26 tum

Löme

Medlem
26 tum
Finns det nån som fortfarande kör i skogen med 26 tum?
Själv har jag bara 26 tummare o det är ju lite brötigare med hål rötter o dyl. men tycker att det funkar hyffsat bra o är väldigt roligt men man börjar ju känna sig lite ensam?

26 tum
har kvar en 26 tum, varje fåtalig gång man åkt på den tycker man att det var ju inte alls dumt ändå. framändan känns ju inte lika trygg mot otb som 29an, men det blir bättre med kort styrstam.

26an väntar på plussifiering, har än så länge bara köpt en uppsättning bredare fälgar. kanske det blir ett andra liv när hjulen är klara.

26 tum
Kör på en 27,5 ram med 26-tumshjul eftersom att ja plockade ihop den med delar ja redan hade.
Gillar 26, men när däcken är slut så blir det att byta till större hjul på den, mest för att ja vill få lite högre bb.

Men ska leta reda på någon rolig retro stålhoj som ja kan fortsätta med 26 på.

26 tum
Kör omväxlande i skogen med 26 och 27.5 och tycker att länkaget bak på 27.5-hojen har mer inverkan på cyklingen jämfört med HT-26:an....
I övrigt är det väldigt lika geometrier så för min del är hjulstorleken inget som spelar roll för hur eller var jag cyklar.

26 tum
Har fyra 26:or, två odämpade i stål, och två hardtails i aluminium.
Det är inte hjulen som är den stora skillnaden jämfört med 27,5:an, det är snarare att den är heldämpad, har dropperpost och elmotor... ?

26 tum
Jag har 26" dh-hoj fortfarande, men har börjat bli sugen på nåt nytt där. Hjulstorleken lever iaf vidare inom dirt och MTB-slopestyle (och lite street trials).

26 tum
Hej !
Nomad2carbon 26a
Prophet x 2. 26or
Giant trance x 26a
Onone45650 fast med 26tums hjul
men de duger gott åt mig det är knappast hjulstorleken som begränsar mig.
Mange

26 tum
Hade 3st 26" nyss men sålde en nu så har bara två kvar men det funkar även om det hade varit kul med en modernare cykel. Nån som har tips på bra däck som är lite grövre mönster på till 26"? Kör Conti Xking 2,2 nu.

26 tum
wman sa:
Hade 3st 26" nyss men sålde en nu så har bara två kvar men det funkar även om det hade varit kul med en modernare cykel. Nån som har tips på bra däck som är lite grövre mönster på till 26"? Kör Conti Xking 2,2 nu.

Maxxis Minion är alltid rätt!
Kanske ett Big Betty bak.

26 tum
On-one 456 evo 2:a är min enda hoj.
Funkar fint med skärmar på till o från jobbet o utan i skogen! :)
Rullar fint på ett par feta rubber queen o har en 150mm RS Sektor gaffel.
Mkt roligare o skönare än Kona 5-0:n den ersatte...

26 tum
Har en HT och en FS.
Har provat en 29 en gång, men förstod aldrig vitsen med det.
Men det blir väl till att investera i något modernare till slut, det är ju inte bara hjulen som har ändrat sig.

26 tum
Jag kör en banshee Rune v2 med 26or med 584mm gaffel och dropouts. Tänkte byte när däck och fälgar tar slut men med flera hjulpar har det inte hänt än. Öveväger att gå över helt till 29 istället då både ht och stig fs har den storleken och det är fördelaktigt att kunna rotara hjulpar och däck efter tycke och förhållande.

26 tum
plumse sa:
wman sa:

Maxxis Minion är alltid rätt!
Kanske ett Big Betty bak.

Tack för tips! Funkar dom även på en xc med relativt smala fälgar? Och vilka av minion-modellerna är det som gäller fram?

26 tum
Har kört bägge på Mavic XM719, dvs omoderna dödssmala anorexi-fälgar. Funkar utmärkt.
Big Betty var väl 2.4" breda om jag inte minns fel och Minion-variante jag hade/har är DHF 2.35.

26 tum
Prästbol sa:
Jag och min sambo kör 26 tum på en del av våra cyklar. Tycker att skillnaden mot 27,5 och 29 tum ofta överdrivs.
Det är för att folk tror att den upplevda skillnaden mellan en 27.5”-hoj och en 26”-hoj har att göra med hjulstorleken, när de i själva verket märker av den modernare geometrin på 27.5”- cyklar.

26 tum
Är inte geometrin delvis en konsekvens av större hjul.
Att till exempel sänka vevpartiet i förhållande till centrum på hjulen är inte lika lätt på en 26.

26 tum
magura sa:
Är inte geometrin delvis en konsekvens av större hjul.
Att till exempel sänka vevpartiet i förhållande till centrum på hjulen är inte lika lätt på en 26.
Vilken betydelse tillmäts vevlagerhöjd relativt hjulradie? Det är väl snarare markfrigången som har är dimensionerande för vevlagerhöjden?

26 tum
storfiskarn sa:
Kör på en 27,5 ram med 26-tumshjul eftersom att ja plockade ihop den med delar ja redan hade.
Gillar 26, men när däcken är slut så blir det att byta till större hjul på den, mest för att ja vill få lite högre bb.

Men ska leta reda på någon rolig retro stålhoj som ja kan fortsätta med 26 på.

Så stor ram med så små hjul, måste se konstigt ut ?

26 tum
Båda 26", men ganska olika varandra i en annan riktning...
26.PNG

26 tum
Kör på en Giant Trance X5 från 2009.
Har snart loggat 1000 mil på den.
Hade gärna fortsatt 1000 mil till, men märker att jag tappar i lättrampade partier sedan 29 tummarna slog igenom.

26 tum
Gcn refererade till någon forskare som sett att det inte fanns någon signifikant skillnad (om jag minns rätt var tom. 26" i vissa korta sektioner snabbare?). Har någon annan sett signifikanstestade mätningar som säger något annat?

Tillbaka
Topp