29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Jag måste också byta till lättare däck, men är så sjukt osugen på att betala en tusenlapp för ett par däck när jag vet att de inte kommer hålla den vikt som specas. Sist fick jag 100 gram i "bonus" på vardera däcket. ?

Förstår inte vad du menar. Det är "Labordaten". Rullmotståndet har mättits på en rulle. Alltså inte så relevant för stig, förutom om stigen är riktigt slätt.
Jag förstår. Frågan är då om det finns något systematiskt bias från rulle till stig, är vissa typer av mönster, gummiblandningar eller casings relativt sett mer effektiva på stig va rulle. Vet vi något om det?

Förstår inte vad du menar. Det är "Labordaten". Rullmotståndet har mättits på en rulle. Alltså inte så relevant för stig, förutom om stigen är riktigt slätt.
Jag tror inte ens det är relevant om stigen är slät. Jämför (upplevt) rullmotstånd på grusväg och asfalt till exempel. Jag tycker att det känns väldigt, väldigt mycket trögare på asfalt än grus om man har mjukt gummi. Det liksom klistrar fast, medan det rullar rätt bra på grus och lätt stig. Förmodligen för att ytan på underlaget kan röra sig i förhållande till däcket.

Edit: Detta förhållande blir förmodligen också värre med större volym.

Jag tror inte ens det är relevant om stigen är slät. Jämför (upplevt) rullmotstånd på grusväg och asfalt till exempel. Jag tycker att det känns väldigt, väldigt mycket trögare på asfalt än grus om man har mjukt gummi. Det liksom klistrar fast, medan det rullar rätt bra på grus och lätt stig. Förmodligen för att ytan på underlaget kan röra sig i förhållande till däcket.

Jag tänkte på kompakterat jord och häll.

Jag förstår. Frågan är då om det finns något systematiskt bias från rulle till stig, är vissa typer av mönster, gummiblandningar eller casings relativt sett mer effektiva på stig va rulle. Vet vi något om det?
Om jag tolkade den tyska artikeln rätt så var gummiblandningen största faktorn på rull motstånd och inte mönster.

Går utmärkt att köra översättning i webbläsaren.

Ur artikeln:
The shape of the profile therefore says little about the actual rolling resistance of an MTB tire. With a difference of 5.2 watts, the gap between Rekon and Rekon Race continues at Maxxis. Here, the rear tire rolls 22 percent faster. The view of the side wall of the two Maxxis Rekon tires reveals the secret: The two copies roll on different rubber compounds. While a faster dual-composite is used at the rear, the Recon on the front wheel consists of the more grippy 3C MaxxTerra mixture.
The different rubber compounds therefore primarily determine the lion's share of rolling resistance, and they cannot be visually distinguished from each other. So without knowing the mixture, you can hardly make a statement about the rolling behavior of a tire.

+1!
ju fetare, mjukare, kralligare däck, desto plågsammare känns transporten till skogen, men när man väl är där är det inte så stor skillnad längre. I riktigt geggigt höstföre har jag rullat ifrån kompisar med XC-däck med mina 27,5*2,8 DHF/Rekon plusdäck (i o f s bara i MaxxTerra men båda med mkt grövre dobbar än de vanliga i 2,4/2,5-bredd), så var det inte på asfalttransporten dit…?

Syerra 2.4 på 843gram funkar riktigt bra.
IMG_20230426_141007_949.jpg

Bilagor

• IMG_20230426_180535_569.jpg
    IMG_20230426_180535_569.jpg
    502.5 KB · Besök: 82
Senast ändrad:
Lite feedback på mina 2.4" Nobby nic med Soft gummi.

Cyklar primärt enduro/Stig med dom och greppet är väldigt bra. Visst det är inget 2.6 Assegai men för vad det är så är greppet förvånansvärt bra.

Bombar inte riktigt lika hårt ner som med ett Assegai framdäck men det är nog mer psykologisk och inte ett problem med grepp.

