25 st hobbymekare, 200 kr/månad-->meklokal?

Rabalder

Ny medlem
Om man är 25 st hobbymekare o pröjsar 200 riksdaler per person o månad (=5000 kr/mån) så skulle man kunna ordna en gemensam lokal, med gemensamma mekgrejor mm...?

Om det gäller Tokholm, så är jag intresserad. Iaf om det skulle gå att förvara hojar där med.. Men då måste det vara en säker lokal, för det skulle bli en himla massa pengar på samma ställe!

Det skulle väl inte bli tal om att förvara hojarna där, bara att ha tillgång till en verkstad en gång i veckan. Om alla på happy bidrar med egna verktyg och kunskap så kommer vi ju komma långt. Rent av skulle vi kunna ta betalt för att fixa andras cyklar, alltså en cykelverkstad. Då skulle vi dock behöva ha tillgång till verkstad mer än en gång i veckan.

Crossmax äger! Skrev:
-------------------------------------------------------
> Rent av skulle vi kunna ta betalt för att fixa andras
> cyklar, alltså en cykelverkstad. Då skulle vi dock
> behöva ha tillgång till verkstad mer än en gång i
> veckan.

Ska det tas betalt för att fixa andras cyklar så måste du driva affärsverksamhet, annars kan det bli otrevligt ifall du blir påkommen av myndigheterna, men att hjälpa andra till självkostnad ska inte vara några problem.

Det måste vara en rackarns stor lokal bara för att rymma så många.

Klart hög hyra också f.ö.

Kollade på en lokal i Enskedetrakten när jag bodde där, en källarlokal (ingång via trappuppgång) som saknade fönster men hade rinnande vatten. 30kvm och kostade 600:- / månad.

Titta på hyresvärdarnas hemsidor, där brukar det finnas sökfunktion för smålokaler, det är inte så dyrt som man tror!

En lite idé som uppstod efter bara en Lapin... Men det vore ganska trivsamt m gemensam meklokal. Man får förstås bygga projektet på någon form av medlemsskap, lokalen bör nog finnas i Sthlmstrakten misstänker jag, likaså får man utse ngr ansvariga för det rent ekonomiska, hyran bör nog, av medlemmarna, inbetalas på minst halvårsbasis.

Andra förslag på genomförande?

Oj, det låter suveränt. En lokal i Enskedetrakten där det är så trevligt vore extra trevligt (eh, och så bor jag där.)

SuperApe, kika in på t.ex. Stockholmshems hemsida. Med så låg månadskostnad räcker det med att man är 2-3 som delar, då kan man dessutom våga ha hojen stå där om det är tillräckligt nära hem.

Det låter jättebra. Och så kan man arrangera mekarkurser där eftersom det verkar vara ett allmänt behov. Spinn vidare på idén! Jag kan tänka mig att många skulle vilja haka på oavsett vilken stad/städer som vill få in alla happyiter och annat löst cykelfolk under samma tak.

Det kommer bli en landsomfattande rörelse! Vad fint!

Kan man inte låta den inspireras av typ engelsk klubb med mekrum, omklädningsrum, hojgarage, skinnfåtöljer, bibliotek med alla mtbtidningar, theservering på em o bar på kvällstid... då är jag garanterat på... ;)

Senast redigerad av en moderator:
Ett måste är väl att man har möjligheter att låsa in privata verktyg, komponenter och kompletta hojar. Om man ska transportera allt fram och tillbaka för varje gång man mekar så faller ju idén.

Håller med, måste finnas skåp där privata verktyg kan låsas in, bör dessutom finnas ngt form av gemensamt skåp, utkvittering av prylar enligt ngt bra system... Hojar är ju stöldbegärligt så deras varande i lokalen får nog diskuteras vidare, är ju dessutom en fråga om lokalens storlek och hur mkt man vill investera.

Medlemskapet bör nog vara årsbaserat där avgiften minst täcker ett års fasta kostnader, överskott får sedan gå till gemensamma pryalar, årsfest mm.

Senast redigerad av en moderator:
Rabalder Skrev:
>Hojar är ju stöldbegärligt så deras
> varande i lokalen får nog diskuteras vidare, är ju
> dessutom en fråga om lokalens storlek och hur mkt
> man vill investera.
Ursäkta, men vilket berättigande har en meklokal om det inte får stå cyklar där? Självklart måste cykeln kunna stå kvar medan man väntar på att rätt reservdelar kommer hem. Många vill säkert jobba under en längre period med ett bygge.
Men som förvaringsplats av färdiga och fullt fungerande cyklar ska den typen av lokal inte användas.

Tobias/Frost Skrev:
> Kan man inte låta den inspireras av typ engelsk
> klubb med mekrum, omklädningsrum, hojgarage,
> skinnfåtöljer, bibliotek med alla mtbtidningar,
> theservering på em o bar på kvällstid... då är jag
> garanterat på... ;)

Tobias,

Du kan vara säckert att allt det där har redan diskuterats även innan Phil och jag öppnade respektiva förra året. Problemet är bara att idén är så främmande här i Sverige och hyran så högt att det är svårt att visa i förhand att det kommer att gå runt ekonomist. Om man utgår från att en lämplig lokal måste vara i innerstan för att dra tillräckligt många, och att det måste vara på gatu- eller källarplan med lätt åtkomst från gatan, ett antal låsbara cykelskåp utanför för pendlarhöjar, 2 st. omklädningsrum med ett antal låsbara skåp för medlemmar, tvättmaskin/torktumlare, storbilds tv med Eurosport för TdF och DVD/Dolby sound för filmer, trådlös bredband och ett antal surfdatorer, kök med blenders för energidrickar och margaritas, tillgång till innegård för grillfester, plats för mekställe samt säckert förvaring av projektcyklar och verktyg...Hur mycket kostar lokalen nu? Hur många är det som kan tänkas vara medlem? Hur mycket kan var och en tänkas betala per månad, året om?

Vi kanske behöver anlita organisitorisk hjälp från någon från Friskis och Svettis eller något liknande.

Jag är medlem i Hyresgästföreningen. I mitt område var jag med på hyresgästföreningens möten och drev frågan om en cykelverkstad i början av 90-talet. Både bostadsbolaget (Stockholmshem) och den lokala hyresgästföreningens styrelse tyckte att det var en bra idé. Det hängde dessutom ihop med att en annan hyresgäst höll på med ett biståndsprojekt som gick ut på att reparera ett antal cyklar som skulle gå till tredje världen.

Stockholmshem lånar ut lokalen gratis och av hyresgästföreningen lyckades vi få 25 000:- till inredning och verktyg (om jag inte minns fel, vi har dock väldigt bra förutsättningar för seriöst cykelmekande där nu).

Till saken hör att jag bor i ett område som tidigare har haft stora sociala problem och hyresvärden har en massa lokaler som är svåra att hyra ut. Därför tycker väl de att det är bra initiativ att dra igång olika verksamheter i området för att bidra med en positiv utveckling. Det har under de tio år verkstaden varit i bruk aldrig varit inbrott där.

Jag spårade din ip-adress, ringde din nätleverantör och fick namn, personnummer och skostorlek.

Skämt å sido, det står i din användarprofil!

jomper Skrev:
> Jag spårade din ip-adress, ringde din
> nätleverantör och fick namn, personnummer och
> skostorlek.
>
>
> Skämt å sido, det står i din användarprofil!
> ---
> There's no time like the present time for a bike
> ride

Jag visste väl att du var lite klurig av dig!! Men det är även jag: Jag har räknat ut att du bor i Rönninge!!

Tillbaka
Topp