..

..
Jag vill inte vara en sån som ifrågasätter någon annans tränande (speciellt ingen som alldeles säkert är mkt bättre än jag är), men jag kollade din profil på Strava. Man blir ju nyfiken... :)

Stämmer det på riktigt att du kör trainerpass på 2-4 h (bland annat intervaller) mitt i natten? Jag kanske missförstod något...? Allt kan funka och vi är olika skapta ect etc, men spontant blir jag ju fundersam om det är något som är hållbart i längden? Iofs handlade det bara om att du lagt upp denna veckas pass (och jag kanske missförstod något) så kanske det inte ens är tradition för dig. Men hur som helst, lycka till, var och en med sitt osv och träna flitigt!

..
Castrello, du har en poäng!... Många har sagt det men jag tränar så mycket bättre på natten då möjligheten finns... sitta o köra ett distanspass på 5 timmar på ljusa dagen känns mycket jobbigare än på natten och i mörkret blir det liksom en skönare atmosfär och tiden känns oerhört mycket kortare:)!! Sedan sträckolla på 2,5 > 3 filmer medan, testa om ni har möjlighet!. ...
När det gäller intervaller är det dock aldrig film utan enbart musik med datorn framför mig och med tänt ljus.. men fortfarande en känsla när man tittar ut genom fönstrena och det är mörkt och man vet att många sover... Fråga mig inte varför;).

Gällande hur det blir i längden vet jag inte, men har gjort ganska länge och inget har blivit sämre, somsagt bara bättre om man ska lita på sin slutsats:D

Jt, gällande teknik är jag isåfall väldigt dålig.. Ville nästan bara gå o slå sönder cykeln när man kom hem från lunsen den ggn. .. var fasansfullt;)

..
Nå, det är ju klart att du kanske ändå får din vila, men helt enkelt sover 04-12 istället för 23-07 som många andra.

Men vad exakt vinner du på att göra så?

Glöm inte heller att vilan är extremt viktig. Jag som har barn märker extremt tydligt att jag nu (när barnen är större och sover bättre) tillgodogör mig träningen mycket bättre när jag får ordentlig vila/sömn.

..
Jag ska försöka vrida om dygnet... men så mycket svårare att kunna cykla trainer så känge när det är ljust.. :D

Jag sket i vinterhojj o valde massa uppgraderingar till en bra tävlingscykel:))..
Blir väl o cykla ute början av april. .. östgöta är ju 12e om jag fattat det rätt så man vill ju vara förberedd:p

..
Din träningsmängd är minst sagt imponerande om du kör 25+ timmar/veckan.

Träningsmängden brukar ju vara som mest nu och någon månad till innan säsongen drar igång, hur har du tänkt då, minskar du något då eller?

..
C.cup : exakt så det kommer bli, kommer bli en del vilodagar o allmänt lite lugnare närmare inpå:)).
Nu under nästan hela försäsongen har jag försökt köra något lugnare var fjärde vecka:))

..
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte årets.

Fösta tävlingen i 2015 års svenska tävlingsprogram gick den 4 oktober.

..
hahah simpelt är bra, men finns uppenbarligen en gräns för det också...;)

ganska knas när man börjar kolla på totala passen nu... 1545 träningminuter på 5 dagar om jag räknar med morgondagens inplanerade pass som jag lagt in.... nu räknar jag dock med styrketräningen också(som vi konstaterat är svårt att räkna i tid).
Om jag nu överslagsräknat rätt kommer träningen för denna vecka(från söndag till söndag) bli 2220 timmar , vilket innebär exakt 37 träningstimmar på 7 dagar o.O... Fan en arbetsvecka nästan´xD..... Där ser man!!...
Nu ska man dock inte stirra sig blind på siffror och det betyder självklart inte att varje vecka behöver bli sådan bara för att denna blir :D...
Men nu äre bara all in... denna säsong gäller det... Ska trotsa normerna och visa att det går att bli en rätt "OK" cyklist på 1 år från att inte ha ägt en vanlig cykel på 4 år:D..... men oavsett hur det går kommer jag GIVETVIS INTE ge upp, utan har mycket att lära hehe... :D

godnatt!!:D

..
larason skrev:
> Citat-"Om jag nu överslagsräknat rätt kommer
> träningen för denna vecka(från söndag till
> söndag) bli 2220 timmar"
>
> Njae, finns fördelar med att sova på natten;)

Är inte grundprincipen i överslagsräkning att man överskattar (grovt)? :-P

..
cykelgeek95 skrev:
> Om jag nu överslagsräknat rätt kommer
> träningen för denna vecka(från söndag till
> söndag) bli 2220 timmar , vilket innebär exakt
> 37 träningstimmar på 7 dagar o.O... Fan en
> arbetsvecka nästan´xD..... Där ser man!!...

