29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Vill man ha snabba däck med tuffare casing så kör på wicked will fram och rock razor bak 🤘🏻. Problemet med tuffare casing på däck med låga dubb är att man lättare tappar greppet då castingen tål att tryckas på mer än vad "mönstret" tillåter.
Rock Razor bak och Nobby Nic fram var en tidigare finväderfavorit! Men sedan dog mitt RR punkadöden (Superground) och WW kom, och jag upplevde att WW också hade väldigt bra rull och var lite mer allround 🙂

En sak som slår mig när jag läser inlägg är hur mycket/många däck som förbrukas. Mina håller i ca 1 år och det skulle ta mig en livstid att gå igenom modeller och dessutom modellers gummiblandning och komma ihåg skillnader... Imponerande :)

Det berör, såklart, mycket på hur mycket man kör. Jag vet inte hur många km jag cyklar på mtb.

Jag brukade har två MTB, både med sommar och vinterdäck. Det är redan 5/6 olika modeller och i total 8 olika varianter. Mina sommardäck håller kring 3 år, vinterdäck lite längre. Så det är väl ungefär 1 år för mig också om jag skulle har en mtb med ett däckpar. I år köpte jag en cykel till, så också två nya däck. Och det händer då och då att jag inte tycker om ett däck och då säljer jag det.

Men dit finns några här som verkar byta däck varandra månad.

Dagens däckmarknad är sorgligt dålig om man behöver lättvikts stigdäck med OK kantgrepp. Köpte ett Ground Control Grid T7 2.35 som ska väga 840 g, men det vägde, som flera rapporterar, mycket mer, 902 g.

Har senaste åren haft XR4 TI 2.4 fram. Det vägde nog under 800 g nytt med betydligt kraftigare dobbar än GC. Väldigt slitet vägde XR4 nu in på 722 g, men greppet börjar bli riktigt illa på blöta hällar.

Bilagor

• IMG_20250812_152743.webp
    IMG_20250812_152743.webp
    597 KB · Besök: 48
Dagens däckmarknad är sorgligt dålig om man behöver lättvikts stigdäck med OK kantgrepp. Köpte ett Ground Control Grid T7 2.35 som ska väga 840 g, men det vägde, som flera rapporterar, mycket mer, 902 g.

Har senaste åren haft XR4 TI 2.4 fram. Det vägde nog under 800 g nytt med betydligt kraftigare dobbar än GC. Väldigt slitet vägde XR4 nu in på 722 g, men greppet börjar bli riktigt illa på blöta hällar.
Nobby Nic köpte jag som ersättare till XR4. I sin lättaste version rätt jämförbart. Iofs tyckte jag aldrig kantgreppet på just XR4 var så bra så jag har kört DHR2 2,3 som framdäck.

Det är stommen som har blivit kraftigare. GC Grid T7 har hittills överlevt all min sonens hopp och stökig nedfarter i Hellas, det är ett tufft däck.

Köpte ett Ground Control Grid T7 2.35 som ska väga 840 g, men det vägde, som flera rapporterar, mycket mer, 902 g.

Var ser du 840 gram? På specialized.com är 29x2.35 specat som 870 gram. Jag har en liggandes (Soil Searching version) some väger 887 gram. 27.5x2.35 är specat som 800 gram, jag här en som väger 838 gram.

På bekostnad av oss som faktiskt vill ha lätta däck, tyvärr.

Schwalbe har ju iaf fattat vinken och släppt lätta versioner av sina däck igen sen ett par år.
Bra för er, men jag behöver kantgrepp och acceleration. Punkterar nästan aldrig mitt XR4, trots <1 bar med lättvikts butylslang.

Ja, däck med Grid stomme väger nuförtiden ungefär lika mycket som med Grid Trail. Jag köpte två nya Purgatory och den med Grid Trail väger mindre än den med Grid. Grid stomme verkar meningslös nuförtiden. De borde lägga den emellan Control och Grid Trail stomme. Men ser nu att GC med Control casing väger inte mycket mindre än Grid enligt Specialized.

Var ser du 840 gram? På specialized.com är 29x2.35 specat som 870 gram. Jag har en liggandes (Soil Searching version) some väger 887 gram. 27.5x2.35 är specat som 800 gram, jag här en som väger 838 gram.
Mindes lite fel, köpte hos TCM, de anger 845 g, men de har väl inte uppdaterat enligt tillverkaren i så fall.

Jag förstår vad du menar och jag var kanske inte så tydlig. Jag gillar att cykla på grus också så jag vill att däcken skall fungera för det med. Det är klart att det blir en kompromiss om däcken skall klara allt men jag tror att Nobby Nic / Wicked Will kommer fungera bra för mig.
Aha, jag förstår, du cyklar på grusväg frivilligt. Då är det en helt annan sak.