Hittills aldrig saknat grepp. Snarare reflekterat i stil med "fan jag har ju fortfarande grepp!" när man är på någon brant stökig klättring.

Så i vikt/grepp kalkylen ligger dom väldigt bra till med sina 850gram. Notera jag har Soft och inte speedgrip.

Lite feedback på mina 2.4" Nobby nic med Soft gummi.

Cyklar primärt enduro/Stig med dom och greppet är väldigt bra. Visst det är inget 2.6 Assegai men för vad det är så är greppet förvånansvärt bra.

Bombar inte riktigt lika hårt ner som med ett Assegai framdäck men det är nog mer psykologisk och inte ett problem med grepp.

Hittills aldrig saknat grepp. Snarare reflekterat i stil med "fan jag har ju fortfarande grepp!" när man är på någon brant stökig klättring.

Så i vikt/grepp kalkylen ligger dom väldigt bra till med sina 850gram. Notera jag har Soft och inte speedgrip.
Hur känns casingen jämfört med Super Trail (om du testat)?

Hur känns casingen jämfört med Super Trail (om du testat)?
Jag är ingen casing finsmakare.
Har DD, EXO+ och Super ground på min hjul. Super ground känns tunnast/lättast/sladdrigast men det betyder inte det är dåliga på något sätt.
Känns inte som de viker eller skapar ett uppenbart problem.

Har inte kört Super Trail men inte så jag saknar något med super ground.

Jag är ingen casing finsmakare.
Har DD, EXO+ och Super ground på min hjul. Super ground känns tunnast/lättast/sladdrigast men det betyder inte det är dåliga på något sätt.
Känns inte som de viker eller skapar ett uppenbart problem.

Har inte kört Super Trail men inte så jag saknar något med super ground.
Funderade på Super Ground fram (Magic Mary) men landade i Super Trail ändå fram. Men kan tänka mig att Super Ground funkar fint till stig och lättare enduro med lite smutta linjeval. Får testa nån gång i framtiden.

Funderade på Super Ground fram (Magic Mary) men landade i Super Trail ändå fram. Men kan tänka mig att Super Ground funkar fint till stig och lättare enduro med lite smutta linjeval. Får testa nån gång i framtiden.
Är nog väldigt person beroende. Jag kör allt i järvsö med EXO+ och det har funkar galant i 3år. Andra punkterar DD på en stig med 5% lutning.

Är nog väldigt person beroende. Jag kör allt i järvsö med EXO+ och det har funkar galant i 3år. Andra punkterar DD på en stig med 5% lutning.
Så är det verkligen!

Exo/Exo+ funkar fram för mig (med rätt tryck). Bak så punkar jag DD på hemmastigarna, nu kör jag Super Gravity bak. Körde insert förut, tills den deformerade ett helt nytt däck och blev skev och jag blev less :P

Så är det verkligen!

Exo/Exo+ funkar fram för mig (med rätt tryck). Bak så punkar jag DD på hemmastigarna, nu kör jag Super Gravity bak. Körde insert förut, tills den deformerade ett helt nytt däck och blev skev och jag blev less :P

Jag kör faktiskt PTN Pepi's Tire Noodle RokkLine bak på alla mina med tunnare casing. Kan vara en anledning till att det gått så bra! DD hjulen kör jag slang i. Är så tungt redan och med en kvalité slang är lågt tryck inget problem.

1685606515601.png

Om det bara kan dyka upp i Maxxterra någon gång...

Xxl säljer nya Forekaster i både maxterra och dc. Kört en runda Forekaster med maxterra på bakhjulet. Sjukt nöjd. Nästan lika snabbt som aggressor men bättre broms, vilket var aggressor stora akilleshäl. Kurvgreppet var toppen. Jämfört mot dissector är det snabbare, bromsar och greppar nästa lika bra, åtminstone i torrt före, men skönare kurvtagning, mer som aggressor. Sitter på min heldämpade med assegai fram. Grym kombo.

