Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det låter rimligt, men vad menar du med det? För eller emot cyklister? ?Den faktiska ekonomiska skadan är väl oberoende av vem som äger det och om det var lagligt eller inte
Självklart ska man hålla sig till lagen men jag tror inte cykling skadar skogen. Lera är ingen ekonomisk skada.Det låter rimligt, men vad menar du med det? För eller emot cyklister? ?
Uppenbart har ni inte läst rapporten, utan precis som Norska hemsidan, Terrengcykel, bara ingressen.
Framgår klart att cykling sliter mer, framförallt när marken är blöt. Cykellederna ofta blivit dubbelt så breda som de där vandrarna går enligt rapporten.
Vad betyder att "mosa ner nere[sic!]" energi respektive att göra det samma med koncentrerad massa?Kanske ? Vad är det du inte förstår med den meningen?
Uppfödd i akademikersläkt, föräldrar och all vi barn akademiker
Om någon av er som svarat här, varit en av opponenterna, hade det blvit en promenadseger för undertecknad.
Det är inte akademiska meriter och släkt som är felet, finns dryga personer inom alla kategorier så klart.Skulle det på något sätt vara en merit tycker du?
Och innebär det per automatik att du skulle på något sätt vara en bättre och mer allvetande person än oss andra icke akademiker?
Du är urtypen av den typ av "akademiker" som jag genuint tycker illa om....bara för att du suttit med näsan nertryckt i en bok några år på ett universitet,anser att du är "upplyst",och därmed ha rätt att spydigt tillrättavisa den i dina ögon helt okunniga och imbecilla "allmogen".
Och just DÄR bevisade du mitt påstående ovan....makalöst vilka jävla ***hål det finns i världen!
Vore skoj om vi möttes i skogen....då kunde vi "disputera" lite....
Anders.
Det är inte akademiska meriter och släkt som är felet, finns dryga personer inom alla kategorier så klart.
Vad betyder att "mosa ner nere[sic!]" energi respektive att göra det samma med koncentrerad massa?
Vad är det som gör massa koncentrerad?
Hur skiljer sig detta från vad som sker när man cyklar över marken?
Och du får gärna använda fysikformler för att förklara om du tycker det förenklar.
Jag är fortsatt intresserad av att få reda på hur grundläggande fysik visar att det ´"såklart" sliter mer att gå än att cykla. Ett bra sätt att angripa problemet när någon inte förstår vad man menar är att omformulera sig eller försöka förklara utifrån en annan angreppsvinkel. Ett dåligt sätt är att förolämpa personen i fråga.Om du är så ointelligent att du inte förstår meningen tror jag tyvärr inte fysikformlerna för vart energin tar vägen i stegisättningar kommer hjälpa dig .
Nja, dryghet kan vara både genetiskt och socialt ärftligt.Det är inte akademiska meriter och släkt som är felet, finns dryga personer inom alla kategorier så klart.
Jag är fortsatt intresserad av att få reda på hur grundläggande fysik visar att det ´"såklart" sliter mer att gå än att cykla. Ett bra sätt att angripa problemet när någon inte förstår vad man menar är att omformulera sig eller försöka förklara utifrån en annan angreppsvinkel. Ett dåligt sätt är att förolämpa personen i fråga.
Ja, märkligt. Dessutom när kunskapen om hur man gör mos saknas. Prata om kraft när det är trycket som har betydelse...Men varför den spydiga översittarattityden?
Du har aldrig sett en stigcyklist hoppa och landa antar jag?Och på en cykel I gynnsamma förhållanden ( lätt utförs) finns inget annat ett ubrett tryck av massa i ekipaget rakt ner i underlaget . Långt Ifrån 60-100×massan eller 2× lågt räknat.
Och inga acceleration eller retardationskrafter bara ett lätt rull mot fartvinden och lite lite rullmotstånd i hjullagren .
Du har aldrig sett en stigcyklist hoppa och landa antar jag?
Såg en vandrare hoppa jämfota en gång. Landade med kängorna RAKT PÅ en Falukorv, så innanmätet sprutade rakt åt sidan in i munnen på en förskräckt älg!Jo
Men nu pratade tallbo om turcykling I fjällen.
Då känns det fel att ta upp ytterligheterna.
Har även sett Christian Olsson hoppa tresteg och göra en jättestor grop i landning med sina spikskor . Tänkt dig honom i fjällen uppe på en känslig sandås med sådana steg.
Kan ju tro att man hänger på ett vandringsforum när man bara får mothugg och skit när man försöker komma på konstruktiva försök till att försvara cyklandet.