Jobbig jämförelse med olika stommar, gummi etc. Men kanske går att få ut något :-)
Edit: förutom gummiblandning, som är rätt tydligt…

Visa bilaga 782056

Ett däck med exo casing, betyder det att DHR 2 med exo casing rullar ännu lättare än assegai med exo? Assegai är nog bland det långsammaste, men greppigaste jag testat.

Var i Trysil och Hafjell i somras och cyklade utför... Fick punka två gånger på bakhjulet (Specialized Ground Control T7 Grid). Kör mest blått och de lite lättare röda lederna.

Funderar på att uppgradera till till något med lite mer punkteringsskydd. Tanken är kanske att köpa däck som byts inför turer med majoritet liftburen cykling.

Funderat på en massa olika däck, t.ex.
Maxxis: Dissector, DHF, DHR
Specialized Eliminator, Purgatory

Hur pass stor skillnad är det mellan EXO och EXO+ i punkteringsskydd respektive upplevt rullmotstånd?
Samt mellan Specializeds Grid och Grid Trail?

Var i Trysil och Hafjell i somras och cyklade utför... Fick punka två gånger på bakhjulet (Specialized Ground Control T7 Grid). Kör mest blått och de lite lättare röda lederna.

Funderar på att uppgradera till till något med lite mer punkteringsskydd. Tanken är kanske att köpa däck som byts inför turer med majoritet liftburen cykling.

Hur pass stor skillnad är det mellan EXO och EXO+ i punkteringsskydd respektive upplevt rullmotstånd?
Här finns lite resonemang kring olika faktorers påverkan på bl.a. rullmotstånd. Jämförelserna görs dock mellan däck med kraftigare casing.

Kör du tubeless samt höjer trycket med ett par psi jämfört med stigcykling?

Jämförelsen av subjektivt intryck mellan exo/exo+ eller grid/grid trail känns svår att svara på. Dhr2 är den enda modell jag kan komma på att jag har den erfarenheten av, alla andra faktorer lika. Det är ett par år sen men jag vill minnas att det var marginell skillnad.

Är du tung(80+) skulle jag iaf sikta på DD(Om vi pratar Maxxis språk) bak.

Viktigaste frågan: vilket tryck körde du?

Är du tung(80+) skulle jag iaf sikta på DD(Om vi pratar Maxxis språk) bak.
+1
Om målet är nedåt finns ingen anledning att spara på vikt. DD eller motsvarande eller dh-stomme! Vikten spelar som sagt ingen roll, och att stommen dämpar bättre är Bra. Med dh-stomme kan man/du kanske t o m komma undan utan insert (som däckstillverkarna vill).
Fast det blir väldigt mycket över 1000 gram!

Senast ändrad:
+1
Om målet är nedåt finns ingen anledning att spara på vikt. DD eller motsvarande eller dh-stomme! Vikten spelar som sagt ingen roll, och att stommen dämpar bättre är Bra. Mes dh-stomme kan man/du kanske t o m komma undan utan insert (som däckstillverkarna vill).
Fast det blir väldigt mycket över 1000 gram!
Jag väger typ 72 och jag tycker DD är för klent. Inte att jag fått många punkor men genomsslagsskyddet är inte bra för att spara på fälgarna enligt mig. Man kan ju alltid bli smuttare såklart.

Kan någon rekommendera Maxxis Dissector? Maxxis dissector
Jag undrar om det är så lätt som det anges, 861g TB00241200, 956g med tanke på mönstret? Jämför det mot Minion DHFII som väger 100g extra?!

Samt om greppet är bra, främst i kurvor. Jag lägger ner hojen rätt rejält och gillar runda däck, utan kanter som ger stabilt grepp och inte ger plötsliga släpp. Föredrar hellre ett grepp som släpper "långsamt" och man kan köra nära gränsen än ett däck med bättre grepp som släpper snabbt.

Idag kör jag på Continental race king 2,2. Har kört det i 10 års tid nu, XC, Trail, bikepark men börjar tröttna lite, det har bra profil och funkar när det är torrt och är superbt på berghällar, lätt däck med bra rull.
Min tanke är att eftersom att jag inte längre tävlar utan har köpt trail-hoj gå på ett litet tyngre däck som jag kan vålda lite mer med utförs utan att försaka rullmotståndet för mycket.

Jag undrar om det är så lätt som det anges, 861g TB00241200, 956g med tanke på mönstret? Jämför det mot Minion DHFII som väger 100g extra?!