Nu har jag precis monterat likadant däck på min hardtail fast fram. Aggressor bak. Blir kul att prova ?

Xxl säljer nya Forekaster i både maxterra och dc. Kört en runda Forekaster med maxterra på bakhjulet. Sjukt nöjd. Nästan lika snabbt som aggressor men bättre broms, vilket var aggressor stora akilleshäl. Kurvgreppet var toppen. Jämfört mot dissector är det snabbare, bromsar och greppar nästa lika bra, åtminstone i torrt före, men skönare kurvtagning, mer som aggressor. Sitter på min heldämpade med assegai fram. Grym kombo.

Nu har jag precis monterat likadant däck på min hardtail fast fram. Aggressor bak. Blir kul att prova ?
Intressant! Har du vägt det?

När jag insåg att Dissector är lättare så kanske jag fortsätter med det. Jag tycker det rullar Ok. Nu kör jag Dissector maxxterra både fram o bak vilket också känns smidigt då man kan flytta framdäcket bak när det bakre börjar bli slitet. Men Forekaster ser intressant ut. Kanske skulle funka både fram o bak.

När jag insåg att Dissector är lättare så kanske jag fortsätter med det. Jag tycker det rullar Ok. Nu kör jag Dissector maxxterra både fram o bak vilket också känns smidigt då man kan flytta framdäcket bak när det bakre börjar bli slitet. Men Forekaster ser intressant ut. Kanske skulle funka både fram o bak.

Är också nyfiken på nya Forekaster.

Antar att du kör Dissector i MaxxTerra både fram och bak?

På min helstel har jag Dissector MaxxTerra fram och Rekon Dual bak. Byte Rekon till MaxxTerra, men var inte nöjd med för mycket dämpning. På min stig-HTn hade jag Dissector, fram MaxxTerra, bak Dual. Bytte just bakdäcket till Rekon MaxxTerra och är faktiskt nöjd med det. Dissector Dual kändes lite tråkigt. Kanske behöver jag prova Dissector i MaxxTerra också bak.

Är också nyfiken på nya Forekaster.

Antar att du kör Dissector i MaxxTerra både fram och bak?

På min helstel har jag Dissector MaxxTerra fram och Rekon Dual bak. Byte Rekon till MaxxTerra, men var inte nöjd med för mycket dämpning. På min stig-HTn hade jag Dissector, fram MaxxTerra, bak Dual. Bytte just bakdäcket till Rekon MaxxTerra och är faktiskt nöjd med det. Dissector Dual kändes lite tråkigt. Kanske behöver jag prova Dissector i MaxxTerra också bak.

Ja precis, känns som en enkel lösning. Lite av en kompromiss. Dissector Maxxterra funkar bra på stig men även när jag vill cykla gubbduro eller på vintern (då har jag ett DHF maxxgrip i fram). Jag ska ärligt säga att jag inte känner någon större skillnad i rull mellan Rekon DC och Dissector Maxxterra i bak. Däremot är det väldigt stor skillnad i grepp tycker jag.

Har i vinter kört Dissector både fram och bak, bra grepp och någorlunda rull. Men rullet är av en annan värld med Nobby Nic Superground Soft fram och Wicked Will Superground Speedgrip bak. Greppet fram är riktigt bra, känns nära Dissector, bak tappar naturligt nog WW greppet mkt tidigare än Dissector, men nu när det är torrt och varmt känns det lite bättre än det Rekon (EXO 3C) jag kört med förr.

Ja precis, känns som en enkel lösning. Lite av en kompromiss. Dissector Maxxterra funkar bra på stig men även när jag vill cykla gubbduro eller på vintern (då har jag ett DHF maxxgrip i fram). Jag ska ärligt säga att jag inte känner någon större skillnad i rull mellan Rekon DC och Dissector Maxxterra i bak. Däremot är det väldigt stor skillnad i grepp tycker jag.