Driver du med mig?Enkel grundläggande fysik säger att en cykel rullar nära på friktionsfritt fram .
Medans en som går mosar ner nere både energi och koncentread massa i varje steg hen tar .
Såklart det sliter mer att gå .
Jättekul.Såg en vandrare hoppa jämfota en gång. Landade med kängorna RAKT PÅ en Falukorv, så innanmätet sprutade rakt åt sidan in i munnen på en förskräckt älg!
Du menar att du dragit slutsatser utan att läst den? Låter precis som tonåringar som tagits med fingrarna i kakburk.Jamen om du nu har läst rapporten kan väl du peka ut var nånstans i den som ovanstående slutsats dras?
Hoppar jämfota? Kanske det.Jättekul.
Precis så man regerar som tonåring när man inte har fakta att presentera.
Vilka forskningsresultat?Synd då att kommuner är subjektiva och skiter i forskningsresultat. "För det är obehagligare att möta cyklister i skogen" ?
Ja, du har ju ett vettigt svar.Har du statistik på hur länge olika brukargrupper brukar vistas i naturen? Du förutsätter ju samma vistelsetid i ditt resonemang.
Vidare är 15km/h en rätt hög skattning som genomsnittsfart för allt annat än mycket slät terräng, vilket inte är typiskt för de typer av leder vi diskuterar. Jag håller oftast högre eller samma hastighet när jag springer som när jag cyklar. Dock orkar jag ju längre sträcka med cykel, men begränsande hemmavid är ofta tiden, varför sträckan inte skiljer nämnvärt åt. I fjällmiljö blir det dagsturer på några timmar med cykel, medan vandring handlar om övernattningsturer med mycket längre distanser.
Slitage måste ju dock mätas per passage för att bli rimligt jämförbart.
Ovanligt dum kommentar. Tex runt Blanksjön är risken att terrängen är förstörd för lång tid framåt överhängande, trots förbudsskyltar som förklarade varför, tar sig individer förbi avspärrningarna. Det blev väl 22 000 i böter i domstolen.Varför skulle man vilja att den återhämtar sig? Då försvinner ju stigen. Verkar dumt.
Efter läst trådarna, är det bara att konstatera att det talas om helt olika saker. Man blandar helt olika förutsättningar och har inte samma grundvärden.Välkommen till happy. Men du verkar inte allt för happy. Kommer in och svingar åt alla håll i dina första inlägg.
Det är fint att du också hugger på mig som bara länkar till ett par artiklar om ämnet. Men föralldel. Vill du vara ett arsle så är det väl upp till dig.
Edit: Det nedan bygger på ett missförstånd. Denna tråd berör en äldre rapport än den nedan länkade som Aron kommenterar.
Eftersom rapporten har avhandlats flertal gånger och andra, tex @Aron , gett betydligt bättre svar än jag kan ge väljer jag att länka till ett klokt inlägg av honom. Läs även hans svar ett par inlägg längre ner gällande att dra slutsatser från rapporten.
[Artikel] Debatt: Sörmlandsleden, stigcyklisterna och allemansrätten
Du får nog uppdatera dig lite på forskningsläget, och framförallt i nordisk miljö så att det är representativt för svenska förhållanden. Färsk studie fr i höstas...happyride.se
tallbo, jag vet inte riktigt vad du håller på med, men slitage är en förutsättning för att stigar skall hållas öppna. sett över landet i intakta skogar är bristande slitage och igenväxande stigar ett betydligt större problem än slitage. jag tvekar inte att såga mångfalt större problem. en stig som inte används växer igen till oanvändbarhet på några få år. processen är lätt att studera varje gång ett trädfälle spontant ändrar en stigs dragning.
att det på sina ställen ändå finns olyckligt slitage kan absolut tarva åtgärder, och det gäller oavsett om vandrare, cyklister eller möjligen diverse terrängfordon i en legal gråzon står för skadorna. inget konstigt med det.
men största problemet vi har är den exempellösa skövling och nedskräpning som vi kommit att påverkas av vid skogsavverkning. att markägarna kravlöst låter detta kvalitetslösa vansinne fortgå är en stor tragedi för vårt landskap och indirekt för vårt friluftsliv.
du försökte i ditt inledande inlägg hävda med lite siffertrixande att cykling ger större slitage än vandrare, typ tre gånger om jag förstod dig rätt. vill inte gå i polemik om det. men förutom att du hade fel om typisk mtb-hastighet på stig som är 10 kmh bortser du glatt från den ska vi dra till med tiotusen gånger mer slitage som en skogsmaskin innebär. alltså och nu höftar jag alltså; tiotusen passerande mtb-cyklister ger mindre avtryck och skada än en dylik skogsmaskin. det här kan studeras irl på de stigavsnitt som ingår t ex i cykelvasan.
för övrigt har du en otrevlig stil främmande för detta forum, glädjande något avhjälpt i inlägg 71. och det fler än du (?) som är disputerade här.