Samt om greppet är bra, främst i kurvor. Jag lägger ner hojen rätt rejält och gillar runda däck, utan kanter som ger stabilt grepp och inte ger plötsliga släpp. Föredrar hellre ett grepp som släpper "långsamt" och man kan köra nära gränsen än ett däck med bättre grepp som släpper snabbt.

Idag kör jag på Continental race king 2,2. Har kört det i 10 års tid nu, XC, Trail, bikepark men börjar tröttna lite, det har bra profil och funkar när det är torrt och är superbt på berghällar, lätt däck med bra rull.
Min tanke är att eftersom att jag inte längre tävlar utan har köpt trail-hoj gå på ett litet tyngre däck som jag kan vålda lite mer med utförs utan att försaka rullmotståndet för mycket.
Steget mellan Race King och Dissector är STORT :-) Om du gillar ”rundare” däck är kanske Nobby Nic ett alternativ? Välj Addix Soft om det ska funka bra även när det är blött.

Eller stoppa i en körv.
Forekaster och en Pepis har funkat bra för mig. +79g ish.
Väger 90kg... körde väl med ett däcktryck på runt 25 psi (eller 2 bar). Det är en Allebike Alpha, dvs trailcykel. Kör med slang, har hittills dragit mig för tubeless pga av allt klet (hade problem med en cykel där vi aldrig fick det riktigt tätt). Tanken på att lätt kunna byta däck beroende var vi cyklar lockar också... även om tubeless kanske kan övervägas efter dessa punkor.

Hittade på något annat forum folk som tycker Grid Trail ligger mellan EXO och EXO+.
I’d say the Grid Trail is somewhere between the Exo & Exo+ in terms of protection.

Så, då var min tanke att det kanske räcker bra med EXO+ för min del då jag inte bombar på i alltför tuff terräng.

Efter att ha läst och tittat på rätt många videos så låter det som att DD kanske är rätt nivå för Maxxis, men jag hade hoppats på att EXO+ skulle räcka.

Ja, det är mitt favoritdäck från Maxxis. Gubbe som kör klassisk glennduro och har en liten liten weight weenie som tittar fram ibland.

Japp, de jag har ligger inom felmarginalen där.

Där gissar jag att inte du blir nöjd med (edit: gamla!) Dissector. Jag är dålig på att lägga ner cykeln och lider inte så mycket av det, men andra klagar just på att det släpper lite när man går ner. Det är en ganska tydlig ränna innan sidodobbarna.

Edit: Det kom ju precis en ny version av Dissector, med lite annan profil. Gamla vänster nya höger:
1756801909396.webp

Bild snodd från enduro-mtb.com.

Har inte kört nya däcket så kan inte uttala mig om vikt eller sidogrepp, men sidokanalen är ju borta med en mycket rundare profil.

Väger 90kg... körde väl med ett däcktryck på runt 25 psi (eller 2 bar). Det är en Allebike Alpha, dvs trailcykel. Kör med slang, har hittills dragit mig för tubeless pga av allt klet (hade problem med en cykel där vi aldrig fick det riktigt tätt). Tanken på att lätt kunna byta däck beroende var vi cyklar lockar också... även om tubeless kanske kan övervägas efter dessa punkor.

Hittade på något annat forum folk som tycker Grid Trail ligger mellan EXO och EXO+.
I’d say the Grid Trail is somewhere between the Exo & Exo+ in terms of protection.

Så, då var min tanke att det kanske räcker bra med EXO+ för min del då jag inte bombar på i alltför tuff terräng.

Efter att ha läst och tittat på rätt många videos så låter det som att DD kanske är rätt nivå för Maxxis, men jag hade hoppats på att EXO+ skulle räcka.
25 psi med slang är lågt i park. 2 bar är 29 psi.
Jag brukar köra minst 30 i park, lite mer i bak. Men då med tubeless. Väger nästan 90 kittad.
Börja med att ta bort slang och kör tubeless, slangen kommer fortfarande klämmas sönder mot fälgen oavsett om du kör EXO eller DD.

Gravity däck i park är bästa upgrade jag gjort. Super Gravity casing. Kör mycket läggre tryck än jag gör i xc däck.
Har dock ej testat insert

Jag tycker min Spectral blir sävlig och skittråkig med däck som väger runt 1200 g och mer. Sen har jag en Raaw som väger >2 kg mer och där får däck med fetaste casing (>1300 g) inte alls samma påverkan. Jag kan inte förstå det på annat vis än att det handlar om viktfördelningen. Jag misstänker att du, @henkan_2001, inte kommer känna igen din Alpha (<13 kg) med dd-casing, det kommer vara en helt annan cykel. Sen om man gillar det eller inte är en annan sak.