Då menar du sidogrepp?

Klättergrepp av Rekon är förvånansvärt bra. Sidogrepp på lösare underlag måste vara mycket sämre. Men jag kör ofta hård underlag. Jag märkte ingen skillnad i rull efter byte från Dissector Dual till Rekon MaxxTerra. Men med samma gummi måste Dissectorn rullar klart sämre (som tyska test visar upp på rullen).

Då menar du sidogrepp?

Klättergrepp av Rekon är förvånansvärt bra. Sidogrepp på lösare underlag måste vara mycket sämre. Men jag kör ofta hård underlag. Jag märkte ingen skillnad i rull efter byte från Dissector Dual till Rekon MaxxTerra. Men med samma gummi måste Dissectorn rullar klart sämre (som tyska test visar upp på rullen).

Ja precis sidogreppet särskilt i lite löst material tycker jag inte är lika bra. Även bättre när det är blött men det är nog mer gummiblandningen.

Jag cyklar så sakta att jag nog inte får ut effekten av ett mer snabbrullat däck.

Jag testar också nya Forekaster just nu. Maxxterra fram och dual bak. Bara hunnit med två rundor i torrt väder så är lite tidigt att uttala sig men det greppar väldigt bra hittills.
Vikten var 940 och 970 eller nåt sånt.

Köpte samtidigt ett rekon maxxterra och det som slår mig är att dobbarna på rekon känns väldigt mycket mjukare trots påstått samma gummiblandning. Kanske har att göra med att de är mer sipade?

Köpte samtidigt ett rekon maxxterra och det som slår mig är att dobbarna på rekon känns väldigt mycket mjukare trots påstått samma gummiblandning. Kanske har att göra med att de är mer sipade?

Ja, jag skrev i andra trådar att jag just hade upptäckt att Rekon MaxxTerra har otroligt mjuka dobbarna, framförallt sidodobberna. Jag tyckte att dom var för mjuka till bak på min helstel. På min stig-HT känns det bättre. Min förklaring var att dobbarna på Rekon är mycket smalare än på Dissector och därför deformationen enklare. Men dobbarna på Forekaster är inte mycket bredare, eller?

Ja, jag skrev i andra trådar att jag just hade upptäckt att Rekon MaxxTerra har otroligt mjuka dobbarna, framförallt sidodobberna. Jag tyckte att dom var för mjuka till bak på min helstel. På min stig-HT känns det bättre. Min förklaring var att dobbarna på Rekon är mycket smalare än på Dissector och därför deformationen enklare. Men dobbarna på Forekaster är inte mycket bredare, eller?
De är lite större än på rekon och bättra understödda men framförallt inte lika djupt sipade.

På det stora hela verkar nya Forekaster vara ett bra allround åretrunt stigcykeldäck typ som nobby nic men för de som föredrar maxxis gummi/stomme.

Baserat på bara detta skulle jag säga tvärt om. Du kanske inte har nytta av supergreppiga däck om du cyklar sakta, men lägre rullmotstånd ger mindre energislöseri oavsett.

Förstår hur du tänker man jag blir bara fegare av dåligt grepp och däck som jag inte har förtroende för. Då blir de få nedfarterna trista och det förstör den lilla glädje jag kan få ut av stigcykling.

Jag tror dessutom att skillnaden mellan Dissector och Rekon är för liten för mig. Rekon race eller något annat XC däck då tror jag att även jag märker skillnad. Har ett par Beaver på hardtailen och även om de är våtväders däck så är ju rullet helt annat.

