Tack för on topic igen!
Har testat Ground Control Grid T7 fram (902g på min våg, +32g angivet). Det var bättre sidogrepp än förväntat, men gav aldrig 100% självförtroende i svängar med mycket barr/kottar eller grus/sten, eftersom det upplevs flyta ovanpå mer än önskat (tätt sittande dobbar i forecaster v1 storlek + en rad mindre dobbar där fc v1 inte har dobbar alls).
Acceleration för GC var nog relativt dålig pga tyngden med ca 150g slang i. Mycket stabilare och styvare än mitt gamla XR4 (120 tpi och ca 780g nytt). Minskade 0.1 bar på GC (under 0,9 bar med min billiga lidl-pump) för att få det följsamt och inte studsigt på kort brant häll uppför där acceleration behövs, men upplevs brista, så behövs lite längre accelerationssträcka och mer kraft (känns i ryggen).
Har bytt till ett Purgatory Grid Trail T7 fram. Köpte det mest för det kostade 299 kr och hoppades på tur med vikt (LoL). Bättre självförtroende i sväng, men ännu tyngre på 993g. Rullar nästan lika OK som GC, i alla fall som framdäck, men jag är ingen fartfantast på väg, vill ha stig med stök.
Både GC och Purg var rätt bökiga att få på fälgen (har 25i), den senare värst.
Tvingas nog till slanglöst för att få ned vikten lite. Behövs inte för punkaskydd. Kanske ska testa med minimalt med vätska, vad det nu kan vara?
Har ett ca 700g forecaster dc v1 bak. I praktiken ett semislick då bara sidodubbar kvar nästan. Nästa steg är att testa GC som bakdäck. Stackars min rygg, blir nästan 300 + 200 g roterande vikt mer än vad ryggen är van vid.