Tubeless vs slang är två helt olika sporter. Vill man envisas man med slang så varsågod. Men utifrån att du fimpar slangarna så är jag helt övertygad om att du kommer klara dig utmärkt med exo+ eller motsvarande.

Ja, det är mitt favoritdäck från Maxxis. Gubbe som kör klassisk glennduro och har en liten liten weight weenie som tittar fram ibland.

Japp, de jag har ligger inom felmarginalen där.

Där gissar jag att inte du blir nöjd med (edit: gamla!) Dissector. Jag är dålig på att lägga ner cykeln och lider inte så mycket av det, men andra klagar just på att det släpper lite när man går ner. Det är en ganska tydlig ränna innan sidodobbarna.

Edit: Det kom ju precis en ny version av Dissector, med lite annan profil. Gamla vänster nya höger:
Visa bilaga 791229
Bild snodd från enduro-mtb.com.

Har inte kört nya däcket så kan inte uttala mig om vikt eller sidogrepp, men sidokanalen är ju borta med en mycket rundare profil.
Jag gillar också Dissector (gamla) och känner inte av kanalen på sidan (jag märker den på DHF även om jag även gillar det däcket) MEN jag uppfattar Dissector som ett rätt ”kantigt” däck, inte rundat i profil.

Jag gillar också Dissector (gamla) och känner inte av kanalen på sidan (jag märker den på DHF även om jag även gillar det däcket) MEN jag uppfattar Dissector som ett rätt ”kantigt” däck, inte rundat i profil.
Varför tror folk att det är kanalen ("sketchrännan") man känner på dhf? Var och varannat däck har ju en sådan kanal men få däck är kända för att vara lite sketchy pga den. Tror inte att det är detta i sig som är orsaken.

Min teori är att det är dobbarna med ett snitt i, som orsakar detta. Inte rännan i sig. Den yttre delen av dessa dobbar viker sig helt enkelt under belastning med resultatet att däcket känns lite "vagt".

1000022432.webp

Varför tror folk att det är kanalen ("sketchrännan") man känner på dhf? Var och varannat däck har ju en sådan kanal men få däck är kända för att vara lite sketchy pga den. Tror inte att det är detta i sig som är orsaken.

Min teori är att det är dobbarna med ett snitt i, som orsakar detta. Inte rännan i sig. Den yttre delen av dessa dobbar viker sig helt enkelt under belastning med resultatet att däcket känns lite "vagt".

Visa bilaga 791257
Bra teori! Känslan är där men jag har bara hört om ”kanalerna” som förklaring… 😄

Tänker man köra park någorlunda regelbundet så är det ju helt rimligt att ha ett hjulpar för det. Åtminstone ett bakhjul med insert och däck monterat som man byter till.

Åtminstone mina bakhjul mår väldigt dåligt efter en stund i parken. Men samtidigt kan det vara krokigt där det stör mig inte nämnvärt. Men på trailhojen vill jag ha raka hjul.

Jag började med olika hjul på min fuel, ett bakhjul fick jag byta fälg på. Köpte sen en parkhoj och bakhjulet blev likt förbannat krokigt så jag är väl för fet 😅

Man får ju vara lite nimm fast man är fet. Eller om det är långsam jag är. behöver i alla fall inte insert pga genomslag men frågan är vad det gör för känslan.
Och hur det jämför med fetare casing

Man får ju vara lite nimm fast man är fet. Eller om det är långsam jag är. behöver i alla fall inte insert pga genomslag men frågan är vad det gör för känslan.
Och hur det jämför med fetare casing
Man kan göra tvärt om och vara tung fast man är smal med.

Tjockare däck är grymt. Prio långt före insert utför. Straffet när man kör lift är inte så stort ändå, givetvis beroende på vad det är för däck. Skillnaden mellan Schwalbe Super Gravity och mina triple-ply Michelin DH-däck är nog lika stor som från Super Gravity till Super Ground i känsla. Typ.

Tjockare däck är grymt. Prio långt före insert utför. Straffet när man kör lift är inte så stort ändå, givetvis beroende på vad det är för däck. Skillnaden mellan Schwalbe Super Gravity och mina triple-ply Michelin DH-däck är nog lika stor som från Super Gravity till Super Ground i känsla. Typ.
Jag får testa super DH nästa år.

100%
Och om köttiga däck med rimligt tryck (säg 25+psi) inte hjälper, tar man till inserts. Inte som ett substitut för köttiga däck.
Personligen hade jag i så fall kört någon insert som inte riktigt märks, typ huck norris. Provat cushcore och tycker det gör att däcken känns som det gör att köra gaffeln helt fullsmashad med tokens, bara för att ta någon rimligt begriplig analogi.

Tillbaka
Topp