Sverige och även varit fystränare i en del allsvenska fotbollslag på damsidan osv... Nu vet jag vad som gäller med alternativ träning, ni hade väldigt rätt faktiskt!=), samma saker exakt, så kunskap har ni iaf :D

" Det handlar om syreupptagning och bli effektiv i cykelrörelsen.
Du kan absolut köra löpning. Men då skall det vara backträning eller intervaller nån gång i veckan. Du blir kort i höftböjaren av cykling. Den måste du stretcha vid löpning. Prova öven skidåkning som är skonsamt. Även intervaller på roddmaskin kan du köra. Men 80% bör vara cykel. Mvh **** "

..
Alltså jag tog för givet att du hade en trainer. Med din motivation och höga målsättning känns det nästan självklart att du bör köra minst ett par hårda intervallpass i veckan på trainer under vintern. Supereffektiv träning, och eftersom du har Wattmätare kan du enkelt följa utveckling och prestation.

..
Jomen grejen var att wattmätaren sitter ju i navet på zipphjulet och det kan ja ju inte köra på trainer... då måste ja ju ha ett spnt där spciellt trainerhjul o kanttråd!:D, så här kommer problemet:D

..
> Jamen det är ju lite bra o se hur hårt man
> trampar i källaren, men äsh, jag klarar mig...
> hastigheten är då ett bra riktmärke
> nu,kadens/hastighetsmätaren mätar ju hur däcket
> snurrar och inget annat, så.. Är då samma
> förutsättingar varje gång jag kör, då ingen
> vind eller liknande påverkar inomhus hehe;);)!
>
> Bossen har talat;), mycket
> rutin,kunskap,utbildning, egen erfarenhet inom
> elitlöpning i Sverige och även varit fystränare
> i en del allsvenska fotbollslag på damsidan
> osv... Nu vet jag vad som gäller med alternativ
> träning, ni hade väldigt rätt faktiskt!=),
> samma saker exakt, så kunskap har ni iaf :D
>
>
> " Det handlar om syreupptagning och bli effektiv i
> cykelrörelsen.
> Du kan absolut köra löpning. Men då skall det
> vara backträning eller intervaller nån gång i
> veckan. Du blir kort i höftböjaren av cykling.
> Den måste du stretcha vid löpning. Prova öven
> skidåkning som är skonsamt. Även intervaller
> på roddmaskin kan du köra. Men 80% bör vara
> cykel. Mvh **** "

Varför vill du inte skriva vem den här "bossen" är?

Det kan vara svårt att köra intervaller ute på cykeln när de är snöigt och halt.

..
Kan vi inte en gång för alla enas om att det heter effektmätare och inte wattmätare? Snälla. Det gör nästan lika ont i mina ögon (men bara nästan) när jag ser wattmätare som carbon eller dylika horrörer. Eller är det bara jag som överreagerar? Kanske.

..
Säger vi "km/hmätare" (fartmätare/hastighetsmätare)? "Celsiusmätare" (termometer med °C)?

Eftersom det finns olika enheter för att mäta samma storhet, så bör vi använda storheten som prefix.

..
geologen skrev:
> Säger vi "km/hmätare"
> (fartmätare/hastighetsmätare)? "Celsiusmätare"
> (termometer med °C)?
>
> Eftersom det finns olika enheter för att mäta
> samma storhet, så bör vi använda storheten som
> prefix.

Bör och bör. Enligt vilken regel då? Vi säger ju tex Voltmeter, Ampermeter och barometer.

EDIT: Och en stegräknare, vad borde den kallas enligt dig? Enheten är steg, men vad är storheten?

Senast ändrad:
..
> Jomen grejen var att wattmätaren sitter ju i
> navet på zipphjulet och det kan ja ju inte köra
> på trainer... då måste ja ju ha ett spnt där
> spciellt trainerhjul o kanttråd!:D, så här
> kommer problemet:D

Det måste väl funka med att köra med tubdäck på trainefn. Och du måste inte ha dom speciella traknerdäcken som finns, vanliga funkar också.