Nä skulle jag aldrig göra ...Driver du med mig?
Du tycker inte det är ganska dumt att ta ett exempel som applicerar på typ 0,00000001% av alla stigar som kan avses i det du skrev? Givetvis finns det områden där överdrivet slitage är oönskat, till exempel för att naturen är väldigt känslig, men på de allra flesta stigar visar det bara att många människor gillar att vara ute i naturen, och den enda skadan är estetisk.Ovanligt dum kommentar. Tex runt Blanksjön är risken att terrängen är förstörd för lång tid framåt överhängande, trots förbudsskyltar som förklarade varför, tar sig individer förbi avspärrningarna. Det blev väl 22 000 i böter i domstolen.
i en normal skog är igenväxningen starkare än behovet av stig. för människor och för djur.kais01, du säger ofta att det är ett problem att stigar växer igen. Varför är det ett problem? Växer de igen fanns det ju per definition inget behov av dem längre.
Håller med 100%, lägger man ut lite grus eller mindre sten på dessa partier som är riktigt leriga så körs inte stigen sönder. Det blir både bättre för gångare och för cyklister.Detta visar ju också på vikten av att som cyklist (och annan utöverare) faktiskt ha hänsyn till det aktuella slitaget.
Att gömma sig bakom att "en cyklist gör lika mycket skada som en fotgängare" hjälper föga när stigen ser ut som en plöjd åker efter att allt för många cyklat där. Stigen har fortfarande blivit skadad oavsett om det är 100 cyklister eller hundra fotgängare som gått där.
Edit: Bra dock att man pekar ut underhåll och dränering som en stor faktor i hur mycket stigen slits. På detta området känns det som att cyklister har stor möjlighet att påverka situationen med hur stigarna upplevs för andra användar grupper/kommunen.
@Tallbo
kan du inte specificera vilka akademiska meriter din familj har?
Tänker lärosäte, utbildning osv. Är framförallt nyfiken på dina syskons utbildningar :)
fFörsöker nämligen lista ut på vilket sätt din kommentar var relevant, men misslyckas ?
Du undviker alltså att svara på min fråga. Istället väljer du att komma med ett falskt påstående förklätt till fråga (klassiskt retoriskt knep/argumentationsfel) för att sedan göra en förminskande liknelse.Du menar att du dragit slutsatser utan att läst den? Låter precis som tonåringar som tagits med fingrarna i kakburk.
det vore otaktiskt av renskötselföretagen att driva frågan om slitage av markerna i fjällen med tanke på hur mycket de själva påverkar med sina fordon, onaturligt stora renhjordar och staket.I Norrland tex, är samerna stora markägare och har utsträckt beslutsrätt över renbetesmarken, där många spår och leder går på fjället och skogsterräng
I Norrland tex, är samerna stora markägare och har utsträckt beslutsrätt över renbetesmarken, där många spår och leder går på fjället och skogsterräng. Får man samerna emot sig, har man garanterat förlorat.
Vad tycker du samerna ska livnära sig av då? Plocka lingon och hjortron?det vore otaktiskt av renskötselföretagen att driva frågan om slitage av markerna i fjällen med tanke på hur mycket de själva påverkar med sina fordon, onaturligt stora renhjordar och staket.
Visa bilaga 472524
slitage av marker är något helt accepterat i det här samhället, det är jättekonstigt att peka på just cyklister när det generella slitaget av skogsbruk och djurindustrier är på en sådan monumentalt gigantisk skala.
cykelslitaget tycker jag är ett högst välkommet slitage med tanke på folkhälsa, njutning och allmänhetens demokratiska tillgång till markerna. det industriella slitaget är mer tveksamt vad det bidrar med med tanke på alla onödiga varor som tillverkas och hur ohälsosamt det är med djurprodukter.
ot, jag skrev inte om samerna utan renskötselföretagen. bara c:a en tiondel av samerna försörjer sig på renproduktion https://www.sametinget.se/samerVad tycker du samerna ska livnära sig av då? Plocka lingon och hjortron?