Jag tror dessutom att skillnaden mellan Dissector och Rekon är för liten för mig. Rekon race eller något annat XC däck då tror jag att även jag märker skillnad. Har ett par Beaver på hardtailen och även om de är våtväders däck så är ju rullet helt annat.
Det kan nog stämma, att det inte är superstor skillnad på just dessa däck. Personligen har jag slutat cykla i dåligt väder mer eller mindre, så på min cykel sitter det nu ständigt spez ground control fram o bak. Rullar helt ok, helt ok grepp.

Ni som kör nya nobby nic, rullar det märkbart bättre än gamla addix soft snakeskin MM? MM är lätt och trevligt att alltid ha grepp, men det känns otroligt overkill ganska ofta :)

Nu har jag provat nya Forekaster på baken i väta, 3c maxterra 2.4. Efter det torra vädret var det en fröjd att köra i Hellas när det småregnade ?
Dock är det helt klart så att det släpper mer på blöta hällar, stenar och rötter med Forekaster jämfört mot Dissector jag kört med tidigare. Så för Hellas med mkt tekniskt blir det Dissector igen när hösten kommer.

Nu har jag provat nya Forekaster på baken i väta, 3c maxterra 2.4. Efter det torra vädret var det en fröjd att köra i Hellas när det småregnade ?
Dock är det helt klart så att det släpper mer på blöta hällar, stenar och rötter med Forekaster jämfört mot Dissector jag kört med tidigare. Så för Hellas med mkt tekniskt blir det Dissector igen när hösten kommer.

Men är du säkert på att du kan fämföra i samma förhållanden? Idag var det extremt halt. Andra cyklister klagade att det fanns ett skikt med damm på hällarna som blev blött och därför blev det mer halt en vanligt. Med mer regnet ska det blir mindre halt.

Ni som kör nya nobby nic, rullar det märkbart bättre än gamla addix soft snakeskin MM? MM är lätt och trevligt att alltid ha grepp, men det känns otroligt overkill ganska ofta :)
Jag bytte mer eller mindre direkt från gamla MM 2,35 addix soft till Nobby Nic 2,4 super ground addix soft (hade ett Rekon fram emellan en litet tag, mest på Billingeracet). Jag upplever viss skillnad i rull (eller så är det ca 150g mindre vikt jag känner). Intressant nog upplevde jag Rekon fram (3c) snarare långsammare än Nobby Nic. Nic har dock betydligt bättre sidogrepp. Rekon var verkligen inget framdäck ens till långlopp.

Men är du säkert på att du kan fämföra i samma förhållanden? Idag var det extremt halt. Andra cyklister klagade att det fanns ett skikt med damm på hällarna som blev blött och därför blev det mer halt en vanligt. Med mer regnet ska det blir mindre halt.
Hmm, intressant! Nä, ingen vetenskaplig undersökning såklart så får väl köra mer ? Men körde ganska långt och länge på allehanda ställen så tycker jag fick bra chans att prova. Men nog ingen högoddsare att Dissector skulle vara bätte grepp/broms heller. Har betydligt grövre mönster än Forekaster.

Första regnet efter en torr pollensäsong brukar vara äckligt halt så jag hade nog också tagit dagen idag med viss försiktighet.

På just hällar brukar inte mönster spela så stor roll heller, där är gummit viktigare.

Hmm, intressant! Nä, ingen vetenskaplig undersökning såklart så får väl köra mer ? Men körde ganska långt och länge på allehanda ställen så tycker jag fick bra chans att prova. Men nog ingen högoddsare att Dissector skulle vara bätte grepp/broms heller. Har betydligt grövre mönster än Forekaster.

Dissector har klarr grövre sidodobbar och jag skulle tänka mer sidogrepp. Mittendobbarna täcker dock en smal del av slitbanan och är dessutom tätt placerade.

Jag har bytt min Dissector Dual bakdäck till en Rekon MaxxTerra. Sidogrepp är mindre, men upplever klätter och bromsgrepp som samma eller kanske lite bättre. Vet inte hur den står emot en Dissector i MaxxTerra.

Tillbaka
Topp