..
Oscar Camenzind skrev:
> Kan vi inte en gång för alla enas om att det
> heter effektmätare och inte wattmätare? Snälla.

+hundra

..
Trainer med tubdäck är inga som helst problem, det körde jag alltid på för 12 år sen då jag började cykla och bara hade tubhjul.
Kör på en billig tub bara.

..
JT skrev:
> Oscar Camenzind skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan vi inte en gång för alla enas om att det
> > heter effektmätare och inte wattmätare?
> Snälla.
>
> +hundra

Minus hundrafyra.

Nya ord i språket växer fram av sig själv och man kan inte bara bestämma vad saker ska heta. Sedan dessa mätare blivit populära har folk börjat kalla dem för Wattmätare. Och då heter dom så. OK kanske inte rent formellt, men om några år när dom blivit så vanliga att dom sitter på var och varannan cykel så kommer ordet nog även in i SAOL.

Jag tror att det blev "Wattmätare" i folkmun dels för att ordet flyter bättre i munnen än "effektmätare", dels för att "folk" inte vet vad effekt är. Garmin tex översätter ju tex i sina datorer "Power" med "Kraft"! Det stör mig däremot väldigt mycket (så mycket att jag måste välja engelsk meny).

..
Supertramp skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Oscar Camenzind skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kan vi inte en gång för alla enas om att
> det
> > > heter effektmätare och inte wattmätare?
> > Snälla.
> >
> > +hundra
>
> Minus hundrafyra.
>
> Nya ord i språket växer fram av sig själv och
> man kan inte bara bestämma vad saker ska heta.
> Sedan dessa mätare blivit populära har folk
> börjat kalla dem för Wattmätare. Och då heter
> dom så. OK kanske inte rent formellt, men om
> några år när dom blivit så vanliga att dom
> sitter på var och varannan cykel så kommer ordet
> nog även in i SAOL.
>
> Jag tror att det blev "Wattmätare" i folkmun dels
> för att ordet flyter bättre i munnen än
> "effektmätare", dels för att "folk" inte vet vad
> effekt är.

Medan de vet vad Watt är? ;-)

..
GoranS skrev:
> Medan de vet vad Watt är? ;-)

Ja och nej. "Folk" vet inte att Watt är en enhet för effekt, men dom vet att det är en siffra som visar hur mycket man tar i när man cyklar.

Senast ändrad:
..
Supertramp skrev:
> Bör och bör. Enligt vilken regel då? Vi säger
> ju tex Voltmeter, Ampermeter och barometer.

Vi och vi. Jag säger nog inte voltmeter eller amperemeter (det låter som sammansatta enheter i stil med netwonmeter). Och "baro-" i barometer betyder "vikt" (underförstått "vikten av luften" och motsvarar inte enheten "bar".

> EDIT: Och en stegräknare, vad borde den kallas
> enligt dig? Enheten är steg, men vad är
> storheten?

Inte riktigt jämförbart. Jag skulle inte invända mot "kilometerräknare". Men "stegmätare" skulle förmodligen missuppfattas som att man mäter upp steglängden med den. Storheten får väl bli "stegantal"...?

Supertramp skrev:
> Nya ord i språket växer fram av sig själv
> och man kan inte bara bestämma vad saker ska
> heta. Sedan dessa mätare blivit populära har
> folk börjat kalla dem för Wattmätare. Och då
> heter dom så. OK kanske inte rent formellt,
> men om några år när dom blivit så vanliga att
> dom sitter på var och varannan cykel så
> kommer ordet nog även in i SAOL.

"Cykeldator" har inte kommit in. Jag skulle inte sätta pengar på att "wattmätare" gör det då...

..
Supertramp skrev:
> Bör och bör. Enligt vilken regel då? Vi säger
> ju tex Voltmeter, Ampermeter och barometer.