Nej, du har överslagsräknat fel.

[Video]

..
GurraG skrev:
> Mitt dagens-tips för att du ska nå ditt mål
> är: Sov på nätterna, vila/återhämta dig mer.

+1

Visdomsord från byns överhuvud?

..
Hahahah oj, där ser man hur lätt hänt det är att skriva timmar stället för minuter utan att tänka på det;).. men givetvis men jag 2220 minuter vilket innebär 37 timmar.

Ja, jag körde 23→ 02 igår (idag,

..
GurraG : vad exakt är skillnaden med att sova på natten eller en bit in på dagen?:)....pluggar distans så har tagit in den dygnsrytmen som är vanligast där. .. ganska lika för alla klasskamrater också gällande när man lägger sig...

Hur skulle det påverka min träning i längden mer formulerat?..... Jag sover liksom fortfarande 7-▶ 8h per 24h men lägger bara dessa timmar andra tider...
Ska givetvis läsa på lite mer också.. :)))

..
jag är väldigt nyfiken på hur ditt trainerpass ser ut under dessa timmar i form av puls, hastighet m.m.
Har du ingen cykeldata monterat när du nu satsar så stenhårt på cykelns delar och din egen del, som du kan lägga in i ditt Strava?

Edit: Just detta med att träna så sent på kvällen/natten är i längden inte bra för kroppen.
Det är redan konstaterat sedan långt tillbaka att t ex skiftarbete/nattarbete påverkar kroppen negativt så som sömnrubbningar, sjukdomar m.m.
Och att sitta och köra stenhårt med kroppen dessutom under natten, när kroppen igentligen vill vila leder aldrig till något bra i min synpunkt.
Läs t ex http://traningslara.se/nattarbete-och-dess-halsokonsekvenser/

Senast ändrad:
..
Garmin e pajj, men till nya cykeln(tränar bara på instegsracer nu)ska jag börja kolla lite mer och lägga in puls, dröjer väl 1,5-》2 veckor, har fixat en bättre cycleopsmätare och den är ant+- kompatibel så blir nog bra:)).. hastighet är ju ganska ointressant när det handlar om trainer o olika motstånd.. watt är uteslutet då jag inte vill köra med tub på trainer, men kommer väl under utesäsongen ibland..

Senast ändrad:
..
37 h/v är en imponerade träningsmängd!

Ska bli intressant att läsa ditt inlägg efter Östgöta.

Om du nu inte sliter ut dig helt innan dess, så borde 37 h/v ge dig förutsättningar hänga med fysiskt, men jag tror du underskattar teknik o taktik. Mer än en hyfsad cyklist som "blåst" bort på Östgöta :-)

..
37h/v? Har du verkligen räknat rätt? Om så, tänk om direkt är mitt tips, dom timmarna kommer leda raka vägen till överträning och utbrändhet.

Nu är jag lite fördomsfull (byggt på att du har en tråd där du önskar tips för elitsatsning) men jag tror inte att du kan tillgodogöra dig mer än 12h/veckor i snitt...

Skynda långsamt...

..
Taktik o teknik är vad jag är lite smått orolig för... fysiken är nog tillräckligt svår att uppnå... men jag ska göra mitt bästa...vet för andra delen inte om det är några andra cyklister från klubben som ska cykla östgöta än sålänge... lär väl vara rätt avgörande om man kan samarbeta eller ej... Tror att min orutin kan vara farlig när det blåser så mkt... man utnyttjar kanske inte vindskydd särskilt bra...

..
chrhar : hahah jag funderade på att ändra rubriken efter 4 sidor, men pallade inte hehe.... har mer blivit mycket allmänna diskussioner...

Jag känner en mycket större utveckling med denna träning, men är sosmagt extra försiktig och känner efter extra mycket på om saker är som det ska, lätt och ändra om man känner sig slö samt att det är enkelt att ta vilodagar om det behövs..... I efterhand får jag väl gräma mig över att jag inte lyssnade isåfall, även om jag tror på denna vägen kan man ju alltid ha fel;)... Lite står jag fast vid teorin att en som vill bli en vinnare kan inte följa normer utan måste skapa sig en egen bild och träna på ett eget sätt utifrån vad man själv tror på, för tron är det viktigaste när det gäller allt, en tro på det man gör skapar ofta underverk. Om du tränar lika mycket som andra så blir du förmodligen inte ngt speciellt, utan en i mängden till slut, då handlar allting om genetiska faktorer förmodligen, vilket inte är anledningen till varför du satsar på en sport, du måste göra en skillnad mot andra för att utmärka dig. Allt handlar nog om chansningar om man vill bli något, ... Du ska hitta genvägar och egna sätt att ta dig fram med en bra grundkunskap om sin egen kropp och dessa begränsningar och styrkor. Jag känner liksom att jag tagit del av massa tips dels här och på klubbkamrater då jag var ute på hal is och har ändrat och testat massa olika scheman för att sedan dra egna slutsatser..

Det här med natträning ska jag nu försöka ta bort så lång det går i framtiden JockeS, hälsa går såklart före huvudets ansträngning.

Lite hur jag tänker :D

Den tävling som betyder mest detta år är en som kanske inte är så glamourös, men gimonäs bikeboost i Umeå;)... Den ska jag fan i mig vinna!!(vinna på hemmaplan känns alltid bäst och då kunna ses som umeås starkaste hade varit ngt;)...), så ni starka ska inte åka dit om jag får bestämma hehehe;)...
Med hemmaplan menas att jag bott i Umeå från 1 till 16 års ålder och bor fortfarande där iblaaand, dock rätt sällan.

..
Har du inget gäng du kan cykla med som kör lite hårdare så du får lite klungvana och känsla för hur det rör sig med taktiken? Jag är helt värdelös på sånt men det hjälper att försöka hänga med de snabba grabbarna för att inse hur mycket man behöver lära sig.

..
Självklart ska man tro på sitt träningsupplägg men 37h/v är bara korkat. Du får tro hur mycket du vill på det men det kommer bara leda till en rejäl överträning. Hur mycket du än känner efter.

Som jag förstått det är detta din första riktiga säsong? Det skulle krävas 10-15års väldigt fokuserad träning för att ens vara i närheten av att kunna tillgodogöra sig den träningsmängden du pratar om. Du lägger 10h mer i veckan än många proffs.

Du kanske skulle prata lite med Marcus från Uppsala ck...

..
chrhar : Jag ska tänka på det, nu snackar vi min träningsmängd nu och såklart inte när säsongen drar igång ;).....

Ja, asså det kan bli mindre ngn vecka och det är heller inte alltför lång tid innan träningen ska bli betydligt mindre i och med att säsongsstarten närmar sig...

Har snackat lite med Marcus, våra inställningar tror jag var väldigt lika och våra situationer har påmint mycket om varandras, skillnaden som jag förstått och som jag försökt tänka på är väl att jag inte ska pressa skiten ur mig på passen, för det är vad som leder till överträningen och Marcus tog alltid ut sig till max enligt vad jag hört runt omkring... ta ut sig till 101% kräver bara massa vilodagar och du får det jobbigt dagen efteråt, Om jag tagit ut mig till 101% varje pass hade jag inte klarat det....Detta testade jag i somras och det var svårt att träna många dagar i rad... Nu upplever jag en mycket bättre utveckling när jag kör mer disciplinerat och inte tar ut mig lika hårt... det är intervallpassen som främst är dem VÄLDIGT jobbiga... om man kollar min kalender på funbeat eller strava, så ser man rätt snabbt att jag kör en del lugna pass och försöker blanda på rätt bra, man ska inte tro att jag tar ut mig 101% på alla pass =))

lundatok : Hade varit perfekt, men då måste man vara välkommen också, inte bara att höra av sig och åka och bara träna med dom i Upsala ck som är jävligt seriösa... Vet inte om det ens varit möjligt att hänga med o träna med dessa.... Får se i sommar hur alla tränar och på vilka håll och se var man är välkommen :D ...

..
Trningochprestation.png

..
Hahahahahahah vad ska man säga xDxD...........

döm mig inte efter denna veckan ;) , men kan åtominstonde säga att det "känns" som att det gett rätt stora resultat :D

Senast ändrad:
..
Jag vill gifta mig och skaffa barn med den här tråden. Den är enastående underhållande. Jag funderar på att printa ut den i pappersform och tapetsera ena vardagsrumsväggen med den. Jag hoppas den aldrig dör.

..
Oscar Camenzind skrev:
> Jag vill gifta mig och skaffa barn med den här
> tråden. Den är enastående underhållande. Jag
> funderar på att printa ut den i pappersform och
> tapetsera ena vardagsrumsväggen med den. Jag
> hoppas den aldrig dör.

:-)

Jag tror tråden dör i juni 2015. Det kommer dock troligen länkas till den i andra framtida trådar.

..
cykelgeek95 skrev:
> Jag känner en mycket större utveckling med denna
> träning....

bara en liten fundering som ploppar upp: hur vet/känner du att detta ger mycket större utveckling än att träna mindre men "smartare"? tänkte mest att har man följt denna tråd från början, så har du inte nånstans pratat om annat än MASSA träningstimmar. För att få lite perspektiv på det hela

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp