Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
H. sa:Antisquat är ju per definition att din kroppsvikt på vevarna hämmar dämparnas rörelse. Att DH-hojar har bakåtriktade hjulkurvor har föga med saken att göra, de har ju oftast ett extra drev uppe vid länkagepunkten.theBrand sa:H. sa:Lingon sa:Tycker att Giant borde designa in lite mer anti-squat i sitt Maestro-länkage i ställer för att för att försöka fixa skiten med elektroniska dämpare.
Ja, jag har också en Giant Anthem.
Du menar att du gärna vill ha ett oaktivt länkage med pedal kickback istället för ett plusht med avsevärt bättre trampeffektivitet?
Det här påståendet om att AS nödvändigtvis skulle he negativa egenskaper för allt annat, vart kommer det ifrån?
Min upplevelse är nog motsatt, en bakåtriktad rörelse i länkaget tycker jag gör det bättre (och jag är väl inte helt ensam eftersom var och varannan DH-cykel verkar designas enligt dem principen).
skier sa:Finns live valve att köpa löst nånstans? Insåg att det är det som extrahålen på min ram är till för, lite sugen...
happymtb.fr sa:Så otroligt mycket mer bakåtriktad: från 1mm till knappast 2mm https://p.vitalmtb.com/temp_photos/8859/full_Demo29AxlePath_610726.jpg ? mindre framåtrikad hade varit en bättre beskrivning ?
Vad är kopplingen mellan livevalve, senaste Demo och din gissning? @Brandis ?
Jag hänger inte med...
larsaw sa:Fast det är ju det som är finessen med LV, den är ju programmerbar. Så med ett plush (och varför inte med "bakåtriktad" axelrörelse) så slår ju LV till och dämpar hela skiten när det ska trampas, resterande tiden kan den ju vara öppen och ge smoooothsness delux... :)
larsaw sa:Ehm, antingen misstolkade du mig eller så är jag en sopa på att förklara... men tanken var att iom LiveValve-tekniken så kan hojars länkage designas för att vara FRÄMST superdupermegaPLUSH, för när det ska trampas så låser LiveValve direkt dämparen maximal trampeffektivitet uppnås. Så fort trampandet inte behövs återgår systemet till PlushnessDelux...
Typiskt dig.Luthman Photography sa:Jag håller inte med.
theBrand sa:Typiskt dig.Luthman Photography sa:Jag håller inte med.
En dyr produkt som bara öppna och stänger när man ändå får justera manuellt på comp och retur.Henrik83 sa:theBrand sa:Typiskt dig.Luthman Photography sa:Jag håller inte med.
Typiskt Happy, att dissa en produkt man aldrig testat & som grädde på moset snacka ner cykeln/tillverkaren som vunnit tre av de fyra senaste världscuptävlingarna..
theBrand sa:larsaw sa:Ehm, antingen misstolkade du mig eller så är jag en sopa på att förklara... men tanken var att iom LiveValve-tekniken så kan hojars länkage designas för att vara FRÄMST superdupermegaPLUSH, för när det ska trampas så låser LiveValve direkt dämparen maximal trampeffektivitet uppnås. Så fort trampandet inte behövs återgår systemet till PlushnessDelux...
Jo, fast nu verkar ju alla bara överens om att det inte finns någon motsättning mellan ett trampeffektivt länkage och ett plusht. Snarare att samma egenskaper som ger ett trampeffektivt länkage är samma egenskaper som ger ett plusht länkage.
Så vad är det man skulle kunna ändra i länkagets utformning tack vare live valve?
Luthman Photography sa:Jag har åkt s.k.a. trampeffektiva länkage och följsamma länkage. De följsamma är följsammare och de trampeffektiva är trampeffektivare. All min empiriska data säger alltså att live valve säkert kan behövas av dem som gillar följsamma länkage som är trampeffektiva.
Jensen sa:Luthman Photography sa:Jag har åkt s.k.a. trampeffektiva länkage och följsamma länkage. De följsamma är följsammare och de trampeffektiva är trampeffektivare. All min empiriska data säger alltså att live valve säkert kan behövas av dem som gillar följsamma länkage som är trampeffektiva.
Tänkte just såga det. De mest trampeffektiva jag testat är ju inte direkt följsamma i samma grad som de följsamma jag testat. Och viceversa. Men beror ju på vad man åker. Xc hoj o det känns ännu mer motiverat. Stig, kanske inte känns lika mycket om det trampgungar lite.
Luthman Photography sa:Jag har åkt s.k.a. trampeffektiva länkage och följsamma länkage. De följsamma är följsammare och de trampeffektiva är trampeffektivare. All min empiriska data säger alltså att live valve säkert kan behövas av dem som gillar följsamma länkage som är trampeffektiva.
theBrand sa:Luthman Photography sa:Jag har åkt s.k.a. trampeffektiva länkage och följsamma länkage. De följsamma är följsammare och de trampeffektiva är trampeffektivare. All min empiriska data säger alltså att live valve säkert kan behövas av dem som gillar följsamma länkage som är trampeffektiva.
Vilka trampeffektiva länkage är det du syftar på då?
De olika Ibishojar jag testat har inte på något sätt varit mindre följsamma utför än horst/fsr-länkar med mindre AS.
Jag har väldigt svårt att hitta någon anledning till varför mer AS runt sagpunkten skulle ge ett mindre följsamt länkage när man inte trampar. Och nu verkar ju världens snabbaste DH-åkare och en av världens största MTB-tillverkare hålla med, så jag kan ju inte vara helt fel ute?
Luthman Photography sa:Jensen sa:Luthman Photography sa:Jag har åkt s.k.a. trampeffektiva länkage och följsamma länkage. De följsamma är följsammare och de trampeffektiva är trampeffektivare. All min empiriska data säger alltså att live valve säkert kan behövas av dem som gillar följsamma länkage som är trampeffektiva.
Tänkte just såga det. De mest trampeffektiva jag testat är ju inte direkt följsamma i samma grad som de följsamma jag testat. Och viceversa. Men beror ju på vad man åker. Xc hoj o det känns ännu mer motiverat. Stig, kanske inte känns lika mycket om det trampgungar lite.
Det är ju givetvis beroende av vilken typ av hoj det är. Tekniken har väl mest suttit på xc-hojar än väl? Det är nog där jag ser störst nytta med det. Eftersom man inte tävlar i stigcykling på samma sätt så lär ju inte behoven vara lika stora i 130-150-klassen. För enduroräsers finns det säkert en viss vinning.
Supersonic sa:För mig som faktiskt äger och kör en cykel med Fox Live valve är det väldigt intressant att lyssna på alla förstå-sig-påare som kan allt. Utan att han kört eller ens sett systemet.
Supersonic sa:För mig som faktiskt äger och kör en cykel med Fox Live valve är det väldigt intressant att lyssna på alla förstå-sig-påare som kan allt. Utan att han kört eller ens sett systemet.
theBrand sa:Supersonic sa:För mig som faktiskt äger och kör en cykel med Fox Live valve är det väldigt intressant att lyssna på alla förstå-sig-påare som kan allt. Utan att han kört eller ens sett systemet.
Det är säkert precis så bra som det sägs, det jag ställer mig frågande till är påståendet att det skulle göra att man kan designa bättre länkage.
Jag menar att Live Valve eller inte så är det inte så dumt att ha ett trampeffektivt länkage.
larsaw sa:Nu ska vi se här, men i min bok ger högt AS (över 100%) som är en av dom starkaste markörerna för hur trampeffektivt ett länkage är, också en indikation på hög ”pedal kickback” vilket igentligen är viktigare att kunna ”reglera”.
Dvs. hellre lågt AS med lite ”pedal kickback” SAMT automatiskt lockout-dämpare när det ska trampas, än ett trampeffektivt länkage med högt AS och därmed mycket ”pedal kickback”...
Berätta mer. Vilken hoj? Vad för typ av åkning? Referensramar?Supersonic sa:För mig som faktiskt äger och kör en cykel med Fox Live valve är det väldigt intressant att lyssna på alla förstå-sig-påare som kan allt. Utan att han kört eller ens sett systemet.
theBrand sa:larsaw sa:Nu ska vi se här, men i min bok ger högt AS (över 100%) som är en av dom starkaste markörerna för hur trampeffektivt ett länkage är, också en indikation på hög ”pedal kickback” vilket igentligen är viktigare att kunna ”reglera”.
Dvs. hellre lågt AS med lite ”pedal kickback” SAMT automatiskt lockout-dämpare när det ska trampas, än ett trampeffektivt länkage med högt AS och därmed mycket ”pedal kickback”...
Det är ju därför man optimerat AS kring sag, massiv pedal kickback är det ju bara gamla SP-hojar som har (varför dylika DH-hojar har ett idler drev).
Bruni och kompani har ju som sagt uttryckligen bett om mer AS på demon, därav den nya högre placeringen av kedjestagets främre led.
Men han läser väl inte på happy ??
JesperA sa:Okej, Live Valve är ju en kul teknik osv MEN hur många år är vi ifrån att få elektronisk rebound, kompression; low/high för gaffel & dämpare? Kan ju inte vara överdrivet svårt att bygga in ett servo på rattarna
Vore kul att kunna att kunna sätta dessa variabler manuellt on the fly medans man cyklar & även kunna lägga in presets man skiftar mellan.
Cykel fjädringen ligger ännu på medeltiden om man jämför bil/mc sidan där det finns aktivfjädring .Jensen sa:JesperA sa:Okej, Live Valve är ju en kul teknik osv MEN hur många år är vi ifrån att få elektronisk rebound, kompression; low/high för gaffel & dämpare? Kan ju inte vara överdrivet svårt att bygga in ett servo på rattarna
Vore kul att kunna att kunna sätta dessa variabler manuellt on the fly medans man cyklar & även kunna lägga in presets man skiftar mellan.
Cannondale hade en prototyp som gjorde det för kanske 10-15 år sen om jag inte minns fel. Men tror aldrig det blev mer än ett koncept
Crossmax sa:Berätta mer. Vilken hoj? Vad för typ av åkning? Referensramar?Supersonic sa:För mig som faktiskt äger och kör en cykel med Fox Live valve är det väldigt intressant att lyssna på alla förstå-sig-påare som kan allt. Utan att han kört eller ens sett systemet.
Jag tror att det kanske är lite av "A solution looking for a problem.".Det är väldigt tyst om Live Valve. Jag ser inga cyklar i det vilda, ingen pratar om det. Fungerar det inte?