Umgås du med 1000 personer regelbundet så din teori är statistiskt säkerställd?

..
Labanos skrev:
> Sökrapport från Google:
>
> wattmätare = ca 13200 resultat
>
> effektmätare = ca 28300 resultat
>
> stefan löfven = ca 3730000 resultat

Så istället för att köpa en effektmätare för att få koll på hur mkt (nyttig) effekt man genererar ska man köpa statsministern och stoppa in honom i pedalaxel/vevparti/baknav/...?

..
Labanos skrev:
> Sökrapport från Google:
>
> wattmätare = ca 13200 resultat
>
> effektmätare = ca 28300 resultat
>
> stefan löfven = ca 3730000 resultat

De flesta av dessa hits för effektmätare har nog inget med cykling att göra. Effekt = spänning*ström är bara ett exempel. Gör ny sökning på "effektmätare cykel" vs "wattmätare cykel" så får du nog ett mer relevant resultat.

..
Sökrapport från Google:

wattmätare cykel = ca 8310 resultat

effektmätare cykel = ca 7250 resultat

stefan löfven lucia = ca 407000 resultat

Löfven vinner fortfarande! :-)

..
Jag ger upp. Jag inser att min vädjan är meningslös. Bitter språkpolis: 4940.

Kan någon förklara varför det just i Sverige är så populärt att benämna effektmätare som wattmätare? I engelskspråkiga sammanhang kallas de konsekvent för power meters (jag har aldrig sett watt meter i cykelsammanhang). Jag köper inte teorin om att det "flyter bättre i munnen".

..
Det kanske bara är så enkelt att det flyter bättre i munnen? Det rullar liksom fram som en mjuk våg över tungan jämfört med den hårda, kantiga inledningen på effektmätare.

Det heter på motsvarande sätt voltmätare / voltmeter på både svenska och engelska trots att det är "fel".

..
haha wattmätare/effektmätare/kraftmätare eller vad man vill kalla det ... alla vet nog vad som menas.. Om man kollar på cykelcity exempelvis så heter kategorin effektmätare men på alla produkter står det wattmätare..lite rörigt... http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/komponenter/effektmatare.html

Wattmätare låter bättre o går snabbare o skriva, så valet är självklart;)

Jaa det va de jag tänkte på, det lär ju bli rätt varmt, trainerdäcken är ju kanske anpassade för det.. rulle vs vanlig trainer, vad är skillnaden egentligen rent träningsmässigt, annat än att man kanske inte behöver trainer-däck till rulle=)

..
Rulle vs trainer kan jag inte uttala mig om (har aldrig testat rullar). Men vanligt däck på trainer är inga problem. Lite bättre grepp mot stålrullen med trainerfäcket, vanligt däck kan tappa fästet och slira lättare om du kör riktigt hög belastning och inte har tillräckligt hårt tryck mot rullen. Trycket kan dock justeras med skruv på trainern och slruvar man åt ordentligt och kör på tung växel så har i alla fall jag inga problem med slirande (vanligt) däck även vid >1000Watt. Ljudnivå vet jag inte om det skiljer, men jag har inte märkt nån uppenbar skillnad i alla fall.

..
geologen skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Nya ord i språket växer fram av sig själv
> > och man kan inte bara bestämma vad saker ska
> > heta. Sedan dessa mätare blivit populära har
> > folk börjat kalla dem för Wattmätare. Och då
> > heter dom så. OK kanske inte rent formellt,
> > men om några år när dom blivit så vanliga att
> > dom sitter på var och varannan cykel så
> > kommer ordet nog även in i SAOL.
>
> "Cykeldator" har inte kommit in. Jag skulle inte
> sätta pengar på att "wattmätare" gör det
> då...

OK det kanske tar lite längre tid, det är väl typ Kristina Lugn som sätter tempot när de spanar nya språkliga trender och ord.

Tillbaka